Nenäpunkeista

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

annie
Posts: 299
Joined: Thu 22.09.2005 18:57
Location: Ristiina

Post by annie »

a-p wrote:Minulle eläinlääkäri kertoi, että nenäpunkkeja ei pystytä näkemään kuin jossain yliopistossa missä niitä tutkitaan mikroskoopilla.
Nenäpunkki on moniraajainen (3-4 raajaparia iästä riippuen) 1,0-1,5mm pituinen ja n. 0,5-1,0mm levyinen nopealiikeinen otus. Sen havaitseminen silmämääräisesti on ihan mahdollista. Itse olen havainnut punkkeja nukkuvan koiran sieraimen tuntumassa. Väriltään "luunkeltaiset" hämähäkkimäiset loiset erottuivat selvästi mustalta kirsunahalta.
Ei ne tietenkään monien metrien päähän loista, vaan silmäily on tehtävä hyvin lähietäisyydeltä. Suurennuslasilla tarkastelu antoikin sitten jo hyvän käsityksen ötökästä.
a-p
Posts: 8
Joined: Wed 14.12.2005 22:24
Location: saarijärvi

Post by a-p »

Taisin kirjoittaa edellisen viestin huonosti.Eläinlääkäri tarkoitti ettei nenäpunkkeja pystytä näkemään tarpeeksi luotettavasti että voisi päättää lääkityksestä.Siksi lääkitys annetaan oireiden perusteella.
Post Reply