Varo, SUSI!!
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
-
Sinttura & Junttura
Varo, SUSI!!
Voi voi, taas näitä: http://www.kouvolansanomat.fi/page.php? ... 0825663991
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Ja lisää. Ei hyvältä näytä jatko ajavan ja haukkuvan metsästyskoiran kanssa tapahtuva metsästys jos sudet lisääntyvät tätä tahtia eteläisessä Suomessa.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1573358
Jutusta ei selviä, että Vääpeli oli rodultaan länsisiperianlaika.
Linkissä näkee, ettei nämä koirien menetykset jää varmasti tähä
Kyl jotain tarttis tehdä.
http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/susi.html
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1573358
Jutusta ei selviä, että Vääpeli oli rodultaan länsisiperianlaika.
Linkissä näkee, ettei nämä koirien menetykset jää varmasti tähä
Kyl jotain tarttis tehdä.
http://www.rktl.fi/riista/suurpedot/susi.html
Kuono vastatuuleen, sieltä ne parhaat tuoksut tulee.
Ette varmaan tajunneet koko peto-ongelmaa kun petoja oli vain täällä Itä-rajalla,mutta onneksi on lähtenyt levittäytymään koko Suomeen ja hyvä näin, eikä mitään ole tehtävissä kunnes susi saadaan pois uhanalaisten petojen listalta mutta siihen kuluu jopa vuosikymmen, nyt meillä täällä Itä-Suomessa edellä mainitut jutut eivät enää ylitä etes uutiskynnystä, joka päivä joku havainto susista tai karhuista, muualla Suomessa vain yksittäistapauksia, mitäs sitten menettelette kun teillä muualla Suomessa samanverran petoja kuin täällä Itä-SuomessaSohvi wrote:Mä en ymmärrä, että miksei noia susia saada hengiltä.
Vonkamies, oletko liikkunut läntisessä ja lounaisessa osassa maatamme, ymmärrät varmaan miksi täällä susista muodostuu helpommin ongelma, kuin itäisessä Suomessa.
Susi itsessään ei ole ongelma, vaan sudet ja runsas asutus. Susi luontaisesti arkana eläimenä pyrkii pakenemaan ihmistä, kuten muutkin villieläimet.
Läntisessä ja eteläisessä osassa maata susi ei voi olla törmäämättä useasti ihmiseen, mistä seuraa arkuuden väheneminen ihmistä ja asutusta kohtaan.
Itse käyn joka vuosi muutamia viikkoja jahdissa Kainuussa, susialueella, eikä ole siellä pelottanut laskea hirveä/karhua haukkuvaa koiraa irti, mitä en esimerkiksi Yläneellä tai Mynämäellä tällä hetkellä tekisi.
Susi itsessään ei ole ongelma, vaan sudet ja runsas asutus. Susi luontaisesti arkana eläimenä pyrkii pakenemaan ihmistä, kuten muutkin villieläimet.
Läntisessä ja eteläisessä osassa maata susi ei voi olla törmäämättä useasti ihmiseen, mistä seuraa arkuuden väheneminen ihmistä ja asutusta kohtaan.
Itse käyn joka vuosi muutamia viikkoja jahdissa Kainuussa, susialueella, eikä ole siellä pelottanut laskea hirveä/karhua haukkuvaa koiraa irti, mitä en esimerkiksi Yläneellä tai Mynämäellä tällä hetkellä tekisi.
Nuo Asterixin puheet täyttä potaskaa,muualla Suomessa nuo susikeskustelut vain susi/karhupelon aiheuttamaa,te eteläisessä SUomessa vain turhaan pelkäätte petoja,mutta kyllä siihen ajanmittaan tottuu. Olen metsästänyt kainuussa,Länsi-ja Pohjois-Suomessa ja on minulta susi raadellut koirankin,mutta mitä näitä koiria turhaan ruokkii jos et uskalla laskea metsästettäessä vapaaksi,koiran työtä on riistan ajaminen ja haukkuminen.
Kyllä Asterix jos olisit asunut täällä Itä-Suomessa, harrastanut metsästystä ja kun liikut luonnossa ensimmäinen ajatus kun lasket koiran irti "saisi elävänä takaisn", tätä jatkunut jo vuosikymmenen, mutta siihen todella tottuu,olen todella tyytyväinen kun pedot levittäytyvät tasaisesti ympäri Suomea, ollaan kaikki samanarvoisessa tilanteessa petojen suhteen, ja vielä väitän että meillä taatusti tänä päivänä vieläkin enemmän petoja kuin Joesuu- Vaasa eteläpuolella,sitten kun teillä sielä on yhtä paljon petoja kuin meillä täällä ruvetaan Asterix puhumaan tosiasoita petotilanteesta kun et näytä vielä tajuavan todellista ongelmaa.asterix wrote:Vonkamies, ensimmäisen viestisi perusteella luokitelin juttusi vahingoniloksi ja kun sitä vähän hämmensi, niin siksi se paljastuikin.
