No voi anteeksi kun esitin asiani hieman ontuvasti.
Ottakaa siis jonkun koiran perustiedot ja valitkaa siitä valikosta sisarukset. Siinä lukee oikein kappalemäärä sisaruksille. Avautuvasta valikosta ilmestyykin koko pentue, mukaanlukien tuo "alkuperäinen" koira jonka sisaruksia oli tarkoitus katsastaa. Kennelliiton tietokannassa tuokin asia on selvemmin esillä.
Vai sekarotuisia pitäisi hankkia. Nehän vasta arvokkaita on. Rekisteröimättömät ranskanbulldogit maksaa jopa 800 euroa. Beagle on aina tainnut olla aika halpa rotu muihin verrattuna? Samaa hintaluokkaa rekisteröimättömien rotukoirien kanssa, alle tonnillahan ei saa rekisteröityä rotukoiraa juuri missään rodussa.
Palattaisiinko taas vaihteeksi siihen vuosikirjaan? Itsekin kommentoin tosin tuohon tietokantaan, mutta kun tämä jalostusjaoston puheenjohtaja aina jaksaa korostaa sen ylivoimaisuutta. Mielipiteitä on monia, kuten voi tästäkin ketjusta lukea.
antti1979 wrote:Aika lapselliseksi menee tämä touhu. Itse asiassa alan olla iloinen siitä että on olemassa tämä ikuisuustaistelu käyttö vs näyttö. Eipähän tarvitse toimia oman harrastuksensa (metsästys ja ajokoetoiminta) parissa sellaisten ihmisten kanssa joiden ainoa tarkoitus on haukkua niitä jotka jotain yrittää. Eikä sellaisten ihmisten kanssa jotka kyseenalaistavat yrittävien ihmisten työn tulokset. Pidetään vain nämä metsätouhut omana touhunaan ja beagleharrastelijoiden toimet oma touhunaan.
Tässähän ihan rupeaa tekemään mieli tulla metsästyksen pariin...vaikka kiusaksi
Kyllähän se on ihan eri asia lukea opusta kädestä kuin tietokoneen ruudulta. Omassa kirjahyllyssä se sitten säilyy vaikka satoja vuosia, mutta entäs netissä....eihän näistä koneista tiedä.
Ai, ai.... on tainnut alkaa räystäistä tipat tippumaan, kun porukka käy näin kuumana!!
On kerrassaan uskomatonta miten näin "vähäpätöinen" asia on paisunut tälläisiin mittakaavoihin! Täytyy taas kerran sanoa, että kyllä on sisäänpäin lämpenevää porukkaa tässä metsästysyhdistyksessä. Kun nyt ei omaa napaa satu liikuttamaan eikä kiinnostamaan, niin mitäs tässä jotain vuosikirjaa pitäisi tehdä. Minulle tämä ei ole mitään uutta, se mitä pahaa ja hallaa näille ihmisille aikanaan tein. on yhä hämärän peitossa. Alkuaikoina , siis 30 vuotta nuorempana, sitä oli todella vaikea ymmärtää!
Nyt en enää välitä.....
Kilpeläiselle täytyy sanoa sen verran, että en ole mikään tietokone nörtti, täytyi ihan muualta kysyä, että olenko niin pihalla ettei tietokanta olekaan täällä koneella? Siis toistan kone on kone ja kirja säilyy aina harrastajien hyllyssä niin kauan kuin harrastuskin ja niitä "vaalitaan" huolella! Ymmärrän hyvin millainen työ on tietokannassa tarvinut olla, itse en ole käynyt siellä kertaakaan. Olen kerran pari kokeillut uteliaisuuttani, mutta en onnistunut sinne pääsemään! Ikävää, että Teemun piti ottaa tälläisiä esimerkkejä, mutta luulen ymmärtäneeni, mitä Teemu ajoi takaa. Ei mollatakseen tekijää, vaan yksinkertaisesti siitä syystä, ettei tämä tietokantakaan ole erehtymätön!
