Juoksija
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
Kuinka lämpimällä kelillä ootte juoksuttanut koiria?Ainakin juomapaikkoja pitäisi olla reitin varrella varmaankin.Itse pidän vettä ja juoma-astian metsässäkin alkukaudesta kuivalla kelillä kangasmaastossa- viime syksynähän vettä ei löytynyt mistään.
Äsken muuten eka kolmen vartin juoksu,hyvin sujui.
Äsken muuten eka kolmen vartin juoksu,hyvin sujui.
Taitaa paras keli olla 0-5 asteen tuntumissa, mut kesällähän se ei ole mahdollista. Jos lämpöä yli 20 astetta niin eipäs tule hirveesti juoksutettua ja ei koirallakaan kiinnosta kyllä juosta.mutteri wrote:Kuinka lämpimällä kelillä ootte juoksuttanut koiria?
Yleensä tulee juoksutettua illasta kun kelit vähän jäähtyy jonnekkin 15 asteeseen tai sen alle. Silloin koirallakin näyttäisi riittävän virtaa enemmän.
Kyllähän sen taitaa koirasta nähdä onko liian kuumaa juoksuttamiseen...
Meidän neiti on kans kova juoksija, ja kun ei saa enää irti olla, niin joutuu emäntäkin juoksemaan
. Vaan on emäntä jo 5 km juoksulenkin jälkeen puolikuollut
ja koiralla virtaa riittää niin ajateltiin tuota pyöräilyä kokeilla kun täälläkin on nuo tiet sulaneet. Harkinnassa on springerin hankkiminen pyörään ja siitä tietoja etsiessä löytyi myös tämmönen dogbiker. Onko kellään kokemusta siitä? Tuota springeriä jotkut kehui. Kumpiko kannattais hankkia?
Tavallinen springeri siis tämän näköinen:

Ja dogbiker on sitten tällainen:

Ero juuri tuo, että dogbikerissa vedetään naru myös ohjaustangon alapäähän, springerissä ei tarvitse. Kellään dogbikerista sitten kokemuksia?
Ja miellättekö te 20 kilometrin lenkit (pyöräillen) liian pitkiksi beagleille? Kuinka pitkiä lenkkejä pyöräilette pisimmillään? Itse en miellä kahdenkymmenen kilometrin pyörälenkkiä yhtään liian pitkäksi, kunhan koira vain on varmasti siinä kunnossa, että jaksaa juosta. Ottaen kuitenkin huomioon sen, että joskus ajotkin saattavat kestää vaikka päiviä, niin ei tuo tunnu yhtään kohtuuttomalta. On vain muistettava pitää huoli koirasta, lihaksistosta muunmuassa. Kuinka moni venyttelee koiransa jalat ja/tai hieroo koiraansa juoksulenkin (myös ajon) jälkeen? Mä nostan käteni pystyyn :--D. Todellakin oon sitä mieltä että koira sitä pientä venyttelyä ja hieromista tuollaisen pitkän juoksemisen perään kaipaa. Ja samoin otan huomioon tuon, että alkumatkasta ei lähdetä heti täysillä liikkeelle, vaan koira saa ensin vähän lämmitellä pienemmällä vauhdilla, keskivaiheessa lenkkiä voidaan sitten juostakin oikein kunnolla, ja loppua kohden jälleen hiljennetään (:.

Ja dogbiker on sitten tällainen:

Ero juuri tuo, että dogbikerissa vedetään naru myös ohjaustangon alapäähän, springerissä ei tarvitse. Kellään dogbikerista sitten kokemuksia?
Ja miellättekö te 20 kilometrin lenkit (pyöräillen) liian pitkiksi beagleille? Kuinka pitkiä lenkkejä pyöräilette pisimmillään? Itse en miellä kahdenkymmenen kilometrin pyörälenkkiä yhtään liian pitkäksi, kunhan koira vain on varmasti siinä kunnossa, että jaksaa juosta. Ottaen kuitenkin huomioon sen, että joskus ajotkin saattavat kestää vaikka päiviä, niin ei tuo tunnu yhtään kohtuuttomalta. On vain muistettava pitää huoli koirasta, lihaksistosta muunmuassa. Kuinka moni venyttelee koiransa jalat ja/tai hieroo koiraansa juoksulenkin (myös ajon) jälkeen? Mä nostan käteni pystyyn :--D. Todellakin oon sitä mieltä että koira sitä pientä venyttelyä ja hieromista tuollaisen pitkän juoksemisen perään kaipaa. Ja samoin otan huomioon tuon, että alkumatkasta ei lähdetä heti täysillä liikkeelle, vaan koira saa ensin vähän lämmitellä pienemmällä vauhdilla, keskivaiheessa lenkkiä voidaan sitten juostakin oikein kunnolla, ja loppua kohden jälleen hiljennetään (:.
Moni lapsi maailmalla nukkuu pilvipeiton alla.
