Suomi-beagle

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

havi48

Post by havi48 »

Onpa hienoa lukea nimimerkki Annien laadukkaita ja asiantuntevia kirjoituksia.

KIITOS SINULLE MEIDÄN KAIKKIEN METSÄSTYS-, NÄYTTELY- JA AJOKOETOIMINTAA HARASTAVIEN PUOLESTA

Hannu Virkkala, Huuhkajanvaara, Kajaani
k-bar

Post by k-bar »

VAU!
Ihan on jännä lukea, mitä ihmiset tykkää koiran kanssa pulaamisesta.
Vaimo on ihan koukussa tähän saittiin, ja nyt kun itse olen pikkasen lueskelu, alkaa itteäkin koukuttaa.....

Aika kiihkeesti tuntus porukat ottavan kantaa toisten tekemisistä/tekemättä jättämisistä :roll:

Mutta issueen takas.
Miksi Suomessa koetellaan koiraa, miksi jalostetaan Biikeliä niinku sitä nyt täällä tehdään?
Vastaus: Koska niitä kehitetään SUOMALAISELLE loppukäyttäjälle :idea:
..ja näitä loppukäyttäjiä kyllä riittää, veikkaanpa että eniten kuitenkin metsästäjiä..
Tämä enemmistö saatta kyllä ohjata tuotettavien koirien laatua aika merkittävästi, mutta eikös ostaja määrää mitä hankittavan koiran tulisi mieluusti olla!

Täällä tuli esille joltakin, notta pitäs olla "Taipparit" \:D/
Ei muuten yhtään tyhmempi idea, jos sillä saahaan Näy Biiklet näreeseen.
Tuen varauksetta ideaa kaikiltaosin. Ulkoilu metsästyksen parissa, pyssyllä tahi ilman, on aina OK. Jos se tehdään vielä koiran kans, nin aina parempi.
Koira, tuo ihmisen paras ystävä, myös haluaa (aika usein!) touhuta omistajansa kanssa skutassa. Aika useinhan se menee vakavaksi ja jännäksi, mutta se on se homman suola.
Ja joku mylväs täällä että ei sais alle 9kk kalikkaa mettään viiä, notta on se eläinrääkkäystä semmonen. Kun on kerran kuullu nuoren koiran ekan kunnon lähdön, on se kaikkea muuta kuin koiran rääkkäystä.
Mut jos ei ole kuullu, niin mitä siitä sit voiskaan tietää........
Tämän kirjoitan ihan ilman mitään sarkasmia, ja aidosti kaipaan mehtään muitakin ihmisiä kuin vain ne "verenhimoiset rumpalin telojat".
Niiku vaik nuorisoa :D

Mitä veikkaatte nuubin tuumaavan, kun "vanha ja kaiken kokenut" metsästäjä/näyttely harrastaja taikka vast. lataa isolla äänellä mitä jonkun pitäs tehä taikka jättää tekemättä. Johonkin se nuori leimautuu, ja pahimmassa tapauksessa lopuksi elämäänsä....siinä meni sekin sielu sille alttarille ja ehkä pysyvästi.

Olen kuitenkin aika liberaali koira-asioissa, vaikka minut tuntevat voivat muuta luullakkin. Olen kaiken koiraharrastuksen kannattajaja...JOS SE HARRASTUS TEHDÄÄN METÄSSÄ!

Koira, mies/nainen/nuori ja reppu yhdistelmä RULEZ :!:

PS: Mikskö mä touhuun Biiklen kans? No se tykkää samoista asioista kuin mä. Metsästyksestä, sama mieliruoka(AINA!), tykkää vastakkaisesta sukupuolesta, nauttii löhöömisestä, kova uhoomaan....etc.
Ever see an anti-gunner with a "NO GUNS" sticker on his house?
Gia

Post by Gia »

Nyt minä sanon ehkä sopimattomasti, mutta luulen että suokin ja beaglen ero on puhtaasti imagossa.
Mitä suokista tulee ensimmäisenä mieleen? Navetan takana tarhassa pidettävä mehtäkone, mikä syö pesuvadista?
Entäs beaglesta? Pieni kompakti koira, mikä on otettu koko perheen harrastuskoiraksi. Isäntä pääsee metälle ja emäntä lenkille. Se voi nukkua sohvalla ja syödä keittiössä koirankupista?

