Pennun koulutus

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
LuckyJacky

Pennun koulutus

Post by LuckyJacky »

Hei.

Minulla on 15v beaglen pentu.
Koira on todella innokas ja ajaakin melko mukavasti,
ongelma on vain ettei se ymmärrä hakea jälkeä.
Ja kyllä, olen istunut hamaan tappiin saakka kannolla ja odottanut koiran
menevän. Mutta hyvin nihkeätä on meneminen ollut.. Hieman on kehitystä
kuitenkin tullut.
Olenkin jutellut paljon ajokoira miehien kanssa ja ajatuksena on käynyt
käyttää vanhempaa koiraa apuna muutamia kertoja, jotta nuorempi
ymmärtäisi kuvion.
Ajattelinkin olisiko täällä mahdollisesti innokasta harrastajaa jonka koiran mukaan tuota pentua voisi päästää?
jukka6

Post by jukka6 »

Enpä tiedä kannattaako ottaa kokeneempaa kaveria näyttämään ettei vaan tule riippuvaiseksi ajokaverista. Ootko koittannu kävellä muutaman kymmenenmetriä kerrallaan ja ikäänkuin näyttää koiralle suuntaa mihin mennä hakemaan. Oman koiran kanssa teen näin ja on toiminut ihan ok,koira menee innokkaasti haravoimaan uutta aluetta.
KeijoN

Post by KeijoN »

Minun mielestä viisitoista viikkoinen pentu on vielä lapsi, eikä sen tarte vielä välttämättä isännästä irtaantua. Onhan niitä rohkeita ja varhaiskypsiä pentuja jo tossakin iässä, mutta harvemmin.
Olen kuullut jonkun kehuvan, mitenkä neljäkuinen on jo ruvennut ajamaan jänistä, mutta luulisin, että ne on vaan niitä muuteman minuutin pöläytyksiä, ja kun jälki häviää, niin nopeesti isännän luo.
Missään nimessä ei ton ikäne tarte metsään vielä kaveria, (varsinkaan S-ajokoiraa) sillä vanhemman saatua ajon, pentu ei pysy vielä sen vauhdissa kovin pitkään, ja suru tulee "puseroon" kun yhteys häviää niin toiseen koiraan, kuin isäntääkin.
Odota vaan, että pentu aikuistuu, ja on täysissä mitoissa, niin kokonsa puolesta, kuin henkisesti.
Voihan pentua kylläkin metsään viedä, mutta sitä ei saa silloin liikaa rasittaa, eikä odotukset saa olla liian korkealla.
Jopa noin puolivuotiaana, jos koirassa "metsäveret" on kunnossa, niin irtaantumisen isännästä pitäisi silloin jollakin tapaa tapahtua. (tai sitten ei)
Ei muuta kuin sitkeää odotusta.
VvM

Post by VvM »

Ajatuksena minusta vähän sama kun ajattelis tehä neljä vuotiaasta esikoululaisesta pitkänmatkan juoksijan ja laittaisi sen yhteislenkille Janne Holmenin kanssa.

Varhaiskyypsyyden ihannoinnissa pitäisi olla rajansa. 15 viikkoisen pennun pitää kannella risuja ja leikkiä kävyillä. Isännän pitää olla lähellä ja tehdä pennulle turvallinen olo metsässä ilman eksymisen pelkoa. Hakulenkit pitenee kun luottamus on saavutettu. :D
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
LuckyJacky

Post by LuckyJacky »

Niin korjaan sen verran omaa virhettän, että pentu on 1,5 vuotias :)
KeijoN

Post by KeijoN »

No niinpä. Mutta älä silti kiidehdi, "hiljaaa hyvä tulee".
jukka6

Post by jukka6 »

Oletinkin koiran olevan puolitoistavuotias,tuskinpa 15 viikkoinen ajaa melko mukavasti. Kuten edellä mainittiin,turha hosua kyllä se vielä kerkiää.
LuckyJacky

Post by LuckyJacky »

Ok.
Lisää vain metsää ja harjoitusta.
Kiitos viesteistä :)
Jäniksenpolun Taru

Post by Jäniksenpolun Taru »

Moro vaan,

Aattelimpa laittaa omia kokemuksia pennun koulutuksesta.
Itselläni ollut metsästyskoiria lapsesta saakka, suomenajokoiria ja beglejä. On ne kaikki koirat kyllä ottaneet oman aikansa ja lähteneet metsään.

Kasvattajana olen aika uusi, joten moni voi olla erimieltä koulutuksesta.

Itselläni on tällähetkellä 1,5 vuotias beagle narttu Jäniksenhaukun Reta.
Käytin Retaa pentuna yksin metsässä ja lopultahan siinä hermot paloivat, kun koira tuli jatkuvasti vain jakkaran viereen istumaan, tätä jatkui monta monta viikkoa. Niimpä Retalle oma emä kaveriksi metsään ja tämän jälkeen Retaa ei sinne ole tarvinnut houkutella ollenkaan. Menohaluja ei ole puuttunut sen jälkeen, jopa asia saisi olla toisinkinpäin, että joskus tulisi sieltä metsästä pois, ihan itse.

Näin aion toimia pennun koulutuksessa jatkossakin, koska ainakin tämä koira sen "metsässä olon tarkoituksen" tajusi heti, ko. toimien jälkeen.
Timppa
LuckyJacky

Post by LuckyJacky »

No tätä olen itsekin harkinnut!!
Mutta ongelmana on ollut etten tunne yhtään ainoata toista
käyttöbeagleä. Saman vinkin on antanut moni vanhempi ajokoiramies.
Ajokoira on vaan hivenen liian sähäkkä beaglen kaveriksi :D
Pitänee alkaa tosissaan kyselemään tietääkö kukaan tuttu toista beaglea.
Ainakaan kotiseudulla ei ole yhtään kunnollista, yksi yli syötetty löytyy mutta epäilen sen halukuutta enää metsälle hyvin vahvasti..
Post Reply