Jäniskanta?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
Eppu06

Jäniskanta?

Post by Eppu06 »

Onko muilla samaa havaittavissa että jänis kannat ovat romahtamassa??
Syömisestä ei pitäisi olla puute
usko55

Post by usko55 »

Onhan se kuulemma 80-luvun ajoista metsäjäniskanta taantunut puoleen.
Täällä Jyväskylän lähellä oli toissa syksynä paljon jäniksiä, tänä syksynä ei ole kuin muutama. Kannat vaihtelee paikoitellen ja vuosittain.
Mitäs sit ajatetaan jos metsäjänikset loppuu? Taantuuko rusakko? Kuka opettaisi rusakon ja ketun juoksemaan ympyrää? Lisääntyykö kauris ja villisika? Ostanko rihlakon 12/308? Tulleeko täällä samanlainen ekosysteemi kuin Skånessa?
misse5

Post by misse5 »

Täällä Siilinjärvellä ei ainakaan jäniksiä juuri ole. Ennen mehtä oli ihan täynnä, joka kannon nokassa pupu, nyt ei löy kivenkään alta!
Jänisrutto on ainakin täällä päin vaikuttanut paljon, jopa isällä on jänisrutto! :shock:
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Kirkkonummellakin tuntuu että jänikset ovat harventuneet. Metsäjänis on jo kauan ollut harvinainen mutta tänä talvena rusakkokin loistaa poissa olollaan. Meidän vakiometsästä on löydetty ainakin 8 kpl ilveksen repimää kauriin- ja valkohäntäpeuranruhoa niin miksi ilves ei ottaisi jäniksiäkin. Ihan hyvä ois ellei sille maistuisi kuin kauris/peura koska niitä riittää! :evil:
Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

Se on tuo kanta sellainen seilaava käsite. Tuolla Kinnulan suunnalla ei ollut 80-90 luvun vaihteessa kovinkaan montaa jänistä. Siitä sitten alkoi nousukausi jota kesti noin 10v. 2001 taisi olla huonoimpia kausia mitä minä muista tai kukaan on siellä alueella olleen. Sitten taas nopea suunnan muutos ja tänä vuonna paras kanta mitä itse muista pitkiin aikoihin. Kun tuolloin 90-luvulla enemmän metsästeltiin niin käytiin ympäriinsä Kinnula, Lestijärvi, Perho ja Vimpelissäkin. Sitten pohjoisen reissut ja keski-suomen valtionmaat päälle. Sellainen mielikuva on muodostunut, että kannat vaihtelee voimakkaasti. Parhaiten on säilynyt tuo Kinnula ja Perhon alue, jossa jatkuvasti hyvä kanta. Siellä ei muita jänismiehiä ole ollut ja kannanhoito on ollut omalla vastuulla. 90-luvulla Lestijärvellä asuva tuttava ampui parhaimpina vuosina pääosin yksin metsästäen satakunta pupua kaudessa. Silti sanoi aina että kanta on huonompi kuin 80-luvulla, jolloin pohjanmaalla oli kanitarhat.

Laukaan alueista sen verran mitä tiedän. Keskustan ympärillä oli hyvä kanta 2000-luvun alussa. Sitten se romahti 2002 ja siitä on alkanut taas elpymään. Joillakin alueilla on rutto vienyt ja keuhkomato. Tuntuu vielä olevan, että sellaiset paikat missä ei metsästetä niin sairauksia on enemmän ja kannanvaihtelu on tiuhempaa ja epäsäännöllisempää. Tuossa Lannevedellä on hyvin jäniksiä. Se kanta on ollut tosin vaihteleva ja nyt pienessä laskussa. Viitasaarella huonot kannat minun käsityksen mukaan oli 03-04 ja nyt on nousussa. Kohta taas taittuu melko varmasti.

Minun käsityksen mukaan kun kanta pysyy sopivana niin tauteja ei tule. Tiheys on hyvä kun jänisten reviirit ei leikkaa toisiaan. Silloin kanta säilyy. Viitasaarella on nyt sellainen kanta alueittain, että ajot lähtee sadanmetrin välein ja kahden pupun yhden yönjälki on sekaisin. Kanta on liian tiuha ja silloin pitää verottaa. Arvioisin että sopiva tiheys on 0,5-1 km reviireiden väliksi. Kevään ja kesän kiima-aikaan puput vierailee toisten reviireillä ja palaa takaisin. Jos elintilat on liian tiuhat niin pentueille ei ole tilaa.

