Juoksija
Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa
-
Henkka mies man
Laitetaan nyt vähän lenkkeilystä tutkimustuloksia..
Mulla on tuossa "oikeassa" pyörässä sellainen digitaalinen mittari joka on kalibroitu. Pyörä siis sellainen hybridihässäkkä, jolla pääsee kovaa asvaltilla. Yleensä juoksutan koiraa vaimon pyörällä kun siinä on jalkajarru, satula matalalla ja leveät renkaat, jotka kantaa pehmeällä hiekkatiellä. Tuolla toisella pyörällä tuli joskus ajeltua vähän enemmänkin ja kovaa. Ajattelin siis nyt käydä koiran kanssa lenkillä sillä, jotta saan tarkempaa tietoa nopeudesta ja matkasta. Matkan suuntasin metsäautotielle, joka oli todella kurainen ja paikoitellen pehmeä. Kapeat renkaat upposivat siihen ja sai tehdä oikeasti töitä, jotta pysyin koiran perässä. Koira oli 8m flexin päässä. Jarruja ei paljon tarvittu. Olisikohan ollut kolme pientä pysähdystä tarpeille matkan alkuvaiheessa.
Matka jonka poljin oli 8km280m, aikaa meni 29min20s. Keskinopeus 16,936Km/h. Kovempaa olisi koira mennyt, mutta mies hyytyi sen verran ettei voinut mitata tuolle matkalle kovempaa aikaa.
Oikeastaan ajaminen asfaltti pyörällä hiekkatiellä ei ollut kovin mukavaa. Tarkoitus oli polkea 10-12km
Lenkin aikana kokeilin myös ns. laukka kynnyksen. Eli mikä on se nopeus milloin koiran on pakko laukata, eikä ravi enää riitä. Se vaihteli hieman ollen 10-12km/h. Sellainen vauhti mitä koira mielellään itse laukkasi oli 16-18km/h. Yhdessä kohtaa tuli varmaan aika maksimivauhtikin kokeilua, kun suoran päässä lenti joku lintu tietä pitkin. Koira varmaan luuli sitä joksikin muuksi ja 200m matkan oli flexi aika tiukalla. Parhaillaan nopeusmittari näytti 32km/h. Alkoi jo pelottamaan, jos koira päättää loikata metsään tuosta vauhdista. Ei varmaan olisi pyörä pysähtynyt 8m matkalla, vaikka siinä onkin ABS-jarrut. Tuo nopeus pitäisi kokeilla niin, että koira on irti. Silloin se juoksee niin kovaa kuin pääsee, eikä tarvitse hinata miestä ja pyörää..
Muutamia lenkkejä on ollut 15,2km ja aikaa on menny tunnin verran. Myös välillä itse juosten 8-10km, jolloin nopeus 10-12km/h. Viime kesänä oli pitempiäkin lenkkejä ja tänä kesänäkin tulee hitaita pitkiä kun kelit on sellaiset hyvät..
Koiran punnitsin lenkin jälkeen ja painoa oli 15.8kg. Tarkistin myös käpälät ja vähän hieroin lihaksia, mutta sehän meni sitten vehtaamiseksi ja leikiksi.. Pieni annos myös ruokaa...
Mulla on tuossa "oikeassa" pyörässä sellainen digitaalinen mittari joka on kalibroitu. Pyörä siis sellainen hybridihässäkkä, jolla pääsee kovaa asvaltilla. Yleensä juoksutan koiraa vaimon pyörällä kun siinä on jalkajarru, satula matalalla ja leveät renkaat, jotka kantaa pehmeällä hiekkatiellä. Tuolla toisella pyörällä tuli joskus ajeltua vähän enemmänkin ja kovaa. Ajattelin siis nyt käydä koiran kanssa lenkillä sillä, jotta saan tarkempaa tietoa nopeudesta ja matkasta. Matkan suuntasin metsäautotielle, joka oli todella kurainen ja paikoitellen pehmeä. Kapeat renkaat upposivat siihen ja sai tehdä oikeasti töitä, jotta pysyin koiran perässä. Koira oli 8m flexin päässä. Jarruja ei paljon tarvittu. Olisikohan ollut kolme pientä pysähdystä tarpeille matkan alkuvaiheessa.
Matka jonka poljin oli 8km280m, aikaa meni 29min20s. Keskinopeus 16,936Km/h. Kovempaa olisi koira mennyt, mutta mies hyytyi sen verran ettei voinut mitata tuolle matkalle kovempaa aikaa.
