Jalostuspäivät Varkaudessa

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Härski

Post by Härski »

Kokeissahan ravaa se tietty prosentti beagleista.
Niinkuin tietty osuus näyttelyissäkin, joista niistäkin osa on niitä kokeissakin hyppääviä.
Yhteensä kuitenkin nämä kaksi "joukkoa" muodostaa pienen osan Suomen beaglepopulaatiosta.
Seura- ja kotikoirina on pieni osa beaglekannastamme.

Ne loput.. eli suurin osa, viettävät aikaansa siellä minne Beagle on alun perin tarkoitettu ja "keksitty" . METSÄLLÄ :!: :!: :!:

En käytä enää niitä kahta termiä.. "käy- ja näy beagle" (anteeksi)
Sillä vanha "viisaus"---sellainen koira kuin isäntä,,pitää paikkansa.
Jos metsästykseen jalostettu koira ei pääse metälle niin...ei se koiran vika ole

:oops:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
eeva resko

Post by eeva resko »

Ihmetyttää tämä ainainen jänkhääminen...luepa Härski esim. 1 ja 2 ryhmien rotujen taustaa... En ole kaikkia lukenut, mutta olettaisin, että ainakin suurinosa ellei kaikki ole jalostettu "jotakin varten" ei siellä kukaan jänkhää eikä oikeistaan muissa roduissa kuin metsästys-, että koira menee piloille ellei sillä metsästetä tai jos ei suorita sitä tehtäväänsä mihin se aikanaan on jalostettu.. onkohan tämä porukka jotenkin jämähtänyt paikoilleen? Silloin kun alotin koiraharrastuksen esim. kettuterrieri porukka oli juuri samanlaista... sielläkin ovat ajat muuttuneet. Jokainenhan saa ajatella mitä tykkää, mutta toi jatkuva syytteleminen ja todisteleminen kyllä ällöttää..
Härski

Post by Härski »

Miksi meidän tulisi sallia se sama kohtalo mikä on kohdistunut moneen koirarotuun ? Ei ainakaan SBJ:n tarvi, pitäköön se ajavan beaglen "oikeuksista kiinni" vaikka kynsin hampain !
VvM

Post by VvM »

eeva resko wrote:Juu, yli 50 vuotta minäkin olen HARRASTANUT rotukoiria, Olen ollut aina "oman tien kulkia". Se on ollut sinällään hankalaa, kun ollut toisellainen näkemys tai ehkä korkeampi kynnys jalostusmateriaalin suhteen, on joutunut osteskelemaan kaiken jalostusmateriaalin, ei ole ollut ketään kenen kanssa tehdä yhteistyötä...

Mr. Kareskin näkyi kirjoittaneen jotain , satuin näkemään FB että ei pitäisi neuvoa toisia ellei itsellään ole 5-10 sukupolvea omaa kasvatustyötä takana...tässä rodussa ei kai hirveän molella ole? Tänä päivänä mielestäni aika vähän arvostetaan kokemusta. Netistähän voi lukea suurinpiitein kaiken... Olen ollut myös huomaavinani, että jos tuomari vähänkin vaatii laatua on kehässä aika vähän koiria! Näyttelytoimikunnat tarvitsee saada rahaa ja koiria kehään niin otetaan mieluiten näitä missä ihmiset pääsevät "lottoamaan"... Kuinkas tämä palvelee jalostusta?? Vai tarviiko sen palvella?

