Koiratutka
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Viime kauden oli Pointer-gepsi lainassa.Kaveri otti ajokoiran pennun,joten palautin Pointterin.
Nyt yhden gps-kauden jälkeen tuntuu siltä,että kyllä se puhelin pitää olla koiralla selässä.
Hankintahinnasta huolimatta täytyy lähiviikkoina hakea Tracker-gepsi.
Kalliiksi tulee,mutta eihän se ole harrastus eikä mikään jos ei mene kaikki rahat!
Nyt yhden gps-kauden jälkeen tuntuu siltä,että kyllä se puhelin pitää olla koiralla selässä.
Hankintahinnasta huolimatta täytyy lähiviikkoina hakea Tracker-gepsi.
Kalliiksi tulee,mutta eihän se ole harrastus eikä mikään jos ei mene kaikki rahat!
-
Sinttura & Junttura
Ultrapointin kannattaja täälläkin. Nyt jos oisin tutkan ostossa niin osaisin tämän

Eli Ultrapoint XL Vibra ja siihen standardi pannan, mutta vain lyhyellä panta remmillä.
Standardi panta on tässä tämä "alin oikean puoleinen"

Eli Ultrapoint XL Vibra ja siihen standardi pannan, mutta vain lyhyellä panta remmillä.
Standardi panta on tässä tämä "alin oikean puoleinen"

Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Ultrapoint
Päästiinpä Röllin kans kevään aikana testaamaann Ultrapointin gps-pantaa,loistava laite. 2-patterin panta on oikeen sopiva Beaglelle,ohjelmiston käyttöönotto ja käyttö tosi helppoo. Röllille oma on jo hankittu. Mun mielestä kun kyseessä on paras jahtikaveri niin satsaus on paikallaan jos sillä voidaan parantaa sen työskentelyä ja turvallisuutta.
Pannan kuva tästä linkistä.
http://www.ultrapoint.fi/files/tuotekuv ... kkonen.jpg
Pannan kuva tästä linkistä.
http://www.ultrapoint.fi/files/tuotekuv ... kkonen.jpg
Meillä ollu Ultrapointin UHF käytössä viime kaudella. Olisin itse ostanu XL Vibran, mutta myyjä suositteli UHF:ää. Suuntii kuulemma paremmin kun siinä on ne käännettävät antennit, eikä niistä kyllä hiirveesti vaivaa ole ollut. Melko tarkasti näyttää suunnan ja oon kyllä ollu tyytyväinen, vaikka eihän tutka yhtä tarkka ole kuin gps.
Mia & Heta
Tutka
Tässä tutka-asiassa pätee varmaan vanha toteamus, että kukin tulkoon
omalla uskollaan autuaaksi. Olen yrittänyt tässä lompakkoa vilkaistuani
uskotella itselleni, että pärjään vielä aivan hyvin vanhalla "piipparillani".
Käytössäni on ollut 90-luvun loppupuolelta Ultrapoint, jota silloin markkinoitiin vielä Finpoint nimellä. Pantapuoleen olen joutunut uusimaan
antennielementin ja miehen puoleisen vempaimen antennit alkavat nyt olla uusimisen tarpeessa, mutta muutoin laite on palvellut aina moitteettomasti. Olen erityisesti tykännyt tutkan tarkkuudesta myös
lähietäisyyksillä. Ainut miinus-merkkinen asia voi olla sen lyhyt kantama,
käytännössä 2 - 3 km. Muutamam kerran näiden vuosien aikan on pitänyt
lisätä lapikkaisiin kierroksia, ettei ajo karkaisi kantaman ulkopuolelle.
Tilapäinen mykistyminen tosin tuli viime syksynä, kun uiskentelin jäissä
suuntimalaite taskussani ja siitä tämä miehen pää ei tuntunut tykkäävän.
Vuorokauden kuivattelu uunin pankolla kuoret avattuina palautti toiminnan
jotakuinkin ennnalleen, tosin jonkinasteinen äänenmurros jäi vaivaksi.
Eiköhän tässä jo tullut kehuttua omaansa ihan tarpeeksi. Gepsissä houkuttelee tietysti hyvät kartastot ja mahdollisuus "leikkiä". Lisäksi sillä
voi paikallistaa mahdolliset vaaratilanteet ajon aikana. Piipparin etuina oman kokemukseni mukaan ovat käytön halpuus ja ja varmuus.
Gps-tekniikka kehittyy sellaisella vauhdilla, että muutaman vuoden kuluessa varmaan omakin piippariusko pettää, mutta sitä odotellessa
piippailen vanhalla.
omalla uskollaan autuaaksi. Olen yrittänyt tässä lompakkoa vilkaistuani
uskotella itselleni, että pärjään vielä aivan hyvin vanhalla "piipparillani".
