Kettua Hakevat ja Ajavat Beaglet

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Nita12

Kettua Hakevat ja Ajavat Beaglet

Post by Nita12 »

Elikkä tänne vois laittaa jos jollain näitä löytyy tai tietää että jollain kaverilla/tutulla on.
imppa

Post by imppa »

Oman kokemukseni mukaan aika moni nuori beagle on kiinnostunut myös
ketusta ja ajaa sitä tilaisuuden tullen. Omista neljästä uroksesta on kolme ajanut kettua ja on ollut aika kovan työn takana opettaa niitä siitä pois.
Reko ei enää lähde aktiivisesti jäljeltä kettua hakemaan, mutta jos törmää kettuun, niin ajaa edelleen. Viime syksynäkin pisimmillään pari tuntia ennekuin pääsin väliin.
Aika monella muullakin beaglemiehellä(naisella) tuntuu olevan samanlaisia kokemuksia.
Sitä en osaa sanoa, että olisivatko omat koirani opetuksella jättäneet jänikset rauhaan, kun en ole siihen pyrkinyt. Kiinteässä ketunajossa eivät jäniksen jäljet näytä kuitenkaan kiinnostavan.
kahaltaja

Post by kahaltaja »

yksi kasvattini pelittää erinomaisesti kettujahdissa, ihan isännän toiveesta. myös jänisjahti onnistuu.

tässä linkki kennelliiton tietokantaan ko. koiran tietoihin: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 2F10&R=161
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
jukka6

Post by jukka6 »

Olen kuullut että Turolan Aukusti ajaa hyvin kettua,ilmeisesti sille
on ammuttukin useampia.
Koira on Lohtajalla.
Corner

Post by Corner »

FI48938/09

tuon edessä on kettuja kulkenut (jäniskokeissakin), ja ammuttukin on.
Nita12

Post by Nita12 »

FI48938/09
Tämän emän veliki kuljetti tietojen mukaan hyvin kettua,näyttäisi tuosta aidasta tulevan ketulle kiinnostuneita.
MMM

Post by MMM »

Minun beagle ajaa erittäin hyvin kettua, jos sama meno jatkuu menään ensi kaudella kettukokeisiin :D Minun kokemuksen mukaan, beaglen edessä kettu kulkee rauhassa ja pyörii montakertaa hyvin jäniksen tapaan pienellä alueella. Myös minun edellinen beagle ajoi kettua todella hyvin, valitettavasti vaan se koitui Rullan kohtaloksi.Rulla hukkui kettu ajossa heikkoihin jäihin :(
Corner

Post by Corner »

Näin olen ymmärtänyt että ainakin FIN22615/05 otti herkästi ketun ajoon.
Nita12

Post by Nita12 »

MMM wrote:Minun beagle ajaa erittäin hyvin kettua, jos sama meno jatkuu menään ensi kaudella kettukokeisiin :D Minun kokemuksen mukaan, beaglen edessä kettu kulkee rauhassa ja pyörii montakertaa hyvin jäniksen tapaan pienellä alueella. Myös minun edellinen beagle ajoi kettua todella hyvin, valitettavasti vaan se koitui Rullan kohtaloksi.Rulla hukkui kettu ajossa heikkoihin jäihin :(

Kerrohan rek.nro
MMM

Post by MMM »

Astalan Runolf on tämä nykyinen jahti ja kainalo kaveri <3
Ja Niemelän Rulla hukkui :(
lyde

Post by lyde »

meidän beagle ajaa paremmalla äänellä kettua kuin jänistä.ei oo tahtonu tällä jäädä ketut rauhassa pyörimään kun ilmasta osittain ajelee ni tahtoo ottaa kettu ritolat 8)
TuusB

Post by TuusB »

Tuossa näyttää astutetun aika mielenkiintoinen yhdistelmä kettujahdin kannalta...

Kolmella beaglellä on kettukokeita viimeisen 5 vuoden ajalta (tai yleensäkään?) ja kahden viimeisimmän ja yleensäkään palkintotuloksia saaneen eli Huuhkajan Nitan ja Astalan Runolfin pentue veli&sisar on siis kyseessä eli Netta & Raknarok. Molemmilla tuloksia vain jäniksestä, mutta voisi kuvitella ettei tuon parempaa yhdistelmää voisi hakea ennen kuin itse Nitasta & Remusta tehdään yhdistelmä.

Liekö Jukalla ollut tämä ajatuksena vaikka taisi jo pari vuotta sitten puhua Raknarokista... Mielenkiintoisia pentuja joka tapauksessa tulossa... 8)
jonne

Post by jonne »

Heippa!
Haluaisin tietää mikä on järjestön / jalostusjaoston kanta kettua ajamisen linjan kasvattamiseen / vahvistamiseen beaglellä Suomessa.
T. Jarmo Jakoleff
MM

Post by MM »

Meillä Remu (Runolf) ajoi sulalla 71pistettä kettukokeessa :) Harmitti hitosti kun sattui ajo menemään pihaan missä 3kpl islanninhevosta ja 8v rotweiler uros irti, eipä ajo jatkunut siitä kun aika loppui :/ Ylituomari olisi nostanut pisteitä vielä, niin että lopputulos olisi ollut 74p. Mutta olin sitä mieltä että ei niitä kopissa ruveta nostamaan, seuraavan kerran sitten ajetaan reilusti se ykkönen kun tiedän koirasta siihen olevan.Jänis homissa Remua ei voi kehua , mutta rintarottingilla sen voi ketun perään laittaa, sen se osaa :)
ie45808

ketunajotaipunus

Post by ie45808 »

Beaglen luontainen riista on jänis ja jäniksenajo sen jalostustavoite. Mutta jos joku haluaa ajattaa välttämättä kettua, niin mikäs siinä. Ketun- ajokokeisiin on ulkomuististani osallistunut vuosien mittaan 4-5 beaglea ja yksi on ajanut ykköstuloksen. - Yleensä on viisasta vierottaa beagle heti ketunjäljiltä ja "tavastaa" koira jänikselle viemällä monen monia kertoja sen jäljille. Tavallisesti se omaksuu ne ensisijaisiksi. Kantti
Post Reply