Kyllä minäkin olen aina ollut sitä mieltä että on yksi ja ainut beagle, ei ole metsästysbeaglea tai näyttelybeagleä. On huonoja rotunsa edustajia tai hyviä ja on hunoja tai hyviä ajureita....huonostakin ajurista voi saada oikein pitämällä ja harjoittamalla jonkinlaisen ajurin oletan, mutta jos koira on huono rotunsa edustaja siitä ei saa kaunista millään keinolla.
Varkauden tapahtuman luonne oli nimenomaan kasvattajien omien kokemusten jakaminen. Kukaan kasvattajapuhujista ei neuvonut vaan kukin kasvattaja kertoi miten itse on kasvatusharrastustaan tehnyt. Esityksen pitäneillä kasvattajilla oli osalla pitempääkin kokemusta, mutta järjestön avarakatseisuutta ja kiinnostusta osoitti sekin että mukaan oli haluttu myös nuoremman polven kasvattaja jakamaan oma tuore näkemyksensä kasvatuksesta.
Tuon samaisen nuoren naisen tapasin ensimmäisen kerran ensimmäisillä Kokkolassa järjestetyillä kasvattajapäivillä. Hänen innostuksesta ja halusta kuulla uutta kertoi se, että hän oli yksin aamuyöstä lähtenyt Hyvinkäältä ajamaan Kokkolaan, istui tiiviisti koko päivän kuuntelemassa esityksiä ja ajoi illalla yöksi kotiin Hyvinkäälle. Taisin tuolloin sanoa hänelle ja muutamilla muillekkin, että tastä aloittavasta kasvattajasta kuullaan vielä. Ja niin kuultiin, nyt Varkaudessa. Innostus ja halu oppia on jo tuonut tulosta Isoahon kennelille: hän on jo kasvattanut useamman erinomaisen ja kauniin hyvin menestyneen käyttövalion, sekä muita hienoja ajavia beagleja.

Kainuusta kokemuksiaan olivat kertomassa Huuhkajan ja Sakin kennelin kasvattajat. Vuosia tuloslistoja lukeneet eivät varmaankaan kyseenalaista Heidän osaamistaan. Ikäänkuin kirsikaksi kakkuun saatiin tieto kesken Huuhkajan esityksen kennelin uusimmasta kaksoisvaliosta, Nopen napattua kolmannen serttinsä. Peräpöksän kasvattaja toi myös omia näkemyksiään beaglesta ja kasvatuksesta esiin avoimesti.

Jalostusjaoston puheenjohtajan Kilpeläisen Timon suuri ammattitaito luentojen pitäjänä näkyy tavasta rakentaa esitys. Tällä kertaa kuulimme katsauksen beaglen historiasta ja nykyisyydestä. Itselleni Timon esitykset tuovat aina paljon uutta.

Koe- ja koulutusjaoston puheenjohtaja Vornasen Anne kertoi ajokokeiden merkityksestä ja sieltä saatavan tiedon tärkeydestä beaglerodulle.

Ainoa, joka selvästi opetti ja neuvoi, oli SBJn tietokannan kehittäjä ja osaaja, Salkosen Antti. Hänen osaamistaan ja SBJn tietokantaa kehutaan muissakin roduissa ympäri Pohjoismaita.

Tietokannan käytön osaamattomuutta on ilmennyt täälläkin foorumilla, ja tuo osaamattomuus on johtanut vääriin tulkintoihin. Antti kävi upeasti esimerkkien avulla yksityiskohtaisesti läpi tietokannasta löytyvää tietoa. Uskoisin, että siitä olisi joillekkin voinut olla enemmän hyötyä kuin yksittäisestä näyttelystä.

Itse olen sitä mieltä, että kokemusta arvostetaan ja siksi SBJ tämän tilaisuuden järjestikin tällä kertaa nimenomaan näin. Tällä periaatteella olin myös paikalla kertomassa Astalan kennelin tavasta tehdä jalostuspäätöksiä.

Vaikka sukupolvien määrä vasta rimaa hipoen antaisivat Eevan määrityksen mukaan oikeuden neuvoa muita, en neuvomaan silti lähtisi. Kokemuksista ja omasta tavasta kasvattaa sen sijaan kerron mielelläni. Tuota Varkaudessa kertomaani tapaa olen vuosien aikana kypsytellyt ja pyrkinyt kehittämään. Kehitystyö jatkuu ja tiedon "nälkä" on edelleen suuri. Noilla opeilla toistaiseksi olemme Astalan kennelissä saaneet nauttia joistain kasvattien onnistumisistakin:

- yli viisikymmentä eri valionarvoa, joista noin puolet käyttövalion arvoja. Valion arvoja on neljästä eri maasta.
- Kuusi Kansainvälistä muotovaliota (joista 5 myös käyttövalioita)
- Kaksinkertainen Ajovoittaja
- Pohjoismaiden mestari ja Vuoden eräkoira
- Paras Ajuri -maljan voittaja
. Kaksi kultaista Wilhelm Schauman -palkintoa
- Kaksi pronssista Wilhelm Schauman-palkintoa
- Suomen koirakasvattajien yhdistyksen, SuKoKan Kultainen kasvattajapalkinto (, jonka puheenjohtaja on Eeva Reskon mainitsema Juha Kares)
- Suomen kennelliiton korkein kasvattajapalkinto Vuolasvirta-palkinto
- Suomen Beaglejärjestön kultainen kasvattajapalkinto

