Ajosta koira kiinni?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
salo79
Posts: 65
Joined: Thu 08.12.2005 20:04
Location: Hämettä

Ajosta koira kiinni?

Post by salo79 »

kertokaapa kuinka monen koira tulee ajosta luoksenne, jos sitä tahdotte? :D Siis keskeyttää ajon jne...
onkohan sillä sarvet päässä???..
tatu
Posts: 67
Joined: Wed 30.11.2005 10:54
Location: Nurmes

Post by tatu »

No meillä ainakin juoksututtaa ja vaatii oveluutta kiinniotto, vaikka on luoksetuloa harjoiteltu, tänne -kutsu kyllä pitäisi olla tuttu ja makupaloja on kulunut kiitettävästi niin silti... :roll:
Vasta kun näkee koiran, niin sitten tiukka komento ja kiinni antautuminen(99%)!!
jast
Posts: 6
Joined: Thu 06.10.2005 0:07

Post by jast »

Enpä tiedä onko edes hyvä että beagle lopettaa ajon kuultuaan isännän karjahduksen. Omat beagleni joita on ollut kymmenkuta kappaletta viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana ovat tulleet takaisin isännän torventörähdyksen lumoamina vasta kun hukka on lopullinen tai jaloista "mehut" täysin vex. Itse en pidä pahana että koirat ovat isännän huutotetäisyyden ulkopuolella koko valoisan ajan ellei kaatoa ole siunaantunut .
timkil
Posts: 302
Joined: Mon 06.09.2004 19:50
Location: Lieto

Post by timkil »

No tuota. Muutaman kerran on sattunut vastaan koira, jonka sai pillillä isännän luokse tilanteessa kuin tilanteessa. Täytyypi sanoa, että kateeksi kävi koirankoulutusosaaminen.

Olisi se somaa, jos omankin koiran saisi kutsumalla pois milloin vain. Vaikkapa pikitien varresta taikka heikoilta jäiltä.

Timo K.
Timo Kilpeläinen
lea
Posts: 8
Joined: Thu 01.12.2005 10:42
Location: Joensuu

Post by lea »

Ei puhettakaan, että luopuis jännäristä isännän tai emännän kutsun takia. Alkuun kyllä opeteltiin luoksetuloa pillillä ja kyllähän se vielä jäljettömissä oloissa saattoi tullakin, mutta muuten... :roll: Mut hyvä näin, saapipahan itekin vähän kuntoilla. :D
nöpö02
Posts: 71
Joined: Mon 10.10.2005 22:46
Contact:

Post by nöpö02 »

voiko tuolla olla negatiivinen vaikutus koiran ajoon ja yleensä jänishommaan että kutsutaan kesken ajon pois??
itse en ole yrittänytkään kutsua pois muulloin ku jos on hukka tullut yleiselle tielle,niin siitä on kiinni otettu.
sanna ja korpikuusen nöpö :)
petra
Posts: 2
Joined: Sun 25.12.2005 18:34
Location: kotka

Post by petra »

Kyllä meillä isäntä on saanut koiran kiinni kesken ajon, kun on tie pitänyt ylittää, ja rusakka kaatui siltäkin ajolta. Koira on kasvanut vanhemman erittäin tottelevaisen saksanpaimenkoiran rinnalla, liekö sillä vaikutusta asiaan??
Sohvi
Posts: 502
Joined: Sat 29.10.2005 16:38

Post by Sohvi »

Itse kerran Köyliön kokeissa piti koira ottaa kiinni ajosta. Siinä todella vaadittiin oveluutta, ja tuurilla koira tuli vieresät metsästä tielle, josta pantaan "hyökkäämällä" sain sen kiinni.

Nuorempi koira on hivenen hankala saada kiinni, ja silloin toimii ainoastaan se, että koira on alle 10 m päässä, silloin kova karjaisu "maahan" tai "seiso" tms, niin yleensä jää paikoilleen, jopa ajosta.

Harvemmin ajosta otamme kiinni, ellei ole pakko. Tulisi mieleen, että vaikuttaisi koiran metsästysintoon, onko näin?
timkil >> Kerros sinä nyt Timo kokeneena ihmisenä :)
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Post by silverbel »

miten koiran sitten voi siihen opettaa? esim jos se ei osaa tulla luokse edes kun ei ole ajossa?
Beagle Bella
Puppe
Posts: 2
Joined: Thu 02.02.2006 11:02
Location: Toijala

