Page 1 of 2

Beaglen rotumääritelmä

Posted: Mon 29.04.2013 8:13
by VvM
Yleisvaikutelma vankka, tiivisrakenteinen ajokoira, jalon voimakas mutta ei karkea.

Luonnehdinta iloinen, vainunsa avulla riistaa, pääasiassa jänistä, ajava koira. Rohkea ja hyvin aktiivinen, sisukas ja päättäväinen. Valpas, älykäs, tasapainoinen ja ystävällinen. Ei vihainen eikä arka.

Pää keskipitkä, voimakas olematta karkea, nartulla sirompi. Ei ryppyjä eikä poimuja. Kallo hieman kaareva, kohtalaisen leveä, niskakyhmy verrattain selvästi havaittavissa. Otsapenger hyvin muotoutunut. Kuono puolet pään pituudesta, ei suippo. Leuat voimakkaat, huulet hyvin kehittyneet. Kirsu leveä, mieluimmin musta, vaaleammilla koirilla se voi olla vähemmän pigmentoitunut. Sieraimet suuret.

Silmät tumman- tai pähkinänruskeat, suurehkot, eivät syvälle painuneet eivätkä ulkonevat, verrattain kaukana toisistaan. Ilme vetoavan lempeä.

Korvat pitkät, kärkiosastaan pyöreät, lähelle kirsun kärkeä ulottuvat, matalalle kiinnittyneet, ohuehkot, kauniisti poskenmyötäisinä riippuvat.

Purenta Virheetön leikkaava purenta, yläetuhampaat tiiviisti alaetuhampaiden ulkopintaa vasten.

Kaula työskentelyn helpottamiseksi pitkähkö, hieman kaareva, vähän löysää kaulanahkaa.

Eturaajat Lavat viistot, tiiviit. Eturaajat suorat, rungon alle oikein sijoittuneet, vahva- ja pyöreäluiset eivätkä alaspäin ohenevat. Välikämmen lyhyt. Kyynärpäät tiiviisti rungonmyötäiset, eivät sisä- eivätkä ulkokierteiset. Korkeus kyynärpäästä säkään noin puolet koiran korkeudesta.

Runko Ylälinja vaakasuora ja tasainen. Rintakehä syvä, kyynärpäiden alle ulottuva. Kylkiluut hyvin kaareutuneet, rintakehä pitkä. Lanne lyhyt, voimakas ja joutava. Vatsaviiva vain hieman nouseva.

Takaraajat yhdensuuntaiset. Reidet jäntevät. Polvet hyvin kulmautuneet. Kintereet vankat ja matalalle sijoittuneet.

Käpälät tiiviit ja vahvat, ei jäniksenkäpälät. Varpaat hyvin kaarevat, päkiät vahvat. Kynnet lyhyet.

Häntä vahva, keskipitkä, korkealle kiinnittynyt, iloisesti pystyssä. Ei selän päälle kaartunut eikä tyvestä eteenpäin taittunut. Hyvä karvoitus, alapuolella runsaampi.

Liikkeet Selkä liikkeessä vaakasuora, vakaa ja kiinteä. Askel pitkä, vapaa ja matala. Takaraajoissa hyvä työntö. Liikkeet eivät edestä korkeat, kauhovat tai kerivät eivätkä takaa ahtaat.

Karvapeite lyhyt, tiheä ja säänkestävä.

Väri Kaikki hyväksytyt englantilaisperäisen ajokoiran (hound) värit, paitsi maksanruskea. Hännän kärki valkoinen.

Koko Tavoitekorkeus 33 - 40 cm ( 13 - 16 tuumaa)

Posted: Mon 29.04.2013 17:00
by eeva resko
?????

Posted: Mon 06.05.2013 15:11
by Anne
Mikä VvM oli sun pointti tässä?
Eikö rotumääritelmä ole muuta kuin nuo 2 ensimmäistä riviä joista toisen olet lihavoinut ja toisen laittanut sinisellä?

Posted: Mon 06.05.2013 16:37
by VvM
Rotumääritelmän, kun lukee ajatuksella, niin siinä ei ole mitään liioteltuja eikä epäterveitä ominaisuuksia.

Noissa tavoitteissa kun pysytään niin beaglella on hieno tulevaisuus! :D

Posted: Mon 06.05.2013 16:58
by Anne
Miksi nuo 2 riviä on pitänyt korostaa? Eikö rotumääritelmä ole kokonaisuudessaa ensimmäisestä isosta kirjaimesta viimeiseen pisteeseen saakka eikä vain nuo 2 ekaa riviä?

