Tutkapannat
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Tutkapannat
Minulla on nyt 6kk vanha pentu. Millaisia kokemuksia teillä on tutkapannoista? Mikä/mitkä merkit ovat hyviä tai onko joistain merkeistä huonoja kokemuksia?
No, tuli kyllä taas kysymys joka kirvoittanee kanssaihmisten "kynät heilumaan"
Mulla itellä on Ultrapoint- merkkinen gps-laite
Kahden akun lyhyt panta-malli, joka mielestäni soveltuu beaglelle erinomaisesti.
Toinen "kilpaileva merkki" on tracker. Myös se on gps-laite.
Erinomainen sekin.
Sitten on Garmin Astro. Se käyttää gsm/gps/uhf kanavia "sikinsokin"
Jotkut, varsinkin ajokoira ja hirvikoiramiehet ovat sitä mieltä että "karmini" on paras vehe koiran paikannukseen.
Ite oon ollu Ultrapointiin tyytyväinen, soneran toimivuuteen joskus tyytymätön.
Täällä on ennenkin ollu kirjottelua seurantalaitteista, toivottavasti saat apuja laitteen hankintaan
Mulla itellä on Ultrapoint- merkkinen gps-laite
Kahden akun lyhyt panta-malli, joka mielestäni soveltuu beaglelle erinomaisesti.
Toinen "kilpaileva merkki" on tracker. Myös se on gps-laite.
Erinomainen sekin.
Sitten on Garmin Astro. Se käyttää gsm/gps/uhf kanavia "sikinsokin"
Jotkut, varsinkin ajokoira ja hirvikoiramiehet ovat sitä mieltä että "karmini" on paras vehe koiran paikannukseen.
Ite oon ollu Ultrapointiin tyytyväinen, soneran toimivuuteen joskus tyytymätön.
Täällä on ennenkin ollu kirjottelua seurantalaitteista, toivottavasti saat apuja laitteen hankintaan
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Härski ja Lalleri jo pohjusti aika hyvin. Tuo Lallerin mainitsema tutustuminen on erittäin suositeltavaa. Tässä on nyt muutamia juttuja, jotka ovat omia mietteitäni. Moni muu on varmasti erimieltä. Ja saa ollakkin. Minulla myös UP käytössä, lyhyt neljän akun malli. Sen pohjalta kommentit. Toivottavasti Trackeristakin joku jotain kertoo. Joku asia voi olla jo itsestäänselvyyttä, kun ei alkuviestistä saanut pohjatietoja esille. Mainitsemani asiat ovat varmasti toteutettu jotenkin kilpailevissa laitteissa, mutta en niistä osaa kertoa yhtään enempää.
Esim. Tracker ja UP tekee ihan eri tavalla tuota ajoviivaa. Samoin kannattaa kiinnittää ainakin UP:n kohdalla huomiota, että millä puhelimella saat demoesityksen. Monella käytössä oleva E52 antaa hieman eri vaikutelman kuin esim. uusi Android tai Windows softaa käyttävä puhelin. Ite meinaan saaha näppylöitä tuosta nokialaisen javapohjasesta ohjelmasta kun androidiin olen tottunut. Vaikka ei siinä mitään vikaa ole, jotenkin vain käyttö tuntuu hieman monimutkaisemmalta kuin tässä androidissa.
Ainakin itelle toiseksi tärkein asia koiran paikansaamisen jälkeen koko tässä tutkajutussa on nuo jälkipelit mehtäreissujen jälkeen. Kurkkaa vaikka tuosta "Koirat metsään" keskustelusta kuvakaappauksia näistä. Siellä näkyy UP:n ja Trackerin esitykset aiheesta. Saat tietoon kuljetun matkan yms. yms.
Gepsitutkat maksaa joka vuosi, jos haluaa nämä jälkipelit pitää mukana. Hinnat löytyy valmistajien sivuilta.
Itellä UP:ssa käytössä tilarajat ja kartta+ paketti. Pääsen käymään kolmen eri seuran alueilla metsällä, joissa alueet repaleiset. Luonnollisesti kaikista on ns. jääkärikartta, mutta kun tuppaa nuo vuokrasopimukset aina välillä muuttumaan. Onhan vain aivan älyttömän kätevä kun piirtää gepsiin seuran kartat. Samoin vuosittain mahdolliset muutokset on simppeleitä. Vaihtaa vain värejä tai poistaa/lisää alueita. Saat myös jaettua piirtämäsi kartat jahtikavereiden kesken (kunhan niillä on sama kartta+ palvelu käytössä). Toki kun tuon tekee, niin on sitten naimisissa tuon maksun kanssa. Ite maksan tuon mielelläni.
