Suomi-beagle
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
-
eeva resko
Hei Annie, epäilemättä olet järjestöfriikki, mutta mitä näitä lähtee johonkin esittelemään, kun pelkästään täällä netissä asiat saavat jo tyrmäävän vastaanoton!! Ja se on yksinkertaista "unohtaa" tälläset vastenmieliset asiat pois esityslistalta!!! Niinkuin tässä jo aikaisemmin sanoin tämän yhdistyksen täytyy antaa uinua sitä untaan! Tossa yhden pitkänajan beagleharrastajan kanssa juuri ihmettelimme tätä touhua, en tullut kysyneeksi onko vielä jäsen vai ei? Kyllä kai, kun tiesi, että Kokkolassa on 50 vuotis bileet ens vuonna!!
-
Maria-Riitta Huhta
Kiitokset teille "annie" ja "titi" hyvistä kirjoituksistanne! On mukavaa lukea rakentavaa, selkeää ja paljon käytännön tietoa sisältävää kirjoittamistanne.
En itse oikein ole sisäistänyt, mikä tarkoitus joillakin on jatkuvassa rotujärjestön mollaamisessa.
Itse en tiennyt pari vuotta sitten beaglesta juuri mitään. Näyttelyasiat olivat vieraita, koetoiminta oli vierasta, rotujärjestön- ja kerhojen toiminta oli vierasta. Väitän, että tänään tiedän jo paljon enemmän.
Tämän hetkinen tieto on peräisin hyvin suurelta osin rotujärjestön eri toimnnoista tai järjestön kautta eri tavoin saaduista kontakteista. En kuitenkaan tiedä kuin murto-osan siitä, mitä kai tulisi tietää voidakseen olla "malliharrastaja" beagleväen joukossa. Luulen kuitenkin, että beagleharrastajista suurin osa on tavallisia "posliinilautaselta" syöviä, jotka eivät ole tottuneet kultareunaisiin astioihin tai hopeatarjottimiin.
Kun kaltaisemme näyttelyitä, koetoimintaa, kerhotoimintaa ja yhdessä tekemistä harrastavat luemme rotujärjestöön kohdistuvaa jatkuvaa narinaa, ei voi olla kuin tyrmistynyt.
Yhdistysten toimintaa ohjaavat säännöt. Uusia asioita tulee ideoida, mutta niiden käsittelyn tulee aina olla yleisten hyväksyttyjen menetelmien mukaista. Jos vuosikirja tai taippari on tärkeä, niistä tulee tehdä yleiselle kokoukselle esitys. Mitä perustellumpi ja mitä paremmin valmisteltu asia on, niin sitä paremminhan se eteenpäin menee. Niin se on.
Tein itse eräässä metsästysseurassa sen viime kesäiselle kesäkokoukselle esityksen Kenneljaoston perustamisesta. Pääperustelut olivat: seuran koirien tietojen kerääminen, koiraharrastuksen lisääminen, kennel-kulttuurin vahvistaminen (luominen) seurassa, jne. Yleinen kokous käsitteli asian ja seurassa on nyt kenneljaosto. Ensi vuodeksi on suunniteltu mm rotuesittelytapahtuma, jota tarjottaneen mm. paikallisille kouluille opiskelun välipalaksi (Huom! Myös näyttelyasiat ovat esillä esim seuran VUODEN KOIRA-tittelistä kilpailtaessa).
Edellisessä esimerkissä eivät läheskään kaikki seuran jäsenet olleet asian takana, mutta uskon, että aika muovaa myös heidän mielipiteitään.
Nostan hattua korkealle rotujärjestön tehtävissä olevien puolesta. On hienoa havaita, että he eivät lähde tällaisten foorumeitten palstoille mukaan "huutoäänestykseen". Luotan siihen, että asioita mietitään rotujärjestössä beaglen ja harrastajien parhaaksi myös jatkossa.
En itse oikein ole sisäistänyt, mikä tarkoitus joillakin on jatkuvassa rotujärjestön mollaamisessa.
Itse en tiennyt pari vuotta sitten beaglesta juuri mitään. Näyttelyasiat olivat vieraita, koetoiminta oli vierasta, rotujärjestön- ja kerhojen toiminta oli vierasta. Väitän, että tänään tiedän jo paljon enemmän.
Tämän hetkinen tieto on peräisin hyvin suurelta osin rotujärjestön eri toimnnoista tai järjestön kautta eri tavoin saaduista kontakteista. En kuitenkaan tiedä kuin murto-osan siitä, mitä kai tulisi tietää voidakseen olla "malliharrastaja" beagleväen joukossa. Luulen kuitenkin, että beagleharrastajista suurin osa on tavallisia "posliinilautaselta" syöviä, jotka eivät ole tottuneet kultareunaisiin astioihin tai hopeatarjottimiin.