Jos maksaa jäsenmaksun yhdistykseen, pitäisi myös saada rahalle vastiketta. Mitä teillä on tarjota näille uusille, nuorille ihmisille?? Ei yhtään mitään! Tänä päivänä ei enää tehdä oravan nahalla kauppaa, sen hekin ovat ymmärtäneet. Täällä tuskin löytyy yhtään harrastajaa , joka väheksyy metsästämistä, mutta mitäs nämä metsästäjät? En ole ahdasmielisempää ja omaan napaansa enempää tuijottavia ihmisiä tavannut! Ei suvaita kerrassaan yhtään mitään, mikä poikkeaa omasta näkemyksestä. Luulen, että aika monella on silmät avautuneet tämän keskustelun myötä!
Se jäi vieläkin epäselväksi, että missä niitä arvosteluja säilytetään? Luulisi, että jos esim. ovat mapitettu, niin niitä mappeja on valtavasti! Kuka ottaa ne nurkkiinsa tilaa viemään.
Minulla ei henkilökohtaisesti ole ollut mitään ketään vastaan. Olen kuitenkin sen verran "tuore" näissä touhuissa ettei mulla ole varaa alkaa arvostelemaan kenenkään työtä tai mielipiteitä. Mutta minua vain korpeaa tuo Kilpeläisen hiillostaminen ja järjestön moittiminen varsinkin kun moite tulee järjestöön kuulumattoman suusta ja yleisellä foorumilla. Omalta osaltani lopetan kirjoittamisen foorumille tähän ja pyydän anteeksi mikäli olen aiheuttanut joillekkin mielipahaa.
Näinhän tässä kuvittelinkin käyvän..... Vaikea vastata näihin kysymyksiin! En ymmärrä, miksi täällä hoetaan sitä, että vaaditaan, mutta ei kuuluta mihinkään? Miksi minä 30 vuoden jälkeen liittyisin jäseneksi? Olen aina ollut sitä mieltä, että rahalle täytyy saada vastinetta! Koirakin lähtee karkuun, jos persuksille potkitaan! Siitä huolimatta, vaikka en ole kuulunut tähän metsästysjärjestöön, kasvatustyöni on kansainvälisesti arvostettua ja siitä syystä olen saanut arvostella rotuani ympäri maailman!
Nyt on kuitenkin uusi sukupolvi tulossa koiraharrastukseen. Tämä sukupolvi ei ole tottunut "pimeässä vaeltamaan"!! He vaativat tietoa ja ymmärtävät ettei ilman sitä pitkälle pötkitä! Tämä netti on kuitenkin ainoa paikka, missä saa äänensä kuuluville, eikä tartte ajatella että joku hermostuu niin, että käy käsiksi!! Ei täällä nyt pelkästään Kilpeläistä haukuta, vaan ylipäätään harrastajat kummeksuvat tämän järjestön käytöstä, kun ei yhtään mitään suvaita eikä hyväksytä. Nyt eletään 2000 lukua ja kyllä tämäkin rotujärjestö saisi miettiä pikku hiljaa missä mennään!
Ja lopuksi; menettekö astuttamaan narttunne uroksella jolla on vaikka 69 pistettä ajkokeessa ja H näyttelyssä. Riittääkö tämä tieto mielestänne sukutaulun lisäksi, missä koirat ovat teille vain nimiä?
Herää ensimmäisenä kysymys mm. Annien ja TimoK:n ansiosta; toteutuuko Suomen Beaglejärjestön julkaisemat säännöt kohdassa 1: Yhdistyksen nimi on Suomen Beaglejärjestö - Finska Beagleklubben ry. ja sen kotipaikka on Pietarsaaren kaupunki. Järjestön tarkoituksena on beaglein kasvatus- ja jalostustoiminnan keskusjärjestönä kehittää beaglet rodullisilta käyttöominaisuuksiltaan tarkoitustaan vastaaviksi sekä ulkomuodoltaan jaloiksi ja mahdollisimman yhdenmukaisiksi.???
