Suomi-beagle

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Juha

Post by Juha »

eeva resko wrote:Pyydän anteeksi, että olen tunkeutunut tänne järjestön sivuille. Huomasin itsekin, ettei ole sopivaa ja siksi mietin jotain muuta puhepalstaa. Mutta Annie valaisi, että voisi käyttää Beagle harrastajien sivuja.

Siinä Juha olet aivan oikeassa, että beagle ja säännöt ovat omanlaisensa täällä! Itse asiassa minä taidan jättää tämän taipparin, kuten vuosikirjankin aivan omaan arvoonsa. Ensinäkään minusta ei ole edes kehittelemään sellaista, koska en edes tiedä mitä siihen pitäisi sisältyä... Oli tosiaan sellanen "taka-ajatus" että olis jotain rakentavaa saatu aikaseksi että olis tämä "kuilu" vähän kapeampi näiden ihmisten ja koirien välillä.Mutta nämä ovat hölmöläisten hommia tässä rodussa. Enhän edes tarvi kumpaakaan näistä. Kummastakaan ei käytännössä ole minulle mitään hyötyä. Miksi hakata päätä seinään. Minä toivotan hyviä ajoja ja näyttely porukalle mukavia näyttelyitä! Nähdään jossain kehän laidalla!
Kyllähän tänne saa kirjoittaa järjestöön kuulumaton henkilö myös. Hyvä vain, että saadaan keskustelua aikaiseksi. Vai onko tämä kinastelua? :D

Tarkoitin sitä, että eikös järjestötoiminnassa ole olemassa säännöt joita pyritään noudattamaan. Meinaan nämä kaikki kehitys- ja uudistusehdotukset eivät varmaankaan etene ilman asianmukaista valmistelua. Ja taitaa ensimmäinen vaihe olla rotujärjestöön liittyminen. Korjatkaa jos olen väärässä.
Juha

Post by Juha »

kahaltaja wrote:
Anne wrote:
Juha wrote: Ja on hyvä muistaa se, että meillä Suomessa ajavalla koiralla ajattaminen tai metsästäminen poikkeaa aika tavalla Keski-Euroopan ja muun maailman tavasta toimia.
On myös hyvä muistaa, ettei beagle ole suomalainen rotu. Välillä tuntuu että täällä rinnastetaan beagle suokkiin.
Kuka on määrittänyt, että beaglen suomalaiset kokeet ovat ne ainoat ja oikeat??
Rodun kotimaassa kun tuo lumikin on melko harvinaista...
näiNPä :lol:
Olen tietoinen yllä mainituista asioista.

Tarkoitin sitä, että Suomessa metsästyskulttuuri ja -tapa poikkeaa esim. Keski-Euroopasta. Täten koiralta vaaditaan myös hieman eri ominaisuuksia ja luonnollisesti jalostusta ohjataan meillä vaadittavaan suuntaan. Myös mahdollisessa taipparissa tämä tulisi ottaa huomioon, että koirasta pystyttäisiin havainnoimaan meille oleelliset asiat.

Beaglen rinnastus suokkiin on aivan ilmeistä, metsästystapa molemmilla roduilla on Suomessa samanlainen.

Eivät meidän ajokokeet varmasti ole ainoat oikeat, mutta koetapahtuma on hyvin lähellä käytännön metsästytilannetta ja näin ollen erittäin pätevä tapa mitata koiran ominaisuuksia.
Härski

Post by Härski »

No jos ensinnä siitä rotumääritelmästä :?

Kaikki varmaan osaa lukea ,joillakin varmaan on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä niin kuin myös kuullun tajuamisessa, mutta minun mielestä biikelille kirjoitettu rotumääritelmä kaikkineen pitäs olla helppo ymmärtää 8-[

Sitte siitä "peffan heiluttamisesta :oops:
Otan elävästä elämästä pari esimerkkiä 8)
Kaksi koiraa,samaa rotua, pari kuukautta ikäeroa, uroksia molemmat.