Kun kaltaisemme näyttelyitä, koetoimintaa, kerhotoimintaa ja yhdessä tekemistä harrastavat luemme rotujärjestöön kohdistuvaa jatkuvaa narinaa, ei voi olla kuin tyrmistynyt.
Yhdistysten toimintaa ohjaavat säännöt. Uusia asioita tulee ideoida, mutta niiden käsittelyn tulee aina olla yleisten hyväksyttyjen menetelmien mukaista. Jos vuosikirja tai taippari on tärkeä, niistä tulee tehdä yleiselle kokoukselle esitys. Mitä perustellumpi ja mitä paremmin valmisteltu asia on, niin sitä paremminhan se eteenpäin menee. Niin se on.
Tein itse eräässä metsästysseurassa sen viime kesäiselle kesäkokoukselle esityksen Kenneljaoston perustamisesta. Pääperustelut olivat: seuran koirien tietojen kerääminen, koiraharrastuksen lisääminen, kennel-kulttuurin vahvistaminen (luominen) seurassa, jne. Yleinen kokous käsitteli asian ja seurassa on nyt kenneljaosto. Ensi vuodeksi on suunniteltu mm rotuesittelytapahtuma, jota tarjottaneen mm. paikallisille kouluille opiskelun välipalaksi (Huom! Myös näyttelyasiat ovat esillä esim seuran VUODEN KOIRA-tittelistä kilpailtaessa).
Edellisessä esimerkissä eivät läheskään kaikki seuran jäsenet olleet asian takana, mutta uskon, että aika muovaa myös heidän mielipiteitään.
Nostan hattua korkealle rotujärjestön tehtävissä olevien puolesta. On hienoa havaita, että he eivät lähde tällaisten foorumeitten palstoille mukaan "huutoäänestykseen". Luotan siihen, että asioita mietitään rotujärjestössä beaglen ja harrastajien parhaaksi myös jatkossa.
Teemun tavoin, ja hyvin pitkälti samoista syistä, en ole järjestön jäsen. Pariin kertaan olen jäseneksi yrittänyt, siinä onnistumatta.
Muutamista yhdistyksistä on vuosien saatossa tullut erottua ihan vain siksi, että porukka on niin kahtajakautunutta ettei touhussa ole ollut enää mitään järkeä.
Minä en toivo, enkä varsinaisesti halua (edelleenkään) taipumuskoetta mutta olisin sellaiseen kiinnostunut osallistumaan, jos sillä saataisiin kuilua pienemmäksi. Toisaalta molemmat koirani on jo pariin otteeseen kehän laidalla ajotaidoiltaan arvosteltu Pakkasaamun mainitsemia kriiteereitä käyttäen.
Leppoisimmat ja avoimimmat ukot kysyy "ajaaks se?" kun vastaa: "Ei autoa mutta pupua kyllä" on ilmeet
ja kommentti "jaa" ja keskustelu jatkuu yleensä: "Komea koira, etsinkin nartulleni urosta"
Vuosikirjaa olen kyllä kiinnostunut tekemään, jos sellainen mahdollisuus joskus tulee. Sitä odotellessa täytyy vamasti keskittyä eevan ehdottamiin ulkomaisiin julkaisuihin.
Muutamista yhdistyksistä on vuosien saatossa tullut erottua ihan vain siksi, että porukka on niin kahtajakautunutta ettei touhussa ole ollut enää mitään järkeä.
Minä en toivo, enkä varsinaisesti halua (edelleenkään) taipumuskoetta mutta olisin sellaiseen kiinnostunut osallistumaan, jos sillä saataisiin kuilua pienemmäksi. Toisaalta molemmat koirani on jo pariin otteeseen kehän laidalla ajotaidoiltaan arvosteltu Pakkasaamun mainitsemia kriiteereitä käyttäen.
Leppoisimmat ja avoimimmat ukot kysyy "ajaaks se?" kun vastaa: "Ei autoa mutta pupua kyllä" on ilmeet
iso komps!Samoin huolestuttavaa on se, että järjestön suhtautuminen osaan rodun harrastajista ja heidän koiriinsa on vähintäänkin nuivaa
Vuosikirjaa olen kyllä kiinnostunut tekemään, jos sellainen mahdollisuus joskus tulee. Sitä odotellessa täytyy vamasti keskittyä eevan ehdottamiin ulkomaisiin julkaisuihin.
Jos nyt vaikka alkuun otettaisiin edes puheeksi ja kommentoitaisiin asiaa jotenkin.Pitäisikö Teidän mielestä rotujärjestön ja/tai tai sen johtokunnan raamittaa ja luoda toivomanne aktiviteetit valmiiksi nettikirjoittelun pohjalta, mahdollisesti kustantaa ne ja myös kantaa taakka, jos homma kääntyykin alkukiidon jälkeen mahalaskuksi?
