Page 1 of 1

Talvimantteli beaglelle, suosituksia?

Posted: Thu 16.01.2014 10:28
by Beloved
Etsin veljen beaglelle talvimanttelia... Minkähän merkkinen istuisi hyvin beaglen kroppaan ja minkä kokoisia olette hommanneet?
Itsellä on spitzejä ja niillä on back on track -toppaloimet.

Posted: Thu 16.01.2014 15:12
by JEH
Meidän beagleilla on PerusPompat, sopivat mielestäni hyvin päälle eikä tunnu haittaavan koirien menoa millään tavalla. Umpihangessa juostessa mahan alle saattaa kuitenkin vähän kertyä lunta (vatsakappaleen takia).
http://pomppa.fi/tuote/peruspomppa/

Posted: Thu 16.01.2014 15:29
by Hirmu
Meillä on Hurttaa (uroksilla 45cm), BOT, BestFriend (ei vatsakappaletta) ja mittatilauksena tehdyt. Parhaiten luonnollisesti istuu mittatilaukset :)

Pomppaa käytiin sovittamassa mutta ei löytynyt sopivaa.

Ongelmallisimpana koen hännän noissa valmistakeissa, jos siis liikkuakin pitäsi. Lenkkeillessä puen pääsääntöisesti vain 11v. veteraanin ja senkin vasta ~-20 asteessa.

Posted: Fri 17.01.2014 11:43
by Härski
Normaalin,jalostuksellisesti rodunomaisen karvanlaadun omaava beagle ei tarvi "ryysyjä päälleen".
Karvan laatu on yksi jalostuksessa "unohtunut" asia.

Posted: Fri 17.01.2014 12:11
by Kaisa Peltonen
Normaalisti meillä ei takkeja tms beagleilla käytetä, koirat pärjäävät lenkit ja pihallaolot, sekä treenaamiset ilman.
Kuitenkin kovilla pakkasilla jos jätän koiran esim autoon (vaikka odottamaan omaa vuoroaan harjoitella), niin boksissa on kunnolliset lämpimät aluset ja tällöin voin välillä nakata niskaan myös manttelin.
Paikallaolo kylmässä kangistaa ja etenkin kymmenvuotias veteraani pysyy vetreämpänä (puhumattakaan pikkukoiristani).
Tällä hetkellä kaapissa ei ole yhtään beaglevaatetta, kymmenen vuotta vanhat omatekoiset toppamanttelit fleecevuorella nakkasin pois ja ajattelin tehdä uudet vastaavat kierrättäen ihmisten vanhoja toppatakkeja.
Back on Trackin takeista olen myös kuullut puhuttavan hyvää.

Posted: Fri 17.01.2014 12:12
by Kaisa Peltonen
muokataan tuplaviesti pois

Posted: Fri 17.01.2014 13:36
by JEH
Pompat on päällä jos on yli -15 pakkasta ja viimaa. Meillä on käytössä myös Back On Track - loimet (treeneissä+kisoissa), pitää lihakset hyvin lämpimänä ja vetreinä.

Posted: Fri 17.01.2014 18:26
by KeijoN
Nyt "puhun" vain rodunomaisesta Beaglestä.
Arvostan tyttöjen /naisten manttelihommia täysin - parempi näin kun toistepäin.
Itselläni ei kylläkään ole tullut mielenikään käyttää koiralla selässä lämmikettä niinkuin hevosella, (jonka hikoilukin tapahtuu ihan eri tavalla). ainakaan Beaglellä.
Niinkuin kaikki tietänevätkin, niin koirallehan arin paikka kylmälle on tassut, mutta niiden suojeleminenhan on tosi vaikeeta.
Oma miinusmittarini on hyvinkin koirakohtainen.
Silloinkuin oma koirani rupee lenkittäissä nostelemaan käpäliä, niin silloin on liian kylmää lähtee metällekkään, tai kokeisiin.
Tässäkin on varmaan eriäviä mielipiteitä.

