Page 1 of 1
Hierojalla? Venyttelyjä?
Posted: Wed 01.03.2006 22:04
by hanna-r
Oletteko käyttänyt beaglejänne hierojalla? Itse olen viemässä vanhempaa beagleäni parin viikon päästä tunnin mittaiseen hierontaa. Miten venyttelyt, onko kokeissa, metsällä ja agissa käyvillä tapana venytellä koiria ennen aloittamista? Olen huomanut, että metsäreissun jälkeen meillä koira joutuu narkoosiin kun vähänkin rupeaa lihaksia hieromaan...niin ja välillä lihakset nytkivät eli ovat jumissa. Venyttely ja hyvä lämmittely ennen puuhastelua olisi TODELLA tärkeää. Ajattelin vain, että onko kukaan huomannut eroa koiran liikkeissä venyttelyn jälkeen ja ennen. Kannattaa kokeilla...varsinkin jos kiertää näyttelyitä. Huonot liikkeet voivat johtua jumiutuneista lihaksista ei pelkästään rakenteesta.
Posted: Thu 02.03.2006 9:31
by KeijoN
Hanna-r kirjoittaa täyttä asiaa. Koiraa ei hiero milloinkaan liikaa, ja se todellakin vaikuttaa koiran liikkeisiin. Ennen kun oli kahden päivän kokeet, hieroin ja venyttelin aina koiran ensimmäisen päivän jälkeen, että se olisi taas iskussa seuraavana päivänä. Nykyään tulee harvemmin hierottua, kun sitä on itsekkin siinä kunnossa (selkä), että tarviis venytteliää. Jos ei ole ennen koiraa hieronut, veisin sen ammattihenkilölle, tai joka asiasta jotain tietää. Sen jälkeen voi itsekin hieroa,nähtyään oikeat hierontatavat. Kokemuksesta voin sanoa, että koira kuin koira siitä pitää, mutta kipeämpien kohtien hieronta pitää aloittaa varoen.
Posted: Fri 03.03.2006 10:52
by Sohvi
Me hieromme koiramme aina metsäsreissun jälkeen. Äitini on ammatiltaan hieroja, joten otteet tuttuja

Myös kunnon vauhdikkaan pyöräreissun jälkeen olen ottanut tavakseni jäähdytellä koirani rennommalla kävelyllä ja sitten hieronnalla ja venyttelemällä.
Posted: Sun 05.03.2006 20:48
by Sinttura & Junttura
Minä kävin Koirahieronta kurssilla (viikonlopun kurssi) ja siellä sanottiin, että koiraa ei sais heti rasituksen jälkeen hieroa.
Tai ainakin akuuttien traumojen jälkeen ei saa hiero: käytä kylmää muutamien ensimmäisten tuntien aikana, hironta vasta 72 tunnin kuluttua.
Ei ihme, että koiramme ei ole antaneet minun hieroa...on ollu vähän kovat otteet meikäläisellä

mutta kurssilla opin millä "voimakkuudella" hierotaan niin meidän neiti antoi jopa hieroa tassut ja anturat, vaikka normaallisti niihin koskeminen yhdistetään aina niin kamalaan kynsien leikkaamiseen. Hieroa ei kuitenkaan kannata liian usein kerta viikossa on aivan riittävä, venytellä tietysti voi usemmin.
Posted: Sun 12.03.2006 15:27
by Sohvi
Sinttura & Junttura wrote:Minä kävin Koirahieronta kurssilla (viikonlopun kurssi) ja siellä sanottiin, että koiraa ei sais heti rasituksen jälkeen hieroa.
Tai ainakin akuuttien traumojen jälkeen ei saa hiero: käytä kylmää muutamien ensimmäisten tuntien aikana, hironta vasta 72 tunnin kuluttua.
Ei ihme, että koiramme ei ole antaneet minun hieroa...on ollu vähän kovat otteet meikäläisellä

mutta kurssilla opin millä "voimakkuudella" hierotaan niin meidän neiti antoi jopa hieroa tassut ja anturat, vaikka normaallisti niihin koskeminen yhdistetään aina niin kamalaan kynsien leikkaamiseen. Hieroa ei kuitenkaan kannata liian usein kerta viikossa on aivan riittävä, venytellä tietysti voi usemmin.
Et Tampereella ko. kurssia sattunut käymään?
Vähän OT, anteeksi.
Posted: Sun 12.03.2006 18:01
by Sinttura & Junttura
En käynyt, Sievissä oli kurssi ja tosiaan se kesti vain 2 päivää.
Posted: Thu 01.06.2006 14:55
by TaruM
Kiva huomata että noin moni on innokas hieromaan koiriaan.
Mä parhaillaan opiskelen hevoshierojaksi ja välillä vatvon noita koiriakin. Kovasti tykkäävät.
Treenin jälkeen voi venytellä hyvin ja ravistella ja taputella lihaksia. Näillä on palauttava vaikutus lihaksiin.
Jos mahdollista käyttäkää koiria hierojalla, joka varmasti mielellään opettaa teitä venyttelyjen saloihin ja mikä millekkin koiralle sopii.
Ja nyt kesän tullessa uittakaa koirianne paljon; se on tosi tehokasta treeniä ja eikä kuluta niveliä eikä anturoita kuten normaali lenkittäminen.
Taru