-
Henkka mies man
No en minä ainakaan miellä kovin pitkäksi lenkiksi. Su iltana kävin mopolla juoksuttamassa vajaa 30km reiluun kahteen tuntiin. Koira siis juoksee mopon edellä 8m flexissä ja ajelen mopolla perässä sitä vauhtia mitä koira juoksee mielellään(ravia 12km/h, laukkaa 17km/h). Välillä kovempaa ja välillä hiljempaa. Joskus on pysähdyttävä jne. Kuumilla keleillä ei sitten juosta ollenkaan vaan ainoastaan kävellen 8-10km lenkki.Lilian wrote: Ja miellättekö te 20 kilometrin lenkit (pyöräillen) liian pitkiksi beagleille? Kuinka pitkiä lenkkejä pyöräilette pisimmillään? Itse en miellä kahdenkymmenen kilometrin pyörälenkkiä yhtään liian pitkäksi, kunhan koira vain on varmasti siinä kunnossa, että jaksaa juosta. Ottaen kuitenkin huomioon sen, että joskus ajotkin saattavat kestää vaikka päiviä, niin ei tuo tunnu yhtään kohtuuttomalta. On vain muistettava pitää huoli koirasta, lihaksistosta muunmuassa. Kuinka moni venyttelee koiransa jalat ja/tai hieroo koiraansa juoksulenkin (myös ajon) jälkeen? Mä nostan käteni pystyyn :--D. Todellakin oon sitä mieltä että koira sitä pientä venyttelyä ja hieromista tuollaisen pitkän juoksemisen perään kaipaa. Ja samoin otan huomioon tuon, että alkumatkasta ei lähdetä heti täysillä liikkeelle, vaan koira saa ensin vähän lämmitellä pienemmällä vauhdilla, keskivaiheessa lenkkiä voidaan sitten juostakin oikein kunnolla, ja loppua kohden jälleen hiljennetään (:.
Koira venyttelee joka aamu pitkään ja hartaasti monta kertaa. Myös päivällä satunnaisesti. Muutamia kertoja olen koiraa hieronut. Minusta parasta palautusta on kun rasittavan lenkin jälkeen käy kävelyttämässä koiraa pikku lenkin ennen tarhaan vientiä. Sinne sitten vähän ruokaa ja raikasta vettä.
Suunnitelma on lenkittää koiraa peruskunnon osalta maalis-huhti ja touko. Kesä ja heinä huilataan. Elokuun alusta sitten taasen lenkille ja paras kunto pitäisi osua lokakuun alkupuolelle ja kestää helmikuun loppuun.
Muistakaahan lenkittää koirianne, että ne on hyvässä kunnossa syksyllä, olkoon käyttötarkoitus mikä tahansa. Lämpörajaa ei minusta lenkille pidä asettaa vaan nopeus lämpötilan mukaan. Kuumalla kelillä kevyt hiljainen kävely on myös koiralle mukavaa. Verraten tarhassa tai sisällä läähättämiseen 30 asteen helteessä. Varjoinen tuulinen metsätie hitaasti ravaten on varmasti parempi. Viileässä 10asteen lämpötilassa voi sitten hieman vaikka vauhditellakkin ja juosta pitempään.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Noniin,kyllä se juoksutus on jäänyt vähäiseksi näin keskikesällä.Kerran tai kaksi lyhyehköä lenkkiä viikossa oon yrittänyt käydä,kesäkuussa taisi olla muutaman viikon tauko kokonaan.
Äskenkin semmonen reilu puoli tuntia,lämmintä parikymmentä.En raaski pitempään juoksuttaa näin lämpimällä,pysyypähän edes jonkunnäköinen tuntuma juoksuun.Mutta....kausi lähenee,täytyy pikkuhiljaa pitentää ja tihentää lenkkejä.
Äskenkin semmonen reilu puoli tuntia,lämmintä parikymmentä.En raaski pitempään juoksuttaa näin lämpimällä,pysyypähän edes jonkunnäköinen tuntuma juoksuun.Mutta....kausi lähenee,täytyy pikkuhiljaa pitentää ja tihentää lenkkejä.
Viitalan Väinö se vaan juoksuttaa molempaa koiraa yhtä aikaa polkupyörällä, taluttiminaan pari lexia.
Varmaan hurjan näköstä hommaa.
Kerran koetin samaa konstia itekin, mutta eihän siitä mitään tullut.
Jospa meikeläinenkin vielä tämän saman juoksutustavan oppii, kunhan ikää tulee saman verran kuin Väinölle. (noin 75 v )
Varmaan hurjan näköstä hommaa.
Kerran koetin samaa konstia itekin, mutta eihän siitä mitään tullut.
