Page 1 of 1

Monumentaalinen karvanlähtö!

Posted: Fri 20.10.2006 19:55
by silverbel
Bellalla on ollut nyt muutaman kk, karmea karvanlähtö.. Yhdessä vaiheessa se myös haisi todella pahalle, ja sillä oli anaalirauhaset tukossa. Nyt karvanlähtö on jatkunut jo kesänalusta, eikä siitä näytä tulevan loppua. :x

Ollaan nyt kokeiltu sitä, että olisikohan kyseessä vehnäallergia, joten ei olla annettu mtn, missä olisi vehnää. Eipä tuokaan kyllä näytä tehoavan.. Johtuisikohan tämä stressistä tai muusta vastaavasta. Ei kyllä tulee mitään mieleen, missä sillä olisi jtn stressiä ollut. Joten, onko kellään vinkkejä, mitä tämä voisi olla?


Inhottavaa, kun koira joutuu olemaan tarhassa yötkin, kun karvaa on muuten kirjaimellisesti joka paikassa.. :cry:

Posted: Fri 20.10.2006 21:39
by Nita
Itse soittelin tuossa pari viikkoa sitten eläinlääkärille, että mistä voisi johtua Nitan kauhea karvan lähtö mahan yläpuolelta. Karvaa on, mutta sitä on todella vähän. Eläinlääkäri sanoi, että hormonit voi aiheuttaa tuollaista karvanlähtöä ja jos ei koiraa muuten haittaa eikä ole muita vaivoja niin seurataan vähän aikaa ennenkuin menen näyttämään lääkärille.

Karvaa ei ole lähtenyt lisää, mutta ei se vielä ole palannutkaan (ei varmaan palaudukkaan näin pienessä ajassa). Odottelen vielä pari viikkoa ja jos ei karva ala palautumaan soittelen uudestaan kyseiselle eläinlääkärille. En tiedä onko Bellalla myös hormonit sekaisin, mutta tässä minun lähiaikoina kokemani saman tyyppinen kokemus.

Posted: Fri 20.10.2006 21:50
by hanna-r
Meillä Ritalla on todella voimakas karvanlähtöaika...karvaa lähtee tuppoina aivan kuin pitkäkarvaisilla roduilla...varsinkin takajaloista sitä karvaa saa nyhtää sellaisian pieninä tupposina. Muuten kyllä karvaa lähtee melkein ympäri vuoden, tosin eri määriä, kuitenkin niitä karvoja on jokapaikassa oli karvanlähtö tai ei. :D sellaista se on koiran kanssa elämä. Tänään kun paistoi aurinko näkyi sisällä hyvin lattialla jo karvakerros, vaikka siivooja kävi vasta toissa päivänä. :lol:

Posted: Sat 21.10.2006 8:28
by Sinttura & Junttura
Meillä koirat saavat karvanlähdön aikaan ruoan sekaan jokapäivä VIACUTAN merkkistä rasvavalmistetta. On todella hyvää, joten suosittelen. Saa apteekista ja eläinlääkäriltä. Narttu aloitti karvanlähdön nyt aikasemmin kuin uros.

Ja pahan hajuiseen hengitykseenkin löytyi syy, anaalirauhaset olivat tukossa/täynnä.

Posted: Sat 21.10.2006 12:17
by hanna-r
Minulla on tapana tyhjentää koirien anaalit 1-2kk välein...kerran ovat vanhemmalta olleet tukossa ja piti mennä päivystykseen kun emme tuolloin vielä tienneet mistä koiran vinkuminen, kipristely ja kykenemättömyys kävellä ja hypätä johtuu. Onneksi meni ohi ja kaikki on sen jälkeen ollut hyvin kun vain muistaa ne tyhjentää.

Posted: Sat 21.10.2006 17:06
by Sinttura & Junttura
Eikö terveen koiran (oikea ruokinta jne) anaalirauhaset tyhjenny ihan itekseen ulostuksen yhteydessä?? Nartulla ei ole aikaisemmin ollut mitään vaivaa näiden kanssa. Nyt ell. meinas, että ois jotenkin yhteydessä astutukseen ja hormonitoimintaan, tiedä häntä sitten?

Posted: Sat 21.10.2006 18:35
by Vee-Pee
Kylläpä vain kuuluu tyhjentyä.. Jos ei tyhjenny, se kielii väärästä ruokavaliosta tahi rauhasviasta tai jtn. Pystyy kuulema leikkaa, heleppo operaatio, eikä kuulema vaikuta mitenkään koiraan yms.. Mutta ruokavalioon kannattaa lisätä luita, niveliä, raakaa lihaa ja rustoja. Ne kuuleman mukaan auttaa pitämään rauhaset aaki..

Posted: Sun 22.10.2006 11:40
by silverbel
Selvä, eikai tässä varmaan mistään vakavasta ole kyse, mutta nyt aloin miettimään noita hormooni juttuja, että Bellallahan on juoksukin melko myöhässä, joten se vois ehkä siitäkin johtua.. sillä ei ole koskaan lähteny noin paljon karvaa, vaan turkki on kiiltäny ja siitä ei ole lähteny mitään repimälläkään. Täytyy varmaan ottaa tässä luuri käteen ja soittaa el.lääkärille pikimiten. Ruokaan olen nyt sekottanu vähän ruokaöljyä (erään kasvattajan suositus) ja harjaan Bellan joka päivä. Toivottavasti saadaan tuo karvan lähtö saatettua loppuun, ennen kuin aletaan taas tuo pentu-show...