Käytössäni on ollut 90-luvun loppupuolelta Ultrapoint, jota silloin markkinoitiin vielä Finpoint nimellä. Pantapuoleen olen joutunut uusimaan
antennielementin ja miehen puoleisen vempaimen antennit alkavat nyt olla uusimisen tarpeessa, mutta muutoin laite on palvellut aina moitteettomasti. Olen erityisesti tykännyt tutkan tarkkuudesta myös
lähietäisyyksillä. Ainut miinus-merkkinen asia voi olla sen lyhyt kantama,
käytännössä 2 - 3 km. Muutamam kerran näiden vuosien aikan on pitänyt
lisätä lapikkaisiin kierroksia, ettei ajo karkaisi kantaman ulkopuolelle.
Tilapäinen mykistyminen tosin tuli viime syksynä, kun uiskentelin jäissä
suuntimalaite taskussani ja siitä tämä miehen pää ei tuntunut tykkäävän.
Vuorokauden kuivattelu uunin pankolla kuoret avattuina palautti toiminnan
jotakuinkin ennnalleen, tosin jonkinasteinen äänenmurros jäi vaivaksi.
Eiköhän tässä jo tullut kehuttua omaansa ihan tarpeeksi. Gepsissä houkuttelee tietysti hyvät kartastot ja mahdollisuus "leikkiä". Lisäksi sillä
voi paikallistaa mahdolliset vaaratilanteet ajon aikana. Piipparin etuina oman kokemukseni mukaan ovat käytön halpuus ja ja varmuus.
Gps-tekniikka kehittyy sellaisella vauhdilla, että muutaman vuoden kuluessa varmaan omakin piippariusko pettää, mutta sitä odotellessa
piippailen vanhalla.
Minulla on ollut käytössä kolme tutkaa. Vanhin niistä on Pointter Magnum, jonka aikoinaan viime vuosituhannella ostin Vilmalle. Toisen tukan - Trackerin ostin, kun Vilman tytär Juulia palasi kotiin. Kolmas panta tuli hankittua, kun kokeilin UltraPoint Vibraa.
Kaikkia pantoja on käytetty ja ne toimivat edelleen. Huollossa on toki joutunut käyttämmään jokaista.
Mikäli olen vain yhdellä koiralla trenaamassa tulee poikkeuksetta otettua käyttöön aina Ultrapointin laite. Sen ominaisuudet mm. toimintavarmuus, helppokäyttöisyys, tarkuus ja haukunilmaisin ovat mielestäni parhaat käytössäni olevista perinteisistä tutkista.
Kaikkia pantoja on käytetty ja ne toimivat edelleen. Huollossa on toki joutunut käyttämmään jokaista.
Mikäli olen vain yhdellä koiralla trenaamassa tulee poikkeuksetta otettua käyttöön aina Ultrapointin laite. Sen ominaisuudet mm. toimintavarmuus, helppokäyttöisyys, tarkuus ja haukunilmaisin ovat mielestäni parhaat käytössäni olevista perinteisistä tutkista.
Tutka
Usko tuntuu epäilevän, ettei 3 km:n kuuluvuus riitä. Jos beaglesi ajelee
kettua tai sorkkaeläintä, niin silloin on syytä valita kantavampi laite,
Tracker ja Pointer taitavat lupailla jopa 30 km:n kuuluvuutta ja gps ei
matkan suhteen rajoja tunne, ellei kartastot lopu.
Minulla oli ennen tätä Finpointia Pointerin tutka, jonka kantavuus kyllä riitti, mutta suunnasta varsinkin lyhyillä matkoilla ei tahtonut mitään tolkkua saada. Olen tätä nykyistä piipparia kolmella eri beaglella kaulassa
pitänyt ja jänishommissa kantavuus näissäkin Kainuun korpimaisemissa
riittää aivan hyvin. Kokemusta takavuosilta on myös metsäpeuran ajosta,
jolloin kävi kuin sille kuuluisalle enolle veneessä.
kettua tai sorkkaeläintä, niin silloin on syytä valita kantavampi laite,
Tracker ja Pointer taitavat lupailla jopa 30 km:n kuuluvuutta ja gps ei
matkan suhteen rajoja tunne, ellei kartastot lopu.
Minulla oli ennen tätä Finpointia Pointerin tutka, jonka kantavuus kyllä riitti, mutta suunnasta varsinkin lyhyillä matkoilla ei tahtonut mitään tolkkua saada. Olen tätä nykyistä piipparia kolmella eri beaglella kaulassa
pitänyt ja jänishommissa kantavuus näissäkin Kainuun korpimaisemissa
riittää aivan hyvin. Kokemusta takavuosilta on myös metsäpeuran ajosta,
jolloin kävi kuin sille kuuluisalle enolle veneessä.
-
Henkka mies man
Voisi ensin kysyä usko55:ltä, että riittääkö sinulle se, että tiedät missä suunnassa koirasi on vai se että tiedät missä koirasi on?
Jos riittää suunta niin radio tutka. Jos ei niin GPS. On toki perusteltua "kehua" radiotutkaa hankintahinnalla ja toimintavarmuudella, mutta ominaisuudet on niin paljon paremmat GPS:ssä, että ne on ihan eri sarjassa. Kyllähän peltotyötkin tekee hevosella, mutta onhan traktori ihan eri vehje.. ja kumpi on kalliimpi?