Miten se näkyy rodussa? Suokkeja syntyy vuodessa pari tuhatta ja kokeessa käy n. 1500 koiraa / vuosi. Johtuisiko imagosta? Suokki mielletään vain ajuriksi. Beagleja Suomessa syntyy noin 600 ja kokeessa käy n. 180 beaglea / vuosi. Imago? Koko perheen harrastuskoira. Tarvitseeko sellaista viedä kokeeseen, kun se vain on perheen harrastuskoira? Tällainen koira käy kuitenkin ainakin kerran siellä näyttelyssä, ihan mielenkiinnosta kun siellä ehkä näkee muitakin beagleja. Miten siis saada näistä tavan lemmikkibeagleista se lisäinfo? Koirista jotka ovat otettu ihan lemmikeiksi, metsästyskavereiksi. Ei aikomustakaan jalostaa. Miksi siis mennä kokeeseen? Sinne näyttelyyn kun kuitenkin oli suhteellisen helppo mennä. Vaan lähdeppä kokeeseen. Yritä saada pari tuomaria, herää aamulla klo 2 että ehdit hakea tuomarit. Toinen asuu 50 km "idässä" ja toinen mokoma "lännessä" ja keskuspaikka sitten tietenkin siinä puolessavälissä "etelässä". Siinä sitä sitten klo 5.30 arvonnassa saat maaston joka on 100 km "pohjoisessa". Hitsi kun oli huonotuuri ;) Niin, että se metsästävä lemmikkibeagle jää mielummin sinne kotiin kuin vaivautuu kasvattajan iloksi ajokokeeseen. Jalostuksen takia kokeeseen? Eihän sitä beaglea otettu sitä varten kuin vain metsästyskaveriksi ja mamman iltojen iloksi :)

Mitä tälle tilanteelle voisi tehdä? Haukkua kaikki jaloillaan äänestävät, tavalliset koiran omistajat? ;) Vai kehittää jotain millä saada ne tavan tallaajat pramille? No...keksittiin tosin pitkäkoe, joka itsessään on hyvä :) mutta siihenkin sen tavallisen tallaajan pitää nähde vaivaa :D ilman että hänet saadaan näkemään koiransa melkoisena tekijänä ja kilpailuhenki heräämään ;) niin tuskin viitsii nähdä vaivaa... taidan olla aika skeptinen :shock:
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
Corner

Post by Corner »

No joo, suokin voi rinnastaa noutajaan. Opastan kaikkia pidättäytymään pyörälenkeistä, tarpeettomasta hyppyyttämisestä ja damien non-stop heittelystä, joissa paljon äkkilähtöjä ja jarrutuksia - niissä pää vie enemmän kuin kroppa kestää. Kuvaukset suositan 16-18 kk ikään, ja kun sieltä tulee vihreää valoa, niin sitten rankemmin.

Oma ehtoinen, niin että koira itse päättää, sen sallisin AINA. On se sitten lumessa tarpomista, uimista, juoksemista... Ajavalta koiralta avataan linkku, ja sen jälkeen se itse päättää mitä rupeaa touhuamaan. Ei sitä voi käskeä eikä kehottaa. Ja kaikkihan noista pisteistäkin näkee, että eipä ole ihan tappiin asti ajanut...

Kasperin halveeraaminen tuosta oli kyllä täysin aiheetonta. Beaglettömänä taitaa moneen muuhunkin asiaan olla syytön...
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Harvemmin kai näkee videolla näin hienoa työskentelyä hukalla, harmi ettei ole beagle ;)

http://www.youtube.com/watch?v=mKgiPP5x ... r_embedded
kasperi

Post by kasperi »

Totuushan on, että kunnon ajokoira ei tee tuohon edes hukkaa!!! Ymmärtäisin jos jänis juoksisi pari kilometriä yhteen suuntaa ja odottaisi metsässä, että koira menee ohi ja sitten tulisi takaisin samaa jälkeä tietä sen kaksi kilometriä. Siihen jos häviäisi niin ok mutta tuo nyt ei todellakaan ole yhtään mitään. Sorry, mutta nyt on alue josta tosiaan tiedän jotain. :wink:
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

