Beagle nappaa jänön itse

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

SonjaH

Beagle nappaa jänön itse

Post by SonjaH »

Kuuluuko ajavan koiran napata saalis kiinni, jos se vaan sen saa? Kuinka yleistä on, että koira saa jäniksen kiinni juoksemalla tai yllättämällä sen piilosta?
ansa

Post by ansa »

Ei kuulu, vaan metsästäjä ampuu saaliin (jos haluaa...). En ole koskaan kuullut että beagle olisi hyvinvoivan jäniksen kiinni saanut, haavoittuneet ja poikaset ovat toki vähän eri asia. Ajokoirat taitavat toisinaan jänöjä saada kiinni, mutta varsinaisesti niin ei ole tarkoitus.
SonjaH

Post by SonjaH »

Kyseessä oli keskenkasvuinen jänis. Ei nyrkin kokoinen, mutta ei täysikasvuinenkaan. Koira sai jostain syystä jäniksen kiinni (ilmeisesti yllätti sen piilosta). Siellä se koira piteli ja vartioi jänistä, kun metsästäjät tulivat tarkistamaan, että mitä on käynyt, kun koira ei liikkunut tutkassa ja haukkumistakaan ei enää kuulunut. Koira ei tappanut jänistä.
Remu

Post by Remu »

Isäni on kertoillu kans että edellinen tai sitä edellinen beaglensa sai kerran jäniksenpoikasen kiinni, piti sitä suussaan, ei tappanut. Koira välillä aina puristi leukoja vähän lujemmin, silloin jäniksenpoika vinkaisi, koira hämmästyneenä hölläsi otetta ja sama homma toistui pariin kertaan, kunnes koira puristi leukoja kiinni vielä vähän lujemmin ja jäniksenpoika huus oikei kunnol. Koira tiputti jäniksenpoijjaan maahan ja tuijotteli sitä hölmistyneenä. Iskä tuli kattomaa mitä tapahtuu ja just ku oli koskemas käsi jäniksee et onko se hengissä nii se pinkas vauhdilla karkuun. 8)

Mutta tosiaan ei oikein kuulu toimenkuvaan, että ottais kiinni. :)
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
salsu

Post by salsu »

Haavakkojäneksen olen kuullut beaglen ottaneen kiinni ja hengiltä.
mimi

Post by mimi »

mä olen kuullut myös että beagle ei oikeastaan osaa tehdä jänölle mitään jos saa sen kiinni :D siis terveen ja ei haavoittuneen tietysti ja useimmassa tapauksessa siis varmaan juuri poikasen. kyllähän meidänkin ajuri lähtee heti riepottamaan juuri ammutun jänön piiloon metsään jos ei tarkkana ole, mutta luulen että elävälle jänölle ei osaisi tehdä mitään katselisi varmaan pää kallellaan vieressä häntä heiluen :D
Kumuri

Post by Kumuri »

Olen ollut tuomarin yhdellä nykyisellä kaksvalio koiralla, kun tämä nappas makuulta kiinni. Ei kuulunut mitään muutakun jäniksen rääkyminen ja eiku ryhmä paikalle. Oltiin n200m päässä ja keli oli paljasmaa ja jänis valkoinen. Jänis luotti ehkä liikaa piiloonsa.
ansa

Post by ansa »

Meidänkin eräs koira sai haavakon kiinni kerran, tietysti hyvä että sai kun oli kerran haavoittunut. Niin vain se lässykkä kakarakin muuttui kunnon tappajaksi kun vauhtiin pääsi :D En olisi arvannut, että tuosta vain tappaisi, mutta niin vain teki.
annie

Post by annie »

mimi wrote:mä olen kuullut myös että beagle ei oikeastaan osaa tehdä jänölle mitään jos saa sen kiinni... :D
Kuka osaa, kuka ei :wink:
Tämän rouva-beaglen kohdalla en menisi ropojani likoon laittamaan
sen puolesta, että vastapeluri jäisi eloon.
Kuvat eivät ole jäniskohtaamisesta, vaan yli 11 kiloisen urossupin ja Ansan kohtaamisesta. Toinen jäin henkiin, toinen ei :lol:
Kerran se sai jäniksenkin kiinni, eikä sitä ristihuulta tarvinnut pataan laittoa varten haulikolla osoitella.
Kyseinen narttu kuitenkin lienee siitä ärhäkimmästä päästä. Kotikoirana kuitenkin täysi lapanen.
Harvemmin beagle kuitenkaan taitaa haavoittamatonta jänistä kiinni saada. Eikä se ole niin suotavaakaan.

Image
Image
Image
Image
Kukkis

Post by Kukkis »

Meilläkin beaglerouva nappaa, tappaa ja vie piiloon...ja tulee parin tunnin päästä kotiin maha pullollaan.
Sohvi

Post by Sohvi »

Olin nuoremman koirani kanssa kokeissa joitakin vuosia sitten (koira taisi silloin olla 2-3v.). Päästettiin koira hakemaan ja hetken päästä metästä kuului ihme inahdus. Luulin että loukkasi tassunsa tai muuta ja olin menossa katsomaan. Koira tuli pikkuinen pupu suussaan puskista ja oli lähdössä viemään sitä varmaan piiloon. Huusin koiran luo ja pyysin sen luovuttamaan poikasen. Sen jälkeen koira lähti taas normaalisti hakemaan. :D
vonkamies

Post by vonkamies »

On se paljon mahdollista,mutta saattaa olla kyseessä huonokuntoinen jussi ja vaikka koira on pieni kooltaan niin hemmetin nopea se on ainakin jos osaa käyttää ilmavainua :idea:On muuten hyvännäköinen koira tuossa kuvassa.
nöpö02

Post by nöpö02 »

Nöpö otti viime perjantai -iltana rusakon kiinni ja tappoi samantien.Tosin en antanut syödä koska oli melko varmasti sairas rusakko kyseessä,kun ei älynnyt koiraa karkuun lähteä.
atns

Post by atns »

Valkoinen jänis paljanmaalla, plus vesisade ja nollakeli. Silloin voi käydä huonosti jänikselle vaikka kuinka terveellinen ja isokokoinen se on.
Kolme se on tappanut gepsin aikana ja ennen sitä, en tiedä. Ilman gps ne ei o löydetty, vaan todettu että koira on "hukkanut" niitä.
valitukset kirjoitusvirheistäni lähetettävä kirjallisesti suomenkielen opettajalleni
jukka6

Post by jukka6 »

Rölli kävi eilen iltapäivällä omin päin ajelemassa pupua,ei ollu gepsi pantaa kaulassa. Reilun tunnin päästä tuli verisenä kotiin,ilmeisesti oli ollu sairaan jäniksen tai rusakon perässä ja tappannu sen. Onko tietoa aiheuttaako jänisrutto koiralle jotain oireita tai keuhkotauti mitä täälläpäin epäillään jäniksissä olevan?? Koirassa ei näy mitään oireita,virtaa on vaikka muille jakaa.
Post Reply