Page 1 of 1

Ajosta koira kiinni?

Posted: Fri 16.12.2005 20:33
by salo79
kertokaapa kuinka monen koira tulee ajosta luoksenne, jos sitä tahdotte? :D Siis keskeyttää ajon jne...

Posted: Fri 16.12.2005 21:38
by tatu
No meillä ainakin juoksututtaa ja vaatii oveluutta kiinniotto, vaikka on luoksetuloa harjoiteltu, tänne -kutsu kyllä pitäisi olla tuttu ja makupaloja on kulunut kiitettävästi niin silti... :roll:
Vasta kun näkee koiran, niin sitten tiukka komento ja kiinni antautuminen(99%)!!

Posted: Fri 16.12.2005 22:52
by jast
Enpä tiedä onko edes hyvä että beagle lopettaa ajon kuultuaan isännän karjahduksen. Omat beagleni joita on ollut kymmenkuta kappaletta viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana ovat tulleet takaisin isännän torventörähdyksen lumoamina vasta kun hukka on lopullinen tai jaloista "mehut" täysin vex. Itse en pidä pahana että koirat ovat isännän huutotetäisyyden ulkopuolella koko valoisan ajan ellei kaatoa ole siunaantunut .

Posted: Sat 17.12.2005 0:01
by timkil
No tuota. Muutaman kerran on sattunut vastaan koira, jonka sai pillillä isännän luokse tilanteessa kuin tilanteessa. Täytyypi sanoa, että kateeksi kävi koirankoulutusosaaminen.

Olisi se somaa, jos omankin koiran saisi kutsumalla pois milloin vain. Vaikkapa pikitien varresta taikka heikoilta jäiltä.

Timo K.

Posted: Sat 17.12.2005 7:04
by lea
Ei puhettakaan, että luopuis jännäristä isännän tai emännän kutsun takia. Alkuun kyllä opeteltiin luoksetuloa pillillä ja kyllähän se vielä jäljettömissä oloissa saattoi tullakin, mutta muuten... :roll: Mut hyvä näin, saapipahan itekin vähän kuntoilla. :D

Posted: Sun 18.12.2005 22:00
by nöpö02
voiko tuolla olla negatiivinen vaikutus koiran ajoon ja yleensä jänishommaan että kutsutaan kesken ajon pois??
itse en ole yrittänytkään kutsua pois muulloin ku jos on hukka tullut yleiselle tielle,niin siitä on kiinni otettu.
sanna ja korpikuusen nöpö :)

Posted: Sun 25.12.2005 18:41
by petra
Kyllä meillä isäntä on saanut koiran kiinni kesken ajon, kun on tie pitänyt ylittää, ja rusakka kaatui siltäkin ajolta. Koira on kasvanut vanhemman erittäin tottelevaisen saksanpaimenkoiran rinnalla, liekö sillä vaikutusta asiaan??

Posted: Wed 28.12.2005 16:17
by Sohvi
Itse kerran Köyliön kokeissa piti koira ottaa kiinni ajosta. Siinä todella vaadittiin oveluutta, ja tuurilla koira tuli vieresät metsästä tielle, josta pantaan "hyökkäämällä" sain sen kiinni.

Nuorempi koira on hivenen hankala saada kiinni, ja silloin toimii ainoastaan se, että koira on alle 10 m päässä, silloin kova karjaisu "maahan" tai "seiso" tms, niin yleensä jää paikoilleen, jopa ajosta.

Harvemmin ajosta otamme kiinni, ellei ole pakko. Tulisi mieleen, että vaikuttaisi koiran metsästysintoon, onko näin?
timkil >> Kerros sinä nyt Timo kokeneena ihmisenä :)

Posted: Wed 01.02.2006 13:45
by silverbel
miten koiran sitten voi siihen opettaa? esim jos se ei osaa tulla luokse edes kun ei ole ajossa?

