Eden-koiratutka
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Eden-koiratutka
Riistamaa myiskentelee ruotsalaista Eden tutkaa 290 euroa.
Kuulemma erittäin suosittu Ruottissa ja saksalaisen lehden testivoittaja, ynnä muuta, kovat meriitit.
Onkopi biiglemiehillä ja -naisilla kokemusta ko. apparaatista?
Kuulemma erittäin suosittu Ruottissa ja saksalaisen lehden testivoittaja, ynnä muuta, kovat meriitit.
Onkopi biiglemiehillä ja -naisilla kokemusta ko. apparaatista?
Mä laitoin eppu sulle yyveetä jo viikko sitten, mutta ei taida toimia tää vekotin. Niin kauden jälkeen on tutkalla kovin vähän käyttöä, ja syssyllä voi olla kaikki toisin, uudet mallit ja uudet kujeet itselläkin. Mutta ei silti ole poissuljettua. Tee mulle vaikka surkean halpa tarjous usko55tapani@gmail.com.
Laitetaas tähän, vaikka on vähän ot.
Kun Jiri oli ihan pentu, käytiin totuttelemassa metsään. Sitten vähän paukkukoulutustakin, eli ammuin pari laukausta Jirin ollessa vähän kauempana. Annoin Jirin leikkiä vähän hylsyllä, se kai haisi kivalta, ja narskui hampaissa kivasti.
Tässä jonain päivänä, Jiri oli "siellä jossain", ja ammuin haulikolla. Kas, Jiri tuli katsomaan. Toisena päivänä, Jirillä oli pitkä ajo, ja mä menin sinne kauas, ja ajo oli katkennut, eikä hajuakaan missä Jiri on. Mulla on uusi haulikko, ja ammuin pari kertaa johonkin mättääseen, ihan testatakseni osumapistettä. Oho, kohta tuli Jiri. Jäljistä näin, että se oli jo mennyt kotiin, ja tuli sitten mun luo, monen kilometrin päähän.
Tänään, Jiri ajoi pitkän ajon, ja toivoin jo että se tulisi pois kun oli korppukeli. Sitten näin Jirin vastarannalla, n. kilsan päässä. Ulos, ja pari kiekkopaukkua taivaalle. Jiri tuli suoraan jään yli kotiin.
Mitä arvelette? Onko tuo hyvä konsti saada koira pois metsästä? Jos ammutaan jänis, ja koira tietää tulla heti kaadolle? Saako kokeessa erän jälkeen ampua taivaalle? Tutkan hinnalla saa kottikärryllisen kiekkopaukkuja...
Kun Jiri oli ihan pentu, käytiin totuttelemassa metsään. Sitten vähän paukkukoulutustakin, eli ammuin pari laukausta Jirin ollessa vähän kauempana. Annoin Jirin leikkiä vähän hylsyllä, se kai haisi kivalta, ja narskui hampaissa kivasti.
Tässä jonain päivänä, Jiri oli "siellä jossain", ja ammuin haulikolla. Kas, Jiri tuli katsomaan. Toisena päivänä, Jirillä oli pitkä ajo, ja mä menin sinne kauas, ja ajo oli katkennut, eikä hajuakaan missä Jiri on. Mulla on uusi haulikko, ja ammuin pari kertaa johonkin mättääseen, ihan testatakseni osumapistettä. Oho, kohta tuli Jiri. Jäljistä näin, että se oli jo mennyt kotiin, ja tuli sitten mun luo, monen kilometrin päähän.
Tänään, Jiri ajoi pitkän ajon, ja toivoin jo että se tulisi pois kun oli korppukeli. Sitten näin Jirin vastarannalla, n. kilsan päässä. Ulos, ja pari kiekkopaukkua taivaalle. Jiri tuli suoraan jään yli kotiin.
Mitä arvelette? Onko tuo hyvä konsti saada koira pois metsästä? Jos ammutaan jänis, ja koira tietää tulla heti kaadolle? Saako kokeessa erän jälkeen ampua taivaalle? Tutkan hinnalla saa kottikärryllisen kiekkopaukkuja...
-
Sinttura & Junttura
No mitä jos sillä koiralla ei ole ollutkaan siellä jänisajossa? isäntä ampuu, koira luule, että jänishän se siellä ja lähtee ääntä kohti. No okei, isäntä saa mahdollisesti koiran kiinni, mutta missä jänis? hukkatyöskentely?usko55 wrote: Mitä arvelette? Onko tuo hyvä konsti saada koira pois metsästä? Jos ammutaan jänis, ja koira tietää tulla heti kaadolle? Saako kokeessa erän jälkeen ampua taivaalle? Tutkan hinnalla saa kottikärryllisen kiekkopaukkuja...
Esitän jatkokysymyksen jollekin viisaammalle. Jos koiranomistajalla ei ole kokeessa maastoon mentäessä koiralle tutkaa, saako palkintotuomari kieltäytyä "arvostelemasta" koiraa? Tuo on yksi niistä painajaisista mitä voi tapahtua, koira irti ilman tutkaa...ja mahdollisesti ei anna vielä edes kiinnikään.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Tutka ei ole pakollinen, mutta ilman tutkaa oleva koira antaa vaan joissakin tapauksessa "tutkakoirille" hieman tasoitusta.
