Onko tällä palstalla ostettu pelastusliivejä koirille ? Mitä kannattaisi ottaa huomioon?
Tuli aloitettua melonta harrastus ja olis kiva ottaa koira mukaan rantaan ja myös kanotin kyytiin jos rupeaa olemaan. Vedessä tuo tykkää touhuta ja pallon perässä uikin jonkin verran mutta liivit vois auttaa vielä siinä asiassa. Turvallisuuden vuoksi tietysti täytyisi olla jos kauemmas rannasta eksyy.
Kyllä se koira kanotissakin voi matkustaa....
Tuota liiviasiaa on tullut "opeteltua" kantapään kautta. Eli aluksi ostin edullisia versioita, jotka olivat hinnaltaan n. 20-25e:n luokkaa. Kyllä ne varmasti koiraa auttoivat nekin, mutta uima-asento ei ollut mitenkään hyvä. Lisäksi ne olivat niin huonosti tehtyjä, että viimeistään kymmenennellä kerralla jokainen niistä rupesi purkautumaan saumoista ja korjaaminen oli vaikeaa surkeiden saumanvarojen takia. Myöskään kelluttavien osien sijoittuminen ei ollut paras mahdollinen.
Sitten hommasin koko joukolle sovituksen kautta kalliimmat merkkiliivit: Rukkaa, Hurttaa ja RuffWearia. Hintaa noilla on 50-100e.
Varsinkin viimeeksi mainittu on optimaalinen koiran säännölliseen pitkäkestoiseen uittamiseen ja sellaisissa tapauksissa, jossa koira joutuu olemaan liivit päällä pitkään. En moiti myöskään noita kahta muuta.
Tärkeää liivin valinnassa on sopivuus. Myöskään ei kannata ottaa yhtään liian "kelluttavia", eli sellaisia, jotka on tehty selvästi isommalle painolle. Koiran pitää pystyä uimaan tarpeeksi syvässä ja liian kelluttavilla tai väärin kelluttavilla liiveillä se ei ole mahdollista.
Uitan koiria pitkiä matkoja ja hyvin säännöllisesti. Siinä tulee hyvin esiin eri liivien hyvyys. Normaali reissu on 2 x 2km / päivä ja sitä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan 3 kertaa viikossa. Nyt kylmä vesi on estänyt tehokkaasti säännöllisen treenin, mutta parempia kelejä odotellessa...
Liivejä tärkeämpää on korvien kuivaminen uiton jälkeen ja koiran nopea kuivattaminen (ja viileällä ilmalla lämpimänä pito).
Hommasin mustista ja mirristä halpis liivit näin aluksi. Olikohan buster merkkiset.
Ei kiinnostanut koiraa oikeen uinti hommat, enemmän kiinnosti vieraat ihmiset. Kanottiinkin se tuli mutta ei sitä selvästikkään se kiinnostanut kun heti kohta vauhdilla hyppäs rantaan.
Ainoastaan kun lähdin vauhdilla melomaan rannasta pois niin sille tuli hätä että isäntä jättää ja ui perään sen reilu 5m mitä flexissä oli varaa.
Kaks vuotta sitten se oli kova uimaan kun haki kepin/pallon aina vaikka kuin kauas heitti.
Ehkäpä se on nyt tajunnut että ei sen tehtävä ole vedessä toimia vaan maalla.
Pitää kokeilla toisella kertaa kun ei ole muita niin voi päästää irti ja pääsis käymään uimassa vähän kauempana niin ehkäpä sillle palais se luottamus että kyllä sitä uidakkin voi.
Tuolla on nokka kova kutiaan kun sitä se hankaa jos käy saunassa tai myös uinnin jälkeen.