Suomi-beagle

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
Corner

Suomi-beagle

Post by Corner »

:oops:
Hävettää. Meillä on pari beagleä, joilla molemmilla on sertiä ja varasertiä. Tunnen niistä syyllisyyttä, kun olen aika varma, että omat pikku piikulini ovat näitä Suomi-beaglejä.

Aikoinaan toisen rotuisella koiralla olisin halunnut kolme varasertiä vaihtaa kennelliitossa sertiin, jotta koirastani olisi tullut valio. Nyt haluaisin piikuleideni sertit palauttaa kennelliittoon, kun ne on mielestäni saatu perusteettomasti, kepulikonstein.

:shock:
Vähän lähti käsistä... sori... provo aiheuttaa kuitenkin keskustelua. Koska ulkomuototuomareiden alkeiskurssin yksi aihe oli, etteivät ulkomuototuomarit saa osallistua internetkeskusteluihin niin, että ovat niistä tunnistettavissa :roll: , toivonkin, että beaglein ulkomuotoasioista vastaava PM ottaa aiheen käsittelyyn järjestömme lehdessä. PM, nyt olisi varmaan aika lyödä nyrkkiä pöytään... tai ainakin kertoa meille mistään mitään tietämättömille tyhmille suomalaisille, miten Suomi-beagle eroaa rotumääritelmästä. Onko sillä jotain sairaita rakennevikoja, vai täysin väärät mittasuhteet. Vai onko se pää vaan niin kevyt ja kevytkuonoinen?

Riitta Ahonkin kirjassa kiitetään yhtä beagleasiantuntijaa, ja kirjasta löytyykin kuva hyvärakenteisesta beaglestä. On myös kuva toisesta koirasta, jolla on selviä rakennevikoja - niitäkö me nyt sitten Suomi-beagleiksi kutsumme?

Harmillista, että piikuleideni serttien myötä romukoppaan menee seuraavien tuomareiden beagletuntemus: Bister, Teini, Rekiranta, Hautala, Raita. Lisäksi helppoon eriin on sortunut Mattila.

Eihän Suomi-beagle voi tasokkailta, korkeasti koulutetuilta suomalaistuomareilta saada eriä? Millaisen lisänimen annamme beagletyypille, jonka käpälät ovat litteät ja hajavarpaiset kuin leipälapiot, ja ranteissa bassetryppyjä ja joiden päässä ja huulissa on niin paljon nahkaa, että esittäjä kulkee kehässä koiransa kanssa pyyhe käsissä voidakseen aika-ajoin pyyhkiä limat pois...
emms

Post by emms »

Itselleni ihan uusi termi tämä "suomi-beagle". Onko jonkinlaista kuvaa kyseisen tyypin edustajasta että saisi vähän hahmotettua? :o
jänispiiska, agiliitäjä, esiintyjä, monitaituri Oona-moona
eeva resko

Post by eeva resko »

Takaisin taas tällä pallon puoliskolla!! En käy säännöllisesti näillä sivuilla ja sainkin "vihjeen", tästä puheenaiheesta!

En voi sanoa kuin "voi, voi"!! Minun aikana ei kyllä tälläisiä tapoja opetettu, ettei saisi omalla nimellään kirjoittaa??? Mielestäni se on huomattavasti reilumpaa kuin kirjoittaa jollain peitenimellä, mistä kuitenkin vielä monet tunnistaisivat!! Vai onko tosiaan niin, että tuomari ei koskaan saisi olla yhtään mitään mieltä...hyssytellä vain ja puhua ympäri pyöreitä. Olen kyllä tuomarikin, mutta ennenkaikkea kasvattaja.

Enpä uskoisi, että ihminen joka on yrittänyt tuomarikurssille, vertaa tervettä koiraa sairaaseen? Missä olen kyseenalaistanut kyseisten tuomareiden osaamista???????? En missään. Jos et ole koskaan kuullut puhuttavan "Suomi beaglestä", niin tarvii sitten vähän valaista asiaa....
Beaglen laatu Suomessa ei välttämättä ihan yllä samalle tasolle kuin muualla, en tällä nyt tarkoita sitä, etteikö muuallakin olisi eri tasoisia koiria, mutta täällä meillä valitettavasti joutuu arvostelemaan hieman lempeämmällä kädellä ja sehän sitten näkyy usein mm. siinä kun tulee ulkolaisia tuomareita, heiltä ei useinkaan "armoa" heru... Eli ei "Suomi beagle" sen kummempi beagle ole. Paha asia, jos joku ottaa herneen nenään... En minäkään ole koskaan hernettä nenään ottanut, vaikka kasvattini on haukuttu maanrakoon metsästyskoirina, vaikka ei ole edes kovinkaan näyttöä mitä metsässä tekevät!!
Tanja H.