Lenkin aikana kokeilin myös ns. laukka kynnyksen. Eli mikä on se nopeus milloin koiran on pakko laukata, eikä ravi enää riitä. Se vaihteli hieman ollen 10-12km/h. Sellainen vauhti mitä koira mielellään itse laukkasi oli 16-18km/h. Yhdessä kohtaa tuli varmaan aika maksimivauhtikin kokeilua, kun suoran päässä lenti joku lintu tietä pitkin. Koira varmaan luuli sitä joksikin muuksi ja 200m matkan oli flexi aika tiukalla. Parhaillaan nopeusmittari näytti 32km/h. Alkoi jo pelottamaan, jos koira päättää loikata metsään tuosta vauhdista. Ei varmaan olisi pyörä pysähtynyt 8m matkalla, vaikka siinä onkin ABS-jarrut. Tuo nopeus pitäisi kokeilla niin, että koira on irti. Silloin se juoksee niin kovaa kuin pääsee, eikä tarvitse hinata miestä ja pyörää..
Muutamia lenkkejä on ollut 15,2km ja aikaa on menny tunnin verran. Myös välillä itse juosten 8-10km, jolloin nopeus 10-12km/h. Viime kesänä oli pitempiäkin lenkkejä ja tänä kesänäkin tulee hitaita pitkiä kun kelit on sellaiset hyvät..
Koiran punnitsin lenkin jälkeen ja painoa oli 15.8kg. Tarkistin myös käpälät ja vähän hieroin lihaksia, mutta sehän meni sitten vehtaamiseksi ja leikiksi.. Pieni annos myös ruokaa...
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Minä en ole vielä tänä keväänä juoksettanut koiria pyörän kanssa pätkääkään.
Jalkasin olen kyllä käyttänyt niitä lenkillä, jos sitä noin tunnin pyörähdystä voi edes lenkkeilys kutsua, onpahan jotain mielen virikettä koirille.
Koirien kuntohan siitä ei kohene, mutta isännän kylläkin.
Aamukävelyltä tultua, lasken ne aidatulle pihamaalle irti, jossa ne saa vapaasti juoksennella.
Yleensä ne pistää kauheen leikkimylläkän päälle.
Kovalla vauhdilla ne ajaa toisiaan vuorotellen, jota kestää noin puolisen tuntia, jonka jälkeen ne kieli puoli metriä pitkällä ulkona jalat hajallaan läähättää.
Eiköhän se vauhti ala siitä pikku hiljaa hiipumaan, kun alkaa ilmat lämpiämään.
Tietenkin pitää minunkin ruveta niille hiukan pyörälenkkiä antamaan, varsingin pennulle, jotta saisin sille juoksuliikettä (ravia) parannettua näyttelyitä ajatellen.
Jalkasin olen kyllä käyttänyt niitä lenkillä, jos sitä noin tunnin pyörähdystä voi edes lenkkeilys kutsua, onpahan jotain mielen virikettä koirille.
Koirien kuntohan siitä ei kohene, mutta isännän kylläkin.
Aamukävelyltä tultua, lasken ne aidatulle pihamaalle irti, jossa ne saa vapaasti juoksennella.
Yleensä ne pistää kauheen leikkimylläkän päälle.
Kovalla vauhdilla ne ajaa toisiaan vuorotellen, jota kestää noin puolisen tuntia, jonka jälkeen ne kieli puoli metriä pitkällä ulkona jalat hajallaan läähättää.
Eiköhän se vauhti ala siitä pikku hiljaa hiipumaan, kun alkaa ilmat lämpiämään.
Tietenkin pitää minunkin ruveta niille hiukan pyörälenkkiä antamaan, varsingin pennulle, jotta saisin sille juoksuliikettä (ravia) parannettua näyttelyitä ajatellen.
Niin paljos on maksimivauhdit beaglella? Ite oon saanut mitattua pyörällä 36km/h maksimit, kun kiimaisen nartun perässä vähän pyöräiltiin.
Viime vuoden puolella oli pyöräily/rullaluistelu matkat tommoisia 10-15km ja keskinopeus suurinpiirtein tuommoista 12-15km/h luokkaa.
Tänä vuonna näyttäisi sitten hieman kunnon koiralla kohonneen kun vauhdit näyttäisivät kiihtyneen. Saattaa mennä parikin kilometriä tuommoista 20-25km/h vauhtia. Keskinopeus lienee jotain yli 15km/h
Antaako muuten teillä beagle toisen koiran jäljelle ääntä?
-Jupe
Viime vuoden puolella oli pyöräily/rullaluistelu matkat tommoisia 10-15km ja keskinopeus suurinpiirtein tuommoista 12-15km/h luokkaa.
Tänä vuonna näyttäisi sitten hieman kunnon koiralla kohonneen kun vauhdit näyttäisivät kiihtyneen. Saattaa mennä parikin kilometriä tuommoista 20-25km/h vauhtia. Keskinopeus lienee jotain yli 15km/h
-Jupe
Nyt tuli nim. Juppelilta ihan hyvä kysymys, ja vastaus on - antaa.
