Pennutuksesta

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Tiituli

Pennutuksesta

Post by Tiituli »

Mitä mieltä olette 6-vuotiaan beaglenartun pennuttamisesta. Kyseessä olisi ensimmäiset pennut. Onko jo liian myöhäistä?
KeijoN

Post by KeijoN »

Ei ole, jos koira on muuten terve, ja kunto sutkoht hyvä.
mustikka

pennutus!

Post by mustikka »

Omasta ja koirani puolesta voin sanoa että ihan hyvin voit. Tietenkin kaikki ovat yksilöitä mutta meidän Alma sai pennut 6 vuotiaana ja hoiti kaikki niin hienosti kuin vain voi, että ONNEA YRITYKSEEN.
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Aiheesta on ollut keskustelua aikaisemmin: http://www.beaglejarjesto.fi/foorumi/vi ... .php?t=560
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Tiituli

Pentuja tulossa, kantavan ja imettävän koiran ruokinta

Post by Tiituli »

Hei vaan kaikille.

Tänään sitten käytiin Tiitun kanssa tiineysultrassa ja pieniä pennun alkujahan sieltä löytyi. Nyt on astutuksesta kulunut 31 vrk ja pikkuhiljaa pitäisi alkaa ruokavaliota muuttamaan. Ajatttelinkin kysellä kuinka te muut olette toteuttaneet kantavan ja imettävän koiranne ruokavalion?

Tähän asti Tiitu on syönyt pääosin Purina Onen lammasta ja riisiä ja lisäksi kotiruokaa. Nyt olen ajatellut vaihtaa Purina Onen penturuokaan. Siinä proteiinia 29%, rasvaa 18%, kalsiumia 1.3% ja fosforia 1.0%. Eläinlääkäri suositteli aloittamaan ennen synnytystä kalkkitabletien antamisen. Voiko koira saada tällöin yliannostuksen kalkkia, kun jo perusruuassakin sitä on?
Monet penturuuat sisältävät myös A-vitamiinia. Meidän ihmistenhän tulee välttää runsaasti A-vitamiinia sisältäviä valmisteita raskausaikana, onko sama koirien kohdalla?

Tässäpä näitä kysymyksiä nyt alkuun....
Sohvi

Post by Sohvi »

Oma narttuni syö luonnollista ruokaa (raaka liha, luut, kasvissose ja pieni määrä haudutettua viljaa). Minulle annettiin ohjeeksi että ruokavalion tulee olla raskausaikana monipuolinen (kuten muutenkin, mutta nyt siitä tulee olla tarkka) ja c-vitamiinilisä tulee antaa nartulle 2. raskausviikosta lähtien. Luita tms. kalsiumpitoista normaalisti toiseksi viimeiselle viikolle asti suurinpiirten, sen jälkeen ei ennen synnytystä, mutta sitten taas heti synnytyksen jälkeen. Jotenkin noin se meni :D

Itse en ole kuullut että A-vitamiinista olisi haittaa. Tosta lisäkalkista sen sijaan en menisi takuuseen.
Gia

Post by Gia »

Kalkkitabletteja ei tarvitse syöttää jos muuten tarjoat koirallesi tarpeeksi kalsiumia ruuan yhteydessä. Itse olen syöttänyt kuivamuonan ja raa'an lihan lisäksi kantaville nartuille sekä imetyksen aikana piimää sekä raejuustoa. Tosin minun koirani saavat piimää jokaisella ruuallaan, joten kantava sekä imettävä narttu saavat sen vain runsaanpana ;)
*Olen beagle...mikä on sinun tekosyysi?*
Corner

Post by Corner »

Juuri luettuna Helena Koskentalon "Parempaan pentutulokseen" ja siellä painotetaan ettei tiineelle nartulle saa antaa lisäkalkkia, kun se juuri on omiaan aiheuttamaan imetysaikana kalkkishokin. Imetysaikana lisäkalkki on tarpeellinen, varsinkin kun pentue on suuri.

