Kausi 07-08

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Henkka mies man

Post by Henkka mies man »

Eilen hyvällä kelillä metsään. Ensin ei haku innostanut, mutta kun teki isomman lenkin niin löyti yöjäljen. 15min ja jänis juoksuun. 20min meni hyvin, mutta sitten tielle ja sitä 300m risteykseen. Jänis teki toiseen haaraan paluuperän ja lähti toista. 20min kesti ennen kuin koira sen tajusi. Sitten pian löytyi pomppujälki metsään ja ajo jatkuin hetken harvalla haukulla ennen kuin saavutti. 40min lähes katkotonta ja pari kertaa kävi jänis tiellä mutta koira oli hyvin tuntumassa ja ajo kulki myös tiellä. Kun jänis tuli 4 kerran tielle niin päätin tehdä siitä ruokaa. Olihan ajoa takana jo yli 1,5tuntia. 3min oli koira jäljessä kun tuli täydellä ajolla tietä pitkin. Oppinut jostain tavan, että 100m ennen jänistä pistää suun kiinni. Haki ampumisen ja paikan vaihdon jälkeen ihan kelvollisesti 10-20min lenkkejä tieltä metsään. Yöjälkeä enää kuitenkaan 3 tuntiin löytynyt ja lähdin valmistamaan jänismurekkeen. Oli muuten älyttömän hyvää. Jäniksen jauhelihasta siis tehty, mukana vähän myös sianlihaa.

Tänään taasen ei oikein esitys ollut niin hyvä. Haki kyllä mutta ei kovin laajasti. En lähtenyt tieltä mihinkään, kun metsässä on ihan älyttömästi kärpäsiä. Hakulenkit oli jotain 100-300m tiestä. Pari pitempää 10-15min lenkkiä. Teeriä näkyi ja yksi näätä, joka jolkutteli kuusikossa vastaan. Koira antoi sille kunnon lähdöt ilman ääntä. Kolme ja puoli tuntia siis hakua tieltä metsään ilman yöjälkeä. Keli ei mitenkää hyvä, mutta ei vikaakaan.
Image
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Eppu06

Post by Eppu06 »

Meillä la hakua 52min ja ajo lähti joka kesti n15min...ja koira tuli hakemaan isännän, jänis uudestaan ylös mutta sitten jostain kumman syystä hävis teille tietymättömille vaikka 10v ajokoira tuli avuksi mutta ei löytynyt enää...näin kyllä jäniksen ja oli vielä iso "lohnake"...Su hakua 58 min ja tosi nättiä ajoa about 20-25min ennen kuin tuli tielle ja sille reissulle jäi vaikka koira tosi innokkaasti etsi sitä uudestaan tunnin verran..olin itsekkin tiellä vastassa mistä yleensä juoksee mut nyt lähtikin toiseen suuntaan aavistikohan että vaara on toisessa suunnassa..koira hakee tosi laajalta alueelta eikä pyöri jaloissa pätkääkään...tiet vaan sotkee meillä päin ajoja ja "auttaa" ei oikein voi kun ei oo tota lunta "riittävästi"... :) mutta vastahan koira on 1v5kk....tänä vuonna 5 mettä päivää ja kolme ajoa...viime vuonna 5 kaatoa....Metsästyspäiviä kaikille...
tiptop

Post by tiptop »

lauantaina oltiin metässä aamu 6 aikaan,koira kerkisi etsiä 15 min, kun täys rähinä lähti päälle...
koira kerkes ajaa 25 min kun kaveri pisti jäniksen nurin ja näin oli saatu
kauden eka kaato! :wink:
koira oli hyvin innoissaan jäniksestä ja ei meinannut luovuttaa
jänistä reppuun :D
vaihdettiin paikkaa ja koira etsi 10 min,kun taas lähdettiin ulinalla ja rähinällä...
tällä kertaa ajossa oli rusakko ,joka lähti pienen lenkin jälkeen suorilla kohti talo asutusta ja teitä... Koiralle tuli pieni hukka tielle,mutta se saatiin selviteltyä. koira ajoi 60 min sitä rusakkoa kunnes lähti kauas ja koira tuli isännän luo ja lähdettiin kotiin... piikelillä ikää 1vuosi 5kk
Remu

Post by Remu »

Viimeviikonloppuna (1.-2.9.2007) oli isä Remun kanssa kauden ekalla metsästysreissulla. Itse en ollut mukana, joten vain kuulemani perusteella osaan kertoa. Puolisen tuntia oli kuulemma lauantaina ajanut ja sitten hyppäs jänis metsästäjän lähettyville ja siihen se sitten jätettiin. Kuulemma tuli koira aika "omistajan ottein" kaadolle.