Posted: Thu 02.02.2006 14:44
by Puppe
silverbel wrote:miten koiran sitten voi siihen opettaa? esim jos se ei osaa tulla luokse edes kun ei ole ajossa?
tarkoitatko että koira ei tule luokse jos se vaikka hakee jälkiä vai? ](*,)
Koira pitää pienestä pitäen opettaa tulemaan luokse jollain komennolla tai pillillä... ajosta luoksetuleminen/kiinniottaminen on sitten eri asia, siinä pitää päästä ajettavan ja koiran väliin ja siitä sit otettava kiinni. Muutaman kerran jälkeen se onnistuu sit miltei aina... Ainakin meillä on näin, joskus vaan voi joutua kävelemään jonkinverran :wink:
Ai niin, sit pitää kehua kovasti ja palkita namilla jos on ollut tapana niin tehdä, meillä riittää aina kehuminen :D

Posted: Fri 17.02.2006 8:24
by silverbel
Puppe: meillä on bellan kanssa kokeiltu VAIKKA JA MITÄ! Se ei kuule eikä nää kun sitä kutsuu, vaikka ei olisi edes jäljillä.. No nyt tänä talvena, kun erään kerran se karkasi sisältä luikkasi oven raosta, niin juoksin sen kiinni ja karjaisin MAAHAN, kyllä se meni ja oli hieman nolon näköinen.. :wink: olen yrittänyt opettaa sitä vaikka miten mutta mikään ei näytä tepsivän. Miten sinä olet opettanut..? Haluaisn mahd. paljon vinkkejä..KIITOOOSSH!

Posted: Mon 27.02.2006 18:19
by Salpausselkä
Meillä on kaikki opetettu tulemaan kimeään vihellykseen (koirapilli tai kiväärin hylsy). Sellainen ääni jonka koira harvemmin missään kuulee. Yksinkertaisuudessaan ajavan koiran huomio pitää herättää ensin ja sitten kutsua luokse. Viheltämällä katkaistua ajoa ei saa missään nimessä rangaista kytkemällä koira heti luokse tultua. Parempi antaa seurata miestä poispäin tilanteesta ja kutsua heti jos meinaa luistaa takaisin.

Kytkeminen vasta kun koira alkaa käyttäytymään kuin olisi normaalisti kävelyllä isännän kanssa. (rauhoittunut). Kehumista ei kannata unohtaa. Mitä harvemmin käyttää pilliä tai kiväärin hylsyä niin sen parempi teho. Kiväärin hylsy on siitä hyvä vekotin, että kuuluu lumisessa metsässäkin yllättävän kauas.

Posted: Tue 28.02.2006 9:41
by KeijoN
Minusta tottelevainen koira on metsässä ihan ok, mutta ei niitä tärkeimpiä asioita. Itse en kutsu koiraa pois ajosta milloinkaan, hukalta kylläkin ollessani lähietäisyydellä. Varsinkin pitempään ajaessa, niin eihän se paljon kuule eikä näe mitään, se on niin keskittynyt työhönsä. Tietenkin esim. kokeissa se on etu jos sen saa ajostakin, mutta minulle ei ole vielä niin tiukkaa ajan suhteen ollut.

Posted: Tue 28.02.2006 12:56
by ansa
Meidän koirat tulevat kyllä käskystä pois ajostakin. Tästä on ollut ainakin kerran kokeessa hytötyä, kun koiran edestä lähti peura. Koira lähti tietenkin innoissaan ajoon, mutta kutsumalla tuli pois. Ei tullut sanktioita peuranajosta ja tottelevaisuudesta tuli mainiot pisteet ;)
Muutenkin on mielestäni hyvä, että koira tottelee. Aina voi tapahtua jotain, jolloin on hyvä saada koira nopeasti luokse. Eikä se koiran metsästysintoon vaikuta...Turhaan ei tietenkään koiraa kannata ajosta kutsua, ellei ole tosiaan väärä ajettava.

Ja miten koulutus onnistuu? Ihan pennusta asti vaan luoksetuloharjoituksia, joko pillillä, torvella, koiran nimellä tai millä sitten haluaakin. Meillä käytetään koiran nimeä. Pennun kanssa aloitetaan ihan sisätiloissa, ja kun pentu tulee luo, se palkitaan. Ei rankaisua, jos pentu ei tottele, palkitseminen on tärkeämpää. Koiralle on selvittävä, että kutsun jälkeen on luvassa jotain mukavaa. Pikkuhiljaa siirrytään sitten pitemmille etäisyyksille, ja ulkoilmaan. Itselläni on ollut tapana kutsua koiria koirapuistossa aina välillä harjoituksen vuoksi.
Liian usein ei kannata koiraa kutsua harjoituksen vuoksi, ettei koira luule ettei kauemmas saakaan lähteä.

Posted: Wed 01.03.2006 9:24
by silverbel
Kuulostaa kyllä helpolta, ja toisen koiramme kanssa tuo on kyllä onnnistunutkin, mutta kun bella on ajossa, se ei kuule eikä nää, se on varmaa! :!: