Pentuvälitys

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Härski

Post by Härski »

Suora,rehellinen kysymys, johon toivon suoraa, rehellistä vastausta.

Kumpaa kasvattajaa arvostat enemmän :

-semmoista joka pyrkii viemään rotua eteenpäin rotumääritelmän mukaan.

-vai, sellaista joka keskittyy vain ulkomuotoon ??

Tämä ei oo sitte kenellekkään yksin vaan kaikille foorumilla vieraileville [-X

Ja turha jaaritella mistään pään seinään takomisesta 8)
Reetu09

Post by Reetu09 »

Aiheen vierestä menee osittain, mutta menköön...
Oman vähäisen kokemukseni perusteella metsätreenikerroiksi riittää 1-2 krt/viikko + mahdolliset kokeet. Tuota en pitäisi määrältään kovinkaan isona. Metsäänviennin ajankohdat eli se "treeniaikataulu" on kyllä hyvä miettiä, jos tavoitteita on näköpiirissä. Koiralla täytyy olla tietenkin riittävä kunto, jota ylläpidetään kävelylenkeillä, levolla ja sopivalla ruokailulla. Olen täysin varma, että koiralleni ei olisi huipputuloksia tullut, ellei takana olisi oikeaan osunutta jalostusta. Tuskin nykyisiä koiriani olisin valinnut, ellen olisi saanut oikeaa, avointa, innostunutta ja rehellistä informaatiota pentuja hankittaessa. Kiitos Kainuun miehille! Jollakin ystävälläni on beagle, jota hän on vienyt metsään. Mutta, kun koiraa ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Kun ei pysy metsässä, niin ei pysy metsässä. Ei kiinnosta, vaikka jälki on puoli minuuttia vanha. Tuossa tapauksessa tuskin auttaisi, vaikka kuinka treenikertoja lisättäisiin. Koira on jo useita vuosia vanha.
Noita metsätreenejä pitää siis olla, mutta mielestäni ei mitään hirveitä määriä. Treeneissä olen omille koirilleni pyrkinyt tarjoamaan monenlaisia maastoja, metsäteitä, louhikkoja, "suopursuviidakkoa". Ts koiran omistaja osaltaan voi vaikuttaa tulokseen ja koiran kehittymiseen ajurina. Ehkä isännän merkitys on ikäänkuin ajotaidon hienosäätöön vaikuttaminen. Tärkeinpänä kuitenkin pidän lähtökohtaa, mistä pentu on peräisin. Hyvät suvut (myös "yksittäiset huiput") ja hyvät ominaisuudet antavat hyvät lähtökohdat pentua valitessa, mutta ne eivät vielä takaa mitään. Me ihmiset voimme myös helposti ja monella tavoin pilata hyvän käyttökoiran kasvun.
siljapa

Post by siljapa »

Onhan näitäkin tapauksia että on saattanu ihan nuori koira olla kokonaisen kauden sivussa esim. loukkaantumisen takia. Silti ajelee ykköset muutaman vuoden ikäisenä... Siinä kohtaa varmaa menny se jalostus nappiin.
eeva resko

Post by eeva resko »

Juu, on se kumma juttu, että täällä aina jossain vaiheessa nämä jutut kääntyy siihen kuinka toiset ovat väärässä ja rodun pilaajia ja toiset niin pirun erinomaisia! Härski voi arvostaa ihan ketä lystää. Minä, rodun pilaaja, en ole koskaan kerjännyt kenenkään arvostusta. Olen ihan omaksi iloksi kasvatellut sellasia koiria joista itse tykkään.... Tietenkin olisi kiva vaihtaa ajatuksia saman rodun harrastajien kanssa (vai ollaanko saman saman rodun harrastajia?), mutta kyllä tuntuu olevan aika mahdotonta. Euroopassa on jo nyt useampia maita joissa ei ajokokeita järjestetä ja uskon että tulevaisuudessa varmasti vielä lisääntyy.... Ei sekään ole minua haitannut. Jokainen harrastaa miten parhaaksi näkee!
KeijoN

Post by KeijoN »

Eeva hyvä.
Minä en ainakaan noista aikasemmistä tekteistä ole saanu semmosta kuvaa, että joku olis sanonu, sua rodun pilaajaksi.
Härski kysyi vaan - kumpaa arvostatte enemmän. Itsekkin kirjoitit joskus muinoin tällä pastalla, jokainen eläköön uskossaan, tai jotain sinnepäin - ja nyt, jokainen harrastaa miten parhaaksi näkee, jossa olen täysin samaa mieltä.
Minä en ole yhtään sitä vastaan, vaikka Beagle viisaana koirana oppis "vaikka lukemaan."
Minä omasta mielestäni toivoisin ihan "puhtaille" näyttelykoirillekkin jotain muutakin tekemistä, sillä suurimmalle osalle rotuja ne vaativat puuhastelua, tai muutenkin tykkäävät saaha mielenkiintoista liikuntaa, kunhan ei vaan mää rasituksen puolelle.
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

eeva resko wrote: Euroopassa on jo nyt useampia maita joissa ei ajokokeita järjestetä ja uskon että tulevaisuudessa varmasti vielä lisääntyy
Varmaankin tässä piilee syy miksi Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa onkin niin tärkeetä vaalia beaglessä erityisesti metsästysominaisuuksia.
Vasta muutaman vuoden metsästystä beaglellä harrastaneena ymmärrän tämän ja toivon että jokainen beagle-omistaja pääsisi näkemään beaglen jolla on metsästysominaisuudet kohdallaan työskentelevän metsässä silloin vasta tajuaa mistää puhutaan.
Hirmu

Post by Hirmu »

Kumpaa kasvattajaa arvostat enemmän :

-semmoista joka pyrkii viemään rotua eteenpäin rotumääritelmän mukaan.

-vai, sellaista joka keskittyy vain ulkomuotoon

Ehdottomasti ensimmäistä vaihtoehtoa ja siksi koiranikin on sellaisilta kasvattajilta.

Tästä (http://www.leinolaw.fi/eyewitness/periaatteita.htm) luettavaa ja toivottavasti vähän ajattelemisen aihetta itse kullekin
Rotu on "väärä" vaikka toki käyttökoira
malmol-9

Post by malmol-9 »

Näin presitentin vaalien allahan olis kiva äänestää tästäkin aiheesta.... niin saatais mututuntuma harrastettavan kohteemme käyttötarkoituksen suunnasta.
Kuvitellaan tilanne, jossa pitäis valita vain kahdesta jäljempänä mainitusta vaihtoehdosta ja edellyttäen että vain beaglein omistajat äänestäisivät että kannatanko beaglea jalostettavaksi ensisijaisesti metsästys- vai näyttelykäyttöön...... kukas se osaakaan laatia äänestys menetelmän?
kahaltaja

Post by kahaltaja »

kyllä tämä vaan aina on yhtä typerää ja mustavalkoista keskustelua, puolelta ja toiselta :oops:

minulla on selkeä visio terveestä (yleisesti sekä rakenne ja luonne), ajavasta ja kauniista beaglesta... siihen pyrin noudattaen useamman vuoden suunnitelmaa, jokaisella pentueella täytyy olla pidemmän tähtäimen tarkoitus. jalostuskoirien valintoihin vaikuttaa todella paljon myös se, millaisen ihmisen kanssa tulen olemaan tekemisissä ja yhteyksissä.

yhteen asiaan panostaminen ei vie mitään rotua ainakaan hyvään suuntaan. jo se on nähty monen muunkin rodun kuin beaglen kohdalla.

provosoivan kysymyksenasettelun jätän sikseen...

pentupalsta IHAN KAIKILLE rekisteröitäville beaglepentueille on muuten näköjään avattu
http://www.beaglenpentuja.webs.com/ innoittajana lienee ollut tämä keskustelu
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

Niin no toisaaltahan se on hyvä, että tuolla beaglenpentuja.webs sivulla on vain näyttelylinjaisia pentueita, jotka on tarkoitettu kaikenlaiseen muuhun puuhasteluun. Jos haluaa beaglen pennun metsästykseen jalostetusta pentueesta niin senhän löytää sitten järjestön pentuvälituksestä.