Posted: Mon 06.05.2013 17:08
by kahaltaja
VvM wrote:Rotumääritelmän, kun lukee ajatuksella, niin siinä ei ole mitään liioteltuja eikä epäterveitä ominaisuuksia.

Noissa tavoitteissa kun pysytään niin beaglella on hieno tulevaisuus! :D
Minun mielestäni beagleilla ei ole suuntaus ollut epäterveisiin tai liioteltuihin ominaisuuksiin.

Ja minun mielestäni jokaisen kasvattajan tulisi pyrkiä kasvattamaan rotumääritelmän mukaisia beagleja.

Että mitä uutta tässä keskustelun avauksessa, VvM, oli :roll:

Posted: Mon 06.05.2013 17:15
by VvM
kahaltaja wrote:
Ja minun mielestäni jokaisen kasvattajan tulisi pyrkiä kasvattamaan rotumääritelmän mukaisia beagleja.
Löytyihän meille Kahaltaja juttu, missä ollaan ihan samaakin mieltä. 8)

Posted: Mon 06.05.2013 19:27
by eeva resko
Beaglen rotumääritelmä on niin ympäri pyöreä, että sitä lukiessa ei monenkaan koirassa löydy mitään vikaa eli sitä voi tulkita melkein miten vaan! Pitäisi lukea se rotumääritelmän tulkinta, mutta sitä ei kai ole saatavissa "tavalliselle tallaajalle" suomenkielisenä?? Esim. niin tärkeä asia kuin mittasuhteet, niistä mainitaan vain että runko on suunnilleen yhtä syvä kuin raajojen korkeus... Amerikkalainen on vähän ehkä parempi ja tarkempi...

Posted: Mon 06.05.2013 21:59
by Corner
mitä amerikkalainen sanoo mittasuhteista?

Amerikkalaisethan ovat pilanneet monet rodut, katsokaapa vaikka sikäläistä englanninspringerspanielia. Vainunsa avulla työskentelevän koiran rakenne on kaikkea muuta kuin käytännöllinen.

rotumääritelmä

Posted: Tue 14.05.2013 23:59
by ie45808
VvM Lainasit vanhaa rotumääritelmää. Uudemman löydät Suomen Beaglen numerosta 1/2012. Terveisin Pentti Särmä

Posted: Thu 16.05.2013 18:42
by Corner
Mitä amerikkalainen sanoo mittasuhteista?

Posted: Thu 16.05.2013 21:37
by Kaisa Peltonen
Pelkkä akc standard näyttää tältä:
http://www.akc.org/breeds/beagle/breed_standard.cfm

Posted: Thu 16.05.2013 23:31
by Corner
No en löytänyt sieltäkään. Kyllä tässä nyt tarvitaan Eevan apuja.

Posted: Fri 17.05.2013 7:41
by Hirmu
Ëeva tarkoittanee tosiaan beaglen rotumääritelmän tulkintaa.
Suomeksi ei sellaista ole varmaan kukaan koskaan tehnyt?
Esim. kultaisilla on suomeksi myynnissä kirja "Kultainennoutaja Golden Retriever - Rotumääritelmä ja sen tulkinta"

Jonkin verran löytyy noita tulkintoja netistä sähköisessäkin muodossa.

Posted: Fri 17.05.2013 9:55
by eeva resko
On olemassa jonkinlainen rotumääritelmän tulkinta piirretyin kuvin se tehtiin kiireessä joskus vuonna -96 tai -97. En tiedä onko sitä enää olemassakaan. Minunkin on jonnekin hukkunut. Jossain vaiheessa näin, että jotkut tuomarikokelaat olivat saaneet sen.

Hämmästyttävää, täytyi oikein käydä tutkimassa mistä Kaisa oli saanut tollasen rotumääritelmän, mutta ihan se oli siellä Amerikan beagle clubin sivulla!!! Kyllä siinä ennen on alkanut yleisvaikutelmalla. Ovat näköjään poistaneet sen, että beagle on neliömäinen! On minulla kyllä se uusi tulkinta, joka on tehty tuomarikokelaille. Sitä mielestäni saa kyllä kuka vaan. Olen niin huono tietsikan käyttäjä, että en osaa laittaa sitä linkkiä tänne!