Re: Suomi-beagle

Post by Tanja H. »

Corner wrote:Koska ulkomuototuomareiden alkeiskurssin yksi aihe oli, etteivät ulkomuototuomarit saa osallistua internetkeskusteluihin niin, että ovat niistä tunnistettavissa :roll:
Tähän on pakko kommentoida että tiedän monia ulkomuototuomareita jotka osallistuvat eri foorumeiden (niin rotu- kuin yleisilläkin) keskusteluihin omalla nimellään. Pääasiassahan ulkomuototuomarit ovat myös kasvattajia ja olisihan se kummallista jos osaa kasvattajista (tai muuten vain rodun harrastajista) kiellettäisiin kirjoittamasta ajatuksiaan rotufoorumeilla. :o
Corner

Post by Corner »

Provona toimi näemmä, mutta vähän vääriin asioihin... Kuka käskee arvostelemaan lempeämmällä kädellä? Beaglejärjestökö? Vai ulkomuototuomaritoimikunta? Ryhmänäyttelyssä 8.11. heilahti ainakin springerikehässä (Juslin) useampikin T. Suuttuuko Suomen beagleväki jos tuomari tekee niinkuin oikeaksi näkee? Onko pelko, ettei tule kutsutuksi tuomariksi, jos kehässä näyttää todellisen mielipiteensä? Mitä showta tämä oikein on? Kyllä minun koiralla on enemmän H:ta kuin ERI:ä mutta kieltämättä haluaisin sanoin kuvaillun suomi-beaglen arvostelun nähdä, ja ulkomuototuomariltahan se käy. Voipi olla, etten itse ole kovinkaan ymmällään suomi-beaglestä, mutta arvatkaa miten moni on...? Mitä hyötyä meillä on lempeällä kädellä annetuista palkinnoista, kun kerta toisensa jälkeen niistä tullaan meille tänne foorumiin runsain huuto- ja kysymysmerkein rähjäämään.

Olen vain välittänyt tiedon, jota alkeiskurssilla kerrotaan - alkeiskurssi on avoin myös kaikille kiinnostuneille, eikä ainoastaan tuomariksi aikoville. Mutta tämän tietysti tiesittekin. Minusta tuo on aika outo sääntö, ja asiasta opastanut ihminen on ulkomuototuomarifoorumin aktiivisin ja taitavin vastaaja. Rakentavan keskustelun juuri haluaisikin tuomareilta nähdä. Mutta en usko ainakaan PM:n saapuvan palstoille juupas eipäs keskusteluihin.

Ollaanko me 2000 luvulla beagle-harrastuksen aloittaneet syyssä siihen, minkä kohtelun joku toinen on about 40 vuotta sitten saanut?

Jos nyt vaan joku ehtii, täällä tai beaglelehdessä, millainen on suomi-beagle. Ja herneitä en ole klyyvariin vetänyt, kysehän on vain koirista.
eeva resko

Post by eeva resko »

Mitä ihmettä oikein riehut?? Eikö sinulla ole niitä Suomi-beaglen arviointeja siellä kotona? Ainakin sain sen käsityksen! On tämä aivan uskomaton rotu.... Täällä ei voi kertakaikkiaan puhua mitenkään ainakaan beaglestä! Mihin luulet, että nämä ihmiset ovat muuttuneet???? Itsehän olet juuri samanlainen vouhkaaja, kai sait vaikuitteita jo 40 vuotta sitten kun noin hyvin tiedät. Ajatus ei miksikään muutu, mutta käytös on kylläkin muuttunut! Mitenkä siellä "flätti" puolella? Sehän lienee se sinun "ensimmäinen rotu"? Vouhkataanko sielläkin vuodesta toiseen tätä samaa? Onhan sielläkin käyttöpuoli. Tosin se on sinällään fiksumpi rotu. Rotujärjestö voi järjestää käyttöpuolen harjotuksia ja saada siten ihan taviksetkin mukaan. Siellä ilmestyy varmaankin vuosikirja ym..Tässä meidän rodussahan se ei onnistu, tarttee vain itse osata ja olla metsästysmaat, pyssyt, pelit ja pensselit.