Posted: Fri 17.01.2014 19:18
by Beloved
Kiitos kaikista kommenteista. Lisääkin saa laittaa.

Jopa omat pikku villakasatkin hyötyvät palttoista pakkasella :) ja etenkin viimassa. Tassutkaan ei palele, kun pintaverenkierto ei pääse jäähdyttämään koiraa. Manttelin alla pienessä liikkeessä kunnolla lämmitetyn koiran voi sitten huoleti päästää ohjuksena vapaaksi ilman revähdyksiä ja palautuu jälkeenpäin myös nopeammin, kun ei kylmään autoon tuupata pelkiltään.

En epäile, etteikö ilmankin pärjäisi, mutta... hullu paljon töitä tekee, viisas selvii vähemmällä :D

Posted: Sat 18.01.2014 0:55
by Titi Rolin
Meillä on yksi Back on Track mantteli, samaa manttelia käytetään kaikille kolmelle erikokoisille beagleille. Manttelissa on vetoketjullinen! aukko hännälle, sitä saksimalla koon saa sopivaksi niin pienelle kuin isolle. Käyttöön mantteli tulee metsällä kun on koiran vaihto. Väitän että autossa odottava koira tarvitsee lämmintä päälle!

Posted: Fri 21.02.2014 16:16
by ElinaK
Jos koiraa pidetään jatkuvasti vain sisäkoirana niin eihän se kasvata mitään paksua talviturkkia, jolla se tarkenisi. Beagle on kaiketi alunperin englantilainen koirarotu, joten kyllä se -25 astetta tuntuu varmasti ikävältä sisäkoirana olevalle beaglelle. Ja mikäs häpeä se on koiraa pukea, pysyypähän lihakset lämpimänä ja koira vetreänä.

Kyllä tuon Jullen isä on ulkokoirana ja tarkenee hyvin lämmitetyssä kopissaan ja kunnollisessa turkissaan, mutta kun tämä meidän koira asuu kerrostalossa, jossa on sisälämpötila 24 astetta, niin kyllä se takin tarvii päällensä niiksi tunneiksei, kun ollaan siellä pakkasessa. :) Kun häntä ei enää nouse reippaasti selän päälle pakkasella ja selkä kääntyy vähän köyryyn, niin koira saa takin päällensä. Eli siinä -15 asteen paikkeilla.

Jullella on ohut takki (vähän niinku ihmisten softshell-takki) ja sen alle laitetaan yli 20 asteen pakkasilla villapaita. Tuossa linkissä kuva Jullesta takki päällä. Pakkasta oli noin -25 ja joella tuuli, niin olisi tuo tarvinu vielä villapaidan alle. Näkee olemuksesta, että kyllä pentua palelee!

http://elinann.otukset.fi/kuvat/Julle/J ... G_6401.jpg

Posted: Fri 21.02.2014 19:54
by Tero
En kyllä allekirjoita tuota sisäkoiran "huonoturkkisuutta". Meillä kanssa koira sisällä koko ajan, lämmintä taloudessa 22-24. Emäntä niin kylmänen, että ei meinaa tareta alle 22 asteen. Toki jotain niukempi ulkokopin lämpötila tekee turkille, mutta eiköhän se verenperimässä tule se turkinlaatu.

Nykyinen koira tosi hyvä kestämään pakkasta. Ei nostele tassujaan pienessä liikkeessä kovallakaan pakkasella. Kovana pidän -25. Normaali kusilenkit pitää kovallakin kelillä käydä tekemässä, niin ensimmäisenä alkaa korviaan ravistamaan.

On toki yksilöllisiä eroja, kuten Keijo jo tuossa aiemmin sanoi. -15 on kyllä vielä semmonen keli, että ei tarvia mitään toppatakkeja koiralle laittaa. Varsinkaan kun yleisin ongelma on nuo tassut.

EDIT: Tuuli toki tekee tehtävänsä. Jäi tuosta välistä mainitsematta.