Polkupyörälenkit ovat jäänet hyvin vähiin tänä kesänä lämpimien kelien vuoksi. Korvaavaa toimintaa on löytynyt uittamisesta, joka tuntuu olevan koirille kovasti mieluista puuhaa. Tänään vedot olivat 13-15min/kpl ja niitä otettiin useampia per koira. Kaksi koiraa tuli ihan mallikkaasti veneen perässä kerralla. Kolmannen vauhti poikkeaa sen verran muista, ettei sitä ainakaan vielä voi samaan kyytiin ottaa.
https://www.youtube.com/watch?v=fbIdN7h8iPo
https://www.youtube.com/watch?v=CIyzPAq9h2I
https://www.youtube.com/watch?v=fY6kvnsDELI
Luppoajan touhuja
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Koiran kuntoonlaittaminen uittamisella liivien avulla on vallan mainio homma, lämpösen veden aikaan.
Vaikka kaikki oon melkein kokenut, mutta en tätä.
Hevosia oon kylläkin kavereitten kanssa uittanut ja se on osoittautunut kovinkin hyväksi menetelmäksi, varsingin sellaiselle jonka jalat ei kunnon juoksuharjoittelua kunnon ylläpitämiseksi kestää.
Omalle koiralleni oon katsonut vielä riittäväksi 1500 neliömetrin aidatun pihamaan ja lenkkeilyn, jonka jäkeen elokuussa se pääsee joskus vahingossa irti.
Vaikka kaikki oon melkein kokenut, mutta en tätä.
Hevosia oon kylläkin kavereitten kanssa uittanut ja se on osoittautunut kovinkin hyväksi menetelmäksi, varsingin sellaiselle jonka jalat ei kunnon juoksuharjoittelua kunnon ylläpitämiseksi kestää.
Omalle koiralleni oon katsonut vielä riittäväksi 1500 neliömetrin aidatun pihamaan ja lenkkeilyn, jonka jäkeen elokuussa se pääsee joskus vahingossa irti.
-
markkutapani
- Posts: 26
- Joined: Sun 15.08.2010 10:30
- Location: Helsinki
Olen uittanut sekä liiveillä, että ilman. Ne eivät tunnu vaikuttavan millään tapaa liikevauhtiin, eli gepsi näyttää samaa lukemaa olivatpa liivit päällä tai ei. Saman verran tuntuu sierainkin käyvän, eli ihan riittävän tehokasta se on turvallisemmalla tavalla suoritettuna. Pitänee vielä koittaa liikkeen vaikutusta sykkeeseen, kunhan käyn hakemassa vermeet lainaan.
Turvallisuus on suurin syy liivien käyttöön. Siten voimme huoletta suunnata suoraan ulapalle päin, eikä tarvitse hetteisissä rantavesissä liata koiraa. Turvallisuustarvetta lisää se, että vedossa on useampi koira samalla kertaa. Liivit päällä voi huoletta tehdä pitkiä vetoja. Tällä hetkellä ollaan 3 kertaa viikossa 3 x 20min tilanteessa, vauhdin ollessa 3km/h. Kokeileppa Markku sama perässä, liiveillä tai ilman
. Kyllä se muutaman kuukauden jatkumolla saa kunnon kohenemaan.
Uittamisen hyvyys treenimetodina on tullut selväksi minullekin hevosten kanssa, aivan kun Keijo tuossa aikaisemmin jo mainitsi. Ei lienen jää sataan tai kahteenkaan sataan kertaan se, kun pollen olen veteen taluttanut veneen perään. Ne hyvät kokemukset innostivat aikanaan tähän koirien uittamiseenkin.
Meidän tämänhetkiset koirat eivät osaa ravata jännittämättä fillarin vieressä, joten uittaminen on 1000 x parempi vaihtoehto kun liikuttaa koiraa ns. pakkoasennossa (jossa näkemistäni pyörän kanssa juoksutetuista koirista on väh. 90%). Oikein käy sääliksi kun näkee fillarin vieressä juoksevan koiran joka vetää pannasta kiinnitettynä tai menee muuten kierossa
.
Turvallisuus on suurin syy liivien käyttöön. Siten voimme huoletta suunnata suoraan ulapalle päin, eikä tarvitse hetteisissä rantavesissä liata koiraa. Turvallisuustarvetta lisää se, että vedossa on useampi koira samalla kertaa. Liivit päällä voi huoletta tehdä pitkiä vetoja. Tällä hetkellä ollaan 3 kertaa viikossa 3 x 20min tilanteessa, vauhdin ollessa 3km/h. Kokeileppa Markku sama perässä, liiveillä tai ilman
Uittamisen hyvyys treenimetodina on tullut selväksi minullekin hevosten kanssa, aivan kun Keijo tuossa aikaisemmin jo mainitsi. Ei lienen jää sataan tai kahteenkaan sataan kertaan se, kun pollen olen veteen taluttanut veneen perään. Ne hyvät kokemukset innostivat aikanaan tähän koirien uittamiseenkin.
Meidän tämänhetkiset koirat eivät osaa ravata jännittämättä fillarin vieressä, joten uittaminen on 1000 x parempi vaihtoehto kun liikuttaa koiraa ns. pakkoasennossa (jossa näkemistäni pyörän kanssa juoksutetuista koirista on väh. 90%). Oikein käy sääliksi kun näkee fillarin vieressä juoksevan koiran joka vetää pannasta kiinnitettynä tai menee muuten kierossa
Meillä uidaan liiveittä ja veneettä, tosin rantakin on ihan huippu. Osa ui vapaaehtoisesti, osa pitää houkutella ja pesukarhukoira on kannettava veteen (sit ui kyllä oikein hyvin
) Uittaminen on kesällä mitä parhainta liikuntaa koiralle!
Fillarin kanssa juoksevat todella mielellään, en ole huomannut jännittämistä tai sivulle vetämistä. Talvella tykkäävät vetää valjakkona pulkkaa...
Fillarin ja pulkan kanssa jäniksen jäljet haittaavat huomattavasti enemmän, kuin uittaessa
Fillarin kanssa juoksevat todella mielellään, en ole huomannut jännittämistä tai sivulle vetämistä. Talvella tykkäävät vetää valjakkona pulkkaa...
Fillarin ja pulkan kanssa jäniksen jäljet haittaavat huomattavasti enemmän, kuin uittaessa
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin