Rakenneviat, syynä huono ruokinta??!!
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Rakenneviat, syynä huono ruokinta??!!
Ottaisin esille jutun, joka on tosiaankin vaivannut pitkään.. Onko koiran rakennevioissa todellakin syy omistajan ruokinnan, vai minkä? Luin netissä, että jos koiralle on pennusta pitäen annettu tasapainoista ruokaa, niin sen rakenne kehittyy takuulla oikean oppiseksi..itse uskon tuohon jotenkin, mutta kannattaako uskoa aina kasvattajaa?
Beagle Bella
Eivät todellakaan kaikki viat ruokinnasta johdu, joskus väärä ruokinta saattaa tosin edesauttaa vääränlaista kasvua. Tärkeää ruokinta on erityisesti isoilla roduilla, joille on tärkeää etteivät kasva liian nopeasti. Liian "vahva" ruoka on siis pahaksi. Samoin esim. liiallinen portaiden kulkeminen saattaa vaikuttaa kasvuun.
Kannattaa tutkia netistä, sieltä löytyy paljon myös ao. asiasta. Tässä virallisen tuntuinen artikkeli.
http://www.shetland.fi/article.php?artid=80
ja tässä tietoa valmisruokamerkeistä
http://www.shetland.fi/article.php?artid=101
Itse olen pikkupentujen ruokinnassa käyttänyt ohjetta, jonka löysin myös eräältä nettisaitilta. Siinä eläinlääkärin kirjoittamaa ruokintaohjetta "laadukas kuivamuona" on helpoin noudattaa. En nyt vain kivikirveelläkään löytänyt sitä dokumenttia, mutta tulosteena se löytyy ja siitä varmaan nettilinkkikin.
Vaikeampi tapa on tämä http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/es.htm kaikenlaisten vellejen ja puurojen kanssa pelaaminen ja niihin ravinteiden sotkiminen. Lukekaapa kohta Pikkupentujen hoito niin ymmärätte.
http://www.shetland.fi/article.php?artid=80
ja tässä tietoa valmisruokamerkeistä
http://www.shetland.fi/article.php?artid=101
Itse olen pikkupentujen ruokinnassa käyttänyt ohjetta, jonka löysin myös eräältä nettisaitilta. Siinä eläinlääkärin kirjoittamaa ruokintaohjetta "laadukas kuivamuona" on helpoin noudattaa. En nyt vain kivikirveelläkään löytänyt sitä dokumenttia, mutta tulosteena se löytyy ja siitä varmaan nettilinkkikin.
Vaikeampi tapa on tämä http://www.ajokoirajarjesto.fi/fin/es.htm kaikenlaisten vellejen ja puurojen kanssa pelaaminen ja niihin ravinteiden sotkiminen. Lukekaapa kohta Pikkupentujen hoito niin ymmärätte.
juups, kävin tosiaan eilen tutkimassa kaiken maailman ruokinta juttuja ja muuta, aika monimuskasta..
Kyllä varmaan kaikki koirankasvattajat osaavat antaa oikeat ohjeet, kerran ovat niin tarkasti ne suunnitelleetkin. Koiran ruoka täytyy olla vain tasapainoista, ja oikeassa suhteessa painoon, ikään ja kokoon..
Kyllä varmaan kaikki koirankasvattajat osaavat antaa oikeat ohjeet, kerran ovat niin tarkasti ne suunnitelleetkin. Koiran ruoka täytyy olla vain tasapainoista, ja oikeassa suhteessa painoon, ikään ja kokoon..
Beagle Bella