Luppoajan touhuja

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
annie
Posts: 299
Joined: Thu 22.09.2005 18:57
Location: Ristiina

Luppoajan touhuja

Post by annie »

Polkupyörälenkit ovat jäänet hyvin vähiin tänä kesänä lämpimien kelien vuoksi. Korvaavaa toimintaa on löytynyt uittamisesta, joka tuntuu olevan koirille kovasti mieluista puuhaa. Tänään vedot olivat 13-15min/kpl ja niitä otettiin useampia per koira. Kaksi koiraa tuli ihan mallikkaasti veneen perässä kerralla. Kolmannen vauhti poikkeaa sen verran muista, ettei sitä ainakaan vielä voi samaan kyytiin ottaa.

https://www.youtube.com/watch?v=fbIdN7h8iPo

https://www.youtube.com/watch?v=CIyzPAq9h2I

https://www.youtube.com/watch?v=fY6kvnsDELI
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Koiran kuntoonlaittaminen uittamisella liivien avulla on vallan mainio homma, lämpösen veden aikaan.
Vaikka kaikki oon melkein kokenut, mutta en tätä.
Hevosia oon kylläkin kavereitten kanssa uittanut ja se on osoittautunut kovinkin hyväksi menetelmäksi, varsingin sellaiselle jonka jalat ei kunnon juoksuharjoittelua kunnon ylläpitämiseksi kestää.
Omalle koiralleni oon katsonut vielä riittäväksi 1500 neliömetrin aidatun pihamaan ja lenkkeilyn, jonka jäkeen elokuussa se pääsee joskus vahingossa irti.
markkutapani
Posts: 26
Joined: Sun 15.08.2010 10:30
Location: Helsinki

Post by markkutapani »

En tiedä sohasenko pahasti tähän keskusteluun mutta kuitenkin, miksi pitää noita liivejä käyttää? Minusta parempi ja tehokkaampi keino on uittaa ilman liivejä! :roll:
annie
Posts: 299
Joined: Thu 22.09.2005 18:57
Location: Ristiina

Post by annie »

Olen uittanut sekä liiveillä, että ilman. Ne eivät tunnu vaikuttavan millään tapaa liikevauhtiin, eli gepsi näyttää samaa lukemaa olivatpa liivit päällä tai ei. Saman verran tuntuu sierainkin käyvän, eli ihan riittävän tehokasta se on turvallisemmalla tavalla suoritettuna. Pitänee vielä koittaa liikkeen vaikutusta sykkeeseen, kunhan käyn hakemassa vermeet lainaan.
Turvallisuus on suurin syy liivien käyttöön. Siten voimme huoletta suunnata suoraan ulapalle päin, eikä tarvitse hetteisissä rantavesissä liata koiraa. Turvallisuustarvetta lisää se, että vedossa on useampi koira samalla kertaa. Liivit päällä voi huoletta tehdä pitkiä vetoja. Tällä hetkellä ollaan 3 kertaa viikossa 3 x 20min tilanteessa, vauhdin ollessa 3km/h. Kokeileppa Markku sama perässä, liiveillä tai ilman :wink: . Kyllä se muutaman kuukauden jatkumolla saa kunnon kohenemaan.
Uittamisen hyvyys treenimetodina on tullut selväksi minullekin hevosten kanssa, aivan kun Keijo tuossa aikaisemmin jo mainitsi. Ei lienen jää sataan tai kahteenkaan sataan kertaan se, kun pollen olen veteen taluttanut veneen perään. Ne hyvät kokemukset innostivat aikanaan tähän koirien uittamiseenkin.

Meidän tämänhetkiset koirat eivät osaa ravata jännittämättä fillarin vieressä, joten uittaminen on 1000 x parempi vaihtoehto kun liikuttaa koiraa ns. pakkoasennossa (jossa näkemistäni pyörän kanssa juoksutetuista koirista on väh. 90%). Oikein käy sääliksi kun näkee fillarin vieressä juoksevan koiran joka vetää pannasta kiinnitettynä tai menee muuten kierossa :( .
kahaltaja
Posts: 578
Joined: Mon 24.08.2009 11:58
Location: Juva
Contact:

Post by kahaltaja »

Meillä uidaan liiveittä ja veneettä, tosin rantakin on ihan huippu. Osa ui vapaaehtoisesti, osa pitää houkutella ja pesukarhukoira on kannettava veteen (sit ui kyllä oikein hyvin :) ) Uittaminen on kesällä mitä parhainta liikuntaa koiralle!

Fillarin kanssa juoksevat todella mielellään, en ole huomannut jännittämistä tai sivulle vetämistä. Talvella tykkäävät vetää valjakkona pulkkaa...

Fillarin ja pulkan kanssa jäniksen jäljet haittaavat huomattavasti enemmän, kuin uittaessa :wink:
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Post Reply