Olin viiime viikonlopun tuolla rapakon takana. Oli tosi kivaa, oli useampi 2000 luvulla ja pari aikaisemmin alkanutta kasvattajaa, vertailtiin etuosia, katseltiin päitä, katsottiin koiria kokonaisuutena ja puhuttiin muutenkin beagleista. Täällä mahtuu varmaankin yhden käden sormiin kenen kanssa voi tehdä sellaista. Oletkin varmaan ehkä huomannut, että etsin joillekin koirilleni uusia koteja. Nyt olen vihdoinkin saanut niiiiiiiiiiiiin tarpeekseni beaglen kasvatuksesta, että tuskinpa koskaan syntyy tähän taloon yhtään beaglepentuetta enää. Näyttelyissä olis tietty kiva käydä, mutta menen näyttelyyn hakemaan tuomarin mielipidettä ja meillähän on yli 100 näyttelyä vuodessa. Niistä noin 100 arvostelee samat tuomarit vuodesta toiseen, ei siinäkään ole oikein mieltä juosta saman tuomarin kehässä. Muutenkin näyttelyt ovat paisuneet niin suuriksi, että niistä on kaikki "ilo" pois. Tuomareilla on monasti aivan liikaa koiria. Eli mistä maksamme, kun tuomarilla ei ole aikaa perehtyä arvosteluunsa vaan se on liukuhihna työskentelyä. Minnakohan se tuolla palstalla kirjoitti, että oli saanut koiralleen arvostelun "in standard" ja joku muu "champion quality". Mietin, että mitä muuta sitä oikeastaan tarviikaan sanoa jos koira on hyvä???? Nuo 2 sanaa kertoo kyllä kaiken!! Kuka on kiinnostunut tänä päivänä muusta kuin voittamisesta?? Koiramaailma on kovasti muuttunut, eli täytyy vaan kai todeta niinkuin muutkin, että tämä on sitä 2000 lukua!!

Minulla ei ole mitään tarvetta arvostella kollegoitteni tekemisiä... jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Joskus vuosia sitten, en ole ihan varma, kun en ollut silloin vielä mukana. Meillä kai (olen jostakin saanut sellaisen käsityksen) oli "pää erkkari" ja siellä ei tullut ROPia.. Siitä joku oli vähän kitkerä... Minä henkiläkohtaisesti olen sitä mieltä, että meillä olisi varaa tiukentaa vähän arvostelua... mutta se siitä, en halua puuttua siihen sen enempää. Minun osio loppui tähän. Mukavaa "beagleilyä"!
Corner

Post by Corner »

Kaikki, mitä olen halunnut, on se, että suomi-beagleä verrattaisiin rotumääritelmään. Oleelliset erot siis. Miksi niiden asioiden sanominen on niin vaikeaa, miksi niiden asioiden opettaminen muille beagleistä kiinnostuneille on niin vaikeaa? Tuolla toisessa topicissa kun ihan oikeasti kerrot, kuinka sinulta on kysytty mitä ottaisit rotumääritelmästä pois ja mitä lisäisit, niin annat ymmärtää, että suomi-beaglellä pitäisi olla oma rotumääritelmänsä. Nyt sanot, että Suomessa muihin maihin verrattuna beaglet pitäisi arvostella lempeämmin, muttet kerro kuka määrää/vaatii tämmöistä lempeyttä?

Ja miksi aina kaikki henkilöityy sinuun ja sinun jaksamiseen rodun parissa. Onko jokainen ulkomuotokeskustelu beagleissä yhtä kuin sinun koirien käyttöominaisuuksien mollaaminen? Sinulla on enemmän koepalkittuja kasvatteja beagleissä kuin minulla, niinpä et ainakaan minun teksteistä etsimälläkään löydä rivejä, joissa koiriasi mollaisin. Kasvattisi on jäänyt auton alle jänistä ajaessaan. Tiedän, koska olen jutellut omistajan pojan kanssa.