Koira 1
Rotunsa erinomainen edustaja, liikkeiltään ja luonteeltaan tuomareiden kiittelemä, selvästi sertin koira.
Omistaja ja ohjaaja,näyttelyissäkin, tavallinen suomalainen mies :wink:

Koira 2
Rotumääritelmän mukaan H /EH:n "otus", pienikokoinen,kaukaa katsottuna selvä nartun "olemus", Luonne ja liikkeet kuitenkin erinomaista tasoa
Omistaja ja ohjaaja "pirtsakka" keski-ikäinen naisihminen, aina tyylikkäine asuineen ja olemuksineen :lol:

Näin nämä kaksi kiertävät joitakin vuosia näyttelyitä, samojakin ja......
Arvakkaapa kumpi sai ensinnä "sertit kerättyä" :mrgreen:

SITTE `! :twisted:

Missäkohtaa minä olen näillä sivuilla syyttänyt /moittinut yhtäkään ulkomuototuomaria :?:
Jos olen, pyydän nöyrimmästi anteeksi kyseisiltä henkilöiltä :oops:

Tuomareissa ei ole se vika vaan systeemissä ja asenteissa mitkä nykyään ovat vallalla koiramaailmassa eikä vähiten täällä biiklepuolella :evil:

Muutamille täälläkin viisauksiaan latoville,joista osa ei kuulu edes sivuja ylläpitävään järjestöön sanoisin- Kattokaa peiliin ja hävetkää ,jos osaatte
Anne

Post by Anne »

Härski wrote:
Kaikki varmaan osaa lukea ,joillakin varmaan on vaikeuksia luetun ymmärtämisessä niin kuin myös kuullun tajuamisessa, mutta minun mielestä biikelille kirjoitettu rotumääritelmä kaikkineen pitäs olla helppo ymmärtää 8-[

Sitte siitä "peffan heiluttamisesta :oops:
Otan elävästä elämästä pari esimerkkiä 8)
Kaksi koiraa,samaa rotua, pari kuukautta ikäeroa, uroksia molemmat.

Koira 1
Rotunsa erinomainen edustaja, liikkeiltään ja luonteeltaan tuomareiden kiittelemä, selvästi sertin koira.
Omistaja ja ohjaaja,näyttelyissäkin, tavallinen suomalainen mies :wink:

Koira 2
Rotumääritelmän mukaan H /EH:n "otus", pienikokoinen,kaukaa katsottuna selvä nartun "olemus", Luonne ja liikkeet kuitenkin erinomaista tasoa
Omistaja ja ohjaaja "pirtsakka" keski-ikäinen naisihminen, aina tyylikkäine asuineen ja olemuksineen :lol:

Näin nämä kaksi kiertävät joitakin vuosia näyttelyitä, samojakin ja......
Arvakkaapa kumpi sai ensinnä "sertit kerättyä" :mrgreen:

SITTE `! :twisted:

Missäkohtaa minä olen näillä sivuilla syyttänyt /moittinut yhtäkään ulkomuototuomaria :?:
Jos olen, pyydän nöyrimmästi anteeksi kyseisiltä henkilöiltä :oops:

Tuomareissa ei ole se vika vaan systeemissä ja asenteissa mitkä nykyään ovat vallalla koiramaailmassa eikä vähiten täällä biiklepuolella :evil:
:roll:
Juurihan tuossa kirjoituksessa moitit tuomaria, että sertit on ko. tapauksessa mielestäsi jaettu koiran esittäjän mukaan. Eikö?? :lol:
Juha

Post by Juha »

Henkka mies man wrote:
Hirmu wrote: Ja sahapukit ei aja, kun ei ole tuloksiakaan?
Ajaako ne suomibeaglet, joilla ei ole tulosta?
Ja jos kauneus on toissijaista, mikä on ensisijaista?
Koetan vastata nyt noihin ainaki..

En väitä, että sahapukit ei aja. Päinvastoin minua ainakin kiinnostaisi viedä niitä metsään ja katsoa millaiset metsästysominaisuuden niissä piileekään... Se kun on niin, että niitä ei ole mistään todettavissa.
+1

Näy-linjaisilla koirilla olisi varmasti paljon annettavaa yhteisen beglemme hyväksi. Sieltä löytyy varmasti erinomaisia ja sitten vähän huonompia ajureita aivan kuten käyttölinjaisistakin. Ongelma on juuri niinkuin Hmm kirjoittaa, näistä on harmillisen vähän faktaa saatavilla.