Tänäviikonloppuna ei ollut niinkään menestyksekästä. Molempina päivinä kävi peuran perässä juoksemassa. Isäntä vaa kiroilee ja ihan syystäkin, pitäis saada pois väärän riistan perästä.
Jänispiiska ja kaksi Koppakuoriaista.
Eppu06

Post by Eppu06 »

tiptop...missäs åäin metsästelet???Onko hyväkin jäniskanta..??Mikäs sun biikelin oikee nimi oh??
Eppu06

Post by Eppu06 »

tiptop...missäs åäin metsästelet???Onko hyväkin jäniskanta..??Mikäs sun biikelin oikee nimi oh??
Henkka mies man

Eilen töiden jälkeen metsään. Hakua 50min ja ajo käyntiin. Hyvää vauhdikasta ajoa 2,5 tuntia ja sitten hukka. Yli tunnin oli hukalla, eikä tullut pois vaikka viheltelin. Varmasti kuuli mutta ei halunnut antaa periksi. Sitkeyttä tullut mukavasti lisää edellisestä alkusyksystä. Pari hukkaa ajon aikana 10min ja 15min. Muuten katkot 3-4min. Nyt saa koira huilia, kun kolme peräkkäistä päivää oli metsässä. Viikonloppuna seuraavan kerran.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
hanna-r

Post by hanna-r »

Perjantaina oltiin puolukassa....ja nuorempi koira lähti jänis jahtiin. Kaksi tuntia ajoa, kunne kävin hakemassa pois. Tulipahan hyvää treeniä :D
antti1979

Post by antti1979 »

Lauantaina oli velipoika koiran kanssa metsässä kun en itse ehtinyt ajokoetuomaroinnin takia. Ajoa 15 minuuttia ja kaksi laukausta. Ei vaan tiedä kuka ampui jäniksen. Täytyy kyllä sanoa että hieman korpeaa tuollaiset liipasinherkät kaverit jotka ampuu jäniksen toisen ajosta. Jäniskanta on muutenkin heikko ja nuorelle koiralle ne ajominuutit tässä vaiheessa olisi tärkeitä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun tällaista täällä meillä tapahtuu...
KeijoN

Post by KeijoN »

Minua on aina ihmetettänyt kaverit, jotka ilman lupaa ampuu jäniksen toisen koiralta. Monesti on ammuttu jänis myös kokeissa olevan koiran edestä, vaikka kokeista ollaan tiedotettu jo etukäteen.
Tätä on tapahtunut myös ennen, ja tätä tapahtuu vielä näköjään tänäkin päivänä. Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä on ahnasaivoista touhua.
Sitten jos pääsee kaverin juttusille, niin yleisin selitys on, että luulin jäniksen lähtevän makuulta minun edestä, enkä tiennyt sitä ajossa olevaksi.
Tällaisessa tapauksessa jänis kuuluu aina koiran omistajalle, mutta yleensä koiran omistaja antaa sen lihanhimoiselle ampujalle.
Henkka mies man

KeijoN wrote:Minua on aina ihmetettänyt kaverit, jotka ilman lupaa ampuu jäniksen toisen koiralta. Monesti on ammuttu jänis myös kokeissa olevan koiran edestä, vaikka kokeista ollaan tiedotettu jo etukäteen.
Tätä on tapahtunut myös ennen, ja tätä tapahtuu vielä näköjään tänäkin päivänä. Ei voi muuta sanoa kuin, että kyllä on ahnasaivoista touhua.
Sitten jos pääsee kaverin juttusille, niin yleisin selitys on, että luulin jäniksen lähtevän makuulta minun edestä, enkä tiennyt sitä ajossa olevaksi.
Tällaisessa tapauksessa jänis kuuluu aina koiran omistajalle, mutta yleensä koiran omistaja antaa sen lihanhimoiselle ampujalle.
Minua ihmetyttää yleensäkkin jäniksen ampuminen, jos ei sitä koira aja. Ainahan sitä ei voi metsässä tietää, jolloin luonnollisesti on jätettävä ampumatta. Makuulta lähtenyt jänis annetaan mennä, jos ei sitten tarkoituksella yritä lumien aikaan. Muutenkin jos metsällä on niin ajostakin ampuminen 10min jälkeen ei kehitä koiraa. Toki joskus voi ampua lyhyestäkin ajosta, mutta silloin on sovittava koiran omistajan kanssa. Tunti pari kun on ajoa niin voi jo huoletta ampua. Jos ei itse syö tai anopille syötä niin kaiken riistan ampuminen on turhaa. Itsellä on sellainen periaate, että kaikki mitä ammutaan ja niistä lihat saa niin laitan ja syön itse. Joskus telkkä ammutaan koulutus linnuksi kanakoirille. Joskus lyhyestä ajosta jänis ruuaksi kun on tullut vieraille luvattua paistia. Mukana olevat metsästyskaverit saa ampua minun koiran ajosta päivän ensimmäisen jäniksen silloin kun haluavat. Toista pitää sitten jo vähän ajattaa enemmän. Kolme kaatoa päivässä on maksimi. Jos haluan ajattaa koiralla niin metsään mennään ilman asetta. Joka kolmas kerta on yleensä ase mukana, ja silloin myös ammutaan jos hollille tulee. Eikös nämä ole metsästyskoiria ja siihen toimintaan jalostettuja.. 8) Lisäksi metsästys ja koirat yleensäkkin on ainakin minulle harrastus ja ei niin tiukkapipoista touhua. Roppuja voi poltella muuallakin kuin metsässä, vaikka kehässä jos luulee sen auttavan, yleensä ei. :lol:

