Page 1 of 1

Rakenneviat, syynä huono ruokinta??!!

Posted: Sat 01.04.2006 12:54
by silverbel
Ottaisin esille jutun, joka on tosiaankin vaivannut pitkään.. Onko koiran rakennevioissa todellakin syy omistajan ruokinnan, vai minkä? Luin netissä, että jos koiralle on pennusta pitäen annettu tasapainoista ruokaa, niin sen rakenne kehittyy takuulla oikean oppiseksi..itse uskon tuohon jotenkin, mutta kannattaako uskoa aina kasvattajaa?

Posted: Sun 02.04.2006 0:14
by ansa
Eivät todellakaan kaikki viat ruokinnasta johdu, joskus väärä ruokinta saattaa tosin edesauttaa vääränlaista kasvua. Tärkeää ruokinta on erityisesti isoilla roduilla, joille on tärkeää etteivät kasva liian nopeasti. Liian "vahva" ruoka on siis pahaksi. Samoin esim. liiallinen portaiden kulkeminen saattaa vaikuttaa kasvuun.

niin...

Posted: Sun 02.04.2006 9:03
by riiuli
kyllähän se oikea ruokinta voi vähentää ranevia riskiä. mutta ei se pelkästaan siihen vaikuta... :shock:

Posted: Mon 03.04.2006 8:22
by silverbel
Niin, ei minustakaan ole kyllä pelkästään ruokinnasta kiinni, että luusto vaivoja tulee, mutta ehkä kumminkin vähän. Isoilla roduilla väärä ruokinta kyllä taatusti johtaa ainakin jonkin muotoiseen luusto vaurioon, ainakin pieneen sellaiseen..

Posted: Tue 04.04.2006 15:25
by stp
Kannattaa tutkia netistä, sieltä löytyy paljon myös ao. asiasta. Tässä virallisen tuntuinen artikkeli.

http://www.shetland.fi/article.php?artid=80

ja tässä tietoa valmisruokamerkeistä

http://www.shetland.fi/article.php?artid=101


Itse olen pikkupentujen ruokinnassa käyttänyt ohjetta, jonka löysin myös eräältä nettisaitilta. Siinä eläinlääkärin kirjoittamaa ruokintaohjetta "laadukas kuivamuona" on helpoin noudattaa. En nyt vain kivikirveelläkään löytänyt sitä dokumenttia, mutta tulosteena se löytyy ja siitä varmaan nettilinkkikin.

Vaikeampi tapa on tämä http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/es.htm kaikenlaisten vellejen ja puurojen kanssa pelaaminen ja niihin ravinteiden sotkiminen. Lukekaapa kohta Pikkupentujen hoito niin ymmärätte.

Posted: Wed 05.04.2006 8:23
by silverbel
juups, kävin tosiaan eilen tutkimassa kaiken maailman ruokinta juttuja ja muuta, aika monimuskasta.. :-k

Kyllä varmaan kaikki koirankasvattajat osaavat antaa oikeat ohjeet, kerran ovat niin tarkasti ne suunnitelleetkin. Koiran ruoka täytyy olla vain tasapainoista, ja oikeassa suhteessa painoon, ikään ja kokoon..:)