Ja valitettavasti joku vieheen perässä hypitty taippari tai aidatulla alueella jänön turkille annettu ääni ei tätä muuta. Viekää koiranne metsään ja jos taitoa ja taipumusta on pitkään kokeeseen. Itse lupaudun tuomariksi Uudenmaan tai Etelä-Hämeen alueelle ja maastoakin voidaan koettaa järjestää. Eikä väliä onko näy vai käy vai diftong (mikä se ikinä onkaan?). Voin ottaa omat eväätkin mukaan, jos se madaltaa lähtökynnystä.
Anne

Post by Anne »

Juha wrote:
kahaltaja wrote:
Anne wrote: On myös hyvä muistaa, ettei beagle ole suomalainen rotu. Välillä tuntuu että täällä rinnastetaan beagle suokkiin.
Kuka on määrittänyt, että beaglen suomalaiset kokeet ovat ne ainoat ja oikeat??
Rodun kotimaassa kun tuo lumikin on melko harvinaista...
näiNPä :lol:
Olen tietoinen yllä mainituista asioista.

Tarkoitin sitä, että Suomessa metsästyskulttuuri ja -tapa poikkeaa esim. Keski-Euroopasta. Täten koiralta vaaditaan myös hieman eri ominaisuuksia ja luonnollisesti jalostusta ohjataan meillä vaadittavaan suuntaan. Myös mahdollisessa taipparissa tämä tulisi ottaa huomioon, että koirasta pystyttäisiin havainnoimaan meille oleelliset asiat.

Beaglen rinnastus suokkiin on aivan ilmeistä, metsästystapa molemmilla roduilla on Suomessa samanlainen.

Eivät meidän ajokokeet varmasti ole ainoat oikeat, mutta koetapahtuma on hyvin lähellä käytännön metsästytilannetta ja näin ollen erittäin pätevä tapa mitata koiran ominaisuuksia.

Tässä lainaus Suomen Kennelliiton sivuilta:
Suomalainen tapa metsästää yhdellä ajokoiralla, on ainutlaatuinen maailmassa. Ajokoiralla metsästetään samalla tavalla oikeastaan vain Pohjoismaissa. Yksittäisellä ajokoiralla metsästetään jonkin verran Venäjällä ja muualla Euroopassa. Muissa maanosissa metsästystapa on liki tuntematon.

Kyseessä ei todellakaan ole Suomalaisesta rodusta, ei edes Pohjoismaisesta! Rodun kotimaa on Iso-Britannia.
Mielestäni on omituista ohjailla jalostusta meillä vaadittavaan suuntaan. Suomessa ja Ruotsissa on jo jalostettu tällaiseen metsästykseen tarkoitetut rodut.
Täällä on todellakin jalostuksella saavutettu suomi-beagle ja järjestö on Suomen beaglejärjestö.
Härski

Post by Härski »

Anne hyvä, jos luit koko tekstini huomasit varmaan kommenttini "luetun ymmärtämisestä" :?:
Nimenomaan en moittinut-enkä moiti yhtäkään tuomaria vaan voimassa olevaa systeemiä jonka mukaan eletään näyttelymaailmassa 8)
Katoikko muuten brittiläisen dokumentin mitä ns. näyttelytouhu on saanut aikaan monessa,ennen niin terveessä ja elinvoimaisessa rodussa :?: Et kai halua että biiklelle käy jotain samaa kuin esim. saksanpaimenkoiralle joka ollakseen näyttelyissä menestyvä joutuu astumaan kinner koko pituudeltaan maata myöden, :shock:

Mitä sitten tulee metsästykseen ja ajokokeisiin niin voin "jälleen" kertoa että minun henk. kohtainen "koiraelämäni" alkoi suomen ajokoiran kera reilu 40 vuotta sitte,ja se "rakkaustarina" on kestänyt näihin päiviin asti. Ja varmaan kestää niin kauan kun minussa vähänkin henki pihisee :wink:
Jonnekin sinne "väliin" 70-80 lukujen vaihteeseen mahtuu "romanssi" pienen biikletytön kanssa. "Suhde" oli Isäni aikaansaama, hänen viimeiseksi koirakseen kun sattui kyseinen ajokone :wink:
Syy miksi minulla tällä(kin) hetkellä on tämä pieni ja terhakka koira metästys-ja harrastuskumppanina johtuu siitä Isäni "päähän pistosta"

Lainasit tuossa edellä SKL:n sivuilla olevaa tekstiä.
"Suomalainen tapa metsästää yhdellä koiralla on AINUTLAATUINEN MAAILMASSA.

