Ei minullakaan ole harjoituksissa ongelmia vauhdin kanssa. Vauhti on silloin ihan riittävää tai liian kovaa (liian kovaa minulle, jotta ehtisin aina ohjaamaan), mutta jostain syystä kun mennään kisoihin, niin siellä koira ei oikein kulje. Siellä on niin paljon muuta nähtävää, haisteltavaa ja kuultavaa, että agility jää taka-alalle koiran ajatuksissa. Kisoissa kun ei makupalaa saa vetää radalla taskusta esiin, niin joskus olen jopa joutunut kantamaan koiran pois radalta, kun se ei ole millään suostunut liikkumaan minnekään. Jotain on vaan haisteltu, kuunneltu tai katseltu ja heilutettu häntää! Meillä on ainakin niin, että mitä vähemmän kentän reunoilla on ihmisiä/koiria, niin sitä paremmin koira kulkee ja tekee asiat oikein. Sitten kun mennään Stadi Gamesiin tai johonkin hallikisoihin, niin tuloksena on pahimmillaan vain se, että koira menee muuskimaan ajanoton käyntiin ja ei liiku siitä minnekään.
Minäkin luulin, että minulla olisi melko vauhdikas koira, kun menin ekoihin kisoihin, mutta siellä huomasin, että vauhti on eri kisoissa ja harjoituksissa. Kisoissa sen muutenkin parhaiten näkee, että onko se koira niin supernopea kuin etukäteen kuvittelee (ajanotto ei valehtele)

. Olen huomannut, että kun omat taidot paranevat, niin koiran vauhti tuntuu hiljaisemmalta kuin aiemmin, vaikka koira kulkisi paremmin kuin aiemmin. Kun itse pyörii, sählää ja huitoo vika suuntaan, niin kiirehän siinä itselle tulee ja koira ehtii vaikka minne.
Faktaa on, kun katselee beaglejen agilitykilpailutuloksia, että yleensä nollaradalla beagle on alittanut ihanneajan muutamalla sekunnilla, kun voittaja on voinut alittaa ihanneajan noin 15 sekunnilla. Poikkeuksiakin on. En silti sanoisi, että beagle on huono koira agilityyn. Mukavaa puuhaa ja mikä on ensi talvena treenaillessa, kun ei tarvitse enää pakkasessa hytistä, kun treenipaikkana on lämmin halli keinonurmalustoineen.
Beagleja on sen verran vähän agilityssä mukana Suomessa ja monella se beagle on ensimmäinen agilitykoira, jolloin aikaa menee siihen, että ohjaaja oppii ohjaamaan koiraa, joten helposti vastaan tulee se, että ekan koiran kanssa alkaa olla agilityvuodet lopussa, kun ohjaaja osaa ohjata hyvin. Jos taitava ohjaaja saisi sopivan beaglenpennun itselleen ja ottaisi homman tosissaan, niin varmaan voisi päästä aika pitkälle. Esimerkiksi agilityvalion arvo voisi olla ihan mahdollinen. Kansainvälistä menestystä beagleille ei ole tainnut tulla agilityssä pitkään aikaan.