Kyllä radiotutkan kanssa joskus sai hyvät naurut, kun kaveri kaivoi lähtökuoppia hakemaan koiraansa lähimmältä (5km) maantieltä ja parin minuutin päästä sesse tuli toisesta suunnasta moikaamaan, että mitä ne miehet täällä mesoaa.
Mutta eihän metsässä oleminen saa vakavaa ollakkaan. Ei se GPS koiraa pelasta, mutta antaa paremman varmuuden koiran sijainnista, jos toimii. Varmaan sai hyvät naurut siitäkin kun itse etsin otsa hiessä kallista GPS pantaa pimeässä metsässä sytkärin valossa ja ajo raikaa.. jonkin ajan päästä tuli taas oikea paikkatieto koirasta. Tyhmä minä en heti tajunnut soittaa pantaan.
Sitä en kyllä tiedä miten GPS:llä voisi leikkiä. En osaa edes puhelimella pelata. 6v poika sillä kyllä jotain matoa liikuttaa ja pilitys kuuluu..
Turha on toki koettaa puhua kummankaan tutkan puolesta, kun itsellä ei ole koskaan ollut omaa radiotutkaa ja en sen ominaisuuksia ole päässyt niin tarkasti toteamaan. GPS:kin on ollut vain yhden kauden. Kerran hävisi mies kartalta ja kerran koira. Molemmat toki hetkeksi mutta kuitenkin.
Jos joku alkaa kaveriksi oman radio tutkan kanssa niin tehdään testi. Laitetaan koiralle molemmat ja aika ajoin sitten tarkastetaan molemmilla koiran sijainti ja kirjataan tulokset ylös. Olisi mielenkiintoista nähdä miten tarkka tuo viimeisin radiotutka on. Voihan testin tehdä myös ilman koiraa nyt kesäaikaan niin saisi usko55 tehtyä sitten ostopäätöksen.
Eli huhuu joku innokas ilmoittautumaan niin saadaan testi käyntiin. Parhaimmasta päästä olisi varmaan tuo UP XL vibra.
Jos riittää suunta niin radio tutka. Jos ei niin GPS. On toki perusteltua "kehua" radiotutkaa hankintahinnalla ja toimintavarmuudella, mutta ominaisuudet on niin paljon paremmat GPS:ssä, että ne on ihan eri sarjassa. Kyllähän peltotyötkin tekee hevosella, mutta onhan traktori ihan eri vehje.. ja kumpi on kalliimpi?
Kyllä radiotutkan kanssa joskus sai hyvät naurut, kun kaveri kaivoi lähtökuoppia hakemaan koiraansa lähimmältä (5km) maantieltä ja parin minuutin päästä sesse tuli toisesta suunnasta moikaamaan, että mitä ne miehet täällä mesoaa.
Sitä en kyllä tiedä miten GPS:llä voisi leikkiä. En osaa edes puhelimella pelata. 6v poika sillä kyllä jotain matoa liikuttaa ja pilitys kuuluu..
Turha on toki koettaa puhua kummankaan tutkan puolesta, kun itsellä ei ole koskaan ollut omaa radiotutkaa ja en sen ominaisuuksia ole päässyt niin tarkasti toteamaan. GPS:kin on ollut vain yhden kauden. Kerran hävisi mies kartalta ja kerran koira. Molemmat toki hetkeksi mutta kuitenkin.
Jos joku alkaa kaveriksi oman radio tutkan kanssa niin tehdään testi. Laitetaan koiralle molemmat ja aika ajoin sitten tarkastetaan molemmilla koiran sijainti ja kirjataan tulokset ylös. Olisi mielenkiintoista nähdä miten tarkka tuo viimeisin radiotutka on. Voihan testin tehdä myös ilman koiraa nyt kesäaikaan niin saisi usko55 tehtyä sitten ostopäätöksen.
Eli huhuu joku innokas ilmoittautumaan niin saadaan testi käyntiin. Parhaimmasta päästä olisi varmaan tuo UP XL vibra.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
-
Henkka mies man
Jaa mun kaveri osti kaksi heppaa 500e yhteensä ja sai kengityksen kaupan päälle. Traktori oli kalliimpi jtn. 50 000e..usko55 wrote:Henkkamies, vertaus traktoriin ja hevoseen ontuu hiukan. Mun toinen traktori maksoi noin 6000 markkaa, toinen 6000 euroa, kumpikin täydessä työkunnossa, ja riistapellot hoituu joka vuosi. Hyvä hevonen on nykyään aika kallis...![]()
Keskustelua on tutkista ollut, niin kuin pitääkin. Vastaus tutkan hankintaan on sulla jo valmiina. Radiotutkalla varmaan pärjäät. Eniten ihmetyttää, että miksi et vie Jiriä kokeeseen, jos se kerran tunti tolkulla ajaa. Ilman muuta syksyllä kokeeseen. Voin lähteä tuomariksi vaikka pitkään kokeeseen, jos tarvit.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-