Perustelehan potaskaväitteesi! Jos osaat.
Olet varmasti oikeassa tuossa, että itäisessä Suomessa susien määrä runsaanpi, ja näin tulee varmasti olemaan jatkossakin.vonkamies wrote:Kyllä Asterix jos olisit asunut täällä Itä-Suomessa, harrastanut metsästystä ja kun liikut luonnossa ensimmäinen ajatus kun lasket koiran irti "saisi elävänä takaisn", tätä jatkunut jo vuosikymmenen, mutta siihen todella tottuu,olen todella tyytyväinen kun pedot levittäytyvät tasaisesti ympäri Suomea, ollaan kaikki samanarvoisessa tilanteessa petojen suhteen, ja vielä väitän että meillä taatusti tänä päivänä vieläkin enemmän petoja kuin Joesuu- Vaasa eteläpuolella,sitten kun teillä sielä on yhtä paljon petoja kuin meillä täällä ruvetaan Asterix puhumaan tosiasoita petotilanteesta kun et näytä vielä tajuavan todellista ongelmaa.asterix wrote:Vonkamies, ensimmäisen viestisi perusteella luokitelin juttusi vahingoniloksi ja kun sitä vähän hämmensi, niin siksi se paljastuikin.
Perustelehan potaskaväitteesi! Jos osaat.
Vaikkakin uusimmat tutkimukset on näyttäneet´että susien liikkuminen Venäjän puolelta olisi vähenemässä.
Vertaapa kuitenkin mainitsemasi linjan Joensuu-Vaasa eteläpuolta ja pohjoispuolta, kummassakohan osassa tuo metsäalue on hallitsevampana ja kummassa enemmän asutusta, peltoja, teitä eli ihmisen aikaansaamaa
muutosta luonnossa.
Siitä varmasti pääset johonkin lopputulemaan, koska varmasti tiedät mikä on suden luontaista asuinaluetta.
Niin, kaikkeen tottuu, eikä me tässä tilanteessa voida asialle juurikaan mitään, eikä meidän metsästyskoiraharrastajien ainakaan kannata asiassa eri puolille asettua.
Kyllä se metsästyskoiran kanssa joka kerta vaan tahtoo niin olla kuten sanoit, että miettiä saa "näenkö koiran viimeistä kertaa" kun sen irti laskee.
Eteläisessä ja läntisessä osassa maata, kuitenkin vielä varmasti suurin metsästykoiralle tapahtva tapaturma sattuu ihmisen toimesta, liikenteessä.
Toivottavasti löydät itsellesi beaglepennun ja tulemme tapaamaan vielä näissä merkeissä jossakin.
Me ei olla uskallettu vielä tänä syksynä (vaikka ei se syksy vielä pitkällä olekkaan) päästää koiria kuin kerran kokeilemaan haku intoa, mutta sekin kauheassa pelossa ja koirat aika pian kiinni ja kotiin. En siis minäkään varta vasten koiria susien suuhun lykkää. Harmittaa vaan tuon vuoden ikäisen beaglen takia kun omistajat eivät uskalla päästää sitä opettelemaan jänisajoa
Toiveena lunta täksi talveksi mitä ei viime talvena täällä länsi-suomessa paljoa ollut niin näkisi jäljistä mitä elukoita milloinkin siellä metsässä liikkuu.
Minä olen, bealen edessä jänis tekee usein pienempää lenkkiä kuin ajokoiran ja näin helpompi seurata, vai olenko väärässä ja toinen mitä olen huomannut,beagle on parempi tiehukanselvittäjä kuin ajokoira vaikka poikkeuksiakin löytyy ,ja kotona beagle hyvä seuralainen ja ennenkaikkea sievä koira.Sohvi wrote:Tästä sitten päästäänkin siihen että onko kukaan (muu kuin minä) vaihtamassa rotua susien takia? Itse en todellakaan rupea siihen, että saan aina pelätä, saanko koiran hengissä takaisin mettältä susien takia.
Asterixille vielä mainitsisin, olen päivä aikana etsinyt 4:n susienraatelelemien koirien jäännökset ja sanon että aina kun omistajan kanssa löydettiin suden syömä metsästyskaveri minullakin ei ollut sanoja millä omistajaa olisin lohduttanut, hyvän mets.kaverin menetys on niin järkyttävä kokemus, etten voi sanoin kuvata ja kenenkään kohdalle en soisi sattuvan,minulle ja monelle muulle koira on perheenjäsen ja kaveri ja kaverin menetys satuttaa.