Meillä käytetään imetysaikana vähän kalkkia jauheena, mutta myös piimää, kermaviiliä (paljon energiaa) ja mietoja juustoja. Juuri synnyttäneen nartun ruokahalun ja yleiskunnon nostattajana tarjoan sille lihasta keitettyä lihalientä, jonka sekaan vatkaan kananmunan keltuaisen, hunajaa, ruokaöljyä ja kalkkia. Tarjoilu pelaa "pöytiin" eli aika-ajoin juotan narttua niin ettei sen tarvitse pentulaatikosta nousta.
Sohvi

Post by Sohvi »

Muistelisin että juuri näin minullekin opetettiin ettei lisäkalkkia ennen synnytystä, siksi olin epävarma sanoa juuta eikä jaata asiasta.
Sohvi

Post by Sohvi »

Eilen juuri olin ruokintaluennolla, opin tällaista:

Synnytysviikolla voidaan ruokinnan kalsiuom ja magnesiumpitoisuutta mostaa +10 %, eli käytännössä kalsiumtaso tulee nostaa penturavinnon tasolle = 1,3-1, 6% KA:sta.
Tiituli

Post by Tiituli »

Kyllähän se ihan järkevälle kuulostaakin,ettei sitä lisäkalkkia anneta ennen synnytystä, sitten vasta synnytyksen jälkeen. Tällä hetkellä Tiitu saa penturuokaa, jossa sitä kalkkia on 1.3%, lisäksi raakaa lihaa, maksalaatikkoa yms. Tällähetkellä tiineysvuorokausia on 46 ja massu jo melkoisesti pullottaa ja tissitkin on jo aika valtavat :lol: Vielä ei ole tiineys koiran vauhtia hidastanut....virtaa riittää vaikka muille jakaa,ulkona kirmaa juoksennella ja lenkillä vetää edelleen minua perässään :oops:
Sohvi

Post by Sohvi »

Tiituli wrote:Kyllähän se ihan järkevälle kuulostaakin,ettei sitä lisäkalkkia anneta ennen synnytystä, sitten vasta synnytyksen jälkeen. Tällä hetkellä Tiitu saa penturuokaa, jossa sitä kalkkia on 1.3%, lisäksi raakaa lihaa, maksalaatikkoa yms. Tällähetkellä tiineysvuorokausia on 46 ja massu jo melkoisesti pullottaa ja tissitkin on jo aika valtavat :lol: Vielä ei ole tiineys koiran vauhtia hidastanut....virtaa riittää vaikka muille jakaa,ulkona kirmaa juoksennella ja lenkillä vetää edelleen minua perässään :oops:
Meillä on vasta reilu kolmisen viikkoa astutuksesta ja koiran luonne on muuttunut sitten taas aivan naatiksi. :D Eipä juuri kiinnosta häntä kuin syöminen, lenkkeily ja vettä menee aivan älyttömästi.
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

^ sohvi, sulta unohtui, että pissaaminen lisääntyy...jos ei koira osaa tehdä sitä tarvetta itse oma-aloitteisesti sisälle niin kohta alkaa yö heräämiset ;)
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Tiituli

Post by Tiituli »

Tosiaankin.....tuo älytön veden juominen. Meilläkin veden juominen lisääntyi todella paljon jo muutaman viikon kuluttua astutuksesta. Ja sitten tietysti pitää juosta siellä pissillä koko ajan. Aloin jo epäillä, ettei vaan olisi gestaatiodiabetes :?: ....joten pissinäytteenkin katsoin ja ihan puhdas näyte oli.
Sohvi

Post by Sohvi »

Sinttura & Junttura wrote:^ sohvi, sulta unohtui, että pissaaminen lisääntyy...jos ei koira osaa tehdä sitä tarvetta itse oma-aloitteisesti sisälle niin kohta alkaa yö heräämiset ;)
Ne on alkanu jo, kun ei aina ole oma-aloitteinen. :D
Post Reply