Jospa meikeläinenkin vielä tämän saman juoksutustavan oppii, kunhan ikää tulee saman verran kuin Väinölle. (noin 75 v )
-
Wiken emäntä
Olen yhtä koiraamme lenkittänyt jonkun verran pyörällä ja äkkiä se oppii miten siinä mennään. Tein periaatepäätöksen, että koira ei koskaan kulje pyörän edestä, eli kierrätän sen aina takakautta jos on tarve siirtyä toiselle puolelle, sillä en halua ajaa koiran päälle. Reipasta ravia on menty ja välillä pieni pätkä laukkaa jos koira on itse halunnut mennä reippaammin. Ihminen on vastuussa lenkin pituudesta ja vauhdista. Koira ei voi tietää kuinka pitkä lenkki on tulossa ja siten se ei osaa säästellä voimiaan. Reilummaksi lenkkeilytavaksi olen todennut sen, että juoksee itse vierellä. Samalla kasvaa emännän kunto ja kärsivällisyys ja yhteistyökin hioutuu. Kun itse juoksee sen 5 km niin tietää mitä se hölkkääminen on. Koira jaksaa kyllä paremmin kuin mie, mutta yli 20 asteen porotukseen en sitä vie -itteni kylläkin. Ja koiran kanssa voi juosta vaikka kilpaa välillä niin siitäkös riemastuu. kyllä se beagle siinä lajissa ihmisen päihittää 
-
Henkka mies man
Minun käsityksen mukaan hommahan menee niin että koira käyttää ravia silloin kuin se haluaa mennä mahdollisimman pitkästi. Jos laukkaa niin menee nopeasti, mutta ei jaksa niin pitkään. Kyllä ainakin metsäkoiran kunnon on oltava sitä tasoa että se jaksaa juosta pari tuntia 5-10km/h vauhtia. Jos ei niin reenausta sitten vaan. Laukkaamalla kestää sitten sen mitä kestää. Kyllä Beagle jaksaa tunnin vetää laukalla 15-17km/h vauhtia helposti. Ainakin itse tuntuu että oma kunto ei riitä verrokiksi koiralle, jos ollaan molemmat juosten liikkeellä. Tosin enhän minä olekkaan mikään kestävyysjuoksija ja maratoonitkin olen juossut vain neljään tuntiin. Eilen juoksin koiran kanssa 5km, kun tulin karate treeneistä ja sauna ei ollut vielä lämmin. Toki riippuu miten kovassa kunnossa haluaa itse olla ja miten koira. On monia, jotka eivät liikuta koiriaan tarhasta koko kesänä ja silti ne ajaa lokakuussa vuorokauden. Rotu on vain eri.Wiken emäntä wrote:Ihminen on vastuussa lenkin pituudesta ja vauhdista. Koira ei voi tietää kuinka pitkä lenkki on tulossa ja siten se ei osaa säästellä voimiaan. Reilummaksi lenkkeilytavaksi olen todennut sen, että juoksee itse vierellä. Samalla kasvaa emännän kunto ja kärsivällisyys ja yhteistyökin hioutuu. Kun itse juoksee sen 5 km niin tietää mitä se hölkkääminen on. Koira jaksaa kyllä paremmin kuin mie, mutta yli 20 asteen porotukseen en sitä vie -itteni kylläkin. Ja koiran kanssa voi juosta vaikka kilpaa välillä niin siitäkös riemastuu. kyllä se beagle siinä lajissa ihmisen päihittää
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
-
Wiken emäntä
"Tosin enhän minä olekkaan mikään kestävyysjuoksija ja maratoonitkin olen juossut vain neljään tuntiin. "
-pieni hatunnosto! Itte en kyllä koskaan tule olemaan niin hyvässä kunnossa että maratoonille... Tottahan se on että koiran tulee olla hyvässä kunnossa kun metsään mennään, eikä "tavallisessa"kunnossa oleva, tai edes melko hyvässä kunnossa oleva ihminen pärjää koiralle. Kirjoitin ehkä hieman provosoivasti.. Tarkoitin painottaa, että täytyy mennä koiran ehdoilla jos pyörän kans liikutaan. Hyvin harjoiteltuna pyörä on varmasti mitä mainion keino saada koira metsäkuntoon. Metsäkoiran luontoon kuuluu kuitenkin se nenä maassa -tyyli ja se nauttii kun saa lenkillä haistella, ja toki sen on saatava tarpeensakin tehdä rauhassa, eikä "lennosta".
Hauskoja lenkkejä kaikille koirienne kanssa!
-pieni hatunnosto! Itte en kyllä koskaan tule olemaan niin hyvässä kunnossa että maratoonille... Tottahan se on että koiran tulee olla hyvässä kunnossa kun metsään mennään, eikä "tavallisessa"kunnossa oleva, tai edes melko hyvässä kunnossa oleva ihminen pärjää koiralle. Kirjoitin ehkä hieman provosoivasti.. Tarkoitin painottaa, että täytyy mennä koiran ehdoilla jos pyörän kans liikutaan. Hyvin harjoiteltuna pyörä on varmasti mitä mainion keino saada koira metsäkuntoon. Metsäkoiran luontoon kuuluu kuitenkin se nenä maassa -tyyli ja se nauttii kun saa lenkillä haistella, ja toki sen on saatava tarpeensakin tehdä rauhassa, eikä "lennosta".
Hauskoja lenkkejä kaikille koirienne kanssa!