Ajosta koira kiinni?
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Ajosta koira kiinni?
kertokaapa kuinka monen koira tulee ajosta luoksenne, jos sitä tahdotte?
Siis keskeyttää ajon jne...
onkohan sillä sarvet päässä???..
Enpä tiedä onko edes hyvä että beagle lopettaa ajon kuultuaan isännän karjahduksen. Omat beagleni joita on ollut kymmenkuta kappaletta viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana ovat tulleet takaisin isännän torventörähdyksen lumoamina vasta kun hukka on lopullinen tai jaloista "mehut" täysin vex. Itse en pidä pahana että koirat ovat isännän huutotetäisyyden ulkopuolella koko valoisan ajan ellei kaatoa ole siunaantunut .
No tuota. Muutaman kerran on sattunut vastaan koira, jonka sai pillillä isännän luokse tilanteessa kuin tilanteessa. Täytyypi sanoa, että kateeksi kävi koirankoulutusosaaminen.
Olisi se somaa, jos omankin koiran saisi kutsumalla pois milloin vain. Vaikkapa pikitien varresta taikka heikoilta jäiltä.
Timo K.
Olisi se somaa, jos omankin koiran saisi kutsumalla pois milloin vain. Vaikkapa pikitien varresta taikka heikoilta jäiltä.
Timo K.
Timo Kilpeläinen
Itse kerran Köyliön kokeissa piti koira ottaa kiinni ajosta. Siinä todella vaadittiin oveluutta, ja tuurilla koira tuli vieresät metsästä tielle, josta pantaan "hyökkäämällä" sain sen kiinni.
Nuorempi koira on hivenen hankala saada kiinni, ja silloin toimii ainoastaan se, että koira on alle 10 m päässä, silloin kova karjaisu "maahan" tai "seiso" tms, niin yleensä jää paikoilleen, jopa ajosta.
Harvemmin ajosta otamme kiinni, ellei ole pakko. Tulisi mieleen, että vaikuttaisi koiran metsästysintoon, onko näin?
timkil >> Kerros sinä nyt Timo kokeneena ihmisenä
Nuorempi koira on hivenen hankala saada kiinni, ja silloin toimii ainoastaan se, että koira on alle 10 m päässä, silloin kova karjaisu "maahan" tai "seiso" tms, niin yleensä jää paikoilleen, jopa ajosta.
Harvemmin ajosta otamme kiinni, ellei ole pakko. Tulisi mieleen, että vaikuttaisi koiran metsästysintoon, onko näin?
timkil >> Kerros sinä nyt Timo kokeneena ihmisenä
tarkoitatko että koira ei tule luokse jos se vaikka hakee jälkiä vai?silverbel wrote:miten koiran sitten voi siihen opettaa? esim jos se ei osaa tulla luokse edes kun ei ole ajossa?
Koira pitää pienestä pitäen opettaa tulemaan luokse jollain komennolla tai pillillä... ajosta luoksetuleminen/kiinniottaminen on sitten eri asia, siinä pitää päästä ajettavan ja koiran väliin ja siitä sit otettava kiinni. Muutaman kerran jälkeen se onnistuu sit miltei aina... Ainakin meillä on näin, joskus vaan voi joutua kävelemään jonkinverran
Ai niin, sit pitää kehua kovasti ja palkita namilla jos on ollut tapana niin tehdä, meillä riittää aina kehuminen
Puppe: meillä on bellan kanssa kokeiltu VAIKKA JA MITÄ! Se ei kuule eikä nää kun sitä kutsuu, vaikka ei olisi edes jäljillä.. No nyt tänä talvena, kun erään kerran se karkasi sisältä luikkasi oven raosta, niin juoksin sen kiinni ja karjaisin MAAHAN, kyllä se meni ja oli hieman nolon näköinen..
olen yrittänyt opettaa sitä vaikka miten mutta mikään ei näytä tepsivän. Miten sinä olet opettanut..? Haluaisn mahd. paljon vinkkejä..KIITOOOSSH!
Beagle Bella
-
Salpausselkä
- Posts: 1
- Joined: Sun 26.02.2006 15:24
- Location: LAHTI
- Contact:
Meillä on kaikki opetettu tulemaan kimeään vihellykseen (koirapilli tai kiväärin hylsy). Sellainen ääni jonka koira harvemmin missään kuulee. Yksinkertaisuudessaan ajavan koiran huomio pitää herättää ensin ja sitten kutsua luokse. Viheltämällä katkaistua ajoa ei saa missään nimessä rangaista kytkemällä koira heti luokse tultua. Parempi antaa seurata miestä poispäin tilanteesta ja kutsua heti jos meinaa luistaa takaisin.
