Pitäis siis saada toi ruoan ja liikunnan määrän suhde toimivaks, tuntuu vaa vaikealta löytää sitä sopivaa ruokamäärää. Joku määrä on liikaa, toisesta taas jää nälkäiseksi (ei sillä että tuo kylläinenkään kovin usein olisi
Minkä verran sapuskaa ei-mettäkautena?
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Minkä verran sapuskaa ei-mettäkautena?
Niin, minkä verran beaglenne syövät, ja monestiko päivässä, näin loppukeväästä alkusyksyyn, kun ei mettälle pääse? Ja yhteyteen myös, minkä verran beaglenne saa liikuntaa päivässä. Meillä kun tuo Remu, 6v narttu, vähän beaglemaiseen tapaan, on hieman tukevassa kunnossa ja ois kova tarve saada koira laihemmaks, ettei tuu katastrofi ku pitäis syksyllä mettälle lähtee ja ettei ikä lyhene sen takii et koira on ei-niin-hoikassa-kunnossa.
Pitäis siis saada toi ruoan ja liikunnan määrän suhde toimivaks, tuntuu vaa vaikealta löytää sitä sopivaa ruokamäärää. Joku määrä on liikaa, toisesta taas jää nälkäiseksi (ei sillä että tuo kylläinenkään kovin usein olisi
). Nyt ois apu tarpeen. Vieläpä kun päivisin ei voi kovinkaan hikilenkille lähteä kun on niin kuuma, pitää hoitaa liikkuminen pääosin aamuvarhain ja iltamyöhällä.
Pitäis siis saada toi ruoan ja liikunnan määrän suhde toimivaks, tuntuu vaa vaikealta löytää sitä sopivaa ruokamäärää. Joku määrä on liikaa, toisesta taas jää nälkäiseksi (ei sillä että tuo kylläinenkään kovin usein olisi
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
-
Henkka mies man
- Posts: 401
- Joined: Tue 27.09.2005 7:18
- Location: Laukaa
- Contact:
Re: Minkä verran sapuskaa ei-mettäkautena?
Vaikea sanoa kun ei tiedä mitä se syö ja kuinka paljon. Itse syötän kohtuullisen aktiiviselle tasan 3v urokselle. 3-5dl päivässä kahdessa erässä Frank's pro gold active nappuloita. http://www.fedpet.fi/fpg_dog_active.php Lisäksi kotiruokaa niin paljon kun syö. Jotain 2-4dl maksalaatikkoa, pastaa, makkaraa, lihaa jne. Jauhelihaakin menee raakana silloin tällöin. Ruokamäärä on noin kolmanneksen vähemmän ei-metsästys kaudella. Käytän kuitenkin melko ahkeraan koiraa lenkillä. Mitat 40cm/15kg ja ei yhtään ylimääräistä. Vettä kuluu vuorokaudessa 2-3litraa. Mettäkaudella saa metsäpäivän jälkeen pienen ylimääräisen ruoka-annoksen. Kaksi kertaa päivässä muuten myös syksyllä.Remu wrote:Niin, minkä verran beaglenne syövät, ja monestiko päivässä, näin loppukeväästä alkusyksyyn, kun ei mettälle pääse? Ja yhteyteen myös, minkä verran beaglenne saa liikuntaa päivässä. Meillä kun tuo Remu, 6v narttu, vähän beaglemaiseen tapaan, on hieman tukevassa kunnossa ja ois kova tarve saada koira laihemmaks, ettei tuu katastrofi ku pitäis syksyllä mettälle lähtee ja ettei ikä lyhene sen takii et koira on ei-niin-hoikassa-kunnossa.
Pitäis siis saada toi ruoan ja liikunnan määrän suhde toimivaks, tuntuu vaa vaikealta löytää sitä sopivaa ruokamäärää. Joku määrä on liikaa, toisesta taas jää nälkäiseksi (ei sillä että tuo kylläinenkään kovin usein olisi). Nyt ois apu tarpeen. Vieläpä kun päivisin ei voi kovinkaan hikilenkille lähteä kun on niin kuuma, pitää hoitaa liikkuminen pääosin aamuvarhain ja iltamyöhällä.
Eilen esim. illalla 7,8km, 46min pyörällä. Lähtiessä mittari näytti 27astetta ja palatessa 23astetta. Vauhti sellainen reipas ravi eli n.10-12km nopeutta mittarin mukaan. Koira ei lenkistä moksiskaan. Vettä joi lenkin jälkeen muutaman lipaisun, mutta ei todellakaan litratolkulla. Voi toki olla tottumattomalle koiralle tollainen lenkki liian kova.. Mutta kävelen voi koiraa viedä niin ei ainakaan läkähdy. Hyväkuntoista koiraa toki ravauttaa pyörällä.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Metsäkauden ulkopuolella meillä suositaan vähemmän energiapitoista ruokaa. Ruoan määrä ei juurikaan eroa metsästetäänpä sitten tai ei. Näin kesäaikaan vaihdetaan nappulat "kevyempiin" ja lopetetaan rasvojen lisääminen ruokaan. Myös energiapitoisten kotiruokien syöttäminen jätetään vähemmälle. Hyvässä koiran kuivamuonassahan pitäisi olla kaikki mitä koira tarvitsee ja niillä on helpompi säädellä tuota energiatasapainoa. Meillä tosin tilanne siinä mielessä helpompi että meillä koiran kupissa on aina nappuloita eikä se syö itseään koskaan ähkyksi.
