AGILITYÄ BEAGLEN KANSSA!!

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Pauko

AGILITYÄ BEAGLEN KANSSA!!

Post by Pauko »

Jos harrastat beaglesi kanssa agilityä voisitko kirjoittaa omista kokemuksista. miten oma koirasi toimii agilityssä. Itse pyöritän Agilityharjoituksia. Ja harrastan oman beagleni kanssa Agilityä viikottain. Koirillani on omat nettisivut ja minuun saa ottaa yhteyttä sitäkin kautta jos haluaa. Videoita ja kuvia agilitystä löytää nettisivuiltani... Toinen beagleista osaa myös hieman opaskoirana toimia, mutta kun se on ajokoira niin ei siltä voi ihan täysin opaskoiraa vaatia.

kotisivut:
http://www.freewebs.com/pauko/

Kuvat ja videot: (beaglet: Manta ja Topi+ kauan sitten kohdat)
http://kuviakoirista.piczo.com/?cr=6&rfm=y
Wiken emäntä

pomppiva google

Post by Wiken emäntä »

olen senverta nuorta sukupolvea, että olen lapsena hypyttänyt koiriamme pihassa ja ne ovat oppineet melko mainioiksi "kotiagilityssä". Varsinkin vanhin koiramme ymmärtää hyvin käsimerkkejä ja oli ilo katsella kuinka se vielä 14 -vuotiaanakin näytti tyttärenpojalle mallia, kun pääsi irti. Se huomasi papanat mun kädessä ja tajusi, että yritän neuvoa pojankloppia. Niisku alkoi itsekseen pomppia esteestä yli ja kävi välillä hakemassa palkan :D täytyi ihan toppuutella vanhusta kun terveys alkaa olla huono... Olen kiinnostunut agilityharrastuksesta ja tahtoisin kokeilla sitä ensimmäisen ikioman koirani kanssa. Tietääkö joku Pohjois-Suomessa toimivia "agilitykouluja?"
Sohvi

Post by Sohvi »

Hei!

Olen harrastanut molempien beaglein kanssa agilityä joitakin vuosia. Molemmat rakastavat lajia ja toimivat hyvin niin kauan kuin malttavat, eli ongelmana yleensä liika innostuminen. ;)
Beagle on erittäin hyvä agilitykoira, pieni ja ketterä sekä ennen kaikkea rohkea. Kun olimme ensimmäisiä kertoja treeneissä, ohjaaja monesti kysyi uuden esteen kohdalla, että oletko ehtinyt jossain opettamaan tämän jo aikaisemmin, niin rohkeasti koira meni niin pussiin kuin keinuunkin. Agi on myös hyvää reeniä kesällä.
SonjaH

Post by SonjaH »

Toisen kanssa olen vajaan vuoden harrastanut (2 kertaa viiikossa) ja toisen kanssa juuri aloittelen agilityharrastusta. Laji on oikein mukava, mutta valitettavasti havaintojeni mukaan beagle ei etene lajissa niin nopeasti kuin monet muut rodut. Varmasti sitkeällä yrittämisellä beaglenkin kanssa pääsee tuloksiin. Beagle on minusta melko nopea ja ketterä koira ja sen puolesta on soveltuva lajiin. Rohkeutta ja rämäpäisyyttä taas kaipaisin lisää, itsepäisyyttä kyllä on!

Harjoituksissa motivointi ei tuota ongelmia, kun makupalat ovat käytössä tiukan paikan tullen. Sen sijaan kilpailuissa koirani ei oikein toimi vielä. Se ihmettelee yleisöä ja hälyä ja ohjaaminen kilpailuissa on vaikeaa, kun etukäteen en tiedä onko koira nopealla vai hitaalla tuulella ja ilman muuta koiran nopeus/hitaus vaikuttaa ohjaukseen. Harjoituksissa nopeamoodi on lähes poikkeuksetta koiralla päällä ja kisoissa taas eteneminen on usein hidasta. Kepeille meno tuottaa vielä ongelmia ja kilpailuissa koira jää helposti istumaan A-esteen harjalle. Putki viehättää koiraa niin kovasti, että se karkaa helposti putkelle, jos se lähistöllä sattuu olemaan.

Katselen tässä ainakin vielä syksyn ajan koirien etenemistä. Jos tämä kauemmin harjoitellut ei tästä oikein etene, niin sitten pitää uudelleen harkita, että onko tämä sittenkään meidän laji. Kyllä minun mielestäni tällä harjoittelulla koiralla pitäisi olla jo jonkinlainen varmuus esteisiin. Toisaalta ollaan melko nuorella iällä koiran kanssa aloitettu harjoittelu (koira nyt vasta 2 v ja aloittaessa 1 v), niin iän tuoma rohkeus varmasti tuo potkua lajiin ajan myötä.
Sohvi

Post by Sohvi »

SonjaH wrote: Harjoituksissa motivointi ei tuota ongelmia, kun makupalat ovat käytössä tiukan paikan tullen. Sen sijaan kilpailuissa koirani ei oikein toimi vielä. Se ihmettelee yleisöä ja hälyä ja ohjaaminen kilpailuissa on vaikeaa, kun etukäteen en tiedä onko koira nopealla vai hitaalla tuulella ja ilman muuta koiran nopeus/hitaus vaikuttaa ohjaukseen. Harjoituksissa nopeamoodi on lähes poikkeuksetta koiralla päällä ja kisoissa taas eteneminen on usein hidasta. Kepeille meno tuottaa vielä ongelmia ja kilpailuissa koira jää helposti istumaan A-esteen harjalle. Putki viehättää koiraa niin kovasti, että se karkaa helposti putkelle, jos se lähistöllä sattuu olemaan.
Tuttua! Meidän Jatu oli myös sellainen, että jäi A-esteen harjaalle tuijottelemaan, enkä saanut sitä alas. :D Putki ja pussi ovat meitin koirien lempiesteitä, ja niille tosiaan saatetaan lähteä vaikka ei pitäisi.

Emme tosiaan harrasta agilityä mitenkään kisamielessä (kerran kesän päätteeksi olen vanhemman koiran kanssa ollut mölleissä), vaan koska se on mielettömän hauskaa sekä ohjaajasta että koirista.
Pauko

Re: pomppiva google

Post by Pauko »

Wiken emäntä wrote:olen senverta nuorta sukupolvea, että olen lapsena hypyttänyt koiriamme pihassa ja ne ovat oppineet melko mainioiksi "kotiagilityssä". Varsinkin vanhin koiramme ymmärtää hyvin käsimerkkejä ja oli ilo katsella kuinka se vielä 14 -vuotiaanakin näytti tyttärenpojalle mallia, kun pääsi irti. Se huomasi papanat mun kädessä ja tajusi, että yritän neuvoa pojankloppia. Niisku alkoi itsekseen pomppia esteestä yli ja kävi välillä hakemassa palkan :D täytyi ihan toppuutella vanhusta kun terveys alkaa olla huono... Olen kiinnostunut agilityharrastuksesta ja tahtoisin kokeilla sitä ensimmäisen ikioman koirani kanssa. Tietääkö joku Pohjois-Suomessa toimivia "agilitykouluja?"
kannattaa katsoa sellainen nettisivu kuin www.agi.fisieltä vois löytyä. Ja jos on mahdollista tai liikutte keski-suomessa niin sitten minun koulutus?? www.freewebs.com/pauko
Pauko

Post by Pauko »

Kivaa kuulla et on muitakin innokkaita agility harrastajia beagle-porukoissa.
hanna-r

Post by hanna-r »

Valitettavasti tämä "innokkuus" ei näkynyt viikonlopulla pidetyssä agirodussa. Vöyrillä beagle ihmisisä oli kaikkiaan neljä... :? Miksi muut eivät tulleet paikalle?
SonjaH

Post by SonjaH »

Meillä ainakin agilitykisat rajautuvat niin, että kovin paljon tuntia kauempaa ei matka yhteen suuntaan saa kestää. Emäntä on huono autoilija ja koirakaan ei erityisemmin pidä autoilusta. Kun ollaan vasta ykkösissä, niin silloinhan sijoituksella ei ole väliä vaan pelkkää nollaa jahdataan, vaikka oltaisiin sijalla 50. :lol: Täällä lähialueilla on kuitenkin ihan hyvin kisoja vaikka joka viikonlopulle, paitsi pahimpina talvikuukausina ja heinäkuussa. Joukkuekisoissa minusta taas koiran pitää olla sen verran varma, että huonolla suorituksella ei pilaa koko joukkueen suoritusta. Siksi ei tultu agirotuun. Varmaan semmoisina vuosina tullaan, kun kisoihin ei ole kovin pitkä matka.
Wiken emäntä