Vanhempaa narttua kävelyttäessä tuntuu, että ääntä tulee joskus enemmän kuin metsässä jänistä ajattaessa, jos siitä vieras koira on ihan äskettäin mennyt.
Ei mulla kyllä mitkään muut koirat ole tolla viisiin toisen jälille "mölissy".
Se minua vähän ihmetyttääkin, kun koira on muuten tiukanlainen jänistä ajattaessa.
Intoa, ja sitkeyttä kyllä löytyy.
Eiköhän ääntä tähän "mualimaan mahu", antaapahan niiden tälläkin tapaa purkaa itteesä.
Vanhempaa narttua kävelyttäessä tuntuu, että ääntä tulee joskus enemmän kuin metsässä jänistä ajattaessa, jos siitä vieras koira on ihan äskettäin mennyt.
Ei mulla kyllä mitkään muut koirat ole tolla viisiin toisen jälille "mölissy".
Se minua vähän ihmetyttääkin, kun koira on muuten tiukanlainen jänistä ajattaessa.
Intoa, ja sitkeyttä kyllä löytyy.
Eiköhän ääntä tähän "mualimaan mahu", antaapahan niiden tälläkin tapaa purkaa itteesä.
-
Sinttura & Junttura
Meillä narttu rupee kyllä haistelmaan ja vetämään ihan sikana jos tänne korpeen on joku muukin eksynyt koiraansa kusettamaan, eli että haisee tuoreet lajitoverin jäljet. Kerran yhen pystykorvan jälille annettiin oikeen komeesti ääntäkin, tosin jälet meni väärään suuntaan
Mutta muualla ei toisten koirien jälet kiinnosta, vain täällä meillä "korvessa"
Mutta muualla ei toisten koirien jälet kiinnosta, vain täällä meillä "korvessa"
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
-
Henkka mies man
Mopon mittarilla n. 40km/h, mutta paikkansa pitävyys on niin ja näin. Tuossa jo aikaisemmin kirjoitin, että kalibroidulla pyörän mittarilla 32km/h. Uskoisin silti että tuohon 35-40km/h vauhtiin on tyytyminen vakio beaglella. Jos virittää niin sitten en tiedä..Juppeli wrote:Niin paljos on maksimivauhdit beaglella? Ite oon saanut mitattua pyörällä 36km/h maksimit, kun kiimaisen nartun perässä vähän pyöräiltiin.![]()
-Jupe
En ole huomannut, että ääntä olisi tullut toiselle koiralle. Jos on toinen koira ajanut jänistä niin sitä jälkeä ajaa mutta ei yleensä kovin pitkään.
-Jos ei metsästykseen jalostetulla koiralla metsästä, niin mitä sillä sitten pitäisi tehdä?-
Muutamia vuosia sitten näin kevään korvalla minulla oli pentu irti pihalla. Pentu oli silloin vajaat 6 kuukautta. Touhusin siinä pihalla joptain ja katoin tyytyväisenä kun pentu kulki perunapellolla nenä maassa. Piti oikeen lopettaa hommat ja katsoa että mihinkä tuo mahtaa johtaa. No ei mitään, pentu meni pikkusen mettän puolelle ja melkein heti rävähti ajo. Minä tyytyväisenä huusin äkkiä perheenkin kuunntelemaan kun meijän pentu ajaa. Koira antoi hyvin ääntä ja teki pienen lenkin ja käänsi kohti pihaa. Kehoitin kaikkia olemaan hiljaa niin kohta nähdään ajettava. Yllätys oli minulle suuri kun sieltä tuli iso harmaa saksanseisoja täyttä laukkaa! Positiista oli tietenkin että pentu ei ollut kuin minuutin jäljessä ajattavaa!
Juha kysyi muutama viikko sitten onko kokemusta springeristä.Tänään harjoiteltiin juoksutusta pyörällä yleensäki eka kertaa ja nimenomaan springerillä.Mielestäni erinomainen vehje.Panukin oppi melkein heti juoksemaan kiltisti pyörän rinnalla ja itselläkin turvallinen olo kun voi tukevasti hallita pyörää molemmin käsin.Oon joskus vuosia sitten juoksuttanut terrieriä pelkän remmin ja pannan kanssa-turvalleen mentiin heti kun koira näki jotain kiinnostavaa reitin sivussa.Eli minä ainakin suosittelen springerin käyttöä.
Juoksija
Minulla on ajokoiran jäljiltä maastopyörässä sringeri, ajattelin vaihtaa sen jopon takapyörään, jotta olisi alempana ja sopivampi piikelille. Nyt vielä mennään käsiohjauksella, joka toimii sekin kun omat jalat yltää maahan äkkipysähdyksessä.