kokeeseen vai ei

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
päivijohanna

kokeeseen vai ei

Post by päivijohanna »

Olin jo viime keväänä päättänyt, että tällä kaudella vien koirani kokeeseen.
Olen siis harrastelija, joka ajattaa koiriaan mahdollisuuksien mukaan , ja aikataulujen sen salliessa. En siis aktiivisesti vaan ihan sillointällöin.
Tänään otin koeasian puheeksi aktiivisen ja intohimoisen Beagle-ihmisen kanssa. Hän siihen koeasiaan sanoi, että koiraa on sitten treenattava, ja ihan kerta ei riitä. Se hiukan lannisti intoani.
Minulla on kaksi lasta, seitsemän koiraa, työtä viisi päivää viikossa, riittävän iso omakotitalo, jotta mahdumme kaikki saman katon alle. On lasten harrastuksia, kotitöitä, omia harrastuksia jne. Toivoakaan ei ole, että pääsisimme metsälle joka viikonloppu, tai edes joka toinen. Joskus on itsekkin levättävä ja ladattava akkuja. Nyt siis mietin, että oliko tuossa koeajatuksessa mitään mieltä? Ennen koetta ehdin metsälle varmaan pari kertaa...
Ajatukseni on ollut että edes jonkinlainen tieto koirien rodunomaisista taipumuksista olisi parempi, kuin ei tietoa ollenkaa, mutta olinko sittenkin väärässä?
Olen ihan varma, etten ole ainoa, jolla ei ole mahdollisuutta treenata koiraansa "tappiin", mutta haluaisi kuitenkin "harrastaa" koirinensa rodunomaisia juttuja. Mitä meille siis jää vaihoehdoksi?
ilona

Post by ilona »

Lahjattomat treenaa. :wink: Mutta jos tosissaan puhutaan, en tiedä, onko mitään koelajia, johon ei tarvitsisi harjoitella. Jopa eri rotujen taipumuskokeita varten treenataan, mikä on oikeastaan aika hassua. :)
Corner

Post by Corner »

Kokeeseen vaan. Aina kannattaa kysyä ja kuunnella mielipiteitä, päätökset kuitenkin tehdään itse.

Tosi monella on hurja kynnys viedä koiransa ajokokeeseen. Minusta käsittämätöntä kun on tottunut noutajan kanssa siihen, että on oikeasti pistettävä itsensä likoon - ei riitä että vaan turisee ja evästelee. Ajokokeet on niin mukavia ja helppoja starttaajan kannalta ettei ole tosikaan!
ansa

Post by ansa »

Sinne vaan. Saat arvion koiran taidoista ja koiralle treenin :)
Mehtokummun

Post by Mehtokummun »

Ei se ota, jos ei annakkaan. Ei pidä lähteä liian tiukka pipoisella asenteella. Jos koira pystyy liikuttelemaan jänistä, sen pari tuntia. Sellaisen koiran kanssahan pystyy vaikka mihin. Jos ei muuta, niin saatpahan koiralle tosi hyvän treenin ja pääset tutustumaan uusiin samanhenkisiin ihmisiin.
johanna.hook

Post by johanna.hook »

Ilman muuta mukaan vaan. Meiän eka beagle ei ollu paljon treeniä saannu kun ekaan kokeeseen naapurin pappa sen ilmoitti ;)
Eipä tässä tänä päivänä kokeista ois tietoakkaan ilman tuota papparaista :)
Titi Rolin

Post by Titi Rolin »

Vie koiriasi kokeeseen.
Minä kerran täällä foorumissa kysyin kannattaako minun viedä koirani lonkkakuvatttavaksi ja sain mm vastaukseksi että tottahan toki kannattaa ja osoitat olevasi vastuunkantava kasvattaja.
Minusta tässä on ihan samasta asiasta kyse.
Ehkä ei sitä ykköstä nyt tule mutta arvion koiran ominaisuuksista. Sitten jos haluaa vielä vahvistuksen arviointiin, vie vielä muutaman kerran lisää kokeeseen.
TiinaN

Post by TiinaN »

Kyse ei ollut siitä viedäkö koira kokeeseen vai ei. En sanonut että sun ei kannattaisi sitä kokeeseen viedä! Sanoin vaan mielipiteeni siitä että EHKÄ sitä kannattaa käyttää muutama kerta metsällä ennen koetta. Mielestäni koiran todellisista metsästysominaisuuksista saadaan oikeudenmukaisempaa tietoa kun se on muutaman kerran aikaisemminkin päässyt metsälle ja ehkä tietää mitä siellä kuuluu tehdä. Voin olla väärässä mutta tämä on mun mielipiteeni. Ja itseasiassa kuka mä olen sanomaan yhtään mitään kun vein itsekin toisen koiristani kokeeseen sen ollessaan kolmatta kerta vapaana. Ja kolmosen paukutti 😄 En kuitenkaan tehnyt sama tuon nuoremman kanssa koska mielestäni sen metsästysominaisuudet eivät saisi oikeutta kokeessa näin vähäisellä metsäkokemuksella kun se ihan selvästi syttyy vaan hitaammin 😉 Mutta kokeeseen mennään kyllä senkin kanssa kohta pian 😄 Kokeeseen siis vaan!
Sohvi

Post by Sohvi »

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että koiran voi viedä kokeisiin, vaikka se ei olisi ikinä ajanut -ei voi koskaan tietää, milloin se eka kerta tulee :) Mä luulen, että kyllä beaglelta tulee ihan luonnostaan se tieto, mitä siellä metsässä kuuluu tehdä.

Eri asia on, kestääkö koiran kunto, jos sitä ei ole metsässä treenattu. Tai vaikuttaako huono kunto esim. metsästysintoon.

Jokaisella on omanlaisensa kynnys kokeisiin lähtemiseen. Mulle riittää se, että koirani on siinä kunnossa, että se jaksaa koko päivän, mutta mä en lähdekään varsinaisella kilpailumielellä, vaan tapaamaan muita harrastajia (kuten näyttelyihinkin) ja viettämään mukavaa päivää. Kokeissa on niin kivaa ja siitä saa hyvän treenipäivän, yleensä erittäin mukavassa seurassakin vielä!

Kokeisiin vaan!!
kuurankukka

Post by kuurankukka »

Olit tuomarina kun mun pupukone paukutti menee, ainakin oli vauhtia, vai mitä? Autollakaan ei perässä pysytty, pitkänmatkanjuoksija, hih! Tulos oli mitä oli, ei haitannu. Ilkeydet jätän sikseen, koiralla oli hauskaa kokeessa. Voi ku ois helpotettuja veteraanikisoja, vois tuon vanhuksenkin päästää ulvomaan metsään ihan kokeessa (löysä on).
"Meissä on kohtia, jotka eivät koskaan pääse aikuiseksi asti."
Piia&Taavi

Post by Piia&Taavi »

Mitä sie Päivi edes mietit!!

Kokeeseen ehottomasti, saat tietoa koiran taidoista. Eipä ollut Topillakaan ihan hirveen montaa reenikertaa taustalla ja silti siellä selvittiin muiden joukossa.
Post Reply