Katso UP:n sivuilta http://www.ultrapoint.fi/fi/videot/ nuo videot. Siellä on näytetty aika hyvin mainitsemani asiat.
Kurkkaa myös metästysalueillasi vahvin matkapuhelinverkko (toki muuttuu kun mastoja nousee). Nämä teknotutkat kun ei ruukaa toimia huonoissa paikoissa. Toki viestillä paikan aina saa, mutta ns. normitoiminta voi tökkiä. Saunalahdella oli alkukaudesta vaikeuksia, eikä UP vielä tällähetkelläkään suosittele sen käyttöä. Ilmeisesti minuutin välein paikannettaessa ei enää olisi ongelmia, mutta alle minuutin väleillä voi jotain ilmetä. Kaverilla käytössä saunalahti ja korjauksen jälkeen kaikki toiminut kuten pitää. Itellä soneran verkkoa käyttävä toiminut moitteetta. Tiedän toisinkin olevan : D. Toki aina väliin joku jumi/katkos tulee, mutta niihin kun ei aina syytä tiedä.
B-Barkista olisi kiva kuulla jonkun käyttäjän kommentteja. Pätevältä vaikuttaa.
Olipa näistä kännytutkista mikä tahansa, niin puhelimeen sitten se lisäakku/powerpankki. Se kun pakkasella virta loppuu aika liukkaasti näistä nykyvehkeistä niin koira "hävisi" : D.
Kaikissa vehkeissä on hyvää ja huonoa. Jos ei muuta niin hinta.
Kannattaa lueskella eri mehtäkoira foorumeita. Jokaisesta tuntuu nykyään löytyvän tutkakeskustelu. Kannattaa vain laittaa pieni suodatin päälle kommentteihn "se on ihan pas**, ei toimi". Meitä käyttäjiäkin kun on laidasta laitaan, toiset tekee ohjelmakoodia näihin tutkiin ja toiset ei saa akkuja oikein päin akkukoteloon...
Ite aikanaan arvuuttelin tutkaa pentukoiralle. Kasvattaja heitti vain kommentin, että sulalla ihan pätevä apu koiran koulutuksessa kun näkee mihin koira teki hukan. Voi viedä pentua takaisin setvimään sotkujaan kokolailla oikeaan paikkaan. Ja kyllä, vaikka ei mieli tekisi myöntää niin oikeassa hän oli.
Esim. Tracker ja UP tekee ihan eri tavalla tuota ajoviivaa. Samoin kannattaa kiinnittää ainakin UP:n kohdalla huomiota, että millä puhelimella saat demoesityksen. Monella käytössä oleva E52 antaa hieman eri vaikutelman kuin esim. uusi Android tai Windows softaa käyttävä puhelin. Ite meinaan saaha näppylöitä tuosta nokialaisen javapohjasesta ohjelmasta kun androidiin olen tottunut. Vaikka ei siinä mitään vikaa ole, jotenkin vain käyttö tuntuu hieman monimutkaisemmalta kuin tässä androidissa.
Ainakin itelle toiseksi tärkein asia koiran paikansaamisen jälkeen koko tässä tutkajutussa on nuo jälkipelit mehtäreissujen jälkeen. Kurkkaa vaikka tuosta "Koirat metsään" keskustelusta kuvakaappauksia näistä. Siellä näkyy UP:n ja Trackerin esitykset aiheesta. Saat tietoon kuljetun matkan yms. yms.
Gepsitutkat maksaa joka vuosi, jos haluaa nämä jälkipelit pitää mukana. Hinnat löytyy valmistajien sivuilta.
Itellä UP:ssa käytössä tilarajat ja kartta+ paketti. Pääsen käymään kolmen eri seuran alueilla metsällä, joissa alueet repaleiset. Luonnollisesti kaikista on ns. jääkärikartta, mutta kun tuppaa nuo vuokrasopimukset aina välillä muuttumaan. Onhan vain aivan älyttömän kätevä kun piirtää gepsiin seuran kartat. Samoin vuosittain mahdolliset muutokset on simppeleitä. Vaihtaa vain värejä tai poistaa/lisää alueita. Saat myös jaettua piirtämäsi kartat jahtikavereiden kesken (kunhan niillä on sama kartta+ palvelu käytössä). Toki kun tuon tekee, niin on sitten naimisissa tuon maksun kanssa. Ite maksan tuon mielelläni.