Olisiko kukaan kanssani samaa mieltä kun sanon että:
PITÄKÄÄMME KYNSIN HAMPAIN KIINNI SIITÄ MITÄ MEILLÄ ON, JA MITÄ MUILLA EI OLE.

Vai pitääkö sekin myyvä kiinaan, tai intiaan :(
lehtoma

Post by lehtoma »

Anne wrote:
Tässä lainaus Suomen Kennelliiton sivuilta:
Suomalainen tapa metsästää yhdellä ajokoiralla, on ainutlaatuinen maailmassa. Ajokoiralla metsästetään samalla tavalla oikeastaan vain Pohjoismaissa. Yksittäisellä ajokoiralla metsästetään jonkin verran Venäjällä ja muualla Euroopassa. Muissa maanosissa metsästystapa on liki tuntematon.

Kyseessä ei todellakaan ole Suomalaisesta rodusta, ei edes Pohjoismaisesta! Rodun kotimaa on Iso-Britannia.
Mielestäni on omituista ohjailla jalostusta meillä vaadittavaan suuntaan. Suomessa ja Ruotsissa on jo jalostettu tällaiseen metsästykseen tarkoitetut rodut.
Täällä on todellakin jalostuksella saavutettu suomi-beagle ja järjestö on Suomen beaglejärjestö.
Kiitos huomiostasi, beaglestä on todellakin ajansaatossa onnistuttu saamaan suomen metsästyskulttuuriin ja olosuhteisiin sopiva yksin jänistä ajava ajokoira.

Olisiko ajuemetsästys sen ainoa oikea harrastusmuoto? Missäköhän sitä voi vielä luvallisesti harrastaa? Aika on muuttunut ja linnanherrat vähentyneet. Eikö metsästyskoiran käyttäminen metsästykseen ole kuitenkin lähempänä sen alkuperäistä tarkoitusta kuin ettei sitä käytettäisi?

Harrastetaan sitä metsästystä beaglellä muuallakin vaikka useamman koiran saman aikainen käyttäminen onkin yleisempää.
http://huntingbeagle.gotop100.com/
Last edited by lehtoma on Wed 15.09.2010 21:04, edited 1 time in total.
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

kahaltaja wrote:
Henkka mies man wrote:
kahaltaja wrote:et nyt kyllä perustellut ollenkaan väittämääsi, miltä osin ja miten suomipiikeli vastaa paremmin rotumääritelmää kuin näyttelylinjainen piikeli.....
Minä voin vastata tähän Härskin puolesta: Suomi piikeli ajaa jänistä, niin kuin rotumääritelmässä lukee.. :lol:
tämäkö on mielestäsi AINOA kriteeri rotumääritelmään?

sithän sulle on periaatteessa ihan sama millä ajatat, suokilla piikelillä, sekarotuisella.... jalosta toki mieleisesti koira :lol:
En minä sanonut, että on ainoa kriteeri. Vastasin vain tuohon kysymykseen...

Olen tähän asti saanut valita ihan itse rodun, millä pupuja ajatan. Olisiko sinulla tarjota joku nykyistä vielä parempi vaihtoehto? Sekuli ja suokki on jo ollut ennen beaglea ja hyvin on toiminut kaikki. Tämän hetken elämäntilanteeseen beagle sopii varsin hyvin.