Post by Wiken emäntä »

"kannattaa katsoa sellainen nettisivu kuin www.agi.fisieltä vois löytyä. Ja jos on mahdollista tai liikutte keski-suomessa niin sitten minun koulutus?? www.freewebs.com/pauko"

Olen nytkin Keski-Suomessa vanhempien luona käymässä, joten voisin joskus tulla siun harjoituksiin, mutta harmittaa kun ei ole kunnolla aikaa :( Lähdemme koiruuden kanssa elokuussa takaisin Pohjoiseen opiskelupaikkakunnalle, joten täytyy katsella myös Rovaniemen harrastusmahdollisuuksia. Kiitos linkeistä.
Taija

Post by Taija »

Rovaniemellä agilityä järjestää ainakin Rovaniemen Käyttökoirat ry. Aikatauluista yms. löytyy heidän nettisivuiltaan www.roidogs.com ja sieltä palkkia jossa lukee RKK ry.
Agilityn lisäksi löytyy muutakin koiramaista harrastusta.
Mekin on mietitty tuota agilityn harrastusta, mutta arveluttaa kuinka tuon neidin saa pysymään kentällä :oops:
Pitää seurailla noita aikatauluja, ryhmät tuntuvat täyttyvän aika nopeasti.
Pauko

Post by Pauko »

Taija wrote:Rovaniemellä agilityä järjestää ainakin Rovaniemen Käyttökoirat ry. Aikatauluista yms. löytyy heidän nettisivuiltaan www.roidogs.com ja sieltä palkkia jossa lukee RKK ry.
Agilityn lisäksi löytyy muutakin koiramaista harrastusta.
Mekin on mietitty tuota agilityn harrastusta, mutta arveluttaa kuinka tuon neidin saa pysymään kentällä :oops:
Pitää seurailla noita aikatauluja, ryhmät tuntuvat täyttyvän aika nopeasti.

Jos koirasi on perso ruualle. Ongelmasi on ratkennut :) minä itse käytän takkia houkuttimena. Eikä koira ole kertaakaan karannut. Koiraa voi pitää taukojen aikana yleensä kiinni. Ainakin täällä Äänekoskella. Minulla on ainakin harjoitukset sujunu taktiikalla Nakki. :P
Pauko

Post by Pauko »

JOTKUT AGILITYN VETÄJÄT VIERASTAVAT BEAGLEA HARJOITUKSISSA. MUTTA KANNATTAA TOTTUA ASIAN!!
Taru

Post by Taru »

Pauko wrote:JOTKUT AGILITYN VETÄJÄT VIERASTAVAT BEAGLEA HARJOITUKSISSA. MUTTA KANNATTAA TOTTUA ASIAN!!
Kouvolassa ei ainakaan -- silloin kun itse ilmottauduin kurssille niin ihmetelty yhtään (; ( 3-vuotta sitten)
Kumiankka

Post by Kumiankka »

Meillä Kössi on harrastanut agilityä noin neljä vuotta. Kisaamisen aloitimme tänä syksynä ja yksi nollatuloskin on jo haalittuna :D Aika jännä, että kisoissa koira juoksee vauhdilla ja kuuntelee kaikki käskyt, mutta harjoituksissa vaan lönkytellään ja tehdään jotain jos huvittaa. Nameilla on onneksi helppo saada motivoitua, jos ei oikein suju. koira on sen verran ahne. Treeneissä käymme kerran viikossa, lisäksi harjoittelemme pihalla joitain esteitä silloin tällöin.

Katsotaan, josko tänä vuonna päästäisiin kakkosluokkaan kisailemaan. Harmittaa kun Kuopiossa olisi tullut kaksi nollatulosta, mutta toisella radalla koira jumahti A-esteen harjalle ja hankki aikavirhettä kaksi vaivaista sekuntia :roll:

Mutta huomenna taas harkkoihin :arrow:

// http://s7.photobucket.com/albums/y254/k ... IM3928.flv

Tuossa vielä video, joka on kuvattu harjoituksissa viime keväänä. Koira on kehittynyt paljon tuon jälkeen, ohjaajasta en menisi vannomaan.
Post Reply