Onko miehet jo valmiita koiraharrastuksessa?

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Post Reply
VvM
Posts: 545
Joined: Sat 15.10.2005 5:00
Location: Ruotsalo
Contact:

Onko miehet jo valmiita koiraharrastuksessa?

Post by VvM »

Onko miehet jo valmiita koiraharrastuksessa? ':D'

Olen ollut nyt parin kymmenen vuoden aikana mukana lukuisilla kursseilla koiraharrastukseen liittyen ja useilta eri aihealueilta. Alussa oli mukavasti miehiäkin oppia saamassa itteni lisäksi. Nyt viime vuosina on ollut kursseja missä on 38 naista 2 miestä, 36 naista kaksi miestä ja viimeisin minä ja 24 naista. Silti esim. viimeisimmän anti oli minusta hyvä myös metsästyskoirien kasvattajalle. Pääaiheena oli siellä anatomian ,rakenteen ja liikkeen huomioiminen, painottuen kulmauksiin ja niiden merkitykseen. Aika tärkeitä aiheita myös beaglekasvatuksessa?

Nyt lauantaina on luentopäivä Kokkolassa missä aiheena on pennun ruokinta, metsästys- ja urheilukoiran ruokinta. Toisena aihealueena päivän aikana on nuoren koiran valmennus ja valmiin urheilu- ja metsästyskoiran valmennus. Taas osallistuja listasta näyttäisi puuttuvan ne joille päivällä olisi ehkä kovastikkin annettavaa.

Siis onko miehet tulleet valmiiksi kasvattajina ja osaavat jo tämän beaglen kasvatuksen ja harrastamisen täydellisesti ja lisäoppi ei ole tarpeen?

:oops: :lol: :shock:

Jos minun lisäksi on vielä muitakin oppia tarvitsevia niin täältä löytyy lauantain kurssin tiedot ja ilmoittautumisohjeet.
http://www.keskipohjanmaanbeagle.net/

Vielä paikkoja vapaana. :wink:
"Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa venettä." - Jean-Paul Sartre -.
eeva resko
Posts: 420
Joined: Thu 31.08.2006 21:47

Post by eeva resko »

Niin kauan kuin minä olen harrastanut beaglejä, minusta tuntuu että nämä beaglemiehet ovat osanneet ja tienneet kaiken..... Minäkin yritin silloin -80 luvun alkupuolella järjestää jotain tilaisuuksia. Silloinkin nämä miehet tiesivät kaiken. Joitain miehiä sentään oli mukana ja oletan että pitivät tilaisuuksista. Toisessa oli 16mm "ääinielokuva" jenkeistä siis AKC:n tekemä metsästyksestä. Siinä oli useampi eri tapa kuinka metsästivät/tävät Amerikassa beaglellä. Aika mielenkiintoista sinänsä, miehiä taitaa näkyä enemmän tuolla "käppänä" puolella nykyisin
!
Reetu09
Posts: 109
Joined: Tue 16.02.2010 11:54
Location: Uurainen

Post by Reetu09 »

Ei se nyt ihan noinkaan aina mene. Muutama viikko sitten oli Varkaudessa Rotujärjestön Paikallistoimintaseminaari. Siellä oli 2 naista ja vajaa parikymmentä miestä. Mielestäni tapahtuma oli erittäin onnistunut ja enkä kuullut tai havainnut ainoankaan osallistujan epäilevän, että poissaolijat tietäisivät jo harrastuksesta kaiken.
Pitäisikö meidän kuitenkin varmuuden vuoksi epäillä, että Varkaudesta poissa olleet tai tulevan viikonlopun Kokkolan seminaarista poissa olevat ovat kauttaaltaan täysin oppineita, kaiken hallitsevia beagleharrastajia. Luulen, että jokaisella on beagleharrastuksessaan kehitettävää ja opittavaa vielä vuosikymmentenkin jälkeen.
Joskus vain on niin näissä harrastuksissa, että kaikkiin tarjolla oleviin tilaisuuksiin ei haluistaan (tai sitten niitä ei ole riittävästi) huolimatta pystytä osallistumaan.
En tiedä, mikä olisi ajallisesti beagleharrastuksen täydellisyyden saavuttamisen raja. Voin vakuuttaa, että itse en tule sitä koskaan saavuttamaan. Siihen en pääse Varkauden, Kokkolan tai muuhunkaan seminaariin osallistumalla. Lähemmäksi täydellisyyttä toki nuo tilaisuudet meitä vievät.
Beagleharrastukseeni liittyen opin tällä viikolla mm seuraavaa:
- Anaalirauhasten halkaisuhoidon ongelmista (kuuntelin kaverin "esitelmää")
- Koiran pennun silmäluomen kääntymisen ongelmasta
- Samsung-taulutietokoneen akun lataaminen autossa (jos vaikka ensi syksynä kattelis sellasesta koirien työskentelyä)
- Opin tietämään, että koiralle laitettu siru paljastaa koiran kasvattajan, jos koira löydetään kuolleena metsästä
Mitähän opin ensi viikolla matkalla kohti saavuttamatonta täydellisyyttä :) :) :)? Odotan avoimena!
eeva resko
Posts: 420
Joined: Thu 31.08.2006 21:47

Post by eeva resko »