Itselleni erittäin paljon ajatuksia herättäva oli Impan ajatukset uroksen omistajan näkökulmasta. Sitä kun välillä tulee katsottua asioita vähän liikaa vain sieltä omalta kantilta. Kiitos Imppa ! :)

Lauantai-llan parasta antia oli puolestaan upeaäänisen koe- ja koulutusjaoston puheenjohtajan karaoketulkinnat ja Härskin Aarne Tenkasmainen tulkinta Rentun ruususta. Ilta oli erikoisen mieliinpainuva ja hauska. Välillä puhuttiin beagleista ja välillä jostain ihan muusta. :lol: :lol: :lol:
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
eeva resko

Post by eeva resko »

Täytyy nyt ensin sanoa, että en ajatellut mikä tämä topikki vai miksi sitä kutsutaan, oli. Ja tämä Kareksen kirjoitushan oli tarkoitettu aivan muualle kuin teidän jalostuspåäville. Mutta eli jos joku tulee kysymään neuvoa kuinka toimisit tai kuinka hänen tulisi toimia jossain tilanteessa, niin sanot ettet pysty auttamaan asiassa?? OK.

Niinkuin monesti olen todennut, olen ihan OMAKSI iloksi koiria kasvattanut. Kasvatustyöni on aina lähtenyt siitä, että koirat olisivat niin laadukkaita voisivat menestyä muuallakin maailmassa. En ole koskaan pitänyt minkäänlaista lukua valioiden määrästä, koska minulla ei ole ollut minkäänlaista tarvetta. Olen pitänyt yleensä pentuni, joissa on jonkinlaista potentiaalia vähintään 6 kk vanhoiksi (8 viikkoista en ole luovuttanut koskaan missään rodussa) ja sitten pikku hiljaa päättänyt jätänkö jonkun vai en. Siinä on aika kova työ, varsinkin kun ei ole muita läheisiä jotka olisivat kiinnostuneita koirista. Jos olisin ollut tittelin kipeä olisin ravannut ympäriinsä niitä metsästämässä. Mutta niinkuin Kennelliiton sivuilta voi katsoa, aika maltillisesti ja valikoidusti olen koiriani näyttelyttänyt. Mistä olen ollut erityisen iloinen ja joka on kannustanut kasvattamaan näinkin kauan on ollut se, että maailmalla hyvin menestyneet kasvattini ovat olleet myös erinomaisia periyttäjiä. Tuleeko koirasta valio tai ei, tärkeintä minulle on ollut se mitä katselen 24/7 kotonani.....
Härski

Post by Härski »

eeva resko wrote:Täytyy nyt ensin sanoa, että en ajatellut mikä tämä topikki vai miksi sitä kutsutaan, oli. Ja tämä Kareksen kirjoitushan oli tarkoitettu aivan muualle kuin teidän jalostuspåäville. Mutta eli jos joku tulee kysymään neuvoa kuinka toimisit tai kuinka hänen tulisi toimia jossain tilanteessa, niin sanot ettet pysty auttamaan asiassa?? OK.

Niinkuin monesti olen todennut, olen ihan OMAKSI iloksi koiria kasvattanut. Kasvatustyöni on aina lähtenyt siitä, että koirat olisivat niin laadukkaita voisivat menestyä muuallakin maailmassa. En ole koskaan pitänyt minkäänlaista lukua valioiden määrästä, koska minulla ei ole ollut minkäänlaista tarvetta. Olen pitänyt yleensä pentuni, joissa on jonkinlaista potentiaalia vähintään 6 kk vanhoiksi (8 viikkoista en ole luovuttanut koskaan missään rodussa) ja sitten pikku hiljaa päättänyt jätänkö jonkun vai en. Siinä on aika kova työ, varsinkin kun ei ole muita läheisiä jotka olisivat kiinnostuneita koirista. Jos olisin ollut tittelin kipeä olisin ravannut ympäriinsä niitä metsästämässä. Mutta niinkuin Kennelliiton sivuilta voi katsoa, aika maltillisesti ja valikoidusti olen koiriani näyttelyttänyt. Mistä olen ollut erityisen iloinen ja joka on kannustanut kasvattamaan näinkin kauan on ollut se, että maailmalla hyvin menestyneet kasvattini ovat olleet myös erinomaisia periyttäjiä. Tuleeko koirasta valio tai ei, tärkeintä minulle on ollut se mitä katselen 24/7 kotonani.....
Mitä on se laatu,mitä aika usein peräänkuulutat ? Miten sinä henkilökohtaisesti määrittelet jalostuskoiriesi laadun ? Kyseessähän on kuitenkin käyttökoirarotu
ansa

