Jonkin verran olen seuraillut kirjoittelemista täällä ja muualla. Olen innokas harrastaja, spanieleiden kanssa olen harrastanut kaikkea metsästyksestä ja näyttelyistä tokoon ja agilityyn. BH-kokeet on suoritettu ja luonnetestissäkin käyty. Lisäksi kaikkea mahdollista virallista on koirasta terveyden kannalta kuvattu. Ja tälläisen monitoimikoiran haluaisin beaglestakin. Uskon kovasti, että ko. rodulla tähän rahkeita on.
Mutta olen havainnut, että rodun keskuudessa on vastustusta heitä kohtaan, jotka haluavat harrastaa myös jotain muuta beaglensa kanssa, kuin metsästystä? Pitääkö tämä paikkaansa, vai olenko vain havainnut väärin? Vähättelyä, silmien pyöritystä? Joku taisi jopa puhua rodun pilaamisesta "väärillä harrastuksilla".
Pidän tärkeänä myös metsästystä, tottakai, koska tämä beaglen tarkoitus on alunperin ollut (ja on toki vieläkin). En moista itse ole koskaan harrastanut (spanieleiden kanssa nämä hommat hoidettiin "apumetsästäjän" avulla
Haluaisin monitoimikoiran, niin ulkonäöltään kuin luonteeltaan.
Harrastan totta kai koirani kanssa mitä haluan joka tapauksessa, mutta eihän se kivaa ole jos jo kasvattaja on sitä mieltä, että muut harrastukset pilaavat rodun, joka on metsästykseen kehitetty. Tuontikoirakaan ei ole poissuljettu, ja se minua jollain tavalla kiinnostaakin, mutta saahan näistä kotimaan koirista aina paljon enemmän tietoa, kun niitä pääsee helpommin katsomaan mimmoisia ovat, ja se fakta mitä niistä voidaan virallisesti sanoa, näkyy koiranetissä.
Ajatuksia, mielipiteitä?