Sairastelua
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Sairastelua
Mitä teillä ollaan sairasteltu?
Tuntuu että Justiinan kanssa on kyllä käyny tosi huono tuuri näitten sairastelujen kanssa (ja samalla taas hyvä kun kaikki on tähän mennessä selvinneet). Parivuotiaana siltä leikattiin anaalirauhaset, pentujen jälkeen se sairastui kohtutulehdukseen ja steriloitiin, sitten 2005 se loukkaantui kokeissa pahasti ja oli puolen vuoden sairaslomalla ja sitten taas 2007 se leikattiin sen välilevytyrän takia ja sen jälkeen oli pitkällä sairaslomalla. Ja tosiaan nyt on vielä päällimäiseksi tullut tämä varasto- ja pölypunkkiallergia.
Onko kenenkään koira allerginen varasto- ja pölypunkille? Kokemuksia, vinkkejä? Sen tiedän, että nappuloissa (kissojen, koirien, marsujen...) on varastopunkkia ja ne on kielletty kohta koko talosta.
Tuntuu että Justiinan kanssa on kyllä käyny tosi huono tuuri näitten sairastelujen kanssa (ja samalla taas hyvä kun kaikki on tähän mennessä selvinneet). Parivuotiaana siltä leikattiin anaalirauhaset, pentujen jälkeen se sairastui kohtutulehdukseen ja steriloitiin, sitten 2005 se loukkaantui kokeissa pahasti ja oli puolen vuoden sairaslomalla ja sitten taas 2007 se leikattiin sen välilevytyrän takia ja sen jälkeen oli pitkällä sairaslomalla. Ja tosiaan nyt on vielä päällimäiseksi tullut tämä varasto- ja pölypunkkiallergia.
Onko kenenkään koira allerginen varasto- ja pölypunkille? Kokemuksia, vinkkejä? Sen tiedän, että nappuloissa (kissojen, koirien, marsujen...) on varastopunkkia ja ne on kielletty kohta koko talosta.
Meidän Jursi-pappa pääsi juuri perjantaina palleistaan eturauhasvaivojen takia. Reilun vuoden suunnilleen ehti sellaisia olla enemmän tai vähemmän, ja sai muutaman hormonipiikin jotka auttoivatkin aina muutamaksi kuukaudeksi. Nyt tultiin siihen tulokseen, että pallien poisto voisi olla hyvä ratkaisu. Ikäähän herralla on jo yli 11v, mutta hyväkuntoisena ei leikkauksen katsottu olevan erityisen iso riski. Ja hyvinhän se oli mennytkin. Muutoin ei ole kyllä juuri sairastellut, iän myötä vaan näitä vanhojen miesten vaivoja...Nuoremmalta iältä tulee mieleen vain kolarointi auton kanssa, joka sekin oli siis tapaturma. Olisi voinut käydä paljon pahemminkin, mutta tuuri oli matkassa ja tuloksena vain katkennut kulmahammas 
Aijaa.SonjaH wrote:Höh. Meidän vakioeläinlääkäriasemalla sanottiin, että koirille ei ole toimivia allergiatestejä. Pitää siis mennä toiselle eläinlääkärille.
Jos koiralla on todettu varastopunkkiallergia niin silloin ravinnon tulee olla jotain muuta kuin kuivaruokaa. Jos herkistyminen on lievää niin nappuloiden pakastaminen saattaa auttaa, mutta silloinkin ne punkit ovat siellä vaikka eivät enää "elossa". Tällöin kannattaa kokeilla joko kotipuuroa tai peräti raakaravintoa (BARF).