Post by ansa »

Härski wrote:Miksi meidän tulisi sallia se sama kohtalo mikä on kohdistunut moneen koirarotuun?
Voipi olla jo off topic, mutta mua kiinnostaa tämä. Ollaanko sitä mieltä, että esim. paimenkoirarotujen olisi pitänyt ennemmin kuolla sukupuuttoon (käytännön paimenten tarpeen laskiessa) kuin, että niille olisi tullut muita käyttötarkoituksia? Nykytilannehan on se, että paimenkoiraa oikeaan työhön tarvitsevat saavat sellaisen työlinjoista, mutta suurin osa rotujen edustajista on seura- ja harrastekoiria ja tässä "työssä" erinomaisia. Esim. collieiden rodunomainen(!) laji on edelleenkin myös palveluskoirakokeet - aika kaukana siitä aivan alkuperäisestä käyttötarkoituksesta. Jotkut harrastavat toki huvikseen paimennustakin.

muokkaus: Lisäyksenä vielä, että tämä tuoreempi muutos palveluskoirasta pelkäksi seurakoiraksi onkin asia erikseen, ja sitä vastaan taistelen minäkin. Tässä ei kuitenkaan enää ole kyse alkuperäisen käytön hiipumisesta, se on tapahtunut jo kauan sitten.

Mitä tulee jalostuspäiviin, niin... Oi jospa oisin saanut olla mukana :lol: Tarkoitus olikin, mutta sattui osumaan samalle viikonlopulle kuin noiden wannabe-paimenten jälkileiri, jota olin päävastuussa järjestämässä. Toivottavasti luennoista olisi joskus saatavilla jonkinlaiset tiivistelmät...?
Last edited by ansa on Thu 20.06.2013 13:46, edited 1 time in total.
Kaisa Peltonen

Post by Kaisa Peltonen »

Ehkä Eevan voisi kutsua seuraville jalostuspäiville kertomaan valinnoistaan ja kasvatustyöstään.
Ei kai tarkoitus olekaan ottaa suoraa kopiota puhuvasta kasvattajasta, vaan muodostaa omaa työtään pikkuhiljaa (hetivalmisvaihtoehtoa ei kasvatustyössä ole)...
Eevan kasvatustyö on kuitenkin pitkän ajan kanssa harkiten tehtyä ja varmasti siellä olisi opittavaa perinnästä ihan kaikille. (Eikä sitä työtä ole maailmalla turhaan noteerattu korkealle, sanoo tähän kuka tahansa mitä tahansa.)
Itse muistelen takavuosien antoisaa ulkomuotoluentoa kuvineen, jonka Eeva esitti meille harrastajille. Suosittelen vastaavaa oppimäärää jokaiselle ja kuulisin itse enemmän, kuin mielelläni tästä päivitetyn version.
Samoin toivoisin laajaa katsausta beaglen terveyteen, ilmeisesti eneneviin elintasosairauksiin (tämä on oma johtopäätokseni kehien ja puistojen laidalla kuunneltuani), Suomessa vielä vähäisesti esiintyviin, mutta rodunomaisiin sairauksiin ym.
eeva resko

Post by eeva resko »

Minulla monta huonoa puolta, mutta yksi huonoimmista tässä harrastuksessa on se, että en osaa kirjoittaa mitä päässäni ajattelen! Olen pohtinut näitä "henkimaailman juttuja" vuosikaudet omissa ajatuksissani ja sinne ne taitaa jäädä!! Aikaahan on ollut runsaasti miettiä, kun olen täällä kotona puuhastellut noin 20 tuntia vuorokaudessa, nykyisin on sentää aikaa välillä jopa istua ja miettiä! Odotin kyllä, että olisi enemmän aikaa, mutta kiire ei vaan tunnu helpottavan.

