Mihin johtavat hienot riistansuojeluohjelmat?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
eräjussi
Posts: 52
Joined: Thu 22.09.2005 6:59

Mihin johtavat hienot riistansuojeluohjelmat?

Post by eräjussi »

Hienoja ohjelmia tehdään, mutta mitä tapahtuu?
Suojellaan alkuperäistä luonnonvaraista eläimistöä, mutta tuleeko pää vetävän käteen?
Ajatuksena oikein, mutta .......
Tällaisia ajatuksia mietiskelin illalla peurakytiksellä istuskellessani, kun katselin emän ja kahden vasan syöntiä.
No, nyt itse ajatukseen:

Ainakin Varsinais-Suomen riistanhoitopiirin alueella suoritettiin ilvesten jälkilaskenta viime lauantaina (19.1). Olosuhteet olivat otolliset yöllisen lumisateen peitettyä vanhat jäljet.
Laskennassa löytyi rhp:n tarkistuksen jälkeen vähintään 61 pentueen jäljet. Siis PENTUEEN.
Kaatolupia saadaan jatkossa ehkäpä 10-15, niin laskekaapa millainen määrä ilveksiä tulee muutaman vuoden päästä olemaan.
Metsäjänikset ovat jo nyt osittain monin paikoin kadonneet kokonaan ja niitä metsästäjät suojelevat ilman mitään hienoja ohjelmiakin olemalla ampumatta muita kuin rusakoita.
Minkälaisia mielipiteitä lukijoilla asiasta lienee.
Tässä mietteitä vain ilveksestä. Muistakin suojeltavista omat mielipiteet, mutta niistä ei tässä yhteydessä.

LISÄYS EDELLISEEN
Uusi rhp:n vahvistama tieto pentueista Varsinais-Suomen alueella on 68 pentuetta.
Last edited by eräjussi on Thu 24.01.2013 6:36, edited 1 time in total.
ei se ikinä ennen.........
Härski
Posts: 449
Joined: Tue 17.11.2009 17:57
Location: Kokkola

Post by Härski »

Tuo Perho on taas "tapetilla" kun on susista kyse :roll:

Kainuun saloilta istutettiin metsäpeuroja Perhon takamaille joitaki aikoja sitte.
Kotiutus onnistu hyvin ja tokka alkoi kasvamaan, ehkä nopiampaa ku istuttajat osas kuvitellakkaan.

Kaatolupien "panttaaminen" johti siihen että peurat levittäyty yhä laajemmalle ja rupes oleen haitaksi viljelyksille.

Niinpä "viisaat" istutti susia syömään tokkaa pienemmäksi.

Tämäkö on sitte sitä "monimuotoisuutta" mistä puhutaan :?:

Idiotismiksi minä sen tunnistan :mrgreen:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Post Reply