Erittäin hienosti ja selvästi sanottu.asippa wrote: Jatkossa edelleen lisääntyvä seurantalaitteen "virallinen" hyväksyminen apuvälineeksi ( /arvosteluvälineeksi) ajokokeessa tulee joiltain osin olemaan nykyisten käytäntöjen sääntöihin kirjaamista.
SEURANTALAITTEEN KÄYTTÖ ARVOSTELUVÄLINEENÄ
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
Itse tähän esitykseen olen jo aiemmin kantani ilmoittanut ja myös perustellut sen, joten siihen en enää palaa. En malta olla hieman oikomatta tuota Arton "markkinoimaa" luotettavuutta käytössä oleviin kahteen tutkien valtamerkkiin. Olen nyt viiden viime vuoden aikana joutomiehen päivien ratoksi viettänyt useita kymmeniä päiviä tuomaritehtävissä ja vähemmistönä ovat ne päivät, kun mitään ongelmia näissä hienoissa vempeleissä ei ole ilmennyt. Yleisimmät ongelmat näyttävät olevan akun kestossa, tukiasemien vähyydessä, syystä tai toisesta tiedot eivät päivity, puhelimen säänkestossa ja näppihäiriöissä. Huippuna viime syksyn useiden viikkojen, jopa kuukausien jakso, jolloin toinen valtamerkeistä ei toiminut juuri lainkaan. Jos tekniikka hyväksytään arvosteluvälineeksi, niin sen on myös toimittava luotettavasti kaikissa koemaastoissa.
Näitten ongelmien vuoksi aika moni tuntemani begleharrastaja on vaihtanut jo laittomuuden aikana tutkansa tähän "lyhytkantoiseen". Olen nyt enemmän kuin sata metsäpäivää ko. vehkeellä pelannut ja aina on tieto koiran olinpaikasta luotettavasti kulkenut, eikä noita edellä kuvaamiani ongelmia ole ollut. Kantaman rajallisuus on tietenkin otettava huomioon.
Metsästys- tai koulutuskäyttöön en tule tutkatyyppiä vaihtamaan, kuuuntelen haukkua mieluummin korvalla kuin puhelimella. On sitten erikseen harkittava koetutkan hankintaa, jos säännöt tasapuolisen arvostelun saamiseksi niin vaativat.
Näitten ongelmien vuoksi aika moni tuntemani begleharrastaja on vaihtanut jo laittomuuden aikana tutkansa tähän "lyhytkantoiseen". Olen nyt enemmän kuin sata metsäpäivää ko. vehkeellä pelannut ja aina on tieto koiran olinpaikasta luotettavasti kulkenut, eikä noita edellä kuvaamiani ongelmia ole ollut. Kantaman rajallisuus on tietenkin otettava huomioon.
Metsästys- tai koulutuskäyttöön en tule tutkatyyppiä vaihtamaan, kuuuntelen haukkua mieluummin korvalla kuin puhelimella. On sitten erikseen harkittava koetutkan hankintaa, jos säännöt tasapuolisen arvostelun saamiseksi niin vaativat.
Vaikka samassa leirissä perusajatuksella olen kuin Imppa, niin tässä kohtaa ajatukset erkanevat.imppa wrote: Yleisimmät ongelmat näyttävät olevan akun kestossa, tukiasemien vähyydessä, syystä tai toisesta tiedot eivät päivity, puhelimen säänkestossa ja näppihäiriöissä. Huippuna viime syksyn useiden viikkojen, jopa kuukausien jakso, jolloin toinen valtamerkeistä ei toiminut juuri lainkaan. Jos tekniikka hyväksytään arvosteluvälineeksi, niin sen on myös toimittava luotettavasti kaikissa koemaastoissa.
Akun kestoon löytyy lisävirtalähteet. Ihan jokainen joka käyttää näitä hifikännyjä tiedostaa akunkeston rajallisuuden. En ikinä lähde metsään ilman kyseistä kapistusta.
Säänkesto on asia, joka metsämiehen pitää miettiä puhelinta ostaessaan, tai sitten pitää huolen sääsuojauksesta. Sääsuojattuja malleja on jo useita ja lisää tulee.
Näppihäiriöt käyttäjän virheitä, katsottava peiliin ja näppäiltävä uudelleen. Mikäli ei ymmärrä etsiä laitteesta vikaa, niin VvM jo kommentoi aiemmin, laitteiden käyttökokemus lisääntyy. En minä ainakaan lähtenyt metsään koiran kanssa ennekuin osasin peruskäytön. Aina joku ihmetys voi tulla, mutta selityskin niihin löytyy.
Mitä toisen valtamerkin kohtalaisiin ongelmiin tulee, niin nuo ovat asioita joita käyttäjät eivät voi arvata. Villi veikkaus on, että täällä pientä keskustelua keränneellä tutkavalmistajalla on töitä tehty asian eteen ihan riittävästi. Riittääkö se, sitä ei voi tietää. Viestillä on kuitenkin paikka sieltäkin irronnut jos live ei pelaa. Perusoletus on kuitenkin oltava, että vehkeet pelaa. Ne ei aina pelaa, mutta ei pelaa koiratkaan. Sama homma koskee operaattoreita. Ei voida olettaa, että ei koskaan olisi jossakin koemaastossa jollakin operaattorilla huoltotöitä menossa. Sillon ei välttämättä vehkeet pelaa.
