Anaalirauhaset

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

misse5

Anaalirauhaset

Post by misse5 »

Koirani vetää takapuoltaan maata pitkin välillä. Parina päivänä kun se on ulostanut, se on lumella vetänyt takapäätään puhdistaen sen samalla. Ja tänään kun tulin kotiin, niin en ehtinyt olla viittä minuuttiakaan kotona kun se oli vetänyt itseään jo neljästi lattialla tai matolla!
Ulostaessa sillä tuntuu olevan välillä ongelmia, se tekee vähän aikaa, sitten se kävelee eteenpäin koko ajan jalat haralla ja tekee taas vähän ja loppu on ollut yleensä melko vetistä ja aikaa kuluu joskus kauankin... :cry:
Se tekee näitä aina välillä ja välillä on taukoja, eli johtuuko se vain anaalirauhasten täyttymisestä ja välillä ne tyhjentyvät sitten itsestään vai pitäisikö huolestua? Tai tietäisikö joku mikä on yleensä vialla, pitäisiko ruokaa vaihtaa, enemmän liikuntaa...? :?
Kiitos etukäteen! :D
Sohvi

Post by Sohvi »

Aina rauhaset eivät pysty tyhjentymään itse, jos ovat esim. tulehtuneet. Tai näin olen ymmärtänyt.

Ruoan tulee myös olla sellaista, että se tekee ulosteen sen verran kovaksi että rauhaset tyhjentyvät, eli esimerkiksi raa'at (ehdottomasti raa'at, sillä kypsennetyt (keitetyt, paistetut..) luut ovat hengenvaarallisia!) luut ovat tähän hyviä (kana, nauta, sika, hirvi...).

Jos ongelmat jatkuvat pidempään, kannattaa ilman muuta käyttää koira lääkärillä, joka tyhjentää rauhaset ja opastavat myös sinut tyhjennykseen, ei ole vaikea homma.
Pakkasaamu

Post by Pakkasaamu »

Liikunta on yksi osa tekijä joka saattaa auttaa rauhasia tyhjentymään. Ja ruoka toinen kuten Sohvikin mainitsi.
Kannattaisi joko itse tyhjentää tai käyttää eläinlääkärillä tyhjennyttämässä jonka jälkeen kokeilla jotain muuta ruokamerkkiä. Monesti anaalirauhasten tukkeutumisen jatkona on koiralla kurkkutulehdus sen nuoltua takapuoltaan. Kurkkutulehdus saattaa sitten oirehtia niin että koira ei toimi metsällä kuten aiemmin.
misse5

Anaalirauhaset

Post by misse5 »

Kiitos paljon tiedoista! Meillä onkin sopivasti pakkasessa hirven luu juuri Jesseä varten, täytyypä sulattaa se...
Tosi hyvä neuvo tuo luujuttu! :wink:
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Mä vein kerran meidän nartun eläinlääkäriin, että kattoo mätäneekö sen suussa jotain. Hampaat ja suu oli ok, mutta vika olikin toisessa päässä. Se nuoli takapuoltaan ja se KUVOTTAVA haju tarttui suuhun. Anaalit tyhjennettiin ja sen jälkeen se on niitä kyllä tyhjännyt itse. Varsinkin jos se tuli nojatuoliin syliin poikittain ja rentoutui niin saattoi tyhjätä anaalit. No siitäkin vaivasta päästiin ku muutettiin ja meilä ei oi ole enää nojatuoleja :lol:

En osannut arvata, että se haju johtui anaaleista, mulla kans oli semmonen kuva, että koiran pitäs vetää persettä maahan/mattoon jos ne vaivaa?
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Taru

Post by Taru »

Tyhjennys ei tosiaan ole vaikeaa, meille kasvattaja antoi kirjalliset ohjeet ja hyvin tyhjenivät. :) Tässä teksti minkä löysin netistä:

" Anaalirauhaset voi opetella tyhjentämään itsekin. Vaikka tyhjennys ei olekaan miellyttävä tehtävä, se on usein paras tapa selvitä ongelmasta. Eläinlääkäri voi näyttää sinulle miten tyhjennys tehdään ensimmäisen kerran tai voit kokeilla itsekin. Helpoin tapa tyhjentää anaalirauhaset on tehdä se pesuhuoneessa. Ensin kannattaa suihkutella koiran takapuolta lämpimällä vedellä, joka saattaa jopa tyhjentää anaalirauhaset itsestään. Jos ei, niin noudata seuraavia ohjeita: Laita kertakäyttöhansikkaat käteesi. Kannattaa ottaa myös jotain paperia, jolla puhdistat nesteen. Koiran anaalirauhaset sijaitsevat suunnilleen kellotaulun kello viiden ja seitsemän kohdalla peräaukosta hieman alaspäin ja sivuille. Jos ne ovat täynnä, ne tuntuvat kahtena kovana noin herneen - peukalonpään kokoisena muhkurana. Laita toisen kätesi peukalo ja etusormi rauhasten kohdalle ja paina varovasti sisäänpäin. Tunnet puristaessasi jos ne tyhjenevät. Pyyhi ulostuleva neste paperiin. Jos et saa itse niitä tyhjennettyä ja ne vielä vaivaavat koiraa, käänny eläinlääkärin puoleen. Jos koirasi anaalirauhaset tukkeutuvat helposti, kuidun lisääminen ruokaan usein auttaa. Jos anaalirauhasista vuotaa paksua tummaa/punertavaa eritettä, silloin on luultavasti kyseessä tulehdus joka vaatii aina lääkehoitoa ja pahassa tapauksessa jopa anaalirauhasten poistoa. "

Neste saattaa myös tulla paineella sitten ulos :D joten kannattaa vähän suojata sen paparin kanssa ympäristöä.
Nita

Post by Nita »

Minulle eläinlääkäri on näyttänyt ainakin kaksi kertaa anallirauhasten tyhjennyksen, mutta en silti osaa sitä itse tehdä. En ilmeisesti uskalla painaa tarpeeksi lujaa? :roll:
jumavi

?????

Post by jumavi »

Uskaltaako tyhjennystä kokeilla jos ei ole ikänä sitä operaatiota tehnyt? Ne olivat siis kello 5 ja 7 kohdilla?
Sohvi

Post by Sohvi »

^ Kai jokaisella joskus tulee se ensimmäinen kerta. :) Mutta kannattaa ensin käydä eläinlääkärillä tms. asiantunijalla, joka näyttää, miten tulee toimia.
ansa

Post by ansa »

Mäkin suosittelen ensin seuraamaan operaatiota jonkun kokeneemman tekemänä. On siinä kuitenkin oma tekniikkansa :D
jumavi

rauhaset

Post by jumavi »

nonii... nyt on rauhaset tyhjennetty lääkärin toimesta, ja samaan syssyyn viikon antibioottikuuri :( Saa nyt nähdä että mikä vaikutus tällä oli koiran metsästys vaistoihin?! Millä saa rauhaset pysymään "rauhallisina", siis joku ruoka vai mikä? Kuitu.. mutta mikä?
Sohvi

Post by Sohvi »

^ruuan tulee kovettaa koiran ulostetta sen verran että ulostaessaan se tyhjentää samalla myös anaalirauhaset. Tämän vuoksi raa'at luut ovat hyviä. Esimerkiksi hirvenluut, joita nyt saa vaikka millä mitalla, ovat meidän koirien suosikkeja.
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Meidän koiralla oli toistuvia tulehduksia vaikka uloste oli ihan normaali koostumukseltaan. Vasta siirryttyä ´parempaan laatuiseen`ruokaan eli Nutro Choiseen saatiin takapuoli kuntoon.
Koira haisi pahalle ja raahasi takapuoltaan perässään vaikka ei rauhasista saanut aina eläinlääkärikään mitään tyhjennettyä. Kerran sitä nukutettiin ja huuhdeltiin anaalirauhasista jotain sinne muodostuneita ryynejä ja sen jälkeen ne pysyi ihmeen hyvässä kunnossa.
Kesällä lakattiin antamasta enää kuivamuonaa lainkaan ja nyt näkee jo pelkällä silmällä että takapuoli on kunnossa.
jumavi

Post by jumavi »

Vaihdoin sapuskan merkkiä, jahtivahdista -> boosteriin. Lieneekö sitten hyvä valinta? Sen näkee sitten joskus.... toivotttavasti nämä inhottavat vaivat pysyy poissa!!! Ja toivottavasti metsästys hommat lähtee paranee kun saadaa suoli kuntoon :D
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Mulla on koira jolla näyttää anaalit täyttyvän vaikka se söis mitä. Kaveri ne tässä sykysllä tyhjäs ku käytii niillä "metsällä". Tyhjentäjä joutui valitettavasti heti suihkuun sen operaation jälkeen, piuvas muuten aika lailla pitkin poikin :oops:

Sain kädestä pitäen neuvot niiden tyhjentämiseen ja nyt osaan tyhjentää ne itse parin viikon välein, eikä koiran henkikään enää haise.
Post Reply