Joo kyllä koiralla pitää kunnon keuhkot olla, jotta ääni kuuluu.. :wink:

Kyllä kahden ja kolmen beaglen ajueita välillä harrastetaan. Mutta esim. paksussa lumessa siitä ei ole kovinkaan paljon apua, vaikka koiria olisi 10kpl. Sulalla kelillä saman ajonopeuden omaavat tutut koirat kuljettaa pupua varsin mukavasti ja ai että sitä ääntä...
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
suurivalkoinen

Post by suurivalkoinen »

koko näyttely-touhu pitäs mehtäkoirien osalta kuopata . sitte voitas alottaa näille koiraroduille , sanotaan ny vaikka rakennekatselmukset , eli ei missikisoja vaan koira sais arvostelun ja sillä selevä . ei keskinäistä kilipailua , eikä sertejä . erin koira sais erin ja h:n koira h:n ja sillä selevä . alakas oikiat asiat tulleen tärkeiksi.saattaspa pian haut lyhentyä ja ajot pitentyä :wink:
En metsästä elääkseni , vaan Elän metsästääkseni!
Corner

Post by Corner »

Vähän mutta asiaa, suurivalkoinen!

Ainut vaan, ettei lypsävää lehmää kukaan suostu tappamaan :roll: .

Ja tuo kani: eiköhän se mene niin, että aivoihin ampumalla (pienikaliiperinen riittänee kanille vaan ei jänikselle...) tai ell lopettama jolloin kyseessä olisi kaasu. Ei missään tapauksessa sen lopetusaine!! Moni koira mieltää kanin ruuaksi, ja tulee kyllä harmia jos koira on syönyt lopetusaineella nukutetun kanin.

Ei tarvi olla vahi, myös mejässä voidaan käyttää sorkkaa...

Mussukoita voi siis ahtaaseen parkkihalliin viedä näytille joskus jopa 5 kk iässä, muttei sitä saisi laskea metsässä irti 9 kk iässä? Nyt mun tarvii taas oikein miettiä, että jalostettiinko koirat palvelemaan ihmistä vai ihmiset koiraa...
ansa

Post by ansa »

Itse olen jo pitkään haaveillut siitä, että näyttelyissä lopetettaisiin kilpaileminen ja annettaisiin pelkät laatuarvostelut. Rodun parhaan nyt vielä voisi valita, mutta ryhmäkilpailut ovat nykyisellään pelkkää showta. Jos olisin kasvattaja (tiedä vaikka joskus olisinkin, nyt "vain" uroksen omistaja), suosisin mielelläni jalostustarkastuksia. Miksei muuten beagleilla ole sellaisia? Tässä selvennykseksi, miten tuollaisessa tilaisuudessa esim. tässä omassa rodussani arvioidaan http://koti.japo.fi/~collie/sivut/jalostustarkastus.htm
eeva resko

Post by eeva resko »

Tuohon Cornerin kommentiin oli pakko vastata. Sinä joka tiedät kuinka hommat pitää hoitaa, niin luusin että olisit tämänkin asian oivaltanut mitä tarkoitin...
Tarkoitin kyllä, että tuon ikäinen koira joutuu aikamoiseen rasitukseen... Ja jos sllä nyt ajatetaan koko päivän monta kertaa viikossa,niin mutta nämähän ovatkin työkaluja. Mä olen tottunut ajattelemaan koiraa....
Ihan osaavia mettämiehiä minä tunsin/tunnen, nyt jokunen on jo kuollut, mutta kyllä he puhuivat juuri siitä, että tuon ikäisellä koiralla pitäisi ajattaa säästeliäästi, tai kostautuu myöhemmin. Se vaikka en olekaan ajattanut niin olen seurannut monen montaa rotua ja tuo oli minulle aivan järkeen käyvä kommentti! Että se siitä.... Voisihan sitä vaikka sanoa, että ruokailukin pitäisi lopettaa ennenkuin tulee ähky!
annie

Post by annie »

Miksi ihmeessä kaikkea pitää ajatella on / off menetelmän kautta?
Lahjakas nuori koira voi toimia hyvinkin aikuismaisesti jo melko nuorella iällä. Koira menee ns. syntymälahjoillaan " hyvillä geeneillään", ei opitun voimalla. Siinä on vissi ero.
Lahjakasta nuorta koiraa ei tarvitse rissata päivätolkulla per viikko, vaan juuri sen verran, että kunto riittää koepäivän läpiviemiseen.
Nuoren koiran kanssa pitää osata sekä syödä että säästää. Eli antaa tarpeeksi latua, mutta ei liikaa.
Syntymälahjakkuus ja yrityksen + erehdyksen kautta oppiminen on helposti erotettavissa nuorta koiraa seurattaessa. Oppimiskyky on hyvin tärkeä ominaisuus, mutta opintie on paljon lyhyempi ja mutkattomampi jos koira on lisäksi lahjakas.