Katso UP:n sivuilta http://www.ultrapoint.fi/fi/videot/ nuo videot. Siellä on näytetty aika hyvin mainitsemani asiat.
Kurkkaa myös metästysalueillasi vahvin matkapuhelinverkko (toki muuttuu kun mastoja nousee). Nämä teknotutkat kun ei ruukaa toimia huonoissa paikoissa. Toki viestillä paikan aina saa, mutta ns. normitoiminta voi tökkiä. Saunalahdella oli alkukaudesta vaikeuksia, eikä UP vielä tällähetkelläkään suosittele sen käyttöä. Ilmeisesti minuutin välein paikannettaessa ei enää olisi ongelmia, mutta alle minuutin väleillä voi jotain ilmetä. Kaverilla käytössä saunalahti ja korjauksen jälkeen kaikki toiminut kuten pitää. Itellä soneran verkkoa käyttävä toiminut moitteetta. Tiedän toisinkin olevan : D. Toki aina väliin joku jumi/katkos tulee, mutta niihin kun ei aina syytä tiedä.
B-Barkista olisi kiva kuulla jonkun käyttäjän kommentteja. Pätevältä vaikuttaa.
Olipa näistä kännytutkista mikä tahansa, niin puhelimeen sitten se lisäakku/powerpankki. Se kun pakkasella virta loppuu aika liukkaasti näistä nykyvehkeistä niin koira "hävisi" : D.
Kaikissa vehkeissä on hyvää ja huonoa. Jos ei muuta niin hinta.
Kannattaa lueskella eri mehtäkoira foorumeita. Jokaisesta tuntuu nykyään löytyvän tutkakeskustelu. Kannattaa vain laittaa pieni suodatin päälle kommentteihn "se on ihan pas**, ei toimi". Meitä käyttäjiäkin kun on laidasta laitaan, toiset tekee ohjelmakoodia näihin tutkiin ja toiset ei saa akkuja oikein päin akkukoteloon...
Ite aikanaan arvuuttelin tutkaa pentukoiralle. Kasvattaja heitti vain kommentin, että sulalla ihan pätevä apu koiran koulutuksessa kun näkee mihin koira teki hukan. Voi viedä pentua takaisin setvimään sotkujaan kokolailla oikeaan paikkaan. Ja kyllä, vaikka ei mieli tekisi myöntää niin oikeassa hän oli.
Isellä oli aikoinaan eka tutka tracker exact ihan suosta kun koira liikkui pentuna jo "liikaa" no sitten nuukailin ja ostin classicin silläkin pärjäsi. Nyt on ollut kolme kautta tracker g400 ja ollut tyytyväinen kaksi kautta mutta tänä syksynä on ollut pahoja ongelmia syystä ja toisesta toivottavasti saavat asiat kuntoon. Itsekkin käyn pääasiassa oman seuran mailla mutta "vierailen" myöskin kolmen muun seura alueella joten karttoja pitää olla reilusti 
Itselläni on g400 sekä noksun c5-03 dna:n liittymillä kun sain halvalla, toimivuus % on ollut n.90
Lyhyesti sanottuna osta sellainen millä pärjäät varmasti suosittelen kyllä gps pohjaista mutta kuka tykkää äitistä ja kuka mistäkin
Itselläni on g400 sekä noksun c5-03 dna:n liittymillä kun sain halvalla, toimivuus % on ollut n.90
Lyhyesti sanottuna osta sellainen millä pärjäät varmasti suosittelen kyllä gps pohjaista mutta kuka tykkää äitistä ja kuka mistäkin
-
Sinttura & Junttura
- Posts: 769
- Joined: Thu 22.09.2005 8:45
- Location: Haapajärvi
- Contact:
Mulla ei oo gepseistä kokemusta, meillä ei sellaista ole. Jos joskus jäneskoira taloon vielä tulee niin gepsi sitten hankitaan. Tavis UP kyllä löytyy kahdella erinlaisella pannalla. Joista pidän sitä ns. pienen koiran pantaa huonompana. Facebookin ihmeellinen maailma on tänä syksynä kertonut monta murheellista mettäreissua ku "rakkeri" ei oo pelittäny. Mikähän siellä on ongelmana?
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.