Pentujen eläinlääritarkastus

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
katri

Pentujen eläinlääritarkastus

Post by katri »

Mitens teillä kun on ollu pentuja niin olettako käyttäneet pennun eläinlääkärin luona tarkastuttamassa?Minkäs ikäisinä ne yleensä käytetään??Mitäs siellä tarkastetaan???Ja kuinkas rahallista puuhaa se on????
Kiitos jo etukäteen!!!!
Birge

tarkastus

Post by Birge »

Oon käyttäny 6-7vk iässä eli kun paperit on tullu pennut tarkastettavana,jolloin samalla on laitettu sirut ja jos passia on joku tarvinnu.Hintaa tais pari vuotta sitten olla 5pennulla yht.n.200e koko homma siruineen.
Maria-Riitta Huhta

Post by Maria-Riitta Huhta »

Vastaanpa minäkin 8) Käytän penikkani eläinlääkärillä n. 6 viikkoisena ja se yleisin tarkistus et koko pentu mennään läpi hampaista häntään.
Siruttanut en ole koskaan mutta tatuoinut olen vissiin muutaman kerran ja on aika sotkuista hommaa, en suosittele. Meillä tarkistus on maksanut n. 70€ tuttu lekuri ja riippuen pentujen määrästä.

Koirammelehdessä oli kirjoitus eräästä kasvattajasta joka ei tälläistä pentutarkastusta tehnyt ja selitys sille oli minun mielestä hyvä kun kuitenkin kasvattaja on vastuussa kasvateistaan myöhemminkin ja näinhän se asia on.
katri

Post by katri »

Niin juuri et toisaalta on ihan kasvattajan oma päätös et käyttääkö ollenkaan,kun kuitenkin on siitä vielä pitkään vastuussa.Soitinkin juuri eläinlääkärille ja täälläpäin maksaa 60e 5 pentua.
Tiituli

Post by Tiituli »

Itse olen myös miettinyt tarkastutanko pentumme. Eläinlääkäri oli sitä mieltä, että toisaalta turhaa, koska a) se ei ole pakollista b) ensimmäisellä rokotuskerralla pennut kuitenkin tarkastetaan c) kasvattajana olet kuitenkin vastuussa olipa tarkastettu ennen luovutusta tai ei.
ansa

Post by ansa »

Se, että joku ei ole pakollista, on musta huono peruste jättää tekemättä jotain hyödyllistä :? Toki kasvattaja on monessa suhteessa vastuussa pennuista jatkossakin, mutta itse ostan silti mieluiten tarkastetun pennun. Jos tarkastuksessa löytyykin esim. sivuääni sydämestä tms, on kiva tietää asiasta tässä vaiheessa kuin silloin, kun pentu on jo ollut ostajalla kuukausia. Itse viime kesänä ostaessani pennun, olin erittäin tyytyväinen saadessani ell-tarkastetun, silmäpeilatun ja sirutetun pennun :)
katri

Post by katri »

itse mietin juuri samaa koska pennuthan kuitenkin tarkastetaan ekalla rokotus kerralla ja silloinhan se on 12vko eli ei oo viel ollu ku muutaman viikon uudella omistajalla.Kuitenkaan ei voi varmaa sanoa tuleeko jotain ongelmia myöhemmmin joita ei oo sillon ennen luovutusta tarkastuksessa todettu.
Tiituli

Post by Tiituli »

Ansa, totta puhut. Meilläkin pennut menevät tarkastukseen jokatapauksessa. Ajattelen, että jos sillä säästytään edes joltain mahdolliselta pettymykseltä, niin kyllä se kannattaa. Voihan olla juuri esim. noita sydänvikoja tai vastaavia, jotka siinä tarkastuksessa löydetään. On se sitten pennun ostajan kannalta mukavampi, kun saavat tarkastetun koiran. Ja myös itsestäni on mukavampi luovuttaa pennut tarkastettuina.
Piia&Taavi

Post by Piia&Taavi »

Mutta eikös noi sydämen sivuäänet oo aika tavallisia pienillä pennuilla. Tai itelle ainakin eläinlääkäri totes, ku Taavin 12vko iässä käytin ekoilla rokotuksilla, että sivuääniä kuuluu, mutta useimmiten ihan normaalia ja häviää ennen 16vko rokotuksia.. Ja niinhän siinä meilläkin onneksi kävi..
Post Reply