Yritän nyt tässä vääntää rautalangasta mitä tarkoitan "laadulla". Minähän arvostelen koirien ulkonäköä ja jos olen arvostelemassa tai katson omaa kasvatustyötäni, en tiedä mitä tekevät metsässä, eikä minun tarvitse tietääkään, se puoli kuuluu muille ja ennenkaikkea sinne metsään. Minulle mahdollisimman laadukas koira on rakenteeltaan mahdollisemman virheetön eli; mitä virheettömämpi, sitä laadukkaampi.

Että mitenkä määrittelen jalostuskoirani tai mitä se nyt olikaan... Sekin on taito joka on "hyppysissä"! Se joko on tai sitten ei.....sitä ei oikeastaan voi opiskella. Ei hyvän periyttäjän tarvitse olla huippu näyttelykoira. Itse asiassa en ole koskaan käyttänyt näitä ns. "muotiuroksia". Täytyy vähän tietää mikä ongelma linjassa on, jos on joku. Onko se sellainen vika mikä on helppo tai hankala "kasvattaa pois". Ennenkaikkea tarvii myös tietää mitä haluaa.... Minä olen halunnut kasvattaa "oman näköisiä" koiria ja jos eivät siihen kategoriaan mahdu, sitten menevät kotikoiriksi. Aina ei onnistu, vaikka miten olisi tarkkaan miettinyt. Lisäksi oikein laadukkaassa koirassa on sitä "touch of classia"" Se on se juttu jolla koira erottuu sieltä "massasta".
eeva resko

Post by eeva resko »

Jatkuu...
Lisäksi, jos vähän menestystä tulee, ei pidä antaa "otteen herpaantua", elämä & kasvatus jatkuu. Tavoitteet täytyy pitää riittävän korkealla, muuten ei pääse kovinkaan kummosiin tuloksiin.

Nyt tämä juttu rupeaa menemään taas yli hilseen. Kiitos. Minulle riitti. Härskille ja muille sen verran terkkuja, että minun kasvatustyöni on loppu. Minulla on 3-4 beagleä toistaiseksi. Mikä tarkoittaa sitä, että niinkauan kuin pystyn beagleä jotenkuten esittämään minulle riittää koiria! Mutta, minun tilalle on tullut kyllä monta uutta harrastajaa, jotka eivät ehkä ole aivan yhtä "tarkkoja" kasvatustyössään kuin minä olen ollut. Siinä teille työmaata!

Olen monesti pohtinut, jos beaglen rotumääritelmä alkaa ja loppuu siihen yhteen kappaleeseen, niin miksi nämä ihmiset joita rassaa näin paljon toisten tekemiset, perusta samanlaista beagleyhdistystä kuin "suuressa maailmassa"? Heillä on aivan omat kasvatusperiaatteensa, näyttelynsä ja jopa rekisterinsä. Silloin ei tarvitsisi jatkuvasti haukkua " väärin ajattelevia"! Tämä "haukkuminen" ei johda mihinkään, päinvastoin.....
VvM

Post by VvM »