Toisin sanoen kanta ei viikonloppuisin metsästämällä lopu vaan muut tekijät sitä säätelee. Pupu pari viikonlopussa pitää kannan hyvänä. 3-4 pupua voi jo vaikuttaa vähentävästi. Kunhan ei yhdeltä alueelta ammu kaikkia vaan jättää pupun sinne tänne niin voi nukkua yönsä rauhassa.. Sitä ongelmaa tuskin on kellään tälle foorumille kirjoittavalla, kun viikon saaliit on vain muutamia pupuja, eikä seitsemääkymmentä viikossa.. Suurimmat lahtaajat ovat metsässä eikä foorumilla. :lol:

Vinkki. Matkailu avartaa, eikä aina ole pakko metsästää siinä saman ladon ympärillä.. :wink:
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
eräjussi

Riistaa on

Post by eräjussi »

Täällä lounaisessa Suomessakin oli viime viikolla kolmena päivänä lunta maastoissa.
Ajelin niinä kolmena päivän metsäautoteitä noin 30-35 km/päivä jälkihavaintoja tehden.
Tuloksena noin 35 peuranjäljet (laskettu vain yhteen suuntaan menneet), 6 ketunjäljet ja yhdet (1) jäniksen jäljet.
Lisänä vielä muutamat suojellun lajin jäljet, joita ei lasketa.
Tällainen suhde täällä.
ei se ikinä ennen.........
Tompan

Post by Tompan »

Täällä Tornion suunnalla ainakin riittää jäniksiä, ku koiran ajostakin tulee 3-4 karkko jänistä. yöllä sataneen lumen jälkeen maastoissa on niin paljon jälkiä että ei pysty seuraamaan.
salo79

Post by salo79 »

Kyllä täällä Hämeessä ainakin paikoin huonosti jäneksiä, koiran reenauksen kannalta. Omissa maastoissa jäniksen makuut noin 1km välein, noin suunnilleen. Olen sitä mieltä, että koiran kannalta hiukan liian harva kanta. Sais makuiden välit olla lähempänä sitä 500metriä, niin raskittis muutaman pupun ammuta. Tällä hetkellä ainakin säästelen, että riittäis koiralle vähänkin ajettavia.

Tuo Henkan mainitsema matkailu avartaa on hyvä juttu, mutta kyllä reenaus maastot sais olla kyllä suhteellisen lähellä. Ei siitä mitään tule jos joka aamu täytyy ajaa 100km et jäniksiä kunnolla alkaa löytyä.

Jänis kantaan vielä sen verran, että jos karkoja alkaa ajosta tulla, tai ajot lähtee 100-300metrin välein. Niin kyllä sit kannattaa aloittaa tuo kannan harvennus sillä alueella. :D
onkohan sillä sarvet päässä???..
KeijoN

Post by KeijoN »

Kauris ja peurakanta on näköjään lisääntymässä, koska se on levinnyt jo Kangasniemi - Hangassalmi raja-alueelle - jo.
Ennen en ole nähnyt sielläpäin kauriin jälkiä, mut nyt näin.
Pitäisiköhän ruveta kohtapuoliin jalostamaan kauriiseen ja peuraan erikoistuneita koiria.
Niiltä maisemilta pupu vain jäi hengestään, viime perjantaina, mut olihan mulla kaksi koiraa mukana, ja "erino". pyssymies. (meikeläinen)
sari.t

jäniksistä

Post by sari.t »

onhan pupuja paljon vähemmän ku joskus 80-luvulla mutta ainakin täällä pohjois-pohjanmaalla tuntuis olevan ihan hyvin pupuja nyt ku muutama vuosi sitte oli tosi vähänä
KeijoN

Post by KeijoN »

Minä muistelisin kanssa että Pohjanmaalla oli jäniksiä joskus 80-luvun lopulla ihan toisella lailla kuin tänä päivänä.
Joka kolmas vuosi olen käynyt Pohjanmaan jäniskannan katsastamassa tuomarina lohkon kokeissa ollessani.
Siellä tosiaankin alkuaikoina tuomarina ollessani jäniksiä lähti sieltä karkkona koekoiran ajosta aina silloin tällöin, mutta eipä lähde enää.
Siellä missä minun metsästysmaat ovat (Kangasniemi - Hankasalmi rajam.) on jäniskanta pysynyt vakiona ainakin viimeiset 30v.
Seuran jäsenten kanssa meillä on yhteinen sopimus, jos kanta rupee uhkaavasti vähenemään, niin "verotusta" vähennetään.
Sen seuran alueella on myös muutema kova pienpeto pyytäjä, jotenka ne pitää sen puolen kunnossa.
Koirilla ajattaminenhan onnistuu mulla ihan tossa kotinurkilla, missä ei tosiaankaan voi jänisten paljoudella kerskailla.
Last edited by KeijoN on Tue 29.01.2008 20:06, edited 2 times in total.
KeijoN

Post by KeijoN »

Korj.
Luinpa tuon Sarin kirjotuksen hätäisesti.
Minä tarkoitin tolla omalla kirjotuksellani Etelä - Pohjanmaata, enkä Pohjois - Pohjanmaata.
Piikeli1000

Post by Piikeli1000 »

Tässä aiheeseen liittyvää tutkimustietoa:

http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/uude ... 3_2007.pdf

Pyydän anteeksi, jos tämän on jo joku aiemmin tänne linkittänyt.
Jäniskanta näyttää tosiaan laskevan ja tuo lasku näyttää olevan tilastollisesti merkitsevä suuressa osassa maata. Rusakko näyttää sen sijaan hiipivän hiljakseen ylöspäin..
Post Reply