Tuohon Härskin kysymykseen on vastaus ihan selvä.

Hienoa, että Kahaltajan kennel pitää huolta beaglesta kokonaisvaltaisesti. Olisi mukava saada näyttöjä koirien toimivuudesta myös ajokokeissa. Näyttelyissähän ne pärjää hienosti. Terveitäkin varmaan ja hyvä luonteisia. Metsästäjiä varmasti alkaisi kiinnostaa koirat kun olis vähän koenäyttöjä. Jos haluaa pitää koirat pois metsästäjiltä niin se on sitten eri asia.

Reetulle sen verran, että minun koirat ovat pääseet kiusallisen vähän metsään tänä syksynä. Ihan turha haaveilla, että olis päässy 1-2krt viikossa. Saman verran kuukaudessa on ehkä lähempänä. Työt ja elämäntilanne rajoittaa kovin paljon tuota treenausta. Samoin treeni paikkojen puute. On ihan erilaisessa asemassa kilpailla kun voi mennä minä päivänä haluaa ja niin usein kuin itse parhaaksi näkee. Siinä mielessä olen Eevan kanssa samaa mieltä, että kilpailuissa olevat koirat on ihan erilailla treenattuja ja siten kilpailu ei ole tasapuolista. Pitäis vissiin olla työssäkäyvien ja eläkeläisten sarjat? :lol:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
kahaltaja

Post by kahaltaja »

Henkka mies man wrote: Hienoa, että Kahaltajan kennel pitää huolta beaglesta kokonaisvaltaisesti. Olisi mukava saada näyttöjä koirien toimivuudesta myös ajokokeissa. Näyttelyissähän ne pärjää hienosti. Terveitäkin varmaan ja hyvä luonteisia. Metsästäjiä varmasti alkaisi kiinnostaa koirat kun olis vähän koenäyttöjä. Jos haluaa pitää koirat pois metsästäjiltä niin se on sitten eri asia.

Reetulle sen verran, että minun koirat ovat pääseet kiusallisen vähän metsään tänä syksynä. Ihan turha haaveilla, että olis päässy 1-2krt viikossa. Saman verran kuukaudessa on ehkä lähempänä. Työt ja elämäntilanne rajoittaa kovin paljon tuota treenausta. Samoin treeni paikkojen puute. On ihan erilaisessa asemassa kilpailla kun voi mennä minä päivänä haluaa ja niin usein kuin itse parhaaksi näkee. Siinä mielessä olen Eevan kanssa samaa mieltä, että kilpailuissa olevat koirat on ihan erilailla treenattuja ja siten kilpailu ei ole tasapuolista. Pitäis vissiin olla työssäkäyvien ja eläkeläisten sarjat? :lol:
kunhan nyt kävisi noita OIKEITA mettäkoiria kokeissa enemmän :lol:

kerrot itse tuossa yhden vastauksen koekäyntien vähäisyyteen... työt ja elämäntilanne ja TREENAAMISEN puute. itselläni on ainakin sen verran kilpailuviettiä, että minkään kakkosen tai kolmosen tuloksen perässä ei kiinnosta kokeissa käydä. keksikää sellainen koe, missä treenaamattoman koiran ominaisuudet tulee selvitettyä... vrt esimerkiksi rottweilereiden käyttöominaisuustesti.
Jos haluaa pitää koirat pois metsästäjiltä niin se on sitten eri asia.
tässä asiassa täytyy valitettavasti tuottaa sinulle pettymys...4/5 kasvateistani on metsästävissä kodeissa :wink:
Niin no toisaaltahan se on hyvä, että tuolla beaglenpentuja.webs sivulla on vain näyttelylinjaisia pentueita, jotka on tarkoitettu kaikenlaiseen muuhun puuhasteluun. Jos haluaa beaglen pennun metsästykseen jalostetusta pentueesta niin senhän löytää sitten järjestön pentuvälituksestä.
määrittele näyttelylinjainen ja metsästyslinjainen beagle!
Image Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

kahaltaja wrote:kunhan nyt kävisi noita OIKEITA mettäkoiria kokeissa enemmän

Voi kumpa kokeissa kävis kaikista beagleista vähintään puolet. :wink:

