Minkä ikäiselle nartulle viimeiset pennut?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Peikonpoika

Minkä ikäiselle nartulle viimeiset pennut?

Post by Peikonpoika »

Eikö jossain täytys olla raja ja jättää rakas tessu astuttamati? Välillä järkyttävää lukea narttujen ikiä ym. Koira netistä, 9v ja siitä yli olevat emot alkavat olla mielestäni jo liian vanhoja saaman pentuja.
quanda

iästä...

Post by quanda »

Sama asia on tullut minullekkin monta kertaa vastaan.
Kyllä sydäntä aina raapaisee kun silmiin osuu pentue jossa emällä ikää jo 8 ylöspäin.
Eikö sen ikäisen koiravanhuksen olisi jo aika nauttia kunnon eläkepäivistä!?
Onhan täällä maailmassa nuorempiakin koiria sukuajatkamaan.
Tämä on tietysti taas minun mielipiteeni mutta en itsekkään välttämättä jaksaisi 60v pienen vauvelin kanssa köpötellä. = )
Sinttura & Junttura

Post by Sinttura & Junttura »

Kyllähän se 7-8 vuotias voi vielä penikoida jos on sen tehnyt aikaisemmin ihan onnistuneesti ja on fyysiseti hyvässä kunnossa, mutta...mulla on taas pistänyt silmään nämä pentutehtailut jossa nartulla teetetään jatkuvasti joka vuosi penikoita, rahastusta sanon minä!!
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
Saga

Post by Saga »

Eiköhän se 7-8vuotias koira ole jo vähäsen liian vanha pentuja tekemään.Eiköhän sen ikäisen koiran anneta jo nauttia eläkepäivistä.

Kyllä ne pennut voi teettää nuorempana jos narttu on jalostukseen kelpaava.

Kaikilla yksilöillä ei ole jalostuksessa rodun jatkamiselle mitään annettavaa.

Eiköhän se joka vuosi koirallaan pentujen teettäminen ja vielä vanhanakin jalostuksessa käyttäminen haiskahda vähän rahastamiselta.
KeijoN

Post by KeijoN »

Kahdeksan vanhalla koiralla voi teettää vielä ihan hyvin pentuja, jos koiran yleiskunto on hyvä, eikä liian lihava, ja tehnyt jo aikasemmin pentuja.
Sohvaperunoilla taasen ei pitäisi pennuttaa ollenkaan, sillä se homma vaatii "elukalta" kuntoa.
Tiedän tapauksen, missä huonokuntonen beaglenarttu, ensisynnyttäjä kylläkin, on kuollut synnytykseen (sydän), vaikka ikää oli vasta neljä vuotta.
Aina kannattaa kuitenkin arvioida, onko juuri minulla sen tason koira, jota voi pennuttaa, oli se ikä sitten mikä tahansa.
Maria-Riitta Huhta

Post by Maria-Riitta Huhta »

Jaa,a! Vaikeaahan sitä on toisen koirasta tietää missä se raja sitten kulkee! Viimme keväänä meidän Alvilla kävi morsian 9v ja pikkasen epäröin ja kauhistelin ikää, mutta omistaja kertoi että koira on hyvässä kunnossa ja terve, SUOSTUIN kun ensin näen koiran. Tulivat meille ja koira oli kyllä niin pirteä ja reipas ollakseen 9 vuotias. Narttu astutettiin ja synnytys sujui hyvin loputulos 6 tervettä pentua ja emä hoiti normaalisti ja palutui synnytyksestään hyvin ja on ollut metsällä taas, mutta nyt nämä oli vikat pennut, koska siitä jäi kasvattajalle "uusi alku" ja tämä kyseinen narttu ei tokikaan ollut penikoinut muistaakseni kuin 3 pentuetta :?:
Se "pentutehtailu" onkin jo sitten ihan eri asia, kun jatkuvasti pennutetaan ja kerrotaan vaan että " tykkääväthän emot niitä hoitaa" ](*,)
sissa

Post by sissa »

Eikö koiralla pitäisi saada olla myös se "lapsuus" ihan rauhassa eikä heti vuoden ikäsenä astutettais?Löytyi tietoja vuosi+ 4kk.n ikäsistä emoista...
Maria-Riitta Huhta

No SISSALLE vain, kuka lietkin salaisen nimesi takana O:)
Annetaan vaan "nuoruus", mutta jokainen koira on EDELLEEN OMA YKSILÖ. Toisista nartuista on ennemmin emoiksi kuin taas toisista.
Sehän on hyvä kun pidät "huolta" tästäkin puolesta, nyt vain oli kyse et minkä ikäsenä ne viimmeset........ koitas tulla katteleen sit 10 vuoden kuluttua sivuilleni et kuikas vanhana teen vielä niitä vimppoja pentuja mutta ole ystävällinen ja ESIINNY ihan oikealla nimellä, vai minkä takia "piiloudut" :?:
Saga

Post by Saga »

Olen nimimerkki sissan(olkoon salainen tai mikä tahansa) kanssa samaa mieltä.