Tekniikka ei toimi luotettavasti vielä muutamaan vuoteen kaikissa suomen kolkissa, jos sen jälkeenkään. Viestillä homma kuitenkin pelaa, jolloin voidaan käyttää esim. hakulaajuutta ihan hyvin hyödyksi. Toki jokainen viesti maksaa ja pisteet tulee sinne tänne. Näkee kuitenkin jotain. Soitto pantaan pelaa kun kenttiä vain operaattorin taholta.
Olen seurannut tätä keskustelua ja täytyy sen verran kommentoida, että Teron perustelut ja mielipiteet ovat niin tällä vuosituhannella, kuin olla voi. Elämä menee eteenpäin ja tekniikka kehittyy, miksei sitä myös hyödyntäisiTero wrote:Vaikka samassa leirissä perusajatuksella olen kuin Imppa, niin tässä kohtaa ajatukset erkanevat.imppa wrote: Yleisimmät ongelmat näyttävät olevan akun kestossa, tukiasemien vähyydessä, syystä tai toisesta tiedot eivät päivity, puhelimen säänkestossa ja näppihäiriöissä. Huippuna viime syksyn useiden viikkojen, jopa kuukausien jakso, jolloin toinen valtamerkeistä ei toiminut juuri lainkaan. Jos tekniikka hyväksytään arvosteluvälineeksi, niin sen on myös toimittava luotettavasti kaikissa koemaastoissa.
Akun kestoon löytyy lisävirtalähteet. Ihan jokainen joka käyttää näitä hifikännyjä tiedostaa akunkeston rajallisuuden. En ikinä lähde metsään ilman kyseistä kapistusta.
Säänkesto on asia, joka metsämiehen pitää miettiä puhelinta ostaessaan, tai sitten pitää huolen sääsuojauksesta. Sääsuojattuja malleja on jo useita ja lisää tulee.
Näppihäiriöt käyttäjän virheitä, katsottava peiliin ja näppäiltävä uudelleen. Mikäli ei ymmärrä etsiä laitteesta vikaa, niin VvM jo kommentoi aiemmin, laitteiden käyttökokemus lisääntyy. En minä ainakaan lähtenyt metsään koiran kanssa ennekuin osasin peruskäytön. Aina joku ihmetys voi tulla, mutta selityskin niihin löytyy.
Mitä toisen valtamerkin kohtalaisiin ongelmiin tulee, niin nuo ovat asioita joita käyttäjät eivät voi arvata. Villi veikkaus on, että täällä pientä keskustelua keränneellä tutkavalmistajalla on töitä tehty asian eteen ihan riittävästi. Riittääkö se, sitä ei voi tietää. Viestillä on kuitenkin paikka sieltäkin irronnut jos live ei pelaa. Perusoletus on kuitenkin oltava, että vehkeet pelaa. Ne ei aina pelaa, mutta ei pelaa koiratkaan. Sama homma koskee operaattoreita. Ei voida olettaa, että ei koskaan olisi jossakin koemaastossa jollakin operaattorilla huoltotöitä menossa. Sillon ei välttämättä vehkeet pelaa.
Tekniikka ei toimi luotettavasti vielä muutamaan vuoteen kaikissa suomen kolkissa, jos sen jälkeenkään. Viestillä homma kuitenkin pelaa, jolloin voidaan käyttää esim. hakulaajuutta ihan hyvin hyödyksi. Toki jokainen viesti maksaa ja pisteet tulee sinne tänne. Näkee kuitenkin jotain. Soitto pantaan pelaa kun kenttiä vain operaattorin taholta.
JTO kertoo huolen myös ajokokeiden kävijämääristä (jälleen kerran), ajanmukaistaminen kaikessa mielessä palvelee myös kävijämäärän lisäämisen tavoitetta. Enkä nyt tarkoita pelkästään tätä esillä olevaa asiaa
Tietämättömyys ei ole niin suuri häpeä kuin haluttomuus oppia. -B. FranklinNo tuo tällä vuosituhannella oleminen ei välttämättä oo lainkaan hyvä asia mitä tulee metsähommiin. Kuten jo mainittua, niin olenhan minä jo kovin rajoittunut tuon tutkan suhteen. Hyväksyisin pelkän puhelun ja etäisyyden mittaamisen. Mikäli muuta mennään esim haulla arvioimaan, niin silloin kaikille säännöt samaksi. Päivitysväli minuutti yms. pykälää. Jälki on kovasti erilaista noilla jo aiemmin mainitsemillani asetuksilla. Asia selviää kyllä jos haluaa ymmärtää ja käy kurkkaamassa, mutta vaikutelma on kovasti erilainen.kahaltaja wrote:että Teron perustelut ja mielipiteet ovat niin tällä vuosituhannella, kuin olla voi.Tero wrote:Vaikka samassa leirissä perusajatuksella olen kuin Imppa, niin tässä kohtaa ajatukset erkanevat.imppa wrote: Yleisimmät ongelmat näyttävät olevan akun kestossa, tukiasemien vähyydessä, syystä tai toisesta tiedot eivät päivity, puhelimen säänkestossa ja näppihäiriöissä. Huippuna viime syksyn useiden viikkojen, jopa kuukausien jakso, jolloin toinen valtamerkeistä ei toiminut juuri lainkaan. Jos tekniikka hyväksytään arvosteluvälineeksi, niin sen on myös toimittava luotettavasti kaikissa koemaastoissa.
Kuhan vain oman ajatuksen tähän mielestäni vielä raakileeseen, mutta erittäin hyvään ehdotukseen tuon. Pakko purnata sillon kun voi vielä vaikuttaa jos joku asia ei miellytä.