Voinhan minä yhden määritelmän vääntää, niin saa sitä sitten joku saivarrella. Näyttelylinjainen on sellainen, että sen suvun jalostusvalinnat on tehty näyttelyissä menestymistä silmälläpitäen. Metsästyslinjaisen suvun valinnat on tehty siten, että sen metsästysominaisuudet olisivat mahdollisimman hyvät.

Itsellä on enemmän ja vähemmän metsästyslinjaiset koirat. Molemmat ajaa jänistä ihan hyvin, mutta vanhempi on parempi metsätyskoira. Nuorempi on onnistunut kokeissa paremmin vaikka sitä on treenattu paljon vähemmän. Vanhempi olis varmaan parempi koekoira erilaisella treenamisella ja nuorempi olis parempi metsästyskoira ahkerammalla metsästämisellä. Noihin asioihin voi vaikuttaa miten sitä treenaa, mutta ulkomuotoon ei voi vaikuttaa. Vähän voi lihaksia treenillä kasvattaa jne, mutta kuitenkin aika vähän.

Jos Kahaltajan koirat on metsästyskäytössä ja ajaa niin miksi niitä ei viedä kokeeseen? Olen minäkin ja moni muu uskaltautunut kokeeseen vaikka ei koirat huippuja olisikaan.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
kahaltaja

Post by kahaltaja »

[quote="Henkka mies man"
Jos Kahaltajan koirat on metsästyskäytössä ja ajaa niin miksi niitä ei viedä kokeeseen? Olen minäkin ja moni muu uskaltautunut kokeeseen vaikka ei koirat huippuja olisikaan.[/quote]

varmaan hyvin pitkälti sen takia, miksi moni muukin jättää käymättä...

toisaalta, vanhimmat kasvatit tulivat vuoden vaihteessa vasta 3-vuotiaiksi, joten aika nuorta porukkaa ovat vielä. vanhimmista yksi ja seuraavista kaksi olisivatkin varmaan valmiita kokeisiin...kun vaan jaksaisivat innostua lähtemään. pakottaahan ketään ei kuitenkaan voi.
kahaltaja

Post by kahaltaja »

Henkka mies man wrote:
kahaltaja wrote:kunhan nyt kävisi noita OIKEITA mettäkoiria kokeissa enemmän

Voinhan minä yhden määritelmän vääntää, niin saa sitä sitten joku saivarrella. Näyttelylinjainen on sellainen, että sen suvun jalostusvalinnat on tehty näyttelyissä menestymistä silmälläpitäen. Metsästyslinjaisen suvun valinnat on tehty siten, että sen metsästysominaisuudet olisivat mahdollisimman hyvät.
miten määrittelisit tämän koiran: http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 19427%2F92
KeijoN

Post by KeijoN »

Mennäänpäs pikkasen lähemmäks tätä aihetta.
Silloinkun Aila antoi tään jalostusneuvojan homman mulle, niin täytyy sanoo että pikkasen jännitti et miten minä tästä selviän.
Heti ensimmäisellä kyselyllä meinasin heittää heti pyyhkeen kehään, kun nartun omistaja urosta kyseli.
Pienen tutkistelun jälkeen sanoin uroksen.
Sehän on semmonen ja semmonen mies tuli kuin tykin piipusta.
Sanoin - että eihän sinun tarte sillä omistajalla astuttaakaan, vaan sen koiralla.
Niinhän siinä sit kävi, et mies vaihtoi urosta.
Post Reply