Vertailin hieman beaglejärjestöä tuohon kotimaisen ajokin vastaavaan. Siellähän on palkattuakin porukkaa töissä, mutta on nuo kaikki jaoksetkin aika vaikuttavia http://www.ajokoirajarjesto.fi/tietoa/h ... imikunnat/ Vuosikirja tulee ja lehtikin kuusi kertaa.
Paljonko näitä tuloksia sitten on vaikka noilla kahdella rodulla (ajokoirajärjestöön kuuluu muitakin kuin suomenajokoira) Beagleillä viime vuonna näyttelyssäkäyntejä 1028 ja kokeissa 429. Suokeilla näyttelyitä 2359 ja kokeita 4490.
Suhteet kertoo aika paljon.
Ei mulla muuta, uinukoon järjestö rauhassa.
Paljonko näitä tuloksia sitten on vaikka noilla kahdella rodulla (ajokoirajärjestöön kuuluu muitakin kuin suomenajokoira) Beagleillä viime vuonna näyttelyssäkäyntejä 1028 ja kokeissa 429. Suokeilla näyttelyitä 2359 ja kokeita 4490.
Suhteet kertoo aika paljon.
Ei mulla muuta, uinukoon järjestö rauhassa.
Herra armahdatatu wrote:^ annie se jaksaa täällä asiallisesti vääntää, toivottavasti olet välillä pistäytynyt metsässäkin![]()
![]()
Kotiuduttiin äsken metsästä, mukavan leppoisa syyskeli.
"suomi-beagle" ajeli ja viikonlopuksi tuli paistitarpeet
Olen varmasti jokseenkin kiinnotustunut järjestötoiminnasta, mutta friikkiasteella en ole. Voin minä päivänä tahansa jättää nämä talkoohommat ilman että koen vähäistäkään luopumisen tuskaa. Tiedän, että hommat hoituu ilman minua ja saattaisi toisen ollessa tilallani hoitua vielä paljon paremminkin. On oikeasti vapauttavaa kun tietää olevansa korvattavissa.eeva resko wrote:Hei Annie, epäilemättä olet järjestöfriikki...
Sen järjestötyö (muuallakin kun koira-asioissa) on opettanut, että arvostan vapaaehtoisuuteen perustuvaa muiden eteen tehtyä työtä todella korkealle. Onneksi sellaisia ihmisiä on paljon Beaglejärjestössä ja sen paikallisyhdistyksissä
Kaikella ystävyydellä, ei sarvia eikä hampaita.
Kun rupeette sitä taippariaitausta tekemään, niin muistakaa se kaksimetrisen aidan ja viisisenttisen verkkokoko, ja se upotussyvyys, mitä se jänis vaatii. Nimittäin jänis käyttäytyy hyvin paljon kuin kani, päästäkseen vapauteen. Kokemusta on, jopa jänikseltä.
Kyllähän ne jänikset tarhauksessa viihtyy vaikka miten kauan, mut sitten kun niitä ruvetaan hätistelee, niin kyllä ne sieltä ihan uskomattomalla tavalla poiskin osaa.
Sitten on se vielä ilmavaara, missä esim. huuhkaja on pätevin, joka vaistoo sen suljetun tilan.
En halua teidän unelmia täysin tyrmätä, mut näin se vaan pitemmän päälle on.
Mullakin on ollut ihan hirveitä unelmia ja haaveita, etenkin lapsena, jotka osa on toteutunitkin, mutta ehkä tämä taippari on vaikein tapaus.
Kuiteskin kaikki tieto on käytettävissä, sitä haluaville.
Ei muuta kuin aitaamaan, ja jäniksen poikia kiinniottamaan.
Kun rupeette sitä taippariaitausta tekemään, niin muistakaa se kaksimetrisen aidan ja viisisenttisen verkkokoko, ja se upotussyvyys, mitä se jänis vaatii. Nimittäin jänis käyttäytyy hyvin paljon kuin kani, päästäkseen vapauteen. Kokemusta on, jopa jänikseltä.
Kyllähän ne jänikset tarhauksessa viihtyy vaikka miten kauan, mut sitten kun niitä ruvetaan hätistelee, niin kyllä ne sieltä ihan uskomattomalla tavalla poiskin osaa.
Sitten on se vielä ilmavaara, missä esim. huuhkaja on pätevin, joka vaistoo sen suljetun tilan.
Mullakin on ollut ihan hirveitä unelmia ja haaveita, etenkin lapsena, jotka osa on toteutunitkin, mutta ehkä tämä taippari on vaikein tapaus.
näillä mennään...Teemu wrote:Vastaan vain omasta puolestani.
