KeijoN wrote:Minua on aina ihmetettänyt kaverit, jotka ilman lupaa ampuu jäniksen toisen koiralta. Monesti on ammuttu jänis myös kokeissa olevan koiran edestä, vaikka kokeista ollaan tiedotettu jo etukäteen.
Tätä on tapahtunut myös ennen, ja tätä tapahtuu vielä näköjään tänäkin päivänä. Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä on ahnasaivoista touhua.
Sitten jos pääsee kaverin juttusille, niin yleisin selitys on, että luulin jäniksen lähtevän makuulta minun edestä, enkä tiennyt sitä ajossa olevaksi.
Tällaisessa tapauksessa jänis kuuluu aina koiran omistajalle, mutta yleensä koiran omistaja antaa sen lihanhimoiselle ampujalle.
Minua ihmetyttää yleensäkkin jäniksen ampuminen, jos ei sitä koira aja. Ainahan sitä ei voi metsässä tietää, jolloin luonnollisesti on jätettävä ampumatta. Makuulta lähtenyt jänis annetaan mennä, jos ei sitten tarkoituksella yritä lumien aikaan. Muutenkin jos metsällä on niin ajostakin ampuminen 10min jälkeen ei kehitä koiraa. Toki joskus voi ampua lyhyestäkin ajosta, mutta silloin on sovittava koiran omistajan kanssa. Tunti pari kun on ajoa niin voi jo huoletta ampua. Jos ei itse syö tai anopille syötä niin kaiken riistan ampuminen on turhaa. Itsellä on sellainen periaate, että kaikki mitä ammutaan ja niistä lihat saa niin laitan ja syön itse. Joskus telkkä ammutaan koulutus linnuksi kanakoirille. Joskus lyhyestä ajosta jänis ruuaksi kun on tullut vieraille luvattua paistia. Mukana olevat metsästyskaverit saa ampua minun koiran ajosta päivän ensimmäisen jäniksen silloin kun haluavat. Toista pitää sitten jo vähän ajattaa enemmän. Kolme kaatoa päivässä on maksimi. Jos haluan ajattaa koiralla niin metsään mennään ilman asetta. Joka kolmas kerta on yleensä ase mukana, ja silloin myös ammutaan jos hollille tulee. Eikös nämä ole metsästyskoiria ja siihen toimintaan jalostettuja..

Lisäksi metsästys ja koirat yleensäkkin on ainakin minulle harrastus ja ei niin tiukkapipoista touhua. Roppuja voi poltella muuallakin kuin metsässä, vaikka kehässä jos luulee sen auttavan, yleensä ei.
Olikos antille selvinnyt kuka sen jäniksen ampui?? Oliko Jussi käyny juttusilla? Voihan joku ampua lintuakin joka ajosta on kaikonnut tms. Joten ei hutkita ennen kuin on tutkittu ja tuomittu. Vaikea uskoa että joku tarkoituksella ampuu. On myös vaikea uskoa että ei osaa yhdistää koiran haukkua ja samalta suunnalta lähestyvää jänistä koiran ajoon. Jos vahinko käy niin ilman muuta vietävä heti se jänis koiran omistajalle ja paiskattava kättä ja tarjota kahvit. Mutta ei kai kellään oikesti ole niin nälkä että kyttää toisen koiran ajosta jäniksiä.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-