Minä kuljin ensimmäisiä kertoja koiramaailmassa 1980 luvun puolivälissä, ja nopeasti kyllä tuli selväksi kennelnimesi ja saavutuksesi. Arvostan niitä. Olet suunnilleen kuuskymppisen äitini ikäinen, voisit olla äitini ja lasteni mummo, ja arvostan myös ikääsi ja sen mukanaan tuomaa tietoa. Mutta en hyväksy sitä, että "keisari uusissa vaatteissaan" käy silloin tällöin norsunluutornin ikkunasta meille huutelemassa, ja vetää ikkunan kiinni heti kun rohkenemme esittää kysymyksiä. Viesteistäsi on aina tällä foorumilla tullut viha/inho läpi, mutta minä olen saamaasi kohteluun aivan syytön. Olemme olleet samassa kehässä töissä ja olet kyllä ihan eri ihminen livenä.

Faktaa kuitenkin, että näyttelymeriititön uros voisi pahimmillaan olla kivesvikainen, lonkkakuvaamaton koira lonkkavikainen. Ja ajokokeessa palkitsematon ei aja. Näihin tulee muutosta, kun toisin todistetaan. Virallisesti (näyttelyt/kivesvika) tai epävirallisesti (käydään metsässä siellä missä luvat ok).

Flatit. Kyllä sielläkin jauhetaan... Olen ollut prässäämässä meille Pevisa-sääntöihin muutosta. En saanut siinäkään kavereita enkä kiitosta. Lähtökohdat oli, että Suomessa silmän y-sauman pilkut merkittiin HC:ksi heti, kun yksi silmälääkäri oli kouluttautunut Ruotsissa. Meidän sääntöjen mukaan pois jalostuksesta. Vastaavat siis merkittiin myös Ruotsissa, mutta sallittiin jalostukseen. Muualla maailmassa ei tutkittu, saatikka olisi ollut vaikutusta jalostukseen. Olisimme Suomessa olleet hölmöläisiä, jos olisimme poistaneet ne jalostuksesta. Tästä on nyt jo joitain vuosia, ja siltä osin rotu voi hyvin. Ja se onkin minulle se tärkein asia.

Flatin koko. Siitäkin jaksan paasata. Minulle on aivan sama, jos tuomari palkitsee ison koiran hyvin. Mutta jos hän palkitsee koiran siinä luulossa, että koira on oikean kokoinen, niin kyllä minä älähdän. Eikö pidäkin älähtää? Valkealassa 7.3. tuomari sanoi junnu-urosta hyvänkokoiseksi, ihanne uroksilla 59-61. Uros oli ed. iltana mitattu kasvattajan toimesta (64) ja myöhemmin samana vuonna kasvattajatuomarin toimesta (65). Eli tästä herää kysymys, mistä me oikein näyttelyissä maksetaan... Tuomari oli vielä höystänyt itsensä sellaisilla dödöillä, että niin koira kuin esittäjäkin väistivät... Mutta eihän näistäkään saa valittaa: tulee valittajan maine eikä sun koirat sitten pärjää sitäkään vertaa...

Olen tainnut olla mukana yhden maailman parhaimman näyttelyn järjestelyissä. Jos näytteilleasettajat, järjestäjät ja tuomarit ovat tyytyväisiä, niin mitäpä niitä jauhamaan. Lähtökohta näyttelyille oli varmaan alunperin saada palvella jalostusta? Sitten tuli tämä, että järjestävät seurat saavat siitä hilloa. Ja sitten tulikin tämä, kuinka kestitään tuomarit. Jos joku kysyy, miksi näyttelymaksut aika ajoin kallistuu, niin mulla olisi siihen heittää yksi olettamus. Näyttelyiden määrä pitäisi rajusti karsia, ja ihan hyvää tekisi roduille, että sen kerran kun näyttely on, siellä arvostelee spesialisti. Ja sitä myöten opimme arvostamaan muutakin roppia ja sertiä...
emms

Post by emms »

tämä keskustelu olisi kiva nähdä livenä.
eeva resko

Post by eeva resko »

joo, veit sanat suusta! Ajattelin juuri ehdottaa, että meille voi tulla kuka hyvänsä juttelemaan beagleistä! Niin näitä beagle porukoita on käynyt ympåri maailmaa ja joitain on täältäkin uskaltautunut. Cornerillakin on aika lyhyt matka valkealasta! Kyllä mä jutustelen ihan mielelläni, mutta en tällä palstalla! Heippa!
emms

Post by emms »

Kysyin siis aikaisemmin että mikä on "suomi-beagle", eli onko se nyt sitten yhteisnimitys sitten kaikille muille beagleille paitsi "näyttelylinjaisille"? :?