Minä en tiedä mihin beaglejärjestö tuhlaa rahansa. Huomattavasti pienemmät yhdistykset pystyvät kustantamaan vuosikirjat, lehdet, näyttelyt, kokeet jne.
Minä en ole beaglejärjestön jäsen. Miksi en ole? En koe saavani mitään järjestöltä. Lehtiä olen nähnyt vuosien aikoina monia. Ukkoja pilkkikisoissa tai kokouksissa pönöttämässä... Ei ole meikäläisen mielestä kovinkaan kiinnostavaa tai rotuun liittyvää. Mitä annettavaa järjestöllä olisi minulle? Miksi haluaisin liittyä sen jäseneksi?
Minun mielestäni on huolestuttavaa, että järjestö elää jossain viime vuosituhannella. Samoin huolestuttavaa on se, että järjestön suhtautuminen osaan rodun harrastajista ja heidän koiriinsa on vähintäänkin nuivaa.
Mutta niinhän se oli, että jotkut ei ikinä opi.
itse myös muutaman yhdistyksen toimintaan läheltäkin tutustuneena, en voi kuin ihmetellä tätä junnaamista.... mutta jos se on niin, niinkuin eeva sanoi, että yksi SBJ:ssä on kuningas ja muut kumartaa, niin eihän se muuksi muutu, ennenkuin kuningas ja hovi väistyvät
ja jos jäsenistöstä suurin osa komppaa kunkkua, niin hovi pysyy 60-luvulla vielä vuosikausia.
vapaaehtoistyötä ja annen järjestölle antamaa panosta en väheksy, vaikka kritiikkiä esitänkin. en myöskään väheksy ajokokeita, sinne kannustan kasvattejanikin menemään. enkä väheksy ajo-ominaisuuksia, niitä olen kiitettävän hyvin omiin linjoihinikin saanut.
MUTTA tämä yleinen asenne, SBJ:n toiminta, lehti, koetoiminta jne... tämä kaipaa PÄIVITYSTÄ 2000-luvulle
ja joo, ennenkuin kukaan kerkeää sanomaan, että kokouksessa pitää esittää, eikä nettifoorumilla, niin olen todellakin menossa kevätkokoukseen, jos ei ihmeitä satu... haluan ihan itse livenä kokea sen ilmapiirin
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklinlueppa, keijoseni, viestit huolella.... ei tässä taippareihin aitoja tarvita -eikä niitä jäniksenpoikia -eikä oikeastaan sun unelmia ja haaveitakaanKeijoN wrote:Kaikella ystävyydellä, ei sarvia eikä hampaita.
sori, keke, pääs pikkasen aggressiolle lipsahtaa...
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinMinä lähtisin liikkeelle siinä lainsäädäntönäkökulmasta, jotta ei tulisi turhaan tehtyä niitä kalliita aitauksia.KeijoN wrote:Kaikella ystävyydellä, ei sarvia eikä hampaita.
-
Maria-Riitta Huhta
^ oikeesti...ihme juttuja
sen perusteella, mikä nimi sun koiralla on, tai mikä sukutaulu, niin vejellään vaikka mitä johtopäätöksiä....
mitähän nuo olis sanoneet, jos olisvat nähneet, kun 10-v likka matkusti junalla jänismetiltä kotiin kaks sanomalehtikääröä mukana... toisessa nyljetty jänis ja toisessa nahka+käpälät+pää
että tämmösiä kukkahattutyttöjä täällä
mun puolesta tää *skanjauhanta saa tälle illalle riittää... aggressio nousee liian herkästi, ei oo vietit nyt tasapainossa, pitää lähtee puremaan saunapuita
sen perusteella, mikä nimi sun koiralla on, tai mikä sukutaulu, niin vejellään vaikka mitä johtopäätöksiä....
mitähän nuo olis sanoneet, jos olisvat nähneet, kun 10-v likka matkusti junalla jänismetiltä kotiin kaks sanomalehtikääröä mukana... toisessa nyljetty jänis ja toisessa nahka+käpälät+pää
että tämmösiä kukkahattutyttöjä täällä
mun puolesta tää *skanjauhanta saa tälle illalle riittää... aggressio nousee liian herkästi, ei oo vietit nyt tasapainossa, pitää lähtee puremaan saunapuita
Last edited by kahaltaja on Fri 10.09.2010 19:41, edited 1 time in total.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklinelä, keke, jaksa jauhaa skeidaa enää.... lue noi aikaisemmat viestitKeijoN wrote:Nyt olen sitten ymmärtänyt taipparin väärin - anteeks maalaisuuteni.
Voisko joku tyhmälle selittää mitä se taippari sisältää ? vaikka kahaltaja.
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. Franklin