Olkooon sitten ekat tai vikat pennut,niin järki käteen eikä raha.

Onhan se eläinkin elävä olento eikä vaan omistajansa rahasampo.

Kyllähän se koira saa niin nuoruuttaan kuin vanhuuttaakin rauhassa viettää,niin kiire ei ole alkaa polkemaan rahaa.

Olet todella tosi taitava jos osaat arvioida milloin pentu tai vanhus vielä astuttaa kannattaa.En ole aikaisemmin noin päteviä ihmisiä tavannut.

Toivottavasti ajavien koirien saralla ei ole paljon tällaisia kasvattajia.

Kohtuus kaikessa.
Vee-Pee

Post by Vee-Pee »

Eiköhän se ole vähä silleenkin että jotkut koira pystyy ajaa vielä esim koe ykkösen arvoisesti kokeissa 12 vuotiaina, jotkut taas ovat eläkkeellä jo 9 vuotiaina. ELI YKSILÖITÄ YKSILÖITÄ, mitä taas jalostukseen tulee, niin mielestäni paljon suotavampaa teetättää pennut 9 vuotiaalla kuin reilun vuoden ikäisellä. Koska reilu vuoden ikäinen harvemmin on lopullista näyttöä antanu kuinka se metsässä pelittää, 9 vuotiaalla niitä monesti jo on.
sissa

Post by sissa »

AUTS,taisin astua jonkun varpaille tossa vuoden vanhana astuttamisessa!Vaikka en kyllä tarkoittanut ketään henk.koht. koska en niin paljon tunne ihmisiä että kennelnimi sanoisi kestä on kyse.Ensinnäkin;monet muutkin esiintyy nimimerkillä ja toiseksi;mulle on tainu sattua aina näitä "hitaasti kehittyviä" yksilöitä koska pari vuotiaskin on mun mielestä ihan pentu!Ehkä lellin näitä liikaa!?Kaikkihan on yksilöitä niin koirat kuin ihmisetkin mutta yhä olen sitä mieltä ettei narttua pitäis turhan nuorena astuttaa.Tää on ihan mun mielipide enkä ole mikään ammattilainen näissä asioissa.
piikeli

Post by piikeli »

vee-peen kanssa samoilla jäljillä. Kyllä käyttö koiralla pitää olla näyttöä ennenku aletaan rahaa polkemaan ja pentuja tehtailemaan. Mielellään muutakin kun kolme sertiä näyttelystä junnu luokassa. Harvalla koiralla on kokeista ykköset kasassa 1,5 vuoden iässä. Näitäkin voi olla, mutta mikäs siinä sitten ku pentuja vaan tekemään... :D

Niin.... ja tälle foorumille kun ei paljon salaisesti kirjotella, jokainen esiintyy käyttäjätiedoissa omalla nimellään. Että jos henkilöllisyys niin kovin kiinnostaa, niin sieltähän sen voi katsoa kuka nimimerkin alta paljastuu :shock:
Maria-Riitta Huhta

No, voi jumula sentään et oikeen pääsee RIKASTUMAAN pennuilla :P
Kumpaankohan suuntaan siinä rahat lopuuksi virtaa, monetko pennut olet itse kasvattanut SISSA :?: Täytyy nostaa sinulle hattua jos sinä kasvattjana pääset rikastumaan, annas tulla ohjeita, meitä on varmasti monta kasvattjaa jotka haluavat sen kuulla...... panes, panes tulemaan, nyt ei kyllä minulla ainakaan TAIDOT riitä #-o
Ajavien koirien koirien saralla on kuule paljon monessakin asiassa *** päteviä kasvattajia, katos tietokantaa ja kulje tapahtumissa niin kuulet vielä paljon lisää jos haluat kuulla.
Tuo Peikonpojankin aluperin kysymykseen liittyi myös sellainen asia että kyseisellä nartulla oli tehty välipentuja ja sitä en tietenkään tiennyt kun viestissä ei sitä lue. Irmalle terveiset ja nyt olen kyllä justiinsa samaa mieltä kanssasi kun puhelimes juteltiin mutta jääköön se meidän asiaksi.
Edellleen jokainen koira on oma YKSILÖ ja jokainen kasvattaja tuntee parhaiten oman koiransa, vaikka toisinaan tuntuu että se toinen tuntee paremmin sun koiras kun sinä itse, mistähän syystä tietäiskö kukaan, varmaan kaikki =D>
Maria-Riitta Huhta

" piikelin" nimimerkille kiitokset avusta tässä tietokonemaailman ihmeydestä, kyllä se nimimerkki pikkasen kiinnostaa, tässä tapauksessa :-#
Hosion Erjalta sain kyllä vielä paremmat opit, kiitän!
Anneli

välipennut???

Post by Anneli »

Maria-Riitta mainitsi viestissään välipennuista? Tietämätön kysyy: Mitä se mahtaa tarkoittaa??
Anneli
Post Reply