Yksi harrastamistani roduista on ns. koppelirotu, joka lienee yleisin tapa maailmanlaajuisesti harjoittaa ajattaen tapahtuvaa metsästystä.
Neljästä tuon rotuisesta yksilöstä kaikki ovat toimineet hyvin porukassa (paitsi yksi ei sietänyt kaadolla toista koiraa) ja myös yksin ajaen. Yksin työstäen jokainen on toiminut rauhallisemmin ja rationaalisemmin. Toisaalta päivät ovat olleet poikkeuksetta hyvin tapahtumarikaita kun koiria on ollut käytössä parina. Täytyy tosin tunnustaa, että valitettavasti joukossa myös tyhmyys tiivistyy.
Tuota perinteistä ajattamistapaa olen harjoittanut viimeeksi eilen. Muutamia kertoja kaudessa sitä tulee kokeiltua ja silloin kun sattuu olemaan käsissä sopiva pari (kaksi aikuista koiraa), niin paljon usemminkin. Tärkeää on se, että pari on tempperamentiltaan ja liikkumiseltaan samaa kaliiperia.
Sama koira voi siis olla toimiva sekä koppelikoirana, että yksin työstävänä. Kummassakin tarvitaan riittävästi paloa (intoa) tehtävän suorittamiseen ja samoja ominaisuuksia. Ero löytyy siitä, että yksintyöstävä koira on koko ajan omillaan ja se ei klaaraa hommaa jos sillä on selkeitä heikkouksia jossain tai joillain osa-alueilla. Koppelissa toinen voi paikata toisen osaamattomuutta.

Laumassa tai ajueessa ei yksilön tarvitse välttämättä osata muuta kun kulkea mukana ja mölistä mennessään. Siellä on erikseen osaajat eri osa-alueille. Joku on hyvä hakija, toinen taas ajotaitonen, kolmas voi olla ekspertti hukanselvittelyssä jne. Ajueessa veturi vaihtuu tapahtumien kulun mukaan. Yhden yksilön ei tarvitse hallita koko kokonaisuutta kuten yksin ajavan koiran. Se ei kuitenkaan sulje sitä mahdollisuutta, etteivätkö parhaat ajuekoirat olisi osaavia laaja-alaisesti.
Harrastajaporukastamme löytyy henkilö, joka olisi varmasti pätevä kertomaan ajuemetsästyksestä, lauman toimintatavoista ja sen sisäisestä hierarkiasta paljon paremmin ja tarkemmin. Uskoisin, että se olisi sekä mielenkiintoista että opettavaista kaikille rodusta kiinnostuneille harrastuslajista riippumatta.

Mietin tuota beaglelle perinteistä ajattamistapaa taipumuskoetta silmälläpitäen. Olisi aika mukava olla seuraamassa, millaisia taipumuksia ja edesottamuksia olisi tarjolla jos vaikka kymmenkunta beaglea laskettaisi yhtä aikaa irti torvet soiden ja hevosten kaviot kopsahdellen.

Aamun valkenemista odotellessa pitänee vääntäytyä vielä vähäksi aikaa pötkölleen. Ei meinaa uni riittää aamuun saakka kun salkkareilta käy nukkumaan. Tuli käytettyä vapaapäivä sen verran tehokkaasti, että telkkarin ääreen päästyä en alkutekstiä pitemmälle päässyt :lol: .
Edessä uusi aamu ja levännyt nuori koira. Saa nähdä tuleeko kokemuksen ja raittiin ilman lisäksi muita kalenterimerkintöjä.
eeva resko

Post by eeva resko »

Näinhän se tietenkin menee kuin Annie sanoi....asia on harvinaisen selvä.
Post Reply