"Beaglen laatu Suomessa ei välttämättä ihan yllä samalle tasolle kuin muualla, en tällä nyt tarkoita sitä, etteikö muuallakin olisi eri tasoisia koiria, mutta täällä meillä valitettavasti joutuu arvostelemaan hieman lempeämmällä kädellä ja sehän sitten näkyy usein mm. siinä kun tulee ulkolaisia tuomareita, heiltä ei useinkaan "armoa" heru..."

Kyllä ne ulkomaalaiset tuomarit vaan on vielä lepsumpia kuin suomalaiset, että.. :roll:
Corner

Post by Corner »

Kiitos kutsusta! :D Meillå kuitenkin on kaksi yhteistä rotua. Juuri sunnuntaina ajoin Luhtikylän ja Orimattilan liittymästä ohi!

Ja se tuloskirja. Ei flateillä ole sellaista tehty moneen vuoteen. Nyt on urakka alkamassa, ja olen lupautunut yhdeksi kirjoittajaksi.

Tässä Mähösen Markun H koiralle, jolla ennestään siis 2*sert ja 1*vara-sert: Mittasuhteet oikeat, hieman jo liian pyöreä runko. Kevytkuonoinen pää, hyvä sukupuolileima ja kaula. Suora etuosa. Hyvät takakulmaukset ja tiiviit käpälät. Hyvät sivuliikkeet mutta kapea takaa. Liikkuu hieman etumatalasti. Erinomainen luonne.

Tuossa varmaan kiteytettynä ongelmat. Mittasuhteet ei ole ongelma, pituus suhteessa korkeuteen ok, korkeus suhteessa raajakorkeuteen ok. Rintakehät alkavat olla turhan pyöreitä ja toisaalta rinnansyvyyttä voisi olla enemmän. Lavat oikea-asentoiset, eli taakse asettuneet - se tekee tuon hyvän kaulan. Suomen beagleillä kuitenkin paljon pystyä olkavartta, jonka vuoksi etuosaan tulee suoruutta, eturaajat jäävät kaulan alle sen sijaan että olisivat lapojen kärjen alapuolella. Yhdistettynä pyöreään ruonkoon kyynärpäät kääntyvät ulos, ja varpaan kärjet sisään eikä koiralla ole eturintaa. Vrt viiminen kuva Koiramme-lehden esittelyssä. Eturaajat eivät ole kropassa kiinni luuston/nivelien välityksellä, eli oikea rakenne lihaksineen olisi käytön kannalta aika tärkeä juttu.

Suomen beagleillä lähes poikkeuksetta liian kevyt kuono-osa. Myös päät kokonaisuudessaan voisivat olla kookkaampia ja otsapenger paremmin muotoutunut. Ja ilmeissä on huonoja, jopa häijyn näköisiä kun rotumääritelmä edellyttää sitä lempeää... Pieni pää, ja mahtava runko,ja siihen yleensä astetta liian kevyt luusto... Takaraajojen niukat kulmaukset voivat aiheuttaa sen, että kovasti jäniksen perässä juosseen koiran lihakset pomppaavat silmin nähden ulospäin eikä reisi ole leveä. Suomen beaglella pääsääntöisesti hyvät (tiiviit ja korkeat) käpälät ja se on hyvä se!

Toivoakseni esittäminen ja esiintyminen näkyvät sitten tuomarin ratkaisuissa vasta kilpailuluokassa, ei laatuarvostelussa. Siis jos koira on avoin, mutta kokematon. Jopa siellä suuressa Show maailmassa pitää muistaa tämä, eikä tehdä kuten usein on tapana. "Annetaan sille jotain sellaista ettei meidän tarvitse nähdä sitä enää toista kertaa." Ja ne ulkomaalaiset sortuu juuri tähän!