Olikos antille selvinnyt kuka sen jäniksen ampui?? Oliko Jussi käyny juttusilla? Voihan joku ampua lintuakin joka ajosta on kaikonnut tms. Joten ei hutkita ennen kuin on tutkittu ja tuomittu. Vaikea uskoa että joku tarkoituksella ampuu. On myös vaikea uskoa että ei osaa yhdistää koiran haukkua ja samalta suunnalta lähestyvää jänistä koiran ajoon. Jos vahinko käy niin ilman muuta vietävä heti se jänis koiran omistajalle ja paiskattava kättä ja tarjota kahvit. Mutta ei kai kellään oikesti ole niin nälkä että kyttää toisen koiran ajosta jäniksiä.
antti1979

Post by antti1979 »

Eipä ollut Jussi tavoittanut ampujaa. Ja linnunmetsästyskin alkoi vasta maanantaina. Toki kyyhky olisi voinut lentää puoli kuudelta aamulla mutta kun niitäkin on niin vähän sielläpäin.

Keskellä metsästysmaitamme, umpikorvessa on vanha asumus jossa silloin tällöin viettää öitään perikunnan osakas. Perikunta omistaa talon ja sen ympärillä olevan pienen tontin. Osakas ei kuulu seuraamme mutta kuulopuheiden perusteella istuu aina passissa metsäautotiellä mikäli ajoa kuuluu. Eli toisin sanoen passaa muiden ajoista jäniksiä vieraan seuran mailla. En nyt ole ihan varma onko tällainen toiminta metsästyslain tai yleisesti hyväksyttyjen käytöstapojen mukaista. Mutta todennäköisesti sama mies oli asialla lauantainakin. Sunnuntaina kun itse ehdin metsään niin kävin katsomassa taloa ja vaikutti siltä että siellä oli viikonloppuna oltu, vaikka enää sunnuntaina ei ketään näkynyt.

Tällainen toimintahan on pelkästään tyhmää ja kertoo tekijästään jotain. Mutta jos nälkäänsä ampuu niin siitä vain. Mulla vielä toistaiseksi on varaa ostaa sika-nautaa kaupasta...
Henkka mies man

antti1979 wrote:Tällainen toimintahan on pelkästään tyhmää ja kertoo tekijästään jotain. Mutta jos nälkäänsä ampuu niin siitä vain. Mulla vielä toistaiseksi on varaa ostaa sika-nautaa kaupasta...
Samaa mieltä. Pitäisiköhän mun viedä sille vähän jänismureketta.. :lol: Käydään Antti siellä metsällä syksyn mittaan. On siellä varmaan muitakin jäniksiä.
Henkka mies man

Tänään oli ihan antoisa metsäpäivä. Olin isäukon ja kaverin kanssa metsällä. Kaveri etsi lintuja kiväärin kanssa. Eka jänis löytyi 15min haun jälkeen, kun teimme tulia. Puoli tuntia hyvää ajoa ja pari kertaa jänis näkösällä. Kolmannen kerran näyttäytyi isukille ja poksahti. Toinen jänis kesti hieman pitempään ja haun aikana kävin ampumassa Teeren kiväärillä, kun niitä oli oikein laivueena läheisellä nevalla ja suhina häiritsi ajon kuulemista. Tarkka laukkaus 170m päästä päähän. No saattoi olla tuuriakin. :lol: Kun ehdin teeren suolistaa niin ajo lähti. Taas pari kertaa kävi jänis tiellä ja koira 3-4min perässä. Puolen tunnin ajon jälkeen pupu reppuun. Kaveri tuli suolta kahden teeren kanssa ja paisteltiin makkarat. Pikkasen tulilta piti kävellä ennenkuin koira lähti hakemaan kolmatta. Kaksi ensimmäistä siis lähti hakemaan kun tulilla istuttiin. Kolmas ajo lähti puolen tunnin päästä ja saman verran ajoa kunnes jänis pylkki hollille ja nurin. Koira 1min perässä ja oikein hyvällä haukulla. Neljättä haettiin sitten siirtymisen jälkeen, mutta se oli liikkunut laajasti ja tiellä niin se jäi löytymättä yli kahden tunnin sitkeän haun jälkeenkin. No olihan jo saalista, vaikka yli lentävät teeret jätettiin ampumatta. Jänikset hyvän kokoisia kevään poikasia. Teeret tosi suuria suokukkoja.
Etelän-Vetelä

Post by Etelän-Vetelä »

Miksei se henkka mies anna koira ajaa, kerran ajot kulkee :?: :wink: Mitenkäs se nenäpunkki vaikutti :lol: :wink:
Post Reply