Rakenneviat, syynä huono ruokinta??!!

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Rakenneviat, syynä huono ruokinta??!!

Post by silverbel »

Ottaisin esille jutun, joka on tosiaankin vaivannut pitkään.. Onko koiran rakennevioissa todellakin syy omistajan ruokinnan, vai minkä? Luin netissä, että jos koiralle on pennusta pitäen annettu tasapainoista ruokaa, niin sen rakenne kehittyy takuulla oikean oppiseksi..itse uskon tuohon jotenkin, mutta kannattaako uskoa aina kasvattajaa?
Beagle Bella
ansa
Posts: 411
Joined: Thu 22.09.2005 19:15
Location: Loimaa

Post by ansa »

Eivät todellakaan kaikki viat ruokinnasta johdu, joskus väärä ruokinta saattaa tosin edesauttaa vääränlaista kasvua. Tärkeää ruokinta on erityisesti isoilla roduilla, joille on tärkeää etteivät kasva liian nopeasti. Liian "vahva" ruoka on siis pahaksi. Samoin esim. liiallinen portaiden kulkeminen saattaa vaikuttaa kasvuun.
riiuli
Posts: 5
Joined: Sun 12.03.2006 13:05

niin...

Post by riiuli »

kyllähän se oikea ruokinta voi vähentää ranevia riskiä. mutta ei se pelkästaan siihen vaikuta... :shock:
kuorsaan kuin villisika, no olen Beagle.
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Post by silverbel »

Niin, ei minustakaan ole kyllä pelkästään ruokinnasta kiinni, että luusto vaivoja tulee, mutta ehkä kumminkin vähän. Isoilla roduilla väärä ruokinta kyllä taatusti johtaa ainakin jonkin muotoiseen luusto vaurioon, ainakin pieneen sellaiseen..
Beagle Bella
stp
Posts: 92
Joined: Thu 22.09.2005 13:50
Location: Ylivieska
Contact:

Post by stp »

Kannattaa tutkia netistä, sieltä löytyy paljon myös ao. asiasta. Tässä virallisen tuntuinen artikkeli.

http://www.shetland.fi/article.php?artid=80

ja tässä tietoa valmisruokamerkeistä

http://www.shetland.fi/article.php?artid=101


Itse olen pikkupentujen ruokinnassa käyttänyt ohjetta, jonka löysin myös eräältä nettisaitilta. Siinä eläinlääkärin kirjoittamaa ruokintaohjetta "laadukas kuivamuona" on helpoin noudattaa. En nyt vain kivikirveelläkään löytänyt sitä dokumenttia, mutta tulosteena se löytyy ja siitä varmaan nettilinkkikin.

Vaikeampi tapa on tämä http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/es.htm kaikenlaisten vellejen ja puurojen kanssa pelaaminen ja niihin ravinteiden sotkiminen. Lukekaapa kohta Pikkupentujen hoito niin ymmärätte.
****************************

Kivirannan Beaglet
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Post by silverbel »

juups, kävin tosiaan eilen tutkimassa kaiken maailman ruokinta juttuja ja muuta, aika monimuskasta.. :-k

Kyllä varmaan kaikki koirankasvattajat osaavat antaa oikeat ohjeet, kerran ovat niin tarkasti ne suunnitelleetkin. Koiran ruoka täytyy olla vain tasapainoista, ja oikeassa suhteessa painoon, ikään ja kokoon..:)
Beagle Bella
Post Reply