Suhtautukaa varauksella yllä olevaan niin kauan, kunhan saadaan järjestön kautta jotain virallisempaa :)
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Olisi kiva lukea täällä foorumissa enemmän analyysejä beaglen rakenteesta Cornerin tarjoamaan malliin. Usein meikäläinen näkee että jokin ei ole ihan kohdallaan koirassa mutta välineet analyysiin puuttuvat. Yhtälailla tunnistaa hyvän beaglen mutta ei osa sanoa mistä silmiä hellivä kokonaisuus koostuu.
Corner

Post by Corner »

Juuri näin, Titi! Enkä usko että olet ainut! Ei kai me tarkoituksella tuoteta maailmalle niitä vääränlaisia.

Beaglejärjestön ja Eevan kaltaisten osaajien yhteistyö tuottaisi meille aikanaan paremmat beaglet. :D
Härski

Post by Härski »

Ihmetellen olen seurannut keskustelua tästä Suomi-beaglesta ja yrittänyt selvittää itelleni mitä esim. Eeva Resko sillä tarkoittaa ? Pikku hiljaa alkaa pohojanmaan pojalle valjeta :idea: .Suomessahan vaaditaan jonkun verran niitä mettä meriittejäkin ennen ku koira voi kantaa muotovalion arvonimeä,muualla maailmassa voi olla eri systeemi,en oo ihan varma.Keskustelun tuoksinassa olen huomannut puhuttavan myös fläteistä,ja koska rotu on ns. lähellä kylkeä(olen itsekkin omistanut flätin,Fin Jva:n) olen huomaavinani samoja "ongelmia" rotujen välillä.Ennen vanhaan flätin sai muotovalioksi jos se sai jäleltä tuloksen,muistaakseni kakkostulos riitti kerättyjen sertien päälle. No, sitte flätti-ihmiset rupes puhuun DUAL-PURPOSE rodusta. MVA arvoon vaadittiinki äkkiä hyväksytty TAIPUMUSKOE suoritus,ja alkoi hirvittävä narina. Sanoisinkin noin yleisesti kaikille: menkääpäs ehottamaan Suomen Ajokoira järjestön jalostusihmisille semmosta että ajokoiran pitäisi saada Mva titteli kolmen sertin lisäksi vaikka Agility tuloksella ,tai Toko Alo ykkösellä. Komeita koiria on paljo Beageleissa mutta muistakaa-Beageli on ensisijassa jänistä ajava METSÄKOIRA. :twisted: Jos bassetin haluat,hanki se-mutta jätä Beageli rauhaan
Corner

Post by Corner »

Nou1 = hyväksytty taipumuskoe = vaaditaan Mva-arvoon. Koiran on tultava juttuun toisten koirien ja ihmisten kanssa, haettava vedestä lokki (maalta heitetty), toinen lokki vedestä kauempaa laukauksen saattelemana (heitetty veneestä), katseltava omistajan vierellä kun maastoon laukauksen saattelemana heitetään varis ja luvan saatuaan etsittävä alueelta lintuja (nk. vapaa haku, ja lintuja 5 + heitetty, tuomari päättää kokeen edetessä montako koiran on tuotava), lopuksi jäljestettävä (kanilla vedetään n. 80 m laahausjälki jonka koira itsenäisesti jäljestää ja tuo). Riistojen päällä ei saa pyöriä, eikä niitä saa rikkoa. Eli noutajan noutohommia...?

Taipumuskokeen jälkeen tulee alokasluokka (1*alo1), avoin (2*avo1) ja voi (3*voi1) ja vielä NKM1 eli hyväksytty noutajien käytännön metsästyskoe tullakseen käyttövalioksi. Kva noutajalla, niin siinä on jo iso pätkä ihmisistä mukana. Beaglen ykkönen kokeesta on oikeastaan täysin itse koiraa, ohjaajan merkitys on suht mitätön. Muotovaliot olisi vähissä, jos Mva tulokseen vaadittaisiin noutajilla Voi1.

Eli taipumuskoetta ei ehkä kannata agilityyn verrata. Verijäljeltä (luokat avo ja voi) saatava näyttelystä H ja kolme Voi1 tulosta tullakseen jälkivalioiksi (myös verijäljellä laukaustesti, ja koiraa ohjataan kytkettynä). Esim. saksanmetsästysterrieri voi olla peto jäljellä, muttei se siitä tee hyvää noutavaa koiraa. Eli myöskään näiden vertaaminen ei ole millään tavalla viisasta.

Käy/näy keskustelua voi kätevästi jatkaa vaikka tuolla Koiramme lehden esittely beaglestä-osiossa.
Post Reply