Yli 50 vuotta minäkin olen "opiskellut" tätä koiratouhua, kun on ollut äärimmäisen mielenkiintoista. Juossut maat ja mannut, mistä sai lisäoppia. Nyt viime aikoina kun tämä harrastaminen on alkanut muuttua pikku hiljaa suorittamiseksi, olen miettinyt että mitähän ihmeen iloa ja ei ainakaan mitään hyötyä tästä ole ollut! Nyt olen valmis tekemään jotain muuta, jos vielä ehdin!
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Ensistään kaikki kunnioitus Eevalle, että on jaksanut tommosen "taipaleen" tehdä.
Itse en ole ollut kuin semmonen kolmekymmentä vuotta, mutta oon mä Beagleä ennen touhunnut noitten S-ajokoirien kanssa kaasupullokokoisesta lähtien.
En ole ihan entisessä vireessä minäkään, mutta pidän tätä ilmiötä ikäänkuin iän tuomana kiinnostuksen vähenemisenä, enkä niinkään harrastukseen liittyvänä.
Monta harrastusta kun mullakin tällä hetkellä on, niin jokus tuntuu ettei aikaa tahdo kaikkiin riittää, että pitäisikö joku jo jättää pois, mutta kun ei malta.
Olen jo pojille/tytöille sanonut, että kaadutaan kengät jalassa.
Corner
Posts: 719
Joined: Tue 27.11.2007 14:55

Post by Corner »

Vähän samaa sivusin tuossa Harrastajat levällään -topicissa. Yksi kysyi Facen kautta mitä tarkoitin, toinen soitti ja kolmas ilmoitti lirittäneensä aamukahvit nenän kautta ulos sitä lukiessaan :wink:

Tämän päivän ilmiöihin kuuluu se, että mennään massan mukana ja sitä kautta kuulutaan johonkin sosiaaliseen ryhmään. Jos raavas mettämies lähtee kurssille todetaan hänen tietenkin olevan epäkelpo koirankasvattaja. Hittoako sinne itsestäänselvyyksiä opiskelemaan.

Beagleä vaivaa vähän sama tauti kuin labradorinnoutajaa. Osa vie voimalla ja omasta mielestään asiantuntevasti käyttöpuolta eteenpäin, toinen porukka pyörittää koiriaan näyttelyissä ja yrittää joka sukupolvi saada enemmän sitä ja enemmän tätä. Kultaisen keskitien kasvattajia on todella vähän. Olen noutajapuolella ollut 30 vuotta ja leikin aina ajatuksella keneltä minä labukan ottaisin. Vaikeaa olisi.

Beaglekasvattajana olisi mukava kun olisi paljon kelpoa suomalaista jalostusmateriaalia jota tuottaisi kultaisen keskitien kasvattajat. Olin tosiaan hetken aikaa Ajavien Beaglein facebook ryhmässä, mutta en nyt pysty sanomaan mitään millä siellä olisi ajavan koiran asiaa viety eteenpäin. Suureen kommenttimäärään ylsi aihe jossa mollaattiin uutta kotia etsiviä tittelittömiä beaglejä. Suljetun ryhmän julkinen herja...

Muita haukkumalla ei oma hipiä tule yhtään koreemmaksi, VAAN TARTTIS TEHDÄ JOTAIN.
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Minäkin voin sen sanoo, että labraloissa eritellään vielä enempi näyttely/käyttö, kuin Beaglessä - muuta en sano.
Sinttura & Junttura
Posts: 769
Joined: Thu 22.09.2005 8:45
Location: Haapajärvi
Contact:

Post by Sinttura & Junttura »

Vesa, älä nyt valita, harva mies saa olla noin naisten ympäröimänä :lol: :lol:
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä.
KeijoN
Posts: 770
Joined: Tue 04.10.2005 11:57
Location: Laukaa

Post by KeijoN »

Vaikka tää nyt vähän aiheesta poikkeekin, niin täytynee minunkin Erjan tavoin Vesaa vähän puolustaa.
Hyvin muistan kun aikoinani mulle tuli työelämässä preikki, enkä oikein tienny miten sen ajan oikein hyödyntäisin, niin päätin hakeutua yrittäjäkurssille.
Jonkunmoinen valintakriteerihän siinä täytyi olla kun sinne valittiin kuusi molempia sukupuolen edustajaa.
Voin ihan vilpittömästi sanoo, että se oli elämäni ehkä parasta aikaa.
Kaikki sattui olemaan vielä hyvin saman henkistä porukkaa, joita vieläkin muistellessani vähän ikävä tulee.
Kurssipaikka oli Laukaan Vuolakkeessa, jotenka minä pystyin siellä kotoo käsin hyvin käymään.
Kyllä oppitunnit meni nopeesti kun sattui kaiken lisäksi vielä hyvät opettajat, ja huumori "herskkyi".
Ennenhän tämä käyttökoira harrastuskin oli aika miesvoittoista, mutta nyt kun noita naisia on tullut enempii kuvioon mukaan, niin tää antaa touhuun ihan uutta ilmettä, positiivisessä mielessä.
Härski
Posts: 449
Joined: Tue 17.11.2009 17:57
Location: Kokkola

Post by Härski »

Päivä "koulun penkillä" ja taas tarttu jotain uutta.
Eli,, ei me olla kukhaan valmiita . :lol:

Tekis hyvää kaikkien istua luennoilla aina silloin tällöin. Jopa Eevanki :wink:
" minäkö vanha?????....luulette vaan"
Tero
Posts: 297
Joined: Mon 18.07.2011 11:16
Location: Kuopio

Post by Tero »

Paljon menee noita erilaisia tapahtumia ohi tiedotuksen puutteenkin takia. Perus metsäkoiraharrastaja kun ei välttämättä pyöri noilla koirahalleilla tai vastaavilla paikoilla, joissa näkyy välillä olevan lappuja erilaisista tapahtumista.
Post Reply