Punkit

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Hessu

Punkit

Post by Hessu »

Ostin tänään eläinkaupasta Herba Max yrttipannan. Onko kenelläkään kokemusta ko. pannasta tuoksuu kuulemma eucalyptykselle :?:

En halunnut ostaa kovin mainostettua exspotia sen myrkyllisyyden takia.
Sohvi

Post by Sohvi »

Itse olen eläinkaupassa töissä ja siellä kanssa ahkeraan ostetaan koirille pantoja. Pieneläinhoitajan oppitunnilla koulussa kuitenkin kuulin, että pannat ovat yleensä melko tehottomia. Exspot on tosiaan myrkyllinen, mutta kun ohjeet lukee hyvin ja toimii niiden mukaisesti, ei vaaraa ole. Itse ollaan ko. tuotetta käytetty muutama vuosi aina kesäisin, nyt en omalle koiralleni ainakaan sitä aio laittaa. Valkosipulia jokaiseen ateriaan niin häipyy niin sisä- kuin ulkoloisetkin, ainakin toivon mukaan.
Minna

Post by Minna »

Minä olen käyttänyt exspotia Rapelle joka kesä viiden vuoden ajan, eikä mitään haittavaikutuksia ole ollut. Ja olen laittanut jo tällekkin kevättä kerran sen aineen. Lisäksi käytän sillä myös punkkipantaa.
Vee-Pee

Post by Vee-Pee »

eikai niitä kannata laittaa, on sitten syksyllä hyvä perustelu kun ei ajot kulje kun on nokkapunkki.. :D Meil on aina ennenku mettästys alkaa ni laitettu strongholdia niskaan.
Minna

Post by Minna »

Tuota tuo punkki, mitä vastaan suojaudutaan, on hieman eri kuin nenäpunkki...
kirppu_91

Post by kirppu_91 »

meillä käytetään tuota expottia, ja ihan hyvin on toiminut, ei pahemmin haittavaikutuksii ole ollut. kerran tosin koiruus hilseili melko reippaasti, josta epäilin expottia, mut ei sekää välttämättä syy ollut... ; > toiminut siis todella hyvin, en ole vielä ainuttakaan punkkia löytänyt ja viime kesinäkin löytyi vaan muutamia kesää kohden ^^
yrttipannat on kuulemma melkoisen tehottomia...
Vee-Pee

Post by Vee-Pee »

ai, niitäkö on erikseen nokkapunkki ja vartalopunkki? Olen aina luullut että iha peruspunkki, nenään päästessään aiheuttaa ns. nokkapunkki-ilmiön.. Onpahan niitä punkkejakin tietty monenlaisia.
annie

Post by annie »

Nenäpunkki (Pneumonyssus caninum) on koiralle vaaraton, mutta kiusallinen vaiva. Sen aiheuttama vaiva on lähinnä kutinaa, jota koira pyrkii "hoitamaan" nenää sipomalla (käpälillä, maata pyyhkien tms tavalla). Hyvin yleinen vaiva on myös ns. reverse sneezing, eli voimakas puuskittainen sisään-ulos hengitys, pärskiminen.
Työkoirille voimakas nenäpunkkitartunta voi aiheuttaa muutoksia hajuaistiin. Tästä syystä mm. metsästyskoirilla vaiva on syytä hoitaa viipymättä pois päiväjärjestyksestä. suotavaa toki olisi, että vaiva hoidettaisi pois kaikilta sitä kantavilta koirilta jo pelkästään tartuntavaaran minimoimiseksi. Nenäpunkki tartuu koirasta toiseen lähikontaktissa ja jopa koskettamatta lähietäisyydellä pisaratartuntana, siksi turhia kohtaamisia tuntemattomien koirien tai edes tunnettujen mutta hoitamattomien koirien kanssa on järkevää vältellä.
Nenäpunkin häätöön käytetään yleisimmin Ivermektiini-lääkitystä. Se ei tosin sovelu kaikille roduille mm. collie rotuisille koirielle se voi olla jopa hengenvaarallinen. Täkäläiset ajokoirarodut (sak, beagle jne) sietävät ivermektiinihoitoa hyvin.
Muita hoitotuotteita ovat mm. jo mainituksi tullut Stronghold valeluliuos. Itse pidin viimesyksyistä kokeilua, Milbemax tabletteja, vielä tehokkaampana. Annostukset kannattaa ota aina koiran todellisen painon mukaan ja uusia kuuri annettujen ohjeiden mukaan.
Näitä lääkkeitä käytettäessä on syytä muistaa, että ne toimivat samalla myös hyvin suurelle määrälle sisäloisia, eli muuta loislääkitystä esim. matolääkettä ei ole syytä käyttää hoitojaksona ellei eläinlääkäri toisin määrää esim heisimadon häätämiseksi.
Milbemaxia käytetään mm. sydänmadon hoitoon.