Post by Puppe »

silverbel wrote:miten koiran sitten voi siihen opettaa? esim jos se ei osaa tulla luokse edes kun ei ole ajossa?
tarkoitatko että koira ei tule luokse jos se vaikka hakee jälkiä vai? ](*,)
Koira pitää pienestä pitäen opettaa tulemaan luokse jollain komennolla tai pillillä... ajosta luoksetuleminen/kiinniottaminen on sitten eri asia, siinä pitää päästä ajettavan ja koiran väliin ja siitä sit otettava kiinni. Muutaman kerran jälkeen se onnistuu sit miltei aina... Ainakin meillä on näin, joskus vaan voi joutua kävelemään jonkinverran :wink:
Ai niin, sit pitää kehua kovasti ja palkita namilla jos on ollut tapana niin tehdä, meillä riittää aina kehuminen :D
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Post by silverbel »

Puppe: meillä on bellan kanssa kokeiltu VAIKKA JA MITÄ! Se ei kuule eikä nää kun sitä kutsuu, vaikka ei olisi edes jäljillä.. No nyt tänä talvena, kun erään kerran se karkasi sisältä luikkasi oven raosta, niin juoksin sen kiinni ja karjaisin MAAHAN, kyllä se meni ja oli hieman nolon näköinen.. :wink: olen yrittänyt opettaa sitä vaikka miten mutta mikään ei näytä tepsivän. Miten sinä olet opettanut..? Haluaisn mahd. paljon vinkkejä..KIITOOOSSH!
Beagle Bella
Salpausselkä
Posts: 1
Joined: Sun 26.02.2006 15:24
Location: LAHTI
Contact:

Post by Salpausselkä »

Meillä on kaikki opetettu tulemaan kimeään vihellykseen (koirapilli tai kiväärin hylsy). Sellainen ääni jonka koira harvemmin missään kuulee. Yksinkertaisuudessaan ajavan koiran huomio pitää herättää ensin ja sitten kutsua luokse. Viheltämällä katkaistua ajoa ei saa missään nimessä rangaista kytkemällä koira heti luokse tultua. Parempi antaa seurata miestä poispäin tilanteesta ja kutsua heti jos meinaa luistaa takaisin.

Kytkeminen vasta kun koira alkaa käyttäytymään kuin olisi normaalisti kävelyllä isännän kanssa. (rauhoittunut). Kehumista ei kannata unohtaa. Mitä harvemmin käyttää pilliä tai kiväärin hylsyä niin sen parempi teho. Kiväärin hylsy on siitä hyvä vekotin, että kuuluu lumisessa metsässäkin yllättävän kauas.
Jääräpäinen ja sitkeä on agressiivisuutta parempi
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Minusta tottelevainen koira on metsässä ihan ok, mutta ei niitä tärkeimpiä asioita. Itse en kutsu koiraa pois ajosta milloinkaan, hukalta kylläkin ollessani lähietäisyydellä. Varsinkin pitempään ajaessa, niin eihän se paljon kuule eikä näe mitään, se on niin keskittynyt työhönsä. Tietenkin esim. kokeissa se on etu jos sen saa ajostakin, mutta minulle ei ole vielä niin tiukkaa ajan suhteen ollut.
ansa
Posts: 411
Joined: Thu 22.09.2005 19:15
Location: Loimaa

Post by ansa »

Meidän koirat tulevat kyllä käskystä pois ajostakin. Tästä on ollut ainakin kerran kokeessa hytötyä, kun koiran edestä lähti peura. Koira lähti tietenkin innoissaan ajoon, mutta kutsumalla tuli pois. Ei tullut sanktioita peuranajosta ja tottelevaisuudesta tuli mainiot pisteet ;)
Muutenkin on mielestäni hyvä, että koira tottelee. Aina voi tapahtua jotain, jolloin on hyvä saada koira nopeasti luokse. Eikä se koiran metsästysintoon vaikuta...Turhaan ei tietenkään koiraa kannata ajosta kutsua, ellei ole tosiaan väärä ajettava.

Ja miten koulutus onnistuu? Ihan pennusta asti vaan luoksetuloharjoituksia, joko pillillä, torvella, koiran nimellä tai millä sitten haluaakin. Meillä käytetään koiran nimeä. Pennun kanssa aloitetaan ihan sisätiloissa, ja kun pentu tulee luo, se palkitaan. Ei rankaisua, jos pentu ei tottele, palkitseminen on tärkeämpää. Koiralle on selvittävä, että kutsun jälkeen on luvassa jotain mukavaa. Pikkuhiljaa siirrytään sitten pitemmille etäisyyksille, ja ulkoilmaan. Itselläni on ollut tapana kutsua koiria koirapuistossa aina välillä harjoituksen vuoksi.
Liian usein ei kannata koiraa kutsua harjoituksen vuoksi, ettei koira luule ettei kauemmas saakaan lähteä.
silverbel
Posts: 159
Joined: Wed 01.02.2006 13:40
Contact:

Post by silverbel »

Kuulostaa kyllä helpolta, ja toisen koiramme kanssa tuo on kyllä onnnistunutkin, mutta kun bella on ajossa, se ei kuule eikä nää, se on varmaa! :!:
Beagle Bella
Post Reply