Sellainen toivonkipinä kuitenkin vielä on, että ehkä kaikki sen jäsenet eivät ole näin ahdasmielisiä Hitlereitä kuin suurimpaan ääneen täällä huutelevat. Täytyy todella ihmetellä heidän huikaisevaa tietämystään koiranjalostuksesta. Ja ehkä pitää käyttää sitä huipputietokantaa ja käydä tutkimassa vaikkapa nyt sitten Annien pentueita, miten ne ovat pärjänneet ajokoe puolella, ulkomuodolisestihan ne ovat varmaankin huippuja, koska kuten hän aijemmassa viestissään taas "suuressa viisaudessaan" valisti meitä tietämättömiä on koiran ulkomuodon jalostaminen helppoa.
Naurettavana koen myöskin se, että muille sanotaan:"pitää kestää kritiikkiä" mutta itseään kohtaan saatu palaute leimataan "säälitäväksi vinkumiseksi". Erälle saa perustella perustelujaan, joita hän sitten pätkii irralliseksi asiayhteyksistään ja puolustautuu kertomalla että asiayhteyksistä pilkotut asiat eivät ole hänen kirjoituksiaan...
Koska Annie olet noin älyttömän viisas ja varsinainen totudentorvi niin kerrotko minulle mitä mieltä olet sellaisesta, että kun koira otetaan kiinni ajosta ja hakuaikaa jää vähän toiseen erään niin koira viedään sinne mistä koira ja ensimmäisen erän jänis ovat varmuudella menneet juuri ennen ensimmäisen erän loppua? Vietiinkö koira sinusta silloin saman jäniksen jäljille? Tai siitä, että koira viedään kahdeviikon kokeessa varamaastoon jossa toinen tuomari tietää mistä jänis lähtee, koska harjoittaa itse koiriaan samalla jäniksellä?
Sellaista haluaisin vielä kysyä, että voiko pyytää että toinen tuomari ja tuomarikokelasta ei päästä jänistä kaartamaan tietäpitkin tiettyyn suuntaan???
Uskon, että osaat vastata myös näihinkin kysymyksiin.
Tuosta minun jtusta jäi pois, että jos et ole koskaan kyseistä urosta nähnyt? Jos vielä tämänkin jälkeen asiasi on noin, täytyy sanoa, että ei ihme, miksi Suomen beagle on ja pysyy Suomen beaglenä!!!
Ei millään pahalla Eeva, mutta kyllä minä omankin narttuni astuttasin ennen sellasella uroksella jolla on erinomaiset metsästysominaisuudet ja hyvä ulkomuoto, kuin selaisella jolla erinomainen ulkomuoto, mutta tyydyttävä tai huono metsästysominaisuudeltaan.
Olen myös käynyt muuteman kerran kyseisen uroksen kanssa metsällä, ettei se valinta nyt ihan "hakuammuntaa ole".
Kevyehkönä uroksena sopi myös mainiosti raskastekoisille nartuille.
En tiedä millaiset pisteet on 69? Vedin hatusta, mutta et itsekään ole sikaa säkissä astuttamaan! Muualla kuin Suomessa H=T tai sitten peräti 0... Mutta asian ydin ei ollut kyllä siinä....
^^^Pitää vielä korjata kirjotusvirhe viimeisen Annielle esitetystä kysymyksestä, niin ei sitten tarvitse sitäkin perustella
Eli: voiko pyytää, ettei toinen tuomari ja tuomarikokelas päästä ajossa olevaa jänistä kaartamaan tietäpitkin tiettyyn suuntaan???
Ollaanko täällä oltu roikan nokassa kun näin kuumana käydään.
Tietokanta ajaa asiansa, nimenomaan lisäarvon tuottajana ehdoton tiedottamisen apuväline. Virheetkin korjaantuvat ajanmyötä...kun niistä ilmoittaa.
Vuosikirjaa voitaisiin kyllä ruveta julkaisemaan tietokannan rinnalla, sieltä sen saisi koottua juuri esim. tuolla Access ohjelmalla.
Olen kiinostunut sitä vaikka tuottamaan...