Ixodes ricinus -ryhmään kuuluvat kovapintaiset puutiaiset, kansankielellä punkit, ovat lämpimien kuukausien vaiva niin ihmisille kuin eläimillekin.
Puutiainen aiheuttaa mm. Lymen tautia ja puutiaisaivokuumetta jotka voivat tarttua ihan samalla tavalla sekä ihmiseen että eläimeen. Myös tularemia eli jänisrutto on punkin kantamia tauteja.
Punkkitartuntoihin kannattaa suhtutua hyvin vakavasti myös eläimillä ja siksi kaikki toimenpiteet mitä tartunnan estämiseksi on käytetävissä ovat perusteltuja. Kaikki kaupalliset nimikkeet eivät kuitenkaan ole kunnollisia (varsinkaan markettien tarjonta), joten valintaa kannattaa tehdä joko tunnettuihin hyviin kokemuksiin perustuen tai sitten eläinlääkärin konsultaation pohjalta.
Itse olen punkkien (sekä nenäpunkin että puutiaisen) häätöön käyttänyt Strongholdia ja todennut sen näillä leveysasteilla ja täkäläisellä voimakkaalla punkkikannalla hyvin tehottomaksi useasta hoitokerrasta huolimatta (3 kertaa 2 viikon välein). Punkkeja saattoi löytyä jopa parikymmentä yhden metsäreissun jälkeen hoidosta huolimatta.
Ensi syksyyn lähdetään tuplavarmistuksella, Scalibor-pannalla ja joko ExSpot tai Frontlinen valeluliuoksella. Ja hoitoa tullaan jatkamaan koko kausi 4 viikon välein siihen saakka kun pakkaset tulevat.
Yksi kokemus sairastuneen koiran hoidosta riittää siihen, että en tule nuukailemaan punkinhäätöön laitettujen kulujen ja vaivojen takia.
Borrelioosikoiran hoitaneena pidän kaikkia hoitoihin liittyviä mahdollisia lieveilmiöitä niin merkityksettöminä, etten anna niille mitään painoarvoa.
Hyvä suojaus ja joka ulkoilukerran jälkeen tehty punkkitarkastus on parasta, mitä voit koirallesi tässä asiassa tarjota. Punkkipihdit ovat hyvä investointi. Rasvalla ei punkkeja kannata irroittaa, sillä vaikka se irtoaakin hyvin ja kokonaisena, se ehtii ennen irtoamista luovuttamaan mahdollisesti kantamansa borreliabakteerin isäntäeläimeen "oksentamalla".
Vee-Pee

Post by Vee-Pee »

Kiitos Annie informaatiosta.
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Meillä syksyn matolääkitys korvataan elokuun alussa annettavalla "nenäpunkkihäädöllä". Mulle riittii yksi syksy joka meni piloille tämän aivastelun ja niiskutuksen takia. Koira ei vaan yksinkertaisesti haistanut. Viime syksynä ei tätä ongelmaa kun olin koirat "varmuudeksi" punkkihäätänyt. Mekin kun kuletaan koirien kanssa niin paljon tuolla "maailmalla", että jostain se tarttuu.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Sohvi

Post by Sohvi »

Sit on vielä olemassa korvapunkkikin. ;) On kyllä yleisempi kissoilla.
Emmi

Post by Emmi »

Meillä käytetään ihan punkki pantaa. Scalibor-merkkinen taitaa olla.
Ei mitään haittaa paitsi pannan lukko vois olla parempi, kun näyttää et hiertää kaulaa. Mutta siihenkin ollaan jo keino keksitty. ;) Punkkeja ei ole panna laiton jälkeen näkyny. Plussaa pannassa on se, et punkkien lisäks sen pitäis pitää myös hyttyset ja sääkset poissa koirasta.
panna vaikutus kestää 5-6 kuukautta.
Remu06

Post by Remu06 »

Joo kyllä ainakin meillä laitetaan huomenna exspottia. Tänään nypin ensimmäisen punkin koiran silmäkulmasta ja toivottavasti se ois viimeinen :)
Noora

Post by Noora »

Tänään töiden jälkeen ostamaan uusi punkkipanta. Vanhasta mennyt ilmeisesti teho. Neljäs punkki löytyi tänä aamuna, ensimmäinen toissapäivänä. Eli täällä on oikeen punkkivilinä :(
salo79

Post by salo79 »

Itse olen koiralleni käyttänyt tuota Strongholdia, silti koirallani ilmenee aika ajoin tuota voimakasta sisään ulos hengitystä?? en tiedä johtuuko oire nenäpunkeista?. Olen kuullut että jotkut käyttää tuota kyseitä lääkettä kuurimaisesti nenäpunkeihin, että yksi annostelukerta ei riittäisi kunnolla, vaika eläinlääkäri oli kyllä toistamieltä. Onko muilla mitään tietoa kyseisestä asiasta, olis kiva kuulla.
onkohan sillä sarvet päässä???..
Post Reply