Kiitoksia vastauksista. Tuo meidän beagle on about 38cm korkea ja painaa 14,6kg.
Ja on kyllä tukevassa kunnossa. Harmikseni täytyy kyllä tunnustaa, että koira saa ehkä vähän turhan vähän liikuntaa. Joten esim. 7km pyörälenkki kestäisi tolkuttoman kauan, varmaan 1½h ellei jopa lähemmäs 2h. Tai en tiedä, täytyy 'testata'. Ja ymmärrän toki, että ei pelkkä ruokavalio auta, mutta silläkin on osansa.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
-
Henkka mies man
- Posts: 401
- Joined: Tue 27.09.2005 7:18
- Location: Laukaa
- Contact:
Muista olla kuitenkin varovainen, jos et ole koiraa liiemmin metsäkauden päätyttyä lenkittänyt. Voihan sitä aloittaa ensin kävelyttämällä tunnin parin lenkkejä kaksi kertaa viikossa. Pidä aluksi ruokavalio ennallaan. Pyörällä kannattaa koettaa löytää sellainen koiralle mieluinen vauhti. Joitakin Beagleja ei saa hitaassakaan vauhdissa ravaamaan vaan aina menee laukaksi kun puörällä lähtee. Kävellen ravaa hienosti, mutta kun on pyörän kanssa niin koira jotenkin "odottaa" kovempaa vauhtia ja laukkaa. No Beagle pystyy ravaamaan 15km/h vauhtia mutta on melkoisesti jo "mahanalusjalkojatäynnä" sopiva ravi lienee 10-12km/h.Remu wrote:Kiitoksia vastauksista. Tuo meidän beagle on about 38cm korkea ja painaa 14,6kg.Ja on kyllä tukevassa kunnossa. Harmikseni täytyy kyllä tunnustaa, että koira saa ehkä vähän turhan vähän liikuntaa. Joten esim. 7km pyörälenkki kestäisi tolkuttoman kauan, varmaan 1½h ellei jopa lähemmäs 2h. Tai en tiedä, täytyy 'testata'. Ja ymmärrän toki, että ei pelkkä ruokavalio auta, mutta silläkin on osansa.
Mittojen suhteen koirasi on tukevahko, mutta ei kait kuitenkaan mikään tynnyri..
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Joo no eipä tuo ravuuttaminen kyllä mikään ongelma ole, siinä mielessä että jos haluaisin saada koiran laukkaamaan pyörän perässä, minun olisi lähestulkoon vedettävä se laukalle. En sitä laukalle vetämistä kuitenkaan harrasta. Mutta eiköhän me tuostaa juu näil ohjeil saada ees vähän parempi.Henkka mies man wrote: Muista olla kuitenkin varovainen, jos et ole koiraa liiemmin metsäkauden päätyttyä lenkittänyt. Voihan sitä aloittaa ensin kävelyttämällä tunnin parin lenkkejä kaksi kertaa viikossa. Pidä aluksi ruokavalio ennallaan. Pyörällä kannattaa koettaa löytää sellainen koiralle mieluinen vauhti. Joitakin Beagleja ei saa hitaassakaan vauhdissa ravaamaan vaan aina menee laukaksi kun puörällä lähtee. Kävellen ravaa hienosti, mutta kun on pyörän kanssa niin koira jotenkin "odottaa" kovempaa vauhtia ja laukkaa. No Beagle pystyy ravaamaan 15km/h vauhtia mutta on melkoisesti jo "mahanalusjalkojatäynnä" sopiva ravi lienee 10-12km/h.
Mittojen suhteen koirasi on tukevahko, mutta ei kait kuitenkaan mikään tynnyri..Onhan nykyää hoikkuus muotia.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
Eipä tuo ole ainakaan aikaisempina vuosina kovin innokkaasti uinut. Tarttis varmaa laittaa jänis remmissä uimaan edeltä ja koira perään nii eiköhä sitte uis.nöpö02 wrote:mites nimim. remu, oletko kokeillut näin kesällä uintia koirallesi,saahan se siitäkin liikuntaa jos vaan vedesssä viihtyy.
meillä nuorempi narttu otti eilen "talviturkin" päältään ja nautti uimisesti kovin.
Mutta kiitos vinkistä, eipä ollut tullut tuo mieleen.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.