Kytkeminen vasta kun koira alkaa käyttäytymään kuin olisi normaalisti kävelyllä isännän kanssa. (rauhoittunut). Kehumista ei kannata unohtaa. Mitä harvemmin käyttää pilliä tai kiväärin hylsyä niin sen parempi teho. Kiväärin hylsy on siitä hyvä vekotin, että kuuluu lumisessa metsässäkin yllättävän kauas.
Kytkeminen vasta kun koira alkaa käyttäytymään kuin olisi normaalisti kävelyllä isännän kanssa. (rauhoittunut). Kehumista ei kannata unohtaa. Mitä harvemmin käyttää pilliä tai kiväärin hylsyä niin sen parempi teho. Kiväärin hylsy on siitä hyvä vekotin, että kuuluu lumisessa metsässäkin yllättävän kauas.
Jääräpäinen ja sitkeä on agressiivisuutta parempi
Minusta tottelevainen koira on metsässä ihan ok, mutta ei niitä tärkeimpiä asioita. Itse en kutsu koiraa pois ajosta milloinkaan, hukalta kylläkin ollessani lähietäisyydellä. Varsinkin pitempään ajaessa, niin eihän se paljon kuule eikä näe mitään, se on niin keskittynyt työhönsä. Tietenkin esim. kokeissa se on etu jos sen saa ajostakin, mutta minulle ei ole vielä niin tiukkaa ajan suhteen ollut.
Meidän koirat tulevat kyllä käskystä pois ajostakin. Tästä on ollut ainakin kerran kokeessa hytötyä, kun koiran edestä lähti peura. Koira lähti tietenkin innoissaan ajoon, mutta kutsumalla tuli pois. Ei tullut sanktioita peuranajosta ja tottelevaisuudesta tuli mainiot pisteet 
Muutenkin on mielestäni hyvä, että koira tottelee. Aina voi tapahtua jotain, jolloin on hyvä saada koira nopeasti luokse. Eikä se koiran metsästysintoon vaikuta...Turhaan ei tietenkään koiraa kannata ajosta kutsua, ellei ole tosiaan väärä ajettava.
Ja miten koulutus onnistuu? Ihan pennusta asti vaan luoksetuloharjoituksia, joko pillillä, torvella, koiran nimellä tai millä sitten haluaakin. Meillä käytetään koiran nimeä. Pennun kanssa aloitetaan ihan sisätiloissa, ja kun pentu tulee luo, se palkitaan. Ei rankaisua, jos pentu ei tottele, palkitseminen on tärkeämpää. Koiralle on selvittävä, että kutsun jälkeen on luvassa jotain mukavaa. Pikkuhiljaa siirrytään sitten pitemmille etäisyyksille, ja ulkoilmaan. Itselläni on ollut tapana kutsua koiria koirapuistossa aina välillä harjoituksen vuoksi.
Liian usein ei kannata koiraa kutsua harjoituksen vuoksi, ettei koira luule ettei kauemmas saakaan lähteä.
Muutenkin on mielestäni hyvä, että koira tottelee. Aina voi tapahtua jotain, jolloin on hyvä saada koira nopeasti luokse. Eikä se koiran metsästysintoon vaikuta...Turhaan ei tietenkään koiraa kannata ajosta kutsua, ellei ole tosiaan väärä ajettava.
Ja miten koulutus onnistuu? Ihan pennusta asti vaan luoksetuloharjoituksia, joko pillillä, torvella, koiran nimellä tai millä sitten haluaakin. Meillä käytetään koiran nimeä. Pennun kanssa aloitetaan ihan sisätiloissa, ja kun pentu tulee luo, se palkitaan. Ei rankaisua, jos pentu ei tottele, palkitseminen on tärkeämpää. Koiralle on selvittävä, että kutsun jälkeen on luvassa jotain mukavaa. Pikkuhiljaa siirrytään sitten pitemmille etäisyyksille, ja ulkoilmaan. Itselläni on ollut tapana kutsua koiria koirapuistossa aina välillä harjoituksen vuoksi.
Liian usein ei kannata koiraa kutsua harjoituksen vuoksi, ettei koira luule ettei kauemmas saakaan lähteä.