Härski wrote:Kahaltajalta kysyisin, mitä se on kun tottelematon koirasi repii postimiehen housunpunttia ja kun sinä menet ns. väliin, puree se pikku kullanmuru hampaansa takalistoosi ? Rakkautta varmaan sillä eikai se koira tiiä mitä on väkivalta

ENKÄ MINÄ TÄÄLLÄ KETÄÄN AKITEERAA PIEKSEMÄÄN kouluttamattomia tai koulutettujakaan koirianne, kerroimpahan vaan yhden esimerkin miten yksi kouluttamaton "terrorikoira" saatiin "ruotuun", ja HELPOSTI

.Vuosien varrella on tullut vastaani monenlaista koirankouluttajaa ja kaikista tottelevaisimmat koirat on sellaisilla jotka pitävät koiransa "herran nuhteessa" eivätkä kulje reenikentällä makupalat taskussaan

Joku varmaan tarttuu tähänkin sanomalla että pärjäähän ne ns. pehmeän koulukunnan koirakot Toko-kokeissa

Niin, koirahan on joka suhteessa nooli herkkujen perään ja tekee mitä vain saadakseen sen palkinnon suorituksestaan, muttei sellainen koira välttämättä tottelevainen ole, jotenkin ohjailtavissa kylläkin

Ja huom. kahaltaja : jokainen koira ja jokainen ihminen ongelmineen on erilainen, jos kaikkia pystyt auttamaan voit sanoa olevasi TOTTELEVAISUUSKOULUTUSOHJAAJA

ihan turhaan vedät herneitä nessuun. ensiksikin kannattaa lukea tekstit ihan rauhassa, ennenkuin provosoituu
ekaksi, mun koirat ei mene postimiehen punttiin kiinni

eikä saisi mennä sinunkaan
toiseksi, olen rwurokseni (kun se oli vuoden vanha) kanssa ottanut ns. miehestä mittaa, joten tiedän kyllä tuonkin puolen. lopulta "istuin" sen päällä ja leikkasin ne kynnet, mitkä aioinkin. koiran "kippasin" nurin suht kevyetsti ilman repimistä, otin poskista otteen niin, ettei pääse ottamaan kiinni, jos sille päälle sattuisi, kävin polvilleen koira alkojen välissä. ->
ilman väkivaltaa, ilman allekusetusta
- minusta näissä toimintatavoissamme on ihan vissi ero!
kolmanneksi, härski ei varmaan ole treenikentillä useinkaan poikennut, koska olettaa kaiken koulutuksen tapahtuvan makupaloilla

täälläpäin kyllä käytetään myös lelua palkkana. makupalalla opetetaan asia, esim. seuraamispaikka, vahvistetaan osaaminen ja jatkossa palkkausta vähennetään tai siirrytään kokonaan lelun käyttöön.
edellä mainitun urokseni koulutin itselleni työkoiraksi (vartija/järjestyksenvalvoja), kokeessa ei todellakaan pelata makupaloilla, koiraa ei saa palkita missään kokeessa muuten kuin sanomalla hyvin hillitysti "hyvä"...tässä linkki kokeen sisältöön, sivulta 4 alkaa tarkempi kuvaus kokeen kulusta
http://www.intermin.fi/intermin/images. ... /koira.pdf
beaglen koulutuksesta taas, meillä nämä ajelevat pupuja silloin tällöin, treenaavat tokoa (tottelevaisuuskoulutus) ja agilitya -kumpaakin lajia kisatähtäimellä.
lapset 10-v ohjaavat beagleja, eikä minkäänlaista ongelmaa ole tullut. palkkana tässä vaiheessa namit ja lelut. tosin aikuiset beaglet kyllä jo seuraavat erinomaisessa kontaktissa ilman makupalojakin.
meillä niin rotkulat kuin beagletkin "herran nuhteessa" kasvaneet, mutta ilman väkivaltaa. myös beaglet pysyvät omalla pihalla irti ja tulevat käskystä luokse ilman että pitää taskuja kaivaa.
neljänneksi härski...kaikkia en missään nimessä pysty auttamaan -etkä sinäkään. sitä en ole missään vaiheessa väittänytkään. palveluskoiraliiton koulutusohjaajakoulutuksen olen kyllä suorittanut ja treenejä vetänyt palveluskoirille vuosia.
eeva reskon teksti hyvä
asia loppuun käsitelty minun osaltani, jouluja