Nenäpunkeista
Posted: Thu 13.09.2007 11:10
Laittakaapa kokemuksia. Itsellä on kokemusta nyt jo kolmantena syksynä peräkkäin. Oire on hyvin selvä. Koira on sisällä ja nukkuu hyvin. Aamulla kun herää ja huoneeseen laittaa valot niin koira alkaa pärskimään. Tekee myös sellaista voimakasta röhkivää sisään-ulos hengitystä kroppa jäykkänä. Toinen tyypillinen tilanne on kun illalla huoneesta sammuttaa valot niin hetken kuluttua alkaa röhkiminen. Se on sen verran kuuluvaa että koko talo herää jos on ehtinyt nukahtaa. Päivällä koira pärskii vähemmän, mutta kuitenkin selvästi enemmän kuin normaalisti. Oma koira ei pärski yleensä ollenkaan, kun ei punkkia ole. Eläinlääkärin mukaan punkkit vaeltaa pimeän tultua nenäonteloista lähemmäksi kirsua ja se kutittaa. Sama ilmiö toiseen suuntaa kun valot laittaa päälle.
Ajo toiminnassa se näkyy siten, että yöjäljeltä hakiessa koira pärskii ja välillä pysähtyy kurnuttamaan ja röhkimään. Tuo röhkiminen on kohtauksen omainen ja ei jää epäselväksi, että nokassa joku kutittaa. Ajon alettua se yleensä päättyy 10-15min kuluttua röhkimiseen ja koira tulee pian pois. Silloin se on alakuloinen ja haluton jatkamaan. Jos oireen huomaa heti alussa, niin punkki-itiöden määrä onteloissa on vähäisempi ja oireet myös. Lääkkeillä loppuu oireet viikossa parissa. Yleensä lääkäri määrää 6vk kuurin.
Punkit tarttuu koirasta toiseen erittäin helposti ja jotkut koirat kantavat niitä oireettomasti. Toiset yksilöt reagoivat taasen niihin voimakkaasti. Eli jos ajot takkuaa ja koiran nokkaa kutittaa niin yksi syy voi olla nenäpukki. Ulkoisia punkkejakin löysin koirasta eilen neljä kappaletta. Olivat ensimmäiset tälle syksyä. Ulkoiseen punkkiin ja nenäpunkkeihin on erilääkkeet.
Löyty tälläinene teksti netistä, joka kuvaa juuri oikein noita oireita, mitä on ollut:
"Kohtauksille oli tyypillistä se, että koira yhtäkkiä jäykistyi seisomaan selkä hieman köyryssä ja pää työntyneenä suoraan eteenpäin. Seuraavan vajaan minuutin ajan koira hengitti useita kertoja voimakkaasti sisäänpäin sierainten kautta, jolloin syntyi kova ääni koira ikään kuin niisti sisäänpäin. Samanaikaisesti havaittiin tihentynyt sydämenlyönti. Kohtausta ei normaalisti pystynyt katkaisemaan, eikä se ollut yhteydessä pelästymiseen, fyysiseen rasitukseen tai jännittämiseen. Aika ajoin kohtauksia esiintyi samalla koiralla jopa useita kertoja viikossa, yleensä kuitenkin harvemmin. Kaikkien koirien yleiskunto oli koko ajan hyvä, eivätkä kohtaukset vaikuttaneen koiran fyysiseen suorituskykyyn. ireiden selvästä tarttumistaipumuksesta johtuen epäilin kyseessä olevan enäpunkkitartunnan. Koska kokemukset punkkien löytämisestä minkäänlaisin tähystimin olivat huonoja, päätin antaa koirilleni ns. matopiikin eli ivermektiiniä ruiskeena ja katsoa, olisiko tällaisella kokeellisella hoidolla oireita poistava vaikutus. Noin viikko injektion jälkeen oireet olivat kadonneet kokonaan, eikä yksikään koiristani niiskutellut vuosikausiin. Sittemmin nenäpunkkitartuntoja on tullut silloin tällöin ja hoito on ollut samanlainen. Yksittäisessä tapauksessa oireiden katoaminen on vienyt kaksi viikkoa."
Ajo toiminnassa se näkyy siten, että yöjäljeltä hakiessa koira pärskii ja välillä pysähtyy kurnuttamaan ja röhkimään. Tuo röhkiminen on kohtauksen omainen ja ei jää epäselväksi, että nokassa joku kutittaa. Ajon alettua se yleensä päättyy 10-15min kuluttua röhkimiseen ja koira tulee pian pois. Silloin se on alakuloinen ja haluton jatkamaan. Jos oireen huomaa heti alussa, niin punkki-itiöden määrä onteloissa on vähäisempi ja oireet myös. Lääkkeillä loppuu oireet viikossa parissa. Yleensä lääkäri määrää 6vk kuurin.
Punkit tarttuu koirasta toiseen erittäin helposti ja jotkut koirat kantavat niitä oireettomasti. Toiset yksilöt reagoivat taasen niihin voimakkaasti. Eli jos ajot takkuaa ja koiran nokkaa kutittaa niin yksi syy voi olla nenäpukki. Ulkoisia punkkejakin löysin koirasta eilen neljä kappaletta. Olivat ensimmäiset tälle syksyä. Ulkoiseen punkkiin ja nenäpunkkeihin on erilääkkeet.
Löyty tälläinene teksti netistä, joka kuvaa juuri oikein noita oireita, mitä on ollut:
"Kohtauksille oli tyypillistä se, että koira yhtäkkiä jäykistyi seisomaan selkä hieman köyryssä ja pää työntyneenä suoraan eteenpäin. Seuraavan vajaan minuutin ajan koira hengitti useita kertoja voimakkaasti sisäänpäin sierainten kautta, jolloin syntyi kova ääni koira ikään kuin niisti sisäänpäin. Samanaikaisesti havaittiin tihentynyt sydämenlyönti. Kohtausta ei normaalisti pystynyt katkaisemaan, eikä se ollut yhteydessä pelästymiseen, fyysiseen rasitukseen tai jännittämiseen. Aika ajoin kohtauksia esiintyi samalla koiralla jopa useita kertoja viikossa, yleensä kuitenkin harvemmin. Kaikkien koirien yleiskunto oli koko ajan hyvä, eivätkä kohtaukset vaikuttaneen koiran fyysiseen suorituskykyyn. ireiden selvästä tarttumistaipumuksesta johtuen epäilin kyseessä olevan enäpunkkitartunnan. Koska kokemukset punkkien löytämisestä minkäänlaisin tähystimin olivat huonoja, päätin antaa koirilleni ns. matopiikin eli ivermektiiniä ruiskeena ja katsoa, olisiko tällaisella kokeellisella hoidolla oireita poistava vaikutus. Noin viikko injektion jälkeen oireet olivat kadonneet kokonaan, eikä yksikään koiristani niiskutellut vuosikausiin. Sittemmin nenäpunkkitartuntoja on tullut silloin tällöin ja hoito on ollut samanlainen. Yksittäisessä tapauksessa oireiden katoaminen on vienyt kaksi viikkoa."