Esim. jos hukka tulee kauempana ajossa koiralle, pystyy yksi tuomareista koiran omistajan kanssa, jolla on tutka, tietämään paremmin koiran sijainnin, ja menemään perästä mihin hukka syntyi. (kuuloetäisyydelle)
Samoin ensimmöiseltä erältä saa "tutkamies" yleensä paremmin koiransa kiinni.
Varsinkin sitten on tutka tärkeä kun koe-erät loppuu, eikä koirasta ole hajuakaan, ja pitäisi lähteä korttia luovuttamaan ylituomarille.
Tänä päivänä en lähde edes metälle ilman tutkaa ja kännykkää.
Esim. jos hukka tulee kauempana ajossa koiralle, pystyy yksi tuomareista koiran omistajan kanssa, jolla on tutka, tietämään paremmin koiran sijainnin, ja menemään perästä mihin hukka syntyi. (kuuloetäisyydelle)
Samoin ensimmöiseltä erältä saa "tutkamies" yleensä paremmin koiransa kiinni.
Varsinkin sitten on tutka tärkeä kun koe-erät loppuu, eikä koirasta ole hajuakaan, ja pitäisi lähteä korttia luovuttamaan ylituomarille.
Tänä päivänä en lähde edes metälle ilman tutkaa ja kännykkää.
Luin taas huonosti nim. S&J kirjotuksen.
Ei ole tullut kertaakaan tällaista tapausta vastaan minun tuomarina olo aikaan, että tuomari olisi kieltäytynyt lähtemästä metsään tutkattomalle koiralle.
Tutkatonkin koira pääse metsään, jos ei muuten, niin Ylituomari lähtee luultavasti arvostelemaan, tai muilla lisäjärjestelyillä.
Nämä kuuluu sitten varmaan siihen samaan sarjaan, että jos on koiran omistajalla liian huonot metsäeväät tai liian huono kulkuneuvo.
Ei ole tullut kertaakaan tällaista tapausta vastaan minun tuomarina olo aikaan, että tuomari olisi kieltäytynyt lähtemästä metsään tutkattomalle koiralle.
Tutkatonkin koira pääse metsään, jos ei muuten, niin Ylituomari lähtee luultavasti arvostelemaan, tai muilla lisäjärjestelyillä.
Nämä kuuluu sitten varmaan siihen samaan sarjaan, että jos on koiran omistajalla liian huonot metsäeväät tai liian huono kulkuneuvo.
-
Sinttura & Junttura
Se nyt on vähintä mitä koiranomistaja voi tehdä on, että laittaa tutkan koiralle kaulaan kun lähetään maastoon, niin ja sellaisen että pattereissa on vonkua. Onneksi vielä tähän menessä on ollut niin fiksuja koiranomistajia sekä beagle että suomenajokoirapuolella et yksään ei ole mun tuomaroidessa ollu ilman tutkaa.
Usko ostaa nyt Jirille tutkan...käyttää sitä ensikauden ja tulee kirjoittamaan silakan ylistys laulua tänne sitten vuoden kuluttua, että miten paljon se Tutka helpottaa, ku sentään tietää missäpäin se koira luuraa
Ei se siitä koirasta parempaa tee missään suhteessa, mutta usko pois, niistä mettäpäivistä nauttii huomattavasti enemmän kun ei tarvi aamulla miettiä, että a) tulenko täältä pois yhdessä mettäkaverini kanssa vai b) haenko minä koiran pois vasta illalla vai c) Missähän hitossa se elukka taas luuhaa

Usko ostaa nyt Jirille tutkan...käyttää sitä ensikauden ja tulee kirjoittamaan silakan ylistys laulua tänne sitten vuoden kuluttua, että miten paljon se Tutka helpottaa, ku sentään tietää missäpäin se koira luuraa
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
O strömming, o strömming, du fjällhöga nord
växa blåbär, kom hjärttans frojd.
Kyl mä nää osaan.
Mutta ostan tutkan vasta loppukesästä, että päästään 20 elokuuta (!) klo 2:15 jänksen ajoon. Näkee sitten, onko uusia malleja, onko valintani gps vai radiovehe, mikä on financial situation, tänään on maanantai ei mittää, tiistai ei mittää, keskiviikkotorstai ei mittää...
Sitten elukka saa miettiä, missä se usko taas luuhaa...
växa blåbär, kom hjärttans frojd.
Kyl mä nää osaan.
Mutta ostan tutkan vasta loppukesästä, että päästään 20 elokuuta (!) klo 2:15 jänksen ajoon. Näkee sitten, onko uusia malleja, onko valintani gps vai radiovehe, mikä on financial situation, tänään on maanantai ei mittää, tiistai ei mittää, keskiviikkotorstai ei mittää...
Sitten elukka saa miettiä, missä se usko taas luuhaa...