Page 1 of 1
Miten beaglesta Suomen muotovalio?
Posted: Mon 17.04.2006 0:48
by Selma
Eli mitä vaaditaan beaglelta, jotta se tittelöidään Suomen muotovalioksi? Olen uusi rodun parissa ja en tiedä vielä hirveästi siitä. Minulla ei ole siis omaa beaglea, mutta tulevaisuudessa olisi tarkoitus alkaa harrastaa laina-beaglen kanssa ainakin näyttelyitä ja ehkä myös agilitya ym.(metsästyksen hoitaa omistaja).
Posted: Mon 17.04.2006 8:22
by VvM
Muotovalion arvo (FIN MVA)
Vähintään kolme sertifikaattia näyttelystä Suomessa kolmelta eri tuomarilta.
Vähintään yksi sertifikaateista on saatava yli 24 kk:n iässä. Lisäksi tulevat
mahdolliset rotukohtaiset koepalkintovaatimukset. (Valt. 24.11.02)
Beaglen koevaatimukset:
1 x BEAJ 1 P tai 1 x BEAJ 1 L + 1 x BEAJ 3 P
Ajokoeissa tuo iso P tarkoittaa paljaanmaan koetta ja iso L lumikelin ajokoetta.
Posted: Mon 17.04.2006 18:31
by Selma
Selkis. Kiitos tiedosta...Kuinkakohan hankalaa tuo titteli on saavuttaa? Onko täällä palstoilla paljonkin FIN MVA-beagleja?
Posted: Mon 17.04.2006 18:32
by Selma
Selkis, kiitos tiedosta. Kuinkakohan hankalaa tuo titteli on saavuttaa? Onko täällä palstoilla paljonkin FIN MVA-beagleja?
Posted: Tue 18.04.2006 12:35
by Sohvi
Selma wrote:Selkis, kiitos tiedosta. Kuinkakohan hankalaa tuo titteli on saavuttaa? Onko täällä palstoilla paljonkin FIN MVA-beagleja?
Meiltä löytyy yksi, FIN MVA Postitalon Justiina "Jatu", joka on syntynyt helmikuussa 2000. Valioksi tuli viisivuotiaana.
Itse olen sitä mieltä, että MVA-tietteli vaatii kärsivällisyyttä. Metsään vain pentu pienestä pitäen ja treenaamaan näyttelyitä varten. Meillä saatiin lähes peräkkäisistä näyttelyistä nuo kolme sertiä, mutta ajokokeisiin meno ujostutti, ja eka koe olikin Jatun ollessa nelivuotinen. Onneksi menimme, sillä koeporukka ainakin Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa on tosi mukavaa!
Posted: Tue 18.04.2006 22:45
by Selma
Just just. No täytyy kattella, ei nyt ehkä ensimmäisenä tavoitteena ole tuo Suomen muotovalion titteli, mutta eihän sitä koskaan tiiä...

Posted: Wed 19.04.2006 9:12
by KeijoN
Kyllähän tavoitteeta saa olla ja joskus niitä pitääkin olla, mutta tämä on sellainen laji, että yleensä enemmän tulee epäonnistumisia, kuin onnistumisia. Jos ei ole aikasemmin käynyt tutustumassa näyttelyyn tai kokeisiin, niin ensimmäisenä menisin sinne, vaikka ilman koiraa. Silmät ja korvat auki, ja kyselelemällä asiat rupevat rullaamaan. Sen verran hyvät ovat nim. Selman pennun sukutaustat, että kaikki mahdollisuus on sulla pärjätä niin näyttelyssä kuin kokeissakin. Ei muuta kuin yrittämään.
Posted: Wed 19.04.2006 23:05
by ansa
Meidän taloudessa on asustellut yksi MVA-beagle, edesmennyt kylläkin jo vuonna -95. Tälle koiralle koetulokset olivat ne helpommat, ne olivat olleet kasassa jo pitkään ennen viimeistä sertiä. Taisipa olla voittajaluokan ykkösiäkin jo, yhdestä ykkösestä jäi vajaaksi käyttövalion arvo...Koira sai vakavan sairauden ja jouduttiin lopettamaan varsin nuorena

Nyt talossa on yksi koiruus, jolla on sertit kasassa mutta koetuloksia ei ole. Itseasiassa koira ei ole edes käynyt kokeissa. Sertit tulivat helposti, koira oli alle 3-vuotias saadessaan kolmannen sertin ja näyttelykäyntejä ei montaa tarvittu. Valitettavasti meillä oli sellainen tilanne, että koira pääsi nuorena turhan vähän metsälle eikä ole kehittynyt sillä saralla kummoiseksi. Sen siitä saa kun oli kolme koiraa ja vain kaksi vapaapäivää viikossa...
Meillä on (ollut) siis kaksi ääripäätä tuon tittelin saavuttamisessa, toisella tökki näyttely- ja toisella koetulokset

Posted: Fri 21.04.2006 22:53
by Selma
KeijoN wrote:Kyllähän tavoitteeta saa olla ja joskus niitä pitääkin olla, mutta tämä on sellainen laji, että yleensä enemmän tulee epäonnistumisia, kuin onnistumisia. Jos ei ole aikasemmin käynyt tutustumassa näyttelyyn tai kokeisiin, niin ensimmäisenä menisin sinne, vaikka ilman koiraa. Silmät ja korvat auki, ja kyselelemällä asiat rupevat rullaamaan. Sen verran hyvät ovat nim. Selman pennun sukutaustat, että kaikki mahdollisuus on sulla pärjätä niin näyttelyssä kuin kokeissakin. Ei muuta kuin yrittämään.
Totta. Kun vähän oppisi ensin mistä tässä on kyse ja sitten vasta kokeilemaan koiran kanssa. Niin ja kyllähän meillä mahdollisuudet on vaikka mihin, kiitos kokeneen omistajan/metsästäjän ja sukutaustojen. Kiitokset kannustuksesta!
