Niin se on vaan sanottava, että helmikuu on helmikuu, oli sitten miten paljon lunta tahansa.
Itse olen tehnyt sen havoinnon, että jäniksen jälki ei enää silloin haise esim. tammikuuhun verrattuna, tai se haju on sitten koiralle erilainen, (jänikselle kiima tulossa)
Niinkuin kaikki tietänevätkin niin jänishän ei välitä lumitilanteesta, ( niinkuin tässä äskettäin kuulin väittämön ) vaan vuodenajan pimeydestä, niinkuin sen värinvaihtokin.
Kavereitten viimeaikaset oman koiran moittimiset menee ihan edellä sanoomani piikkiin.
Myös, jos narttu on tulossa juoksuun, ei se toimi normaalisti sen hormoonista johtuen.
Mielestäni narttu toimii parhaiten kun juoksu on jo jonkun aikaa ohi, niin silloin hormoonihommat ei sitä pahemmin häiritse.
Samoin lumen koostumus on paljon karheampaa, joka ei kunnolla haise.
Vapaasti voi olla eri mieltä
Helmikuun ajot
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Joo, ei välitä jänis karvan väriä vaihtaessaan lumitilanteesta - valitettavasti. Pelkään pahoin, ettei tämän talven lumettomuus ole ollut ainakaan lounaisen Suomen muutenkin heikoille metsäjäniskannoille eduksi.
Syksytalvella kävi niin, että Jullen ajo päättyi omituisesti. Menin gepsin avustamana paikalle ja löysin aluksi ainoana vihjeenä karvatuppoja:

Näin koirasta, että se tietää jäniksen paikan (oli ns. ölövinään, kuseskeli muina miehinä mäntyjen juurille yrittämättäkään jatkaa hakua jne.). Pyörin kalliolla varmaan varttitunnin ja lopulta huomasin sammalikossa myllätyn näköisen kohdan. Vaihtokarvaisen poikajäniksen takakoipihan sieltä pilkotti! Julle oli pettynyt kun äkkäsin hänen piilonsa. Ihan varmaa on, että koira ei tuota ilman avustusta kiinni saanut, sillä ajon loppumista ei esimerkiksi edeltänyt hukka, jolta lähtevä jänis saattaa joskus joutua hampaisiin:

Tänään kausi loppui katkonaiseen, Jullelta karkaamaan päässeen jäniksen ajoon. Noukkiva ajo katkesi vehmaalaisen suon reunustalle. Ihmettelin aikani ja lähdin hakemaan paikallaan pyörivää koiraa pois. Hukkapaikalta löytyi kymmenkunnan neliön alue, joka ensivilkaisulla näytti kasvavan tupasvillaa. Tarkempi tutkimus paljasti tämänkin jäniksen joutuneen hyökkäyksen kohteeksi. Nyt ei raatoa löytynyt eikä Jullekaan ollut sen sijainnista tietoinen. Epäilen, että jänis oli siirtynyt paikalta ilmojen teitä. Lähellä on kotkien ruokinta, mahtoikohan lankkusiipi olla asialla...

Edit: Suvi luki tämän viestin ja totesi: "Onneksi ei kotka vienyt poikaparkaa! Nyt on Julle onneksi taas puoli vuotta turvassa äireen peiton alla".
Timo K.
Syksytalvella kävi niin, että Jullen ajo päättyi omituisesti. Menin gepsin avustamana paikalle ja löysin aluksi ainoana vihjeenä karvatuppoja:

Näin koirasta, että se tietää jäniksen paikan (oli ns. ölövinään, kuseskeli muina miehinä mäntyjen juurille yrittämättäkään jatkaa hakua jne.). Pyörin kalliolla varmaan varttitunnin ja lopulta huomasin sammalikossa myllätyn näköisen kohdan. Vaihtokarvaisen poikajäniksen takakoipihan sieltä pilkotti! Julle oli pettynyt kun äkkäsin hänen piilonsa. Ihan varmaa on, että koira ei tuota ilman avustusta kiinni saanut, sillä ajon loppumista ei esimerkiksi edeltänyt hukka, jolta lähtevä jänis saattaa joskus joutua hampaisiin:

Tänään kausi loppui katkonaiseen, Jullelta karkaamaan päässeen jäniksen ajoon. Noukkiva ajo katkesi vehmaalaisen suon reunustalle. Ihmettelin aikani ja lähdin hakemaan paikallaan pyörivää koiraa pois. Hukkapaikalta löytyi kymmenkunnan neliön alue, joka ensivilkaisulla näytti kasvavan tupasvillaa. Tarkempi tutkimus paljasti tämänkin jäniksen joutuneen hyökkäyksen kohteeksi. Nyt ei raatoa löytynyt eikä Jullekaan ollut sen sijainnista tietoinen. Epäilen, että jänis oli siirtynyt paikalta ilmojen teitä. Lähellä on kotkien ruokinta, mahtoikohan lankkusiipi olla asialla...

Edit: Suvi luki tämän viestin ja totesi: "Onneksi ei kotka vienyt poikaparkaa! Nyt on Julle onneksi taas puoli vuotta turvassa äireen peiton alla".
Timo K.
Timo Kilpeläinen