Barffia voi tehdä joko itse kaupasta ostetuista ihan perusraaka-aineista tai sitten sitä saa ihan valmiina. Itse käytän pk-seudulla asuvana Murren Murkina nimistä eläinkauppaa joka on erikoistunut raakaruokinta-aineisiin ja joilla on valmiita soseita olemassa pakasteena. Heidän tuotteitaan on muuallakin päin Suomea jälleenmyyjillä. Omat koirat ovat ihan hulluna MM:n raakasoseisiin ja söisivät niitä vaikka 2 päivän annoksen kerralla
Hyvin varustetuista eläinkaupoista voi kysyä NEUta, NEUPia, VOGELia yms. Jotka ovat myös suosittuja.
Barffia voi tehdä joko itse kaupasta ostetuista ihan perusraaka-aineista tai sitten sitä saa ihan valmiina. Itse käytän pk-seudulla asuvana Murren Murkina nimistä eläinkauppaa joka on erikoistunut raakaruokinta-aineisiin ja joilla on valmiita soseita olemassa pakasteena. Heidän tuotteitaan on muuallakin päin Suomea jälleenmyyjillä. Omat koirat ovat ihan hulluna MM:n raakasoseisiin ja söisivät niitä vaikka 2 päivän annoksen kerralla
Hyvin varustetuista eläinkaupoista voi kysyä NEUta, NEUPia, VOGELia yms. Jotka ovat myös suosittuja.
Meillä koirat ei ole yli kahteen vuoteen syöneetkään teollista ruokaa vaan luonnollisella ruokinnalla ollaan menty (raakoja lihoja, kasviksia, hyvin vähän puuroa ja raakoja luita). Nellin Kanaherkku on meillä lähin paikka, missä myydään monipuolisesti raakaravintoa. Juttelin erään eläinten ruokintaterapeutin kanssa, ja hän sanoi, että myös kissan ja marsujen kaikki "nappularuuat" pitäisi joko pakastaa tai jättää kokonaan pois, kuten myös kaikki koirien kaupasta ostetut luut, joista mein koirat ei onneksi juuri välitäkään.eepu wrote:Jos koiralla on todettu varastopunkkiallergia niin silloin ravinnon tulee olla jotain muuta kuin kuivaruokaa. Jos herkistyminen on lievää niin nappuloiden pakastaminen saattaa auttaa, mutta silloinkin ne punkit ovat siellä vaikka eivät enää "elossa". Tällöin kannattaa kokeilla joko kotipuuroa tai peräti raakaravintoa (BARF).
Barffia voi tehdä joko itse kaupasta ostetuista ihan perusraaka-aineista tai sitten sitä saa ihan valmiina. Itse käytän pk-seudulla asuvana Murren Murkina nimistä eläinkauppaa joka on erikoistunut raakaruokinta-aineisiin ja joilla on valmiita soseita olemassa pakasteena. Heidän tuotteitaan on muuallakin päin Suomea jälleenmyyjillä. Omat koirat ovat ihan hulluna MM:n raakasoseisiin ja söisivät niitä vaikka 2 päivän annoksen kerralla![]()
Onkohan sinulla, Eepu, tietoa, onko esim. jauhemaisessa C-vitamiinivalmisteessa (askorbiinihappo), merilevässä jne. noita varastopunkkeja? Kun me ainakin ollaan C:tä syötetty ja B-lisää kun on ollu näyttely tai muu stressipäivä, sekä lisäks valkosipulia ja sitten merilevää.
Nyt ihan oikeasti saisi luvan riittää!
Itse olin eilen Voittajassa marsujen kanssa ja kun olin menossa viemään marsuja porukoilleni, löysin pöydän alta tosi kipeän Jatun. Porukat olivat olleet sen kanssa metällä ja epäilevät sen pudonneen tai jääneen kiinni johonkin louhikkoon, jossa rusakko kuulema paineli.
Jatu käveli eilen selkä köyryllä ja takapää todella jäykkä ja kipeä. Murisi kun meinasin koskea. Käveli itse kyllä, pissi ja söi. Porukat oli päästäneet sen jopa hyppäämään sänkyynkin.
Soitin tietty päivystävälle sit heti. Halvaantumisriskiä ei ole, epäili, että lihakset olisivat revenneet tai venähtäneet. Kipulääkettä, ehdotonta lepoa ja seurailua. Jos kipulääkkeet eivät auta, röntgeniin.
Toivon vaan että selkä on kunnossa, ihan ton niskan takia. Siitä kun leikattiin se välilevytyrä 2007 keväällä.
Nyt se on hiukan parempi. Selkä ei ole niin köyryllä enää ja aamulla makasi normaaliin tapaansa lattialla selällään jalat kohti taivasta ja ootteli rapsutuksia.
Itse olin eilen Voittajassa marsujen kanssa ja kun olin menossa viemään marsuja porukoilleni, löysin pöydän alta tosi kipeän Jatun. Porukat olivat olleet sen kanssa metällä ja epäilevät sen pudonneen tai jääneen kiinni johonkin louhikkoon, jossa rusakko kuulema paineli.
Jatu käveli eilen selkä köyryllä ja takapää todella jäykkä ja kipeä. Murisi kun meinasin koskea. Käveli itse kyllä, pissi ja söi. Porukat oli päästäneet sen jopa hyppäämään sänkyynkin.
Soitin tietty päivystävälle sit heti. Halvaantumisriskiä ei ole, epäili, että lihakset olisivat revenneet tai venähtäneet. Kipulääkettä, ehdotonta lepoa ja seurailua. Jos kipulääkkeet eivät auta, röntgeniin.
Toivon vaan että selkä on kunnossa, ihan ton niskan takia. Siitä kun leikattiin se välilevytyrä 2007 keväällä.
Nyt se on hiukan parempi. Selkä ei ole niin köyryllä enää ja aamulla makasi normaaliin tapaansa lattialla selällään jalat kohti taivasta ja ootteli rapsutuksia.
Meillä on kyllä sairasteltu jo vähän kaikkea... Silmä- ja korvatulehduksia on Hetalla ollut lukemattomia. Näin talvisaikaan tulehdusrintamalla on tosin hieman rauhallisempaa kuin kesällä/syksyllä. Tassuissa on ollut hiivasienitulehdusta ja välillä anaalirauhaset vaivaa.
Tällä hetkellä suurin huolenaihe on tassuissa. Etutassujen uloin varpaanväli tuppaa metsällä aukeamaan, ja ovat tälläkin hetkellä aivan vereslihalla. Koira on tämän vaivan takia levännyt viimeiset kolme viikkoa. Kuvittelin, että tassut olisivat nyt ehtineet parantua edelliskerrasta, mutta ei. Kolme tuntia metsällä tänä aamuna riitti - nyt Heta parka ontuu taas. Täytynee soittaa maanantaina eläinlääkärille.
Onko kellään kokemusta vastaavista tassuvaivoista? Onhan se kurjaa, kun metsästyskoira ei kestä metsässä liikkumista. Olen jo harkinnut tossujen ostamista. En tosin tiedä, kuinka ne saisi pysymään kunnolla jalassa.
Tällä hetkellä suurin huolenaihe on tassuissa. Etutassujen uloin varpaanväli tuppaa metsällä aukeamaan, ja ovat tälläkin hetkellä aivan vereslihalla. Koira on tämän vaivan takia levännyt viimeiset kolme viikkoa. Kuvittelin, että tassut olisivat nyt ehtineet parantua edelliskerrasta, mutta ei. Kolme tuntia metsällä tänä aamuna riitti - nyt Heta parka ontuu taas. Täytynee soittaa maanantaina eläinlääkärille.
Onko kellään kokemusta vastaavista tassuvaivoista? Onhan se kurjaa, kun metsästyskoira ei kestä metsässä liikkumista. Olen jo harkinnut tossujen ostamista. En tosin tiedä, kuinka ne saisi pysymään kunnolla jalassa.
Mia & Heta