ansa wrote: Mitä tulee jalostuspäiviin, niin... Oi jospa oisin saanut olla mukana :lol: Tarkoitus olikin, mutta sattui osumaan samalle viikonlopulle kuin noiden wannabe-paimenten jälkileiri, jota olin päävastuussa järjestämässä. Toivottavasti luennoista olisi joskus saatavilla jonkinlaiset tiivistelmät...?
Uskoisin että olisit viihtynyt. :) SBJn teemana on tänä vuonna jalostus. Toivoisin tämän tyyppisten kasvatajille suunnattujen päivien jossain muodossa jatkuvan järjestön ohjelmassa tulevaisuudessakin, tiedon lisääntyminen ehkä näkyisi rotumme laadussa myöhemmin. Samoin olisi hyvä jos paikallisyhdistyksetkin innostuisivat ottamaan joihinkin tapahtumiin teemaksi kasvatuksen ja jalostuksen. Paikallisyhdistysten on helpompi tavoittaa niitä henkilöitä, jotka eivät ole niin innostuneita, että viitsisivät lähteä kovin kauas kuuntelemaan.
Kaisa Peltonen wrote:Ehkä Eevan voisi kutsua seuraville jalostuspäiville kertomaan valinnoistaan ja kasvatustyöstään.
Ei kai tarkoitus olekaan ottaa suoraa kopiota puhuvasta kasvattajasta, vaan muodostaa omaa työtään pikkuhiljaa (hetivalmisvaihtoehtoa ei kasvatustyössä ole)...
Eevan kasvatustyö on kuitenkin pitkän ajan kanssa harkiten tehtyä ja varmasti siellä olisi opittavaa perinnästä ihan kaikille. (Eikä sitä työtä ole maailmalla turhaan noteerattu korkealle, sanoo tähän kuka tahansa mitä tahansa.)
Henkilökohtaisesti en ole koskaan kyseenalaistunut Eeva Reskon osaamista ulkomuotojalostuksessa. Uskon että hänellä on juuri tuohon aiheeseen paljon annettavaa ja tulisin olemaan paikalla jos joku tällaisen tapahtuman järjestää.
eeva resko wrote:Täytyy nyt ensin sanoa, että en ajatellut mikä tämä topikki vai miksi sitä kutsutaan, oli. Ja tämä Kareksen kirjoitushan oli tarkoitettu aivan muualle kuin teidän jalostuspåäville. Mutta eli jos joku tulee kysymään neuvoa kuinka toimisit tai kuinka hänen tulisi toimia jossain tilanteessa, niin sanot ettet pysty auttamaan asiassa?? OK.

Kasvattajana näen roolini pyrkiä kasvattamaan mahdollisimman hyviä beagle "aihioita", joista on mahdollista osaavissa käsissä tulla omistajilleen riittävän hyviä beagleja. Riittävän hyvä beagle on silloin kun omistaja on siihen itse tyytyväinen.
Toisena kasvattajan roolina näen kannustamisen ja tukemisen, jotta Astalan kennelin koiran omistajien on mahdollista ja helppoa harrastaa sitä lajia koiriensa kanssa mikä heitä eniten kiinnostaa.
Joltain osin kun olemme onnistuneet niin se on tuonut myös titteleitä ja palkintoja kuin lisäbonuksina. Tittelin kipeänä en itseäni enkä varsinkaan Merjaa osaa pitää. :lol: :lol:
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
Tero

Post by Tero »

Välikommenttina vielä tuohon Varkauteen liittyen, että menkää myös urosten omistajat kuuntelemaan päivän antia jos yhtään kiinnostaa. Varsinkin jos nyt jäi lähtemättä sen takia, että ei luullut kuuluvansa "kohderyhmään". Itse olin paikalla, vaikka en ainakaan näillä näkymin aio koskaan ottaa narttukoiraa talouteeni, saatikka kasvattaa ainuttakaan pentuetta. Sen homman osaa muut niin paljon paremmin. Tosi paljon tuli kaikenlaista tietoa lisää, vaikka kasvattaminen ei kosketa suoraan omaa koiraharrastusta. Kiva oli kuulla pieni katsaus jo mainituilta kasvattajilta ja muiltakin luennoitsijoilta. Aina jotain juttuja tarttuu matkaan kun kuuntelee asiansa osaavia ihmisiä.

Omalla kohalla tietysti kävi onnekas vahinko, kun satuin päässäni toivomaan sisällöstä juuri sitä mitä se nyt oli. Jaottelu oli onnistunut ja ainakaan minä en olisi kaivannut enää mitään aihealueita lisää. Mikäli päivää olisi halunnut pidentää, niin jokaiselta luennoitsijalta vain enemmän tarinaa. Näytti tuo kello juoksevan jo melkoista kyytiä tuollakin ohjelmalla niin turhan kiiru olisi tullut runsaamman sisällön kanssa. Seuraavalla kerralla sitten hieman erilainen teema.
ie45808

Mikä on SBJ

Post by ie45808 »

