muutos näyttelyiden käyttöluokkaan oikeuttavasta tuloksesta

Aiheet jotka eivät sovi muiden katekorioiden alle.

Moderators: Titi Rolin, Jenna84, ansa

Trissan

Post by Trissan »

Minä nään tässä muutoksessa myös positiivisia puolia. Vuosi sitten olin Pieksämäellä todistamassa, kun SBJ:n kokouksessa lähdettiin ajamaan asiaa BEAJ-2 tuloksella käyttöluokkaan. Nyt se on toteutunut. :D Ja, jos näin saadaan houkuteltua enemmän koiria kokeisiin niin eikös se ole vain hyvä? Koira ajaa kolmosen, omistaja on iloinen ja voi viedä sen näyttelyyn käyttöluokkaan. Koepäivä on ollut mukava ja tekee mieli kokeilla uudelleenkin niin omistaja ilmoittaa koiransa toiseen kokeeseen. Eikös tätä juuri haluta? :D
johanna.hook

Post by johanna.hook »

Olen myös sitä mieltä että kennelliiton salamyhkäisyys todella ihmeellistä.Mutta asiana samalla linjalla trissanin kanssa. Ei se beaj 3 tuloskaan nyt ihan vaan ittestään mettästä tule ! Minusta tuo pieksämäen esitys oli hyvä. Harmittelin kun ei toteutunut. Moni EK koirakin pääsee nyt käyttöluokkaan mihin ansaitusti kuuluukin.
Kaisa Peltonen

Post by Kaisa Peltonen »

Vastaus salamyhkäisyyteen taitaa olla FCI. Päätös ei tainnut olla kennelliiton, vaan kattojärjestön.
lehtoma

Post by lehtoma »

Soitin muutaman puhelun kennelliiton hallituksen jäsenille ja sain varmistuksen, että näyttelysäännöt eivät ole muuttuneet vaan FCI on muuttanut kansainvälisen muotovalioarvo säännöt. Näyttelysäännöissä sanotaan, että

"f) Käyttöluokka (KÄY), laatuarvostelu koirille, jotka viimeistään näyttelypäivänä täyttävät viisitoista (15) kuukautta.
Kansainvälisissä näyttelyissä käyttöluokkaan voi ilmoittaa vain rodun, jonka FCI määrittelee käyttökoiraroduksi tai jolle FCI on erikseen antanut osallistumisoikeuden. (liite 3, lista roduista).
Näillä roduilla sekä kansainvälisissä että kansallisissa näyttelyissä osallistumiseen oikeuttava koetulos on vähintään Suomen tai kansainvälisen muotovalion arvoon vaadittava koetulos tai koetulokset."

Muutos on tullut osaksi yllätyksenä myös kennelliiton hallitukselle ja he eivät ole käsitelleet asiaa, mutta on olemassa kuulema olemassa valtuuston päätös, että pysymme FCI:n mukana näyttelysäännöissä.

Muutaman viikon päästä on kennelliiton hallituksen sekä valtuuston kokous, missä asioista kuulema varmasti keskustellaan tunteellakin. Tällähetkellä kuitenkin beagle saa osallistua käyttöluokkaan kun sillä on BEAJ-3 riippumatta siitä onko se paljaalta vai lumelta.
päivijohanna

Post by päivijohanna »

Minä ja oon sitä mieltä, että tuossa hiljaisuudessa on jotain outoa, mutta tulos on pääasia, ja mielestäni se on hyvä! Niin kuin Johanna tuossa kirjoittaa on se kolmosen koirakin osoittanut toimivuutensa jänisten perässä.
lehtoma

Post by lehtoma »

Ei tästä nyt niin kauan ole kun beaglet saivat osallistua näyttelyssä käyttöluokkaan koetuloksella. Vielä ainakin 90-luvulla se oli mahdollista ennen uusi näyttelysääntöjä, joissa vaadittiin vähintään Suomen muotovalioarvo sääntöihin tarvittavia koetuloksia. Silloin ei pidetty uusista vaatimuksista ja nyt ei palautumisesta vanhaan :D

Positiivisenä asiana ainakin minä näen, että tulemme näkemään nuorempia ja toivottavasti myös enemmän koiria käyttöluokassa :)
KeijoN

Post by KeijoN »

Minäkin muistan hyvin ajan kun koetuloksella kuin koetuloksella pääsi käyttöluokkaan.
Sitä olen jo pitemmän aikaan ihmetelly, että miksi sltä osin sääntöjä muutettiin, kun se ei olisi ollu keltään pois, vaan päinvastoin.
Nyt on huomattavasti rauhallisempi olo kun se tuli takaisin.
Taisi olla vielä niin, jos en ihan väärin muista, että Sertin sai vaan käyttöluokan koira, mut siihenhän ei nyt tarvitse mennä.
Koira ja yleisömäärä tulee nyt kasvamaan, olen siitä melko varma.
KeijoN

Post by KeijoN »

Tässä nyt tulee katottua vaan Beaglen taholta näitä asioita, mut yleensähän me mennään ton isoveljen mukaan, (S-ajokoira) että ei ne hyvät ja ei niin hyvät ratkasut oo aina meistä kiini näitä sääntöratkasuja mulkattaessa oli sit kysymys näyttely/käyttöpuolesta.
Mut ajatellaan nyt miltä kantilta tahansa niin nyt ollaan lähellä sitä oikeeta.
Post Reply