:D No voi harmi, mutta myönnätkö että harvemmin saa videolle näin hyvin tallennettua hukan selvittely? :D
Minusta siellä on aika tiivistettynä kuinka ajava koira alkaa rengastamaan löytääkseen jäniksen jäljen olkoonkin että koira ei ehkä ole niin taitava. Sitten siinä näkee kuinka koira hiljenee kun jälki katoaa ja miten alkaa taas haukkumaan kun pääsee jäljelle takaisin. Ja ellei ole ikinä käynyt metsästämässä tästä saattaa saada käsitystä siitä miten koira työskentelee.
Enhän ole ikinä väittänyt olevani kokenut joten saattaa olla ettei tällä videolla ole mitään arvoa siinäkään mielessä.
KeijoN

Post by KeijoN »

Sen verran kasperille että ei se mikään huonokaan suoritus ollu.
Ajatteleppas nyt kun jänis tekee veekuvion, niin kokeeneellikken koiralle siinä on tekemistä.
Epäilisin vielä että jänis on pidätelly henkeensä silloin kuvaushetkellä, kun on vaistonnu ihmiset.
Mutta pirusta ko sen tietää.
Eikä siihen muuten hukkaa tullutkaan minun kellotuksen mukaan.
Kumuri

Post by Kumuri »

Kasperi Ota tästä haaste vastaan... Mä hommaan sulle vieraskortin niin tuu ajattaan....Ku sulla on niin kunnon suokki niin mä laitan biikelin kehiin...

Ja tienä ei ooku 16-32 murske.... Sitä pitää ajaa yli 3km... edestakas ja montakertaa päiväs... :shock:

Joka koira ny ajaa hiekka tiellä mutta harva sepelillä äänenkans... :lol:
Härski

Post by Härski »

Tausta äänen "mainonnan" mukaan kyseessä olis ollu vanha koira :?:

Pikkasen hosuvan kuvan sai hukkatyöskentelystä, mutta nippa nappa selvis katkolla. Mikäli videoo ei oo pätkitty

Paremminkin ois voinu selevittää :roll:
Reetu09

Post by Reetu09 »

"Väärin sammutettu, sanoi palomestari, kun tuli sammutetulle palopaikalle" :) .
Olihan tuossa videossa paljon hyvää ja hukkaakaan ei tullut. Minuutit juoksivat ja ties kuinka paljon niitä tuollakin kertaa Valmalle karttui. Oiskohan pienelle epävarmuudelle ollu syynä se, että Valma sattuu olemaan kaksoisvaliokoira, joten se on myös hyvän näköinen :wink: .
Ajokokeessa en ainakaan itse tuosta suorituksesta olis "miinuksia" antanut.
kasperi

Post by kasperi »

Ei tuo olisi miinuksia tuonut. Huippukoira olisi oikaissut jo metsässä oikealle jäljelle käymättä ollenkaan tiellä. Keli näyttää huipulta, sienet ynnä muut hajut ovat poissa. Tuolla aikaa kautta yleensä ajetaan huippuykköset sulalta. Murske ei ole ongelma kunnon koiralle. Aika menee ajavien koirien kokeissa tuomarina juostessa joten en jouda leikkimään tappihäntien kanssa :wink: Suokkini ovat vasta uransa alussa, puolitoista vuotinen ja toinen 3kk. :wink: Kaikki muu kehuminen paitsi ajokoe tulokset ovat turhia. Tutut harj maastot ja siellä ajetut ajot antavat vain suuntia.
Beaglen otan kunhan kasvattaja ilmoittaa, että nyt olisi tarjolla. Asia on sovittu jo vuosi sitten joten tämä ei ole mikään hetken mielijohde. Titille pisteet siitä kun hän on tutkinut asioita ja kykenee myöntämään, että asiat ovat vähän hakusessa. Kiitos siitä!!! Harjoitus ja ennakkoluulottomuus tekevät mestarin :wink:
Post Reply