Ei meidän, jotka tunnustamme päteväksi rotumääritelmän mukaisesti
beaglen ajavaksi koiraroduksi, jonka tehtävänä on metsästää vainuaan
käyttäen jänistä, tarvitse perustaa mitään erillistä yhdistystä. Meillä on
Suomen Beaglejärjestö rotujärjestönä, joka edustaa beaglerotua sekä
Suomen Kennelliitossa että laajemminkin. Sellaiseksi Wili Schauman sen
perusti, sellainen se on ja sellaisena se pysyy huolimatta muutamasta
suuriäänisestä rotujärjestölle vieraasta (=puskasta) ampujasta.
Normaalikäytäntö ja hyvä tapa edellyttävät, että jäsenet tunnustavat
yhdistyksensä tavoitteet ja säännöt. SBJ sääntöjensä mukaan beaglein
kasvatus- ja jalostustoiminnan keskusjärjestönä paitsi vaalii ulkomuotoa
kehittää beaglet rodullisilta käyttöominaisuuksiltaan tarkoitustaan
vastaaviksi.
Ne jotkut, jotka halusivat beaglestä seurakoiran, perustivat joitakin
vuosia sitten itselleen Beagleharrastajat-nimisen Kennelliiton ulkopuolisen
yhdistyksen,. Tästä yhdistyksestä ei ole kuulunut viime aikoina mitään,
joten en tiedä hengittääkö se enää. Törkeän tempun se kuitenkin ehti tehdä,
kun sen joku jäsen halusi liittyä myös Suomen Beaglejärjestöön, niin siltä
taholta väitettiin, että liittymällä SBJ:öön hänet erotetaan Suomen
Kennelliitosta. Kennelliitosta joka suosittaa rodun harrastajia liittymään
rotujärjestöönsä!
Meneekö beagle pilalle ellei sillä metsästetä, kysyy Eeva. Eipä se siitä
pelkkänä kotikoirana pilaannu, mutta kysymys on enemmästä kuin yhdestä
koirasta, kysymys on koko rodun kehityksestä. Siihen ei valitettavasti riitä
Eevan koirien menestyksekäs näyttelyura, siinä vaaditaan niin siitokseen
käytettävältä urokselta kuin nartultakin näyttöä metsästyskyvystään. Yhdestä
asiasta on joskus tehnyt mieli kiittää Eevaa, siitä että hän on vähintään
välttänyt myymäsrä pentujaan metsästystä harrastaville. Omalla kohdallakin
olen tuntenut kiusausta hankkia pentu Eevalta, mutta en uskaltanut ottaa riskiä
muutamien vuosien hukkaanmenosta.
Suomen Beaaglejärjestö voi olla ylpeä historiastaan: Wili Schaumanin
uranuurtajakaudesta, noususta 70-luvulla jalostustoiminnassaan rotujärjestöjen
kärkeen, joka jatkuu tietokantansa laadun ja laajuuden kehittymisenä 80-luvun
lopulta lähtien muiden kadehtimaan nykymuotoonsa sekä beagletutkimuksistaan.
PSä
malmol-9

Kasvattajapäiviltä Varkaudesta

Post by malmol-9 »

Muutamat aktiiviharrastajat ovat kyselleet Varkaudessa järjestetyn kasvattajapäivien tapahtumista, ja siitä että mitenkä niitä vois hyödyntää laajemminkin.
Päätin kantaa oman korteni kokoon ja julkaista omilla kotisivuillani koko Varkaudessa Peräpöksää käsittävän osion. Kuten mukana olijat muistavat, aika siellä oli varsin rajallista vertauksellisesti kuvailtuna hitaat hämäläiset eivät kunnolla kerenneet edes aloittamaan ja meillä savolaisilla esitykset jäivät melkein puolitiehen.
Varmaan meillä useimmilla alkaa jo ajatukset kääntymään tulevan reenikauden suunnitteluun, mutta sitä ennen teillä arvon beagleharrastajat on mahdollisuus tutustua Peräpöksäläiseen kasvatustyöhön näin kotisivujen välityksellä ja oikein ajan kanssa.
Se mikä siellä Varkaudessakin tuli jo esille eri kasvattajien ja uroksenomistajan sanomana ei välttämättä ole soveltunut kaikkien ohjeiksi ennen eikä varmaan tulevaisuudessakaan, mutta aina sietä jotain voi omiinkin kuvioihin soveltaa.
Jennikalle ja Antti Salkoselle suur kiitos materiaalin siirrosta.

Peräpöksän kennelin toivotaa hyvää syksyä ja antoisia lukuhetkiä.....

Osoitteessa: http://personal.inet.fi/koti/perapoksan/
Alalinkistä : Tästä kaikki